Saako lasta kurittaa ruumiillisesti?

Atsalea

39

4161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karmeela

      Lasta ei saa kurittaa ruumiillisesti. Jo lakikin sen kieltää kuten terve järki. Lasta voi silti fyysisesti estää tekemästä tyhmyyksiä.

    • kahden tytön isä

      Aivan yksiselitteinen vastaus on, että lasta ei saa kurittaa ruumiillisesti. Lasta ei saa kurittaa myöskään henkisesti (=ilkeillä tms.), vaikka pinna olisi kuinka tiukalla. Vanhemmat ovat aikuisia, ja heidän pitää käyttäytyä sen mukaisesti.

      Lapselle pitää kyllä yhtä yksiselitteisesti näyttää missä rajat kulkee, mitä saa tehdä, mitä pitää tehdä, ja mitä ei saa tehdä. Tässä ei tarvita kuritusta, vaan päättäväisyyttä, tiukkuutta ja ennen kaikkea johdonmukaisuutta.

      • minä vaan!!

        Entä jos lapsi ei usko eikä kuuntelee vaan tekee edelleen piruutta vaikka olisi hokenut kolme tuntia että lopettaa ja kertonut miksi ei saa ja ottanut lapsen syliin ja vienyt muualle jne... ja kotiinkaan ei voi sillä hetkellä lähteä. esim. lapsi potki/heitteli mm.pulloja autonäyttelyssä toisten autoon.
        vaikka ottaisi pullot pois jne. kyllä löytyi jotain muuta... mikään ei tepsi... kolme tuntia puhumalla yritettiin lopulta kun mikään muu ei yksinkertasesti auttanut oli pakko ottaa poikaa sen verran käsistä kiinni että itkut tirskautti.. siihen loppuikin sitten se pelleily ja poika sitten vasta tajusi että tosissaan ollaan sitten hän käyttyikin kunnolla. mikään muu ei yksinkertasesti auttanut!!!
        kun lapsi osaa kyllä käyttäytyä jos haluaa eikä olekkaan varsinaisesti mikään kauhu kakara ,mutta joskus vaan ei mikään muu auta!! ja sen hän tietää itekki!


      • minä vaan!!!
        minä vaan!! kirjoitti:

        Entä jos lapsi ei usko eikä kuuntelee vaan tekee edelleen piruutta vaikka olisi hokenut kolme tuntia että lopettaa ja kertonut miksi ei saa ja ottanut lapsen syliin ja vienyt muualle jne... ja kotiinkaan ei voi sillä hetkellä lähteä. esim. lapsi potki/heitteli mm.pulloja autonäyttelyssä toisten autoon.
        vaikka ottaisi pullot pois jne. kyllä löytyi jotain muuta... mikään ei tepsi... kolme tuntia puhumalla yritettiin lopulta kun mikään muu ei yksinkertasesti auttanut oli pakko ottaa poikaa sen verran käsistä kiinni että itkut tirskautti.. siihen loppuikin sitten se pelleily ja poika sitten vasta tajusi että tosissaan ollaan sitten hän käyttyikin kunnolla. mikään muu ei yksinkertasesti auttanut!!!
        kun lapsi osaa kyllä käyttäytyä jos haluaa eikä olekkaan varsinaisesti mikään kauhu kakara ,mutta joskus vaan ei mikään muu auta!! ja sen hän tietää itekki!

        te jotka niin vastustatte sitä että lapseen joutuu koskemaan vähän niinkuin kovempi kourasesti niin kyllä te niin kova sanaisesti tuomitsette,mut ette kuitenkaan tajua sitä että on tilanteita jolloin ei pelkät sanat auta..
        tuomitsette vain kun olette tuomitsemisen alkuun päässeet..
        itse en hyväksy kuitenkaan että lasta esim.lyödään tms..


