Miten kolmion kolmas sivu lasketaan???

Hei, olen pähkäillyt tätä tehtävää jo kauan ja nyt alkavat keinot loppua.... osaatteko te autaa?? Eli tehtävä menee näin: Kolmion kaksi sivua ovat 8 ja 7. Jälkimmäisen sivun vastainen kulma on 60 astetta. Laske kolmas sivu

12

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • algebrikko

Tutustu kosinilauseeseen.

• koetin sitä jo, mutta en tiedä menikö se oikein

x(potenssi toiseen)= 7 (pot. toiseen) 8 (pot. toiseen) - 2 (kertaa) 7 (kertaa) 8 (kertaa) cos 60

vastaus: 7,549....

• c²=a² b²-2ab*cos α
      Käytä tuota kaavaa.

• Vihje: c=7, a=8, b=? ja α=60°

• kirjoitti:

Vihje: c=7, a=8, b=? ja α=60°

Kiitos paljon :) eli meneekö se näin:

c(pot. toiseen)= b (pot. toiseen) kertaa 8 (pot.toiseen) - 2 kertaa b kertaa 8 kertaa cos 60 ???

• emilia15 kirjoitti:

Kiitos paljon :) eli meneekö se näin:

c(pot. toiseen)= b (pot. toiseen) kertaa 8 (pot.toiseen) - 2 kertaa b kertaa 8 kertaa cos 60 ???

7²=8² b²-2*8*b*cos 60°

• mkonjibhu

Elikkä kosinilauseessa tuo kulma ja sen vastakkainen sivu on kytketty toisiinsa. Tässä esimerkissä vastakkainen sivu on 7 pituinen, ei kysytty sivu. Sen seurauksena lasku monimutkaistuu, taitaa tulla toisen asteen yhtälö.

• aeija

Nyt on kerrankin tarkasti piirretty kuva perusteltu.
        Noita kahta tarkkaa ratkaisua ei taida saadakaan ilman kosinilausetta, tai onhan se kosinilausekin tietysti johdettu jostain.
        http://aijaa.com/008119494071

• aeija
        aeija kirjoitti:

Nyt on kerrankin tarkasti piirretty kuva perusteltu.
        Noita kahta tarkkaa ratkaisua ei taida saadakaan ilman kosinilausetta, tai onhan se kosinilausekin tietysti johdettu jostain.
        http://aijaa.com/008119494071

Tossa on vielä vähän, eli saa ne tarkat arvot, vaikkei olisi kosinilauseesta koskaan kuullutkaan:
        http://aijaa.com/001889496134

• lalalalalalla

Mitä te oikein kosinilauseella pelleilette, kun sinilauseella saa niin paljon helpommin?

• aeija

Ei se ihan pelleilyä ole, sillä kosinilauseella saadaan tarkat arvot, mutta sinilauseella joudutaan käyttämään likiarvoja. Sinilausetta käytettäessä pitää olla myös aika lailla hoksaavaisuuttakin mukana, koska automaattisesti ei molempia ratkaisuja tule.

Sin(alfa)/8=sin(60)/7=>sin(alfa)= (4/7)*sqrt(3)=>alfa= arcsin((4/7)*sqrt(3)).
        Tuon kun nyt lykkää laskimeen tulee: alfa = noin 81,786 astetta.
        Se on ensinnäkin likiarvo, mutta nyt on hoksattava, että alfa voi olla myös
        180-81,786=98,213 astetta.
        Nämä molemmat on sitten ratkaistava erikseen, eli laskettava kolmas kulma (120-alfa), ja taas sinilausetta, mutta likiarvoilla joudutaan pelaamaan ja ratkaisuiksi tulee noin 5 ja noin 3.

• Kiitos todella paljon kaikille :D Nyt älysin.....KIIITOOOS :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      84
      1679
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      66
      880
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      643
    Aihe