Kyllä se on niin että joka puolella Suomea voi olla huonot kelit, mutta jos huono keli tuottaa ongelmia, niin se tapahtuu aina kehä kolmosen sisäpuolella tai ainakin lähellä sitä.
Etelän pellet, opetelkaa ajamaan. Nyt on normaali talvikelit, muille paitsi teille!
Etelän pellet taas asialla
66
644
Vastaukset
- oopelix
Onhan tuo totta että yleensä on siellä etelässä ne kolarit, on siellä kyllä varmasti hyviäkin kuskeja. Itse en viitsi kiveen kirjoittaa mitään, sitä vain olen miettinyt kun tännekin pohjois-karjalaan telkkarissa luvataan yhtä pahaa keliä niin sitten kun ajetaan niin huomataan että täällähän on vain tavallinen talvikeli, lunta voi sadella mutta ei kait se huonoa keliä tarkoita.
- Nääsville
Eiköhän ne oo ne Tampereelta Helsinkiin töihin ajavat pölvästit, jotka ihmettelee sitä, kun liikenteessä on enemmän kun kolme autoa.
Viime vuonna tuo kehä kolmosen raja taisikin sitten kulkea Kuopion tasalla, vai mikäs sen homman nimi oli siellä silloilla?- Metallimies pohjolas
Jaa. Onkos ne tamperelaiset lähteneet oikein oukolla kiertämään Lahden tien kautta Hesaan. Ihmeelistä reitin suunnittelua.
Kyllähän se on niin, että etelän pellet ei tunne ratin ja selkänojan välissä sitä tunnetta, että pitäis hiljentää. "Olen omalla kaistalla ja minulla on oikeus ajaa noin 10 % ylinopeuutta, keli kuin keli". - YLI PUOLET KOLAROI-
NEISTA oli varmaankin hesalaisia. Siis siellä silloilla.
- Hesalaanen
Eiköhan se johdu liikennemääristä, pääkaupunkiseudulla on melkein puolet suomen autoista, kyllähän siella periferiassa tilaa riittää, täällä ei, koska kaikki teidän sukulaiset ovat ängenneet tänne asumaan, pysyisitte siellä metsissä, niin täälläkin olisi tilaa.
- ilkka*
Ei johdu liikennemääristä, vaan osaamisesta. jos on paljon autoja liikenteessä niin silloin ajetaan entistä varovaisemmin.
- viisas autoilija
Kun on suuret liikennemäärät, niin sehän merkitsee vain sitä, että ajotyyliin ja kulttuuriin pitää kiinnittää enemmän huomioita, kuin siellä periferiassa.
Ajokulttuurihan on aina ollut tätä, että aina sama vauhti oli keli mikä hyvänsä ja tietysti toisen peräpuskurissa roikkuen. Se ku on niin hemmetin vaikeaa pitää sitä turvaväliä ja jos pitää, niin heti takaatuleva höntti hyökkää siihen väliin kuvitellen näin pääsevänsä nopeammin perille.
Mutta koko ajan pitää olla valpas ja ajonopeutta pitää säädellä koko ajan tilanteiden mukaan. Oikea tilannenopeus on siis sitä, että pysytään kaukana edellä ajavasta ja osataan pudottaa sitä nopeutta kelin huonontuessa. Koska eilen oli pääkaupunkiseudulla erittäin huono ajokeli, olisi kaikkien pitänyt pudottaa nopeutensa alle 50 km/h, mutta sitähän ne paukapäät eivät tehneet, vaan puottelivat menemään yli satasta, ei tarvitse ihmetellä, että kävi niinkuin kävi. Tämä on muuten maailman vaikein asia oppia ja tajuta, että vauhtia pitää osata hiljentää. No minä sen kyllä osaan, mutta muut eivät. - monot vinoon
ja aivan varmasti täällä pysytäänkin, sinne paskaan sen muuttaisi koskaan!!!!! ;) ai että tätä rauhallisuutta täällä.
- oh yes
Siellä on taas kitkarengaspellet vauhdissa. Hyvin pitää lumessa.
- 3+18
Oli muuten aiheuttajat pahimmassa Kehä III:n kolarissa nurmijärveltä (bussi) ja tampereelta (henkilöauto). Tästä voimme ketjun aloittajan antamalla esimerkillä vetää johtopäätöksen että. TAMPEREEN PELLET, opetelkaa ajamaan älkääkö koskaan enäät ulko tänne kolaroimaan vaan pysykää siellä saa.tanan tuppukylässänne.
- Helsinginherra äänestää vihreitä ja syö ka kkaa
pysy itse siellä eläintarhassasi! Mene vaan sinne puistoon ja uskottele että olet luonnossa lisäksi.... Kiljutte kuin tapettavat siat kun karhu kävelee pihalla... Hesa kehä kolmosen sisällä olevat pölvästit kyllä pitäsi pistää merikonttiin ja lähettää sinne Keniaan löydätte itsellenne seuraa ja hengenheimolaisia!
itse en asu Tampereella mutta en kyllä arvosta mitään hesa
- Umpiluupää
Ei se ole kitkarenkaiden vika, jos kuski ei osaa pitää turvaväliä. Jokavuotisia juttuja nämä Hesan kolarisumat, ja vatipäät ei niistä koskaan ota oppia vaan kelistä ja renkaista riippumatta hiillostetaan kaverin perässä viiden metrin "turva"välillä. Samaa näkee silti ympäri Suomea, sillä minähän voin painostaa edellämenijän takapuskurissa kiinni, koska minullehan ei koskaan käy mitään, eikö niin...