      • Anssi
        minä vaan!!! kirjoitti:

        te jotka niin vastustatte sitä että lapseen joutuu koskemaan vähän niinkuin kovempi kourasesti niin kyllä te niin kova sanaisesti tuomitsette,mut ette kuitenkaan tajua sitä että on tilanteita jolloin ei pelkät sanat auta..
        tuomitsette vain kun olette tuomitsemisen alkuun päässeet..
        itse en hyväksy kuitenkaan että lasta esim.lyödään tms..

        Olen sitä mieltä että lasta ei lyödä, ei anneta edes luunappia, korvapuusti tai tukisteta. Mutta kiinni saa pitää, pakkohan se "ei sallittu" toiminta on jotenkin estää.


    • Anssi

      Samansuuntainen tulos tuliso jos kysytään että saako 17 vuotias juoda olutta tai polttaa tupakaa. Tai saako ajaa vähän ylinopeutta tai yöllä päin punaisia.

      Kysely tulos ei kerro mistään muusta, kuin siitä että minkälaiset ihmiset lukevat iltapäivälehtiä...

    • SidoMinut

      Kyllä sen näkee ketä on kuritettu ja kasvatettu kunnolla. Ken vitsaa säästää se lastaan vihaa.

      • pike

        terveellä järjellä saa kyllä kurittaa. ja jos tulkutus tai muu piruuden teko ei muuten lopu ni ei se vitsa pahitteeks ainakaan oo. en tarkota kauheeta pieksämistä tai hakkaamista vaan pikkusen paljaalle pyllylle näpäyttää vitsalla niin kyllä lapsi oppii.sen jälkeen ei tarttr ku vitsa laittaa hyllyn päälle ja näyttää sitä oikeen tiukassa tilanteessa niin on hyvä. mulle on annettu vitsaa yhden kerran 5v ja oon sitä mieltä et oikeen tekivät vanhemmat, ei tarttenu toistakertaa antaa! musta kaikenlainen tukasta repiminen ja läpsiminen on paljon pahempaa ja inhottavampaa ja kasvattaa vaan lapsen uhmaa.


      • mella
        pike kirjoitti:

        terveellä järjellä saa kyllä kurittaa. ja jos tulkutus tai muu piruuden teko ei muuten lopu ni ei se vitsa pahitteeks ainakaan oo. en tarkota kauheeta pieksämistä tai hakkaamista vaan pikkusen paljaalle pyllylle näpäyttää vitsalla niin kyllä lapsi oppii.sen jälkeen ei tarttr ku vitsa laittaa hyllyn päälle ja näyttää sitä oikeen tiukassa tilanteessa niin on hyvä. mulle on annettu vitsaa yhden kerran 5v ja oon sitä mieltä et oikeen tekivät vanhemmat, ei tarttenu toistakertaa antaa! musta kaikenlainen tukasta repiminen ja läpsiminen on paljon pahempaa ja inhottavampaa ja kasvattaa vaan lapsen uhmaa.

        Sitten, kun mä näen sun antavan vitsaa lapsellesi, niin teen lastensuojeluilmoituksen. Pahoinpitely on aina pahoinpitely, vaikka se kohdistuu lapseen.

        Valitettavaa tuo, että koska minua on kasvatettu vitsalla, niin vitsalla minäkin kasvatan -asenne. Aikuinen osaa asettaa rajat ilman väkivaltaa.


      • pike
        mella kirjoitti:

        Sitten, kun mä näen sun antavan vitsaa lapsellesi, niin teen lastensuojeluilmoituksen. Pahoinpitely on aina pahoinpitely, vaikka se kohdistuu lapseen.

        Valitettavaa tuo, että koska minua on kasvatettu vitsalla, niin vitsalla minäkin kasvatan -asenne. Aikuinen osaa asettaa rajat ilman väkivaltaa.

        kysymys ei todellakaan oo mistään väkivallasta, voi hyvänen aika!!!ennemmin mää pikkusen näpäyttäsin vitsalla kun olisin joka viikko hakemassa lastani poliisista. oisko se parempi jos lapsesta tulisi joku rikollinen tai huumetyyppi vain sen vuoksi että silloin kerran jätin antamatta vitsaa kun siihen oli aihetta todella, ja kun mikään muu ei auttanut. ilman muuta vitsa on viimeisin vaihtoehto! sitähän pitäisi jatkuvasti soittaa viranomaisille kun näkee jonkun antavan tukkapöllyä tai luunapin, sehän on myös fyysistä kurittamista ja paljon pahempaa kuin jos yhden kerran lapsen elämässä näpäyttää pikkusen vitsalla. ja tukistaminen yms. toistuu takuulla monessa perheessä lähes päivittäin. järki hei käteen näiden asioiden kans. mistään hakkaamisesta ei täs oo kysymys.


      • Timber
        pike kirjoitti:

        kysymys ei todellakaan oo mistään väkivallasta, voi hyvänen aika!!!ennemmin mää pikkusen näpäyttäsin vitsalla kun olisin joka viikko hakemassa lastani poliisista. oisko se parempi jos lapsesta tulisi joku rikollinen tai huumetyyppi vain sen vuoksi että silloin kerran jätin antamatta vitsaa kun siihen oli aihetta todella, ja kun mikään muu ei auttanut. ilman muuta vitsa on viimeisin vaihtoehto! sitähän pitäisi jatkuvasti soittaa viranomaisille kun näkee jonkun antavan tukkapöllyä tai luunapin, sehän on myös fyysistä kurittamista ja paljon pahempaa kuin jos yhden kerran lapsen elämässä näpäyttää pikkusen vitsalla. ja tukistaminen yms. toistuu takuulla monessa perheessä lähes päivittäin. järki hei käteen näiden asioiden kans. mistään hakkaamisesta ei täs oo kysymys.

        Olen aivan samaa mieltä tästä lapsen kurittamisesta. Kyllä lasta saa tukistaa, näpätä ja huitaista pyllylle vitsalla. Ihan liikaa on lapsia jotka eivät tottele vanhempiaan, missään määrin. Typerimpiä on nämä vanhemmat jotka "keskustelevat" asioista 2-vuotiaalle....Mitäköhän he luulevat sillä saavuttavansa ? Ei sen ikäinen muista noita sanoja parin minuutin päästä,mutta jämäkkä EI ja pikkuinen tukistus kilvoittavat muistia uskomattoman hyvin.
        Niin ja pahoinpitely ja huitaisu piiskalla persukselle, ne on kaksi täysin eri asiaa, eri yhteyksissä.


      • mella
        Timber kirjoitti:

        Olen aivan samaa mieltä tästä lapsen kurittamisesta. Kyllä lasta saa tukistaa, näpätä ja huitaista pyllylle vitsalla. Ihan liikaa on lapsia jotka eivät tottele vanhempiaan, missään määrin. Typerimpiä on nämä vanhemmat jotka "keskustelevat" asioista 2-vuotiaalle....Mitäköhän he luulevat sillä saavuttavansa ? Ei sen ikäinen muista noita sanoja parin minuutin päästä,mutta jämäkkä EI ja pikkuinen tukistus kilvoittavat muistia uskomattoman hyvin.
        Niin ja pahoinpitely ja huitaisu piiskalla persukselle, ne on kaksi täysin eri asiaa, eri yhteyksissä.

        " pahoinpitely ja huitaisu piiskalla persukselle, ne on kaksi täysin eri asiaa, eri yhteyksissä."

        Ja millähän tavalla ne ovat eri asia? Molemmissa lapselle aiheutetaan fyysistä kipua tarkoituksellisesti. Kivun tuottamista ei voi oikeuttaa niin sanotulla hyvällä tarkoituksella eli kasvattamisella.