Sehän on edellämenijän syytä, jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan tai jopa hiljempaa liukkaalla kelillä lumimyräkässä. Nopeusrajoitushan on miniminopeus. Ne jotka muuta ajattelee on luusereita joista pitää päästä ohi tai ainakin protestoida moista nössöyttä vastaan ajamalla "tappituntumalla".
Eli seuraavia rysäyksiä odotellen. Kunhan tiet saadaan putsattua romuista, niin sama meno jatkuu, kun on niin kiirus töihin, ettei voi muutaman kymmenen metrin turvaväliä jättää. Nämä ketjukolarit ei vähene ennenkuin autoihin tulee varuste, joka pakottaa jättämään riittävän turvavälin. Sitä odotellessa, JÄTTÄKÄÄ NYT JUMANKAUTA SITÄ VÄLIÄ EDELLÄMENEVÄÄN!!!- .
No ei voida!
Itse Suurmestari Rotta, tuo Armoitettu Osaamattomien Autoilijoiden Vapahtaja, Kaikkien Alojen Asiantuntija, Joka Palstan Pelastaja, Älyn ja Nerouden Ruumiillistuma, Suurien Ajatusten Tonava, on valistanut että turvavälin tulee olla tavallisella kansalaisella enintään sekunnin luokkaa. Hänelle itselleen riittää alle puolen sekunnin turvaväli, mutta hänen rajattomat taitonsa ovatkin heti Jumalasta seuraavat, ylöspäin. Suurmestari Rotta on myös opastanut, että liikenne sujuu parhaiten, kun takana ajava ajaa hieman nopeammin kui edellä ajava. Ja nopeus pitää aina olla noin 20 km/h siihen nähden, mitä nopeusrajoitus antaa luvan. - Rotta presidentiksi!
. kirjoitti:
No ei voida!
Itse Suurmestari Rotta, tuo Armoitettu Osaamattomien Autoilijoiden Vapahtaja, Kaikkien Alojen Asiantuntija, Joka Palstan Pelastaja, Älyn ja Nerouden Ruumiillistuma, Suurien Ajatusten Tonava, on valistanut että turvavälin tulee olla tavallisella kansalaisella enintään sekunnin luokkaa. Hänelle itselleen riittää alle puolen sekunnin turvaväli, mutta hänen rajattomat taitonsa ovatkin heti Jumalasta seuraavat, ylöspäin. Suurmestari Rotta on myös opastanut, että liikenne sujuu parhaiten, kun takana ajava ajaa hieman nopeammin kui edellä ajava. Ja nopeus pitää aina olla noin 20 km/h siihen nähden, mitä nopeusrajoitus antaa luvan.Hyvin kiteytit Rotan tuon liikenteemme suurimman auktoriteetin ja virtuoosin ajatusmaailmaa. Harvoin jos koskaan olen lukenut yhtä vaarallisen kuljettajan ajatuksia kuin tuon Rotan sepustukset ovat. Tarkoitan tietysti meitä muita,siis normaalein aistein ja taidoin varustetun ihmisen näkökulmasta. Rottahan osaa kaiken ja omaa todellakin ylivertaiset aistit ja vaistot. Tänäänkin varmasti normaalit keskivertokuljettajat ovat yrittäneet noudattaa Rotan antamia jumalallisia ohjeita mutta kun resurssit eivät ole suuren ja mahtavan Rotan luokkaa on jälki sellaista kuten mediassa lukee tänään. On se Rotta vaan..on,on se sellainen osaaja ettei mitään määrää! Siksi toivonkin että joskus tulisi....
- Rotta-fani
Rotta presidentiksi! kirjoitti:
Hyvin kiteytit Rotan tuon liikenteemme suurimman auktoriteetin ja virtuoosin ajatusmaailmaa. Harvoin jos koskaan olen lukenut yhtä vaarallisen kuljettajan ajatuksia kuin tuon Rotan sepustukset ovat. Tarkoitan tietysti meitä muita,siis normaalein aistein ja taidoin varustetun ihmisen näkökulmasta. Rottahan osaa kaiken ja omaa todellakin ylivertaiset aistit ja vaistot. Tänäänkin varmasti normaalit keskivertokuljettajat ovat yrittäneet noudattaa Rotan antamia jumalallisia ohjeita mutta kun resurssit eivät ole suuren ja mahtavan Rotan luokkaa on jälki sellaista kuten mediassa lukee tänään. On se Rotta vaan..on,on se sellainen osaaja ettei mitään määrää! Siksi toivonkin että joskus tulisi....
Nyt kun lumisateessa ajettiin Rotan lailla niin päästiin testaamaan tuon neron ajatusten toimivuus. Ihan hienosti meni. Suoraselkäisesti on mies sentään tullut myöntämään, että onpa tullut kirjoiteltua puppua ja nämä tapahtumat avasivat silmät.
Eikö vaan olekin? - .
Rotta-fani kirjoitti:
Nyt kun lumisateessa ajettiin Rotan lailla niin päästiin testaamaan tuon neron ajatusten toimivuus. Ihan hienosti meni. Suoraselkäisesti on mies sentään tullut myöntämään, että onpa tullut kirjoiteltua puppua ja nämä tapahtumat avasivat silmät.
Eikö vaan olekin?Rotalla on varmaan vain ollut muita kiireitä, kun ei ole täällä ollut kertomassa mitä meni vikaan ja kuinka kaikki olisi pitänyt hoitaa. Kyllähän Rotta tuossa aikaisemmin kävi haukkumassa hiekoitetut risteykset, kuinka ne aiheuttavat vaaratilanteita kun edellä ajava pysähtyy ihan äkkiarvaamatta. Onneksi takana tuli Rotta eikä kukaan meistä opetuslapsista, muuten olisi varmasti tapahtunut peräänajo. Kyllä kaikki hiekoitus pitäisi ehdottomasti lopettaa kun se on noin vaarallista. Mieluummin niin että risteysalueelle ei voi pysähtyä vaan liu'utaan risteävälle tielle. Kyllähän kaikkeen muuhun pitää osata varautua, mutta ei siihen että edessä oleva auto pysähtyykin oletettua paremmin.
Selkeästi siellä nyt oli joku töpeksinyt pahasti eikä toiminut Rotan ohjeiden mukaan, ja aiheuttanut koko onnettomuuksien suman. Luultavasti on sen jälkeen jatkanut matkaansa edes huomaamatta mitä tuli töpeksineeksi.
Eihän edes Rotan opetusten mukaan voi tehdä mitään, kun se yksi ei osaa ja töpeksimisellään aiheuttaa tuommoisen onnettomuuden.
- nelivetoisella
Vai etelän pellet, lahdentiellä kolistelleet oli kai sitten yövuorosta tulevia etelän pellejä. Kas kummaa kun nuo ajosuunnat kertoo aika paljon, minäkin tuossa äsken ajoin Hämeenlinnanväylää Helsingistä pohjoiseen päin, siellä oli taas noita etelän pellejä vissiin yövuoroon menossa. Oli niin takkuista meno, Metsälän liittymästä tungettiin väkisin eteen, jos en olisi hiukkaakaan jarruttanut niin siinä olisi muutama rotisko ollut penkalla. Lumiko tekee sokeaksi vai puuttuuko täysin arviointikyky. Ja sitten ei kyllä oltu raaskittu putsata autoa lumesta, takavaloista ei mitään hajua, on se kumma ettei voida paneutua noin pieneen yksityiskohtaan.
Itse erkanin jo kehäykköselle, eli en ollut maalle menossa. - ilkka*
Ajellut sen verran hesassa että en ihmettele, kun ne on ongelmissa kelin kanssa. Perseessä kiinni ajetaan eikä osata ennakoida.
- jannwwww
tänään kyllä oli sellanen keli että ei vähään aikaan ole ollut....jumissa myös täysin...vr. raitsikat .metrot yms.......itse bussissa istuneena voin sanoa että kyllä tämä aiheuttaa kaaosta kun liikennteessä on ihmismassa......huvittavaa lukea kun maalaiset arvostelee etelän liikennekulttuuria, kun siellä se nyt vaaan on ihan eri asia....tyhmempiki pitäis tajuta vai ovatko kenties heikoilla taidoillaan täällä teitä tukkimassa......
- ??????????
Kysympä nyt näiltä palstan nerokkailta kaikentietäviltä:
Jos näkyvyyttä on alle 10m, mihinkä mitoitan turvavälin?- tunari blärrrr
No tottakai se perus 30cm takavaloista? Tyhmäkö olet ku tollasta kysyt?
- kijhgfdfgh
Avaa sivulasi ja napsauta sormia ulkopuolella. Laske etäisyys ajasta joka kuluu kaiun takaisin heijastumiseen. 3 sekunttia vähintään pitäisi olla.
- viisas autoilija
Minä olen nimimerkki viisas autoilija. Olen ajellut autolla kohta neljäkymmentä vuotta ilman haavereita. Minulla on siis keinot kaikkiin liikenneturvallisuutta koskeviin seikkoihin ja asianhaaroihin.
Tämä kolarisuma olisi ollut helposti vältettävissä, jos kuskit olisivat älynneet pudottaa ajonopeutensa puoleen eli tuonne 50-60 km/h asteikolle sekä pitäneet turvaväliä, joka määräytyy sen mukaan, eli mitä huonompi näkyvyys, sitä pidempi turvaväli. Ja jos tulee sumuseinä eteen, nopeutta tietysti pudotetaan edellaan ja pannaan kaikki valot päälle aina hätävilkkuja myöten. Vaikka se on kiellettyä, niin kielloista siis, hätä ei lue lakia. Myös sumareita pitää käyttää.
Kiire pitää unohtaa täysin, eikä uhmata luonnonlakeja.
Itselle pitäisi kanssa takoa sitä itsesuojeluvaistoa päähän ja järkikultaan.
Tiedän, mitä jo ajattelit vastata. Sinä vastaat, ettei alhaisilla ajonopeuksilla kerkiä miehinkään ja muut ajaa edelle tai perään, nysväreitä vihataan.
On vaikeaa olla erilainen, myönnän sen, mutta mahdollisuutesi joutua ketjukolariin pienenee tuntuvasti, kun noudatat näitä ohjeita.
Jos siitä huolimatta joudut ketjukolariin, niin voit lohduttautua sillä, ettei se ollut sinun vikasi, että se paukapää ajoi sinun perääsi, mutta sinun edessäsi on tyhjää tilaa ja autosi keula säilyy ehjänä. - viisas autoilija
No ei sulla kyllä ole omaa järkeä ollenkaan, kysyä nyt noin lapsellisen tyhmää asiaa, mutta vastaanpa kuitenkin.
Pudotat tietysti nopeutesi tuonne alle 60.n ja et anna sen edessäajavan peräpuskurin tulevan roikkumisvälimatkaan, so. alle 10 metriä.
- Umpiluupää
Vastakysymys ???:lle. Jos näkyvyys on 10m (mitä se ei koskaan ole, lumipöllyssä JONOSSA ajaessa sinulla on kuitenkin jonkinmoinen ajatus etäisyydestä edelläajavaan ainakin hetkittäin), niin mikä on oikea ajonopeus 100km/h nopeusrajoitusalueella?????? Ja vastaus ei ainakaan ole 100km/h eikä edes 80 km/h, mitä varmasti suurin osa kuitenkin jostain ihmeen syystä noissakin olosuhteista ajaa.
Ei tarvitse edes olla nerokas kaikkitietävä; Tieliikennelaki sanoo yksiselitteisesti, että AUTO on PYSTYTTÄVÄ PYSÄYTTÄMÄÄN TURVALLISESTI JA HALLITUSTI TIEN NÄKYVÄLLÄ OSALLA. Mutta kukapa sitä nyt tieliikennelakia noudattaisi, kun ei ennenkään ole mitään sattunut...
Eli oikea kysymys on, että jos näkyvyys on todella 10m, niin miten mitoitan NOPEUDEN olosuhteiden mukaiseksi. Mutta eihän siitä 100km/h nopeudesta voi tinkiä vaikka mikä olisi, kun ei kukaan muukaan...- Tutkavakionoppari
Kannattaa hommata sellainen auto, jossa on tutkalla varustettu vakionoppari. Se näkee edessä ajavan myös lumipyryssä ja sopeuttaa nopeuden jonon mukaiseksi, tarvttaessa myös jarruttaa itsekseen.
- Kusipäät
Joo vain ääliö ajaa satasta olosuhteissa jossa 60km/h on jo kova nopeus, minkään vakuutuksien ei pitäisi korvata näin törkeitä liikenneturvallisuuden vaarantamisia.
- HESALAISTOLLOT EI
Osaa ajaa autoa, ei ole ikinä osanneet eivätkä tule osaamaan!!!
- VAKUU..nousee,stana
Kukaan EI OLE AJATELLUT EDES.... että nyt ne vakuutusyhtiöt nostaa maksujaan.
Kyllä pitäs saada nuo kaaharit vastuuseen mitä siellä tiellä nyt on saattunutkaan ,miettikää 120km ajetaan tiellä missä näkyvyys NOLLA??????!!!
Aina missä tahaan liikkuukaan näkee törkeää liikennerikkomusta mut kait oikeus rikkailla tehdä niin... ohi vaikka ei pääsiskään tilanteita ihan liikaa ei haittaa vastantuleva rekkakaan enää.Keltaiset viivat ylitetään.jnejne.Liikenne on vaaran paikka kaikille.MIETIKKÄÄ KUN JO NYT MAKSAMME KALLIITA VAKUUTUSMAKSUJA KOHTA MAKSAMME NIISTÄKIN TUPLATEN!JA KENEN vika ns.pellet.- maalaisten vika
"KENEN vika ns.pellet. "
Maalaisten vika kun tulevat tänne pääkaupunkiseudulle koheltamaan onnettomilla ajotaidoillaan. Hommatkaa työpaikka sieltä navetan takaa ja antakaa meille pääkaupunkisetulaislle ajorauha.
- AINA KUN AJETAAN
Kolari jossain muualla päin suomea kuin hesassa on kolarin yhtenä osapuolena yllätys yllätys joku "hesalainen".Eli hesalaisista TUNARIAUTOILIJOISTA kärsii koko maa.
- oks
Landelaiset täällä stadissa kolaroi ei stadilaiset.
Olis paree, että kaikki jeparit pannaan aina lumisateella kehä kolmosen tasalle pysäyttämän kaikki landelaiset autoillansa ja stadiin pääsee vain stogella tai dösällä.
Kunnon stadilanen osaa ajaa lumikelillä. - LÖYTYYKÖ PAREMPAA
oks kirjoitti:
Landelaiset täällä stadissa kolaroi ei stadilaiset.
Olis paree, että kaikki jeparit pannaan aina lumisateella kehä kolmosen tasalle pysäyttämän kaikki landelaiset autoillansa ja stadiin pääsee vain stogella tai dösällä.
Kunnon stadilanen osaa ajaa lumikelillä.Seisovaa koomikkoa kuin oks? Onhan se ainakin toistaiseksi päivän paras.Etenkin tuo viimeinen lause nauratti minua enemmän kuin putous ohjelma koskaan.
- Ihan sama
LÖYTYYKÖ PAREMPAA kirjoitti:
Seisovaa koomikkoa kuin oks? Onhan se ainakin toistaiseksi päivän paras.Etenkin tuo viimeinen lause nauratti minua enemmän kuin putous ohjelma koskaan.
se on onko stadista tai landelta. Jos on huono auto , yläpää ei pelaa tai
on tullut nautittua- Sama kakka vaan vaikka eri osoite paketissa.
- Stadis kaikki ok
Kaikki kolarit oli ulosmenoväylillä. Itse ajoin toiseen suuntaan, sillä olen stadilainen, enkä minkäänlaisia ongelmia nähnyt stadin suuntaan ajettaessa, eli kyllä nämä koheltajat ovat juuri niitä maalaisia, jotka käy "hesassa" töissä.
- LISÄÄ KOOMIKOITA
Aina suomeen mahtuu.Tuokin pelle väittää että kolarit ajetaan ulosmenoväylillä (eli hesalaiset koheltaa kesämökeilleen keski- ja itäsuomeen ja laskettelukeskuksiin ympäri maan torvi auki oli keli mikä hyvänsä.
- ne maalaiset
LISÄÄ KOOMIKOITA kirjoitti:
Aina suomeen mahtuu.Tuokin pelle väittää että kolarit ajetaan ulosmenoväylillä (eli hesalaiset koheltaa kesämökeilleen keski- ja itäsuomeen ja laskettelukeskuksiin ympäri maan torvi auki oli keli mikä hyvänsä.
Onhan teillä suunnat sekaisin, Helsinkiinpäin oli ne pahimmat kolarit, eli maalaiset änkesivät pääkaupunkiseudulle ostoksille.
- Argh
ne maalaiset kirjoitti:
Onhan teillä suunnat sekaisin, Helsinkiinpäin oli ne pahimmat kolarit, eli maalaiset änkesivät pääkaupunkiseudulle ostoksille.
Herätkää stadilaiset tähän päivään. Pari maalaista siellä autoletkassa ei meinaa
mitään. Sitäpaitsi ne pari maalaista saattavat olla hyvinkin tottuneita kaupunki-
autoilijoita. Minä maalaisena ja usein Helsingissä autoilevana ihmettelen ni-
menomaan pieniä turvavälejä ja liian suurta tilannenopeutta. Luultavasti hal-
litsen Helsingissä autoilun riittävästi,koska torvea ei soitella. - IHME PELLEPORUK-
ne maalaiset kirjoitti:
Onhan teillä suunnat sekaisin, Helsinkiinpäin oli ne pahimmat kolarit, eli maalaiset änkesivät pääkaupunkiseudulle ostoksille.
KAA nuo hesalaiset kun yksi väittää että kolarit ajettiin ulosmenoväylillä ja toinen sanoo sisäänmenoväylillä. Ei näköjään osata autoilla eikä suunnistaa.Ihme R.N.KAREITA.
- samassa veneesää
sillon kun lumisade alkoi ennen kehäkolmosta pudotin vauhtia kun ei välillä nähnyt mitään kun linja-autot ,taksit ja rekka-aauto ja moni muukin painoi ohi kuin Lontoon sumuun . Vihdoin matelin viittäkymppiä ja kas absit paukuttaen väistin törmäämisen ja pujottelin rekan ja linja-auton väilstä turvaan . Kohta takana kuului rytinää .
Harva autoilija laittoi edes HÄTÄVILKKUJA päälle kun pysähtyivät keskelle ajorataa sankassa lumisateessa kuka törmäten mutta useimmat aivan vahingoitta .
Kyllä siunailuja ja taivasteluja kuului että nyt myöhästyy jostain .
Voihan vitut kun kukaan ei välitä toisista liikenteessä pätkääkään !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
oma napa paras napa ihan kaikilla olivat sitten mistä lie ,ihan turha vässyttää hesalaiset/landelaiset juttua- k391
oks on oikeasa. Maalaiset vouhkaa eivätkä hallitse liikenteen pelisääntöjä lumisateessa ja liukkailla.
Satuitko miettimään että niitä kolareita on siellä enemmän koska siellä on porukkaakin enempi?
- c20ne
On totta että on suurempi todennäköisyys kolareihin kun on enemmän porukkaa tien päällä. Keli ei kuitenkaan ole mikään selitys millekään, jos se on huono, pitää ajaa sen mukaan, jos se on niin huono että ajaminen on muka mahdotonta niin pitää pysyä kotona. Montako kolaria tuolla nyt olikaan? 200? 300? On aika huonoja selityksiä että ne kolaroivat olisi olleet muualta.
- TAJU SEKAISIN NOIL-
LA hesalaisilla.Isoon ääneen kitistään puhelimessa että auratkaa se mökkitie puhtaaksi että pääsee pihaan vanhalla tuontibemarilla jossa on alla rapakuntoiset talvirenkaat.Koska tulette kahvit juotu mutta täytekakku odottaa ja pihassa nelivetotraktori linko perässä ja mönkijä puskulevyllä ja käsinohjattava lumilinko ei puutu kuin ne hesalaiset (ai niin kolaroivat kuulemma tulomatkalla ja tulevat ensi talvena taas) NÄKIS VAAN !!! HEH HEH
- Elvistelijät asialla
Tämän ilmiön näkee usein moottoritiellä kun keli on huono tien liukkauden tai huonen näkyväisyyden takia. Ohi ajetaan reilua ylinopeutta kun oma itsesuojeluvaisto hillitsee omaa nopeuttani. Tuollainen mielipuolisuus on pelkkää elvistelyä (näyttämisen tarvetta muille) . Nämä elvis pellet ovat yksi suuri syy ketjukolareihin ja pitäisi tuomita suuriin sakkoihin ja korvauksiin. Näihin elviksiin ei tehoa muu kuin kukkarolla käynti.
- kyllä soon nii
Kyllähä soon ni jotta ku myö lähretää nii ei myö keliä katota, ajetaa sen mikä sallitaa, oli sitte mitä tahasa.
- ETELÄÄN LUVATAAN
Lauhtuvaa säätä ja lumisateita eli hesan tollot kolaroi taas oikein urakalla. Tiedä vaikka tulisi uusi ennätys ja 300 raja rikki
- luvatkoon vaan
Eihän täällä mitään ongelmaa ole ilmaston suhteen, nyt kun maalaiset ovat taas pois täältä ruuhkasuomesta niin liikenne pelaa ilman kolareita. Huomenna se taas muuttuu kun maalaiset tunkee itsensä sivistysalueelle, ja suuri osa joutuu tulemaan kyllä bussilla tai junalla kun kuppainen kulkine on ajokelvoton. Mutta parempi niin.
- k391
Nähty ja koettu on, jotta ne on landelaiset, jotka ulosmenoväillä erityisesti kolmosella ja nelosella sekä aamulla ajessaan stadia kohden duuniin sekä iltasella ajaessaan kotiin ladelle, ne niitä ketjukolareita ajavat.
Eivät osaa sovittaa nopeuttaan eikä turvaväliän olosuhteiden mukaan.
Stadilaisilla ei ole ongelmia,kun ajonopeudet ja turvavälit ovat heille jokapäiväistä kauraa.
Muu haastaminen on höpöhöpö-asiaa.
Nyt on niin onnellisesti, että pahimpien landelaisten fiudet on romuna, joten likenne näillä ulosmenoteillä on kohillaan. - egtyeyk
k391 kirjoitti:
Nähty ja koettu on, jotta ne on landelaiset, jotka ulosmenoväillä erityisesti kolmosella ja nelosella sekä aamulla ajessaan stadia kohden duuniin sekä iltasella ajaessaan kotiin ladelle, ne niitä ketjukolareita ajavat.
Eivät osaa sovittaa nopeuttaan eikä turvaväliän olosuhteiden mukaan.
Stadilaisilla ei ole ongelmia,kun ajonopeudet ja turvavälit ovat heille jokapäiväistä kauraa.
Muu haastaminen on höpöhöpö-asiaa.
Nyt on niin onnellisesti, että pahimpien landelaisten fiudet on romuna, joten likenne näillä ulosmenoteillä on kohillaan.Landee se on tää TURKUKIN mutta täällä ei ole ollu KOLARISUMIA niinkuin KEHÄ III TIENOOLLA siellä stadissa onjo ollu monta NIIN ETTÄ PUHUT PA*.SKAA.
- ghliöuoö
k391 kirjoitti:
Nähty ja koettu on, jotta ne on landelaiset, jotka ulosmenoväillä erityisesti kolmosella ja nelosella sekä aamulla ajessaan stadia kohden duuniin sekä iltasella ajaessaan kotiin ladelle, ne niitä ketjukolareita ajavat.
Eivät osaa sovittaa nopeuttaan eikä turvaväliän olosuhteiden mukaan.
Stadilaisilla ei ole ongelmia,kun ajonopeudet ja turvavälit ovat heille jokapäiväistä kauraa.
Muu haastaminen on höpöhöpö-asiaa.
Nyt on niin onnellisesti, että pahimpien landelaisten fiudet on romuna, joten likenne näillä ulosmenoteillä on kohillaan.Ei jumankaude että on noloo stadilaisille toi episodi xD kyllä nyt hävettää, kirpeesti kehäkolmosen sisäpuolella HA HA HAAAAAA xD
- k391
egtyeyk kirjoitti:
Landee se on tää TURKUKIN mutta täällä ei ole ollu KOLARISUMIA niinkuin KEHÄ III TIENOOLLA siellä stadissa onjo ollu monta NIIN ETTÄ PUHUT PA*.SKAA.
Ei teil siäl Turuus oo paljoa autojakaan.
- 4+19=23
egtyeyk kirjoitti:
Landee se on tää TURKUKIN mutta täällä ei ole ollu KOLARISUMIA niinkuin KEHÄ III TIENOOLLA siellä stadissa onjo ollu monta NIIN ETTÄ PUHUT PA*.SKAA.
Miksi turkulaiset lisäävät sipseihin suolaa? . . . .
no kun siinä pussissa lukee: Pan suola
Milloin hki -tku moottoritiellä saa tehdä U-käännöksen? . . . .
no kun näkee opastekyltin: Turku 10km
Mikä on suomen v-mäisin koirarotu? . . . .
no tietysi: turun murre
t. Ajokelejä turkkuseen
- Vihaan hesan pellejä
Että mä olen sitten niin vahingoniloinen että:) Vihaan ällöttäviä "wanna be usa jenkki bisnes" hesalaisia. Ollaan niin olevinaan jotain jumalia kun kaahataan pikkutakki päällä kohti mainostoimisyon briiffinkiä että saadaan keissi kloussattua. Farkku audit ja volvot on näille hesan idiooteille vaan välttämätön munanjatke. Tosimiehisyys on ihan jotain muuta kuin hesassa luullaan. Huomaa muuallakin suomessa milloin on hesan pleel kyseessä, kaupassakin pitävät kovaan ääneen meteliä itsestään "minä, minä katsokaa miten hyvä olen" asenteella, säälittävää. Toivottavasti tulis vielä sellanen oikein kunnon ketjukolari ja monta kertaa, se olisi hesan paskapäille enemmän kuin oikein.
- Farkku Audi
Vi..un Urpo, nää"wanna be usa jenkki bisnes" urpot on just sielt sun kotikylältä, tänne opiskelemaan muuttaneita espoolaisia jotka koti kylille tullessa elvistelee teille. Autoja siel tuskin edes on, mutta olisi tietty todella taitavaa jos saatte niistä kahdesta traktorista ketjukolarin aikaiseksi
Ei voi uuta kuin nauraa ja ihmetellä Etelän pellejä. LUULETTE OSAAVANNE ajaa, mutta te LUULETTE.
Saksan baanoja tuhansia kilometrejä itanneena olen sattunut siellä joskus lumipyryynkin. Seuraus: >Toinen kaista jää lähes käyttämättä ja nopeus sovitetaan kelin mukaan. Jonot ovat useimmiten kymmeniä kilometrejä, mutta parempi myöhään perille kuin ei ollenkaan.
Kyllä sielläkin pellejä joskus sattuu tien päälle ja silloin sielläkin rytisee.- onhan tosipelle
Kiitoksia tosipelle kommentistasi. Vielä kun oppisit kirjoittamaan niin joku voisi ottaa juttusi todesta.
- Ullanlinnan Pyrintö
Maalaiset ovat nyt kolaroineet useita kertoja aamulla sisääntuloväylillä ja iltaisin ulosmenoväylillä. Me koulutetut stadilaiset haemme lapset päiväkodista ja pysäköimme auton talliin ilman mitään ongelmia. Vaikea ymmärtää sitä meuhkaamista, jolla metsän keskelle muovipussipuutalonsa pystyttäneet tradenomit kiihkoilevat. :-)
Ei kerrassaan mitään syytä lähteä suhailemaan jonnekin susirajan taakse kehäteille iltapäivällä. Puhumattakaan, että aamulla tekisi autolla ajolenkin pitkin sorateitä, tuntureita ja moottoriteitä ennen töihin menoa.
Stadilaiset, joita täällä koko ajan haukutaan, joutuvat ajelemaan vartin verran korttelialueella ennen kuin pääsevät moottoritielle.
Sitä, mikä idea Tamperelaisilla on haukkua Mäntsäläläisten ajotaitoja, en ymmärrä. Tampereen ajokulttuuri on ehkä takapajuisinta tökkyröintiä. Tilaa ei anneta eikä pyydetä, vilkkua ei käytetä, kaistanvaihtoa pidetään riidanhaastamisena.- k391
Ullanlinnassa on oikeat havainnot landelaisten ajokulttuurista.
Erinomainen havainto on tamprelainen ajotapa - se on justiinsa tommosta. Paljon olisi tamperelaisilla opiksi otettavaa, jotta päästäisiin lainlaatijan säätämään järjestykseen.
Stadissa ei ole ongelmia, mutta ulosmenoteillä on, kun landelaiset ajavat niillä tolkuttomasti.
Toinen juttu on sitten tienpitäjän velvollisuudet. Niistä olisi mielenkiintoista kuulla asiantuntijan näkemys erityisesti liukkaudentorjunnan osalta. - Ullanlinnan Pyrintö
k391 kirjoitti:
Ullanlinnassa on oikeat havainnot landelaisten ajokulttuurista.
Erinomainen havainto on tamprelainen ajotapa - se on justiinsa tommosta. Paljon olisi tamperelaisilla opiksi otettavaa, jotta päästäisiin lainlaatijan säätämään järjestykseen.
Stadissa ei ole ongelmia, mutta ulosmenoteillä on, kun landelaiset ajavat niillä tolkuttomasti.
Toinen juttu on sitten tienpitäjän velvollisuudet. Niistä olisi mielenkiintoista kuulla asiantuntijan näkemys erityisesti liukkaudentorjunnan osalta.Kun taivaalta tulee kevyttä lunta 20 asteen pakkasella, ei liukkaudelle voi kai tehdä mitään.
Mun mielestä virkamiesten pitäisi pystyä vastaamaan kahteen kysymykseen:
1) minkä takia edes osaa 7 miljardin euron autoilijoilta kerättävästä vuotuisesta verotulomäärästä ei voitu edellisen ketjukolarin 2005 jälkeen INVESTOIDA sisääntuloväylien muuttuviin nopeusrajoituskyltteihin ja toimiviin liikennetiedotustauluihin. Niihinhän OLISI VOINUT laittaa nopeasti vaikka 40 nopeusrajoitukset ja HÄTÄTIEDOTE - KETJUKOLARI 1 KILOMETRI !!! kaltaisia tiedotteita
2) minkä vuoksi kaikilla radiokanavilla ei ajettu jatkuvaa hätätiedotetta ketjukolareiden syntymisestä ja suuresta uhasta? Tuliko jälleen virkamiehille liian vaikea tehtävä? Oliko taas virkamies rasvoittamassa ahteriaan viinerillä?
Totta kai vastuu älyttömästä kaahaamisesta nollanäkyvyydellä on autoilijalla itsellään, mutta suurimmat vammat tulevat siitä, jos nätisti ajaneen ja ajoissa ennen kolaria pysäytetyn perheen auton perään tuuttaa bussi. Siinä on Liikenneturvan urpojen turha syyllistää henkilöauton kuljettajia kun koko perhe kuolee ilman omaa syytään ja tavalla, jonka virkamiehet olisivat voineet välttää.
- TV 1:N AAMULÄHETYS
Varoitti huonosta ajokelistä eteläsuomessa, mutta uskooko hesalaistollot moista?Eipä tietenkään vaan ovat taas rähmällään pitkin pientareita.
- k391
Autoissa kun ei pääsääntöisesti näy eikä kuulu TV 1.
Landelaiset olivat menossa duunistaan himaan jonnekin "Sipoon taakse", kun keli ylläti.
Ullanlinnan Pyrinnössä on terävät näkemykset.
Virkamiesten vastuusta tulee peräänkuuluttaa!
Korjatkaa, mikäli olen väärässä! Eikö tienpidosta vastuussa olevilla viranomaisille ole jokin elin, jonka tehtävänä on liikenteen seuraaminen. Kysyn mitä se elin teki ja toimitti aikana, jolloin teillä liikkuvia olisi tullut radion kautta varoittaa ja informoida osaamattomien landelaisten aiheuttamista onnettomuuksista.
Kysyä sopii yhä uudestaan ja uudestaan, missä olivat radion kautta lähetetyt tiedotteet. k391 kirjoitti:
Autoissa kun ei pääsääntöisesti näy eikä kuulu TV 1.
Landelaiset olivat menossa duunistaan himaan jonnekin "Sipoon taakse", kun keli ylläti.
Ullanlinnan Pyrinnössä on terävät näkemykset.
Virkamiesten vastuusta tulee peräänkuuluttaa!
Korjatkaa, mikäli olen väärässä! Eikö tienpidosta vastuussa olevilla viranomaisille ole jokin elin, jonka tehtävänä on liikenteen seuraaminen. Kysyn mitä se elin teki ja toimitti aikana, jolloin teillä liikkuvia olisi tullut radion kautta varoittaa ja informoida osaamattomien landelaisten aiheuttamista onnettomuuksista.
Kysyä sopii yhä uudestaan ja uudestaan, missä olivat radion kautta lähetetyt tiedotteet.Bensan hinnaksi 6.99e litra,niin alkaa onnettomuudetkin vähenemään jyrkällä kaarella.Perähikiälle 12.99e,niin vastaan tulijoina kuin preeripalloja..plus verot ja matkavähennykset pois ja työssäkäynti alue 500km...Porvari suomi tulee olemaan pallonpuoliskon paras paikka elellä ja ajella..Ja Tankkauspisteet Jari-pekkoja,joissa ei saa alkoholia kuin bensan seassa..tupakista puhumattakaan
- se vierailija
Jes!! =) näin on, ja sitten aivan samaa mieltä kanssasi.
Siellä pellejä kuule riittää joka lähtöön, myös varastamaan seläntakaa kukkarot ja pelit! Toivottavasti joku saa pahan herpeksen varastamaan huulipunasta, joka oli mun omaisuutta. Ja toivotaan märkärupi siinä samalla. buahaahaaa - Yualle
Näkyvyyspaketit on ja kromikin kiiltelee. Silti takana tuleva ei nää edessä ajavaa, vaikka väliä ei ole matkaa kuin metri. Sillälailla =)
- KUTEN TÄSTÄKIN VIES-
TIKETJUSTA taas nähtiin, ovat hesalaiset varsin herkkänahkaisia ja yksinkertaisia räkänokkia. Tuollainen asenne yhdessä huonon ajotaidon kanssa on vaarallinen yhdistelmä ja tämä näkyy joka talvi eteläsuomen kolaritilastoissa. Ja hesan vajukeille tiedoksi, huonoa ajosäätä luvassa povasi tv 1 aamulähetys ( kun ei teillä näy kuulemma siellä edes tv. ykkönen)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1303241Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382573Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631142258Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .291746- 1141730
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741428Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3031334Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3071293- 631120