        Missä vaiheessa kivun tuottaminen on sinun mielestäsi väkivaltaa ja missä vaiheessa ei? Onko kyse tilanteesta, käytetystä voimasta tai käytetystä välineestä?

        Ne rikolliset lapset, joita poliisin luota haetaan ovat juuri niitä, joille on opetettu, että jos et muuten saa tahtoasi lävitse, niin lyö. Kuritus-piiskaamisessa on kyse juuri siitä, että vanhempi ei muuten saa tahtoaan lävitse kuin lyömällä.

        Teen edelleenkin lastensuojeluilmoituksen.


      • Mam
        pike kirjoitti:

        terveellä järjellä saa kyllä kurittaa. ja jos tulkutus tai muu piruuden teko ei muuten lopu ni ei se vitsa pahitteeks ainakaan oo. en tarkota kauheeta pieksämistä tai hakkaamista vaan pikkusen paljaalle pyllylle näpäyttää vitsalla niin kyllä lapsi oppii.sen jälkeen ei tarttr ku vitsa laittaa hyllyn päälle ja näyttää sitä oikeen tiukassa tilanteessa niin on hyvä. mulle on annettu vitsaa yhden kerran 5v ja oon sitä mieltä et oikeen tekivät vanhemmat, ei tarttenu toistakertaa antaa! musta kaikenlainen tukasta repiminen ja läpsiminen on paljon pahempaa ja inhottavampaa ja kasvattaa vaan lapsen uhmaa.

        Minua todellakin kiinnostaa tietää, mitä niin kauheaa 5-vuotias voi tehdä, että häntä täytyy pahoinpidellä. Minä sain itse myös n. 5- vuotiaana yhden kerran vitsaa, mutta en muista, mistä syystä. Sen vain muistan, miten kipeää se teki. Itse en ole koskaan lapsiani ruumiillisesti kurittanut, ja silti - tai ehkä juuri siksi - heistä on kasvanut ihan hyviä lapsia (osa jo nuoria). Eihän se sitä tarkoita, ettei lapsilla rajoja ole, jos heitä ei pahoinpidellä.


      • Mara
        pike kirjoitti:

        terveellä järjellä saa kyllä kurittaa. ja jos tulkutus tai muu piruuden teko ei muuten lopu ni ei se vitsa pahitteeks ainakaan oo. en tarkota kauheeta pieksämistä tai hakkaamista vaan pikkusen paljaalle pyllylle näpäyttää vitsalla niin kyllä lapsi oppii.sen jälkeen ei tarttr ku vitsa laittaa hyllyn päälle ja näyttää sitä oikeen tiukassa tilanteessa niin on hyvä. mulle on annettu vitsaa yhden kerran 5v ja oon sitä mieltä et oikeen tekivät vanhemmat, ei tarttenu toistakertaa antaa! musta kaikenlainen tukasta repiminen ja läpsiminen on paljon pahempaa ja inhottavampaa ja kasvattaa vaan lapsen uhmaa.

        Juuri näin se homma menee...näin nappulat oppivat rajat


      • Zero
        mella kirjoitti:

        Sitten, kun mä näen sun antavan vitsaa lapsellesi, niin teen lastensuojeluilmoituksen. Pahoinpitely on aina pahoinpitely, vaikka se kohdistuu lapseen.

        Valitettavaa tuo, että koska minua on kasvatettu vitsalla, niin vitsalla minäkin kasvatan -asenne. Aikuinen osaa asettaa rajat ilman väkivaltaa.

        voi hellanlettas sentään...älä hanki lapsia, niistä tulisi tuollaisella kasvatuksella takuuvarmasti kauhukakaroita


      • Mela
        mella kirjoitti:

        " pahoinpitely ja huitaisu piiskalla persukselle, ne on kaksi täysin eri asiaa, eri yhteyksissä."

        Ja millähän tavalla ne ovat eri asia? Molemmissa lapselle aiheutetaan fyysistä kipua tarkoituksellisesti. Kivun tuottamista ei voi oikeuttaa niin sanotulla hyvällä tarkoituksella eli kasvattamisella.

        Missä vaiheessa kivun tuottaminen on sinun mielestäsi väkivaltaa ja missä vaiheessa ei? Onko kyse tilanteesta, käytetystä voimasta tai käytetystä välineestä?

        Ne rikolliset lapset, joita poliisin luota haetaan ovat juuri niitä, joille on opetettu, että jos et muuten saa tahtoasi lävitse, niin lyö. Kuritus-piiskaamisessa on kyse juuri siitä, että vanhempi ei muuten saa tahtoaan lävitse kuin lyömällä.

        Teen edelleenkin lastensuojeluilmoituksen.

        Voi perseensuti. Oletko oikeasti noin tyhmä.

        Lyöminen ja piiskaaminen ovat eri asioita.

        Jos et sitä tajua, niin se on sinun häpeäsi!

        Piiskaaminen kunniaan


      • Mela
        Mam kirjoitti:

        Minua todellakin kiinnostaa tietää, mitä niin kauheaa 5-vuotias voi tehdä, että häntä täytyy pahoinpidellä. Minä sain itse myös n. 5- vuotiaana yhden kerran vitsaa, mutta en muista, mistä syystä. Sen vain muistan, miten kipeää se teki. Itse en ole koskaan lapsiani ruumiillisesti kurittanut, ja silti - tai ehkä juuri siksi - heistä on kasvanut ihan hyviä lapsia (osa jo nuoria). Eihän se sitä tarkoita, ettei lapsilla rajoja ole, jos heitä ei pahoinpidellä.

        Toinen lässyttäjä.

        Ei tässä varmaan mistään pahoinpitelystä ole kyse...

        Minullekkin on annettu vitsaa...ja oikeista syistä!


      • Leevi
        Mela kirjoitti:

        Voi perseensuti. Oletko oikeasti noin tyhmä.

        Lyöminen ja piiskaaminen ovat eri asioita.

        Jos et sitä tajua, niin se on sinun häpeäsi!

        Piiskaaminen kunniaan

        Äärettömän intelligenttejä kommentteja tällä Mela-Maralla. Argumentointikin on niin aukotonta, että olisi ainesta väitöskirjan tekoon. Taitaisi suu jäädä opponentiltakin auki. Kustoksen löytäminen saattaisi kuitenkin olla ongelmallista.


      • Mela
        Leevi kirjoitti:

        Äärettömän intelligenttejä kommentteja tällä Mela-Maralla. Argumentointikin on niin aukotonta, että olisi ainesta väitöskirjan tekoon. Taitaisi suu jäädä opponentiltakin auki. Kustoksen löytäminen saattaisi kuitenkin olla ongelmallista.

        Ja se sinun asiasi tähän kasvatusasiaan oli???


      • Nomen est omen
        Leevi kirjoitti:

        Äärettömän intelligenttejä kommentteja tällä Mela-Maralla. Argumentointikin on niin aukotonta, että olisi ainesta väitöskirjan tekoon. Taitaisi suu jäädä opponentiltakin auki. Kustoksen löytäminen saattaisi kuitenkin olla ongelmallista.

        Jep, on se "hienoa", jos tietää jotain yliopistopellesanastoa =)))

        Monesko vuosi menossa?


      • Siiri
        Leevi kirjoitti:

        Äärettömän intelligenttejä kommentteja tällä Mela-Maralla. Argumentointikin on niin aukotonta, että olisi ainesta väitöskirjan tekoon. Taitaisi suu jäädä opponentiltakin auki. Kustoksen löytäminen saattaisi kuitenkin olla ongelmallista.

        Mela on tottunut siihen, että muita perusteluita ei tarvita kuin vitsa. Hänelle on sisäistetty se fyysisessä muodossa, mutta keskustelupalstalla hän joutuu soveltamaan sitä sanallisesti. Hänen verbaalinen lahjakkuutensa on kuitenkin yhtä epäkypsää kuin luunapin antaminen pienelle lapselle.


      • Leevi
        Mela kirjoitti:

        Ja se sinun asiasi tähän kasvatusasiaan oli???

        Kuten tuolla toisessa kommentissani totesin, kysymyksessä on asia, josta keskusteleminen on absurdia, koska sitä ei voi perustella (kuten sinunkin heitoistasi hyvin ilmenee). Tilanne on aivan sama, jos joukko naisten hakkaajia kerääntyisi tänne keskustelemaan tekojensa oikeutuksista.

        Tutkimusten (Schaffer 1996, Chen & Kaplan 2001) mukaan autoritaaristen vanhempien kasvattamista lapsista tulee usein ylimielisiä, uhmakkaita, riippuvaisia ja sosiaalisesti kyvyttömiä. Näillä ominaisuuksilla on tapana jäädä pysyviksi ja ne näkyvät toiminnassa vielä aikuisiälläkin. Tekisi mieleni kysyä, että tunnistatko sinä nämä ominaisuudet itsessäsi. En kuitenkaan kysy, koska tiedän, että tämä kaltaisesi ihmisryhmä ei osaa kyseenalaistaa eikä myöskään kykene rakentavaan itsekritiikkiin tai itsetutkiskeluun. Ainoa tapa vaikuttaa näiden ihmisten käyttäytymiseen on autoritääriset keinot, koska mitään muuta menettelyä he eivät ole oppineet käsittelemään. Se tarkoittaa lainsäädännön ja viranomais/naapurivalvonnan tiukentamista.


      • Anssi
        Mela kirjoitti:

        Voi perseensuti. Oletko oikeasti noin tyhmä.

        Lyöminen ja piiskaaminen ovat eri asioita.

        Jos et sitä tajua, niin se on sinun häpeäsi!

        Piiskaaminen kunniaan

        Olisiko sinusta sovelista että esimiehesi räväyttää sinua raipalla, kun tulet töihin myöhässä?

        Miettikää käytöstänne aina siltä pohjalta, että miltä se näyttäisi jos vastakkain ei olisikaan lapsi ja aikuinen vaan kaksi aikuista. En näe suurtakaan eroa että lyökö toista nakkarijonossa nyrkillä tai vitsalla.


      • alfapet
        Mela kirjoitti:

        Voi perseensuti. Oletko oikeasti noin tyhmä.

        Lyöminen ja piiskaaminen ovat eri asioita.

        Jos et sitä tajua, niin se on sinun häpeäsi!

        Piiskaaminen kunniaan

        Tuolla vauvakuume-palstalla "riehuu" samanlainen provokaattori. Tyyli on niin yhtäläinen "sanan" kanssa, että kyseessä taitaa olla sama henkilö.


      • sana
        alfapet kirjoitti:

        Tuolla vauvakuume-palstalla "riehuu" samanlainen provokaattori. Tyyli on niin yhtäläinen "sanan" kanssa, että kyseessä taitaa olla sama henkilö.

        Pelkkä provokatorinen ote ei tee tyylistä samaa. Kun vilkaiset hieman tarkemmin, niin huomaat että todennäköisempi on tulkinta, että mela on eri kirjoittaja. Täyttä varmuuttahan ei täällä tuosta saa.
        Hänen mielipiteensä ovat kyllä tässä asiassa aikalailla samansuuntaiset omieni kanssa.

        Mieluummin tulen kyllä samaistetuksi melaan, kuin noihin nyyhkyttäjiin.


      • Mela
        Leevi kirjoitti:

        Kuten tuolla toisessa kommentissani totesin, kysymyksessä on asia, josta keskusteleminen on absurdia, koska sitä ei voi perustella (kuten sinunkin heitoistasi hyvin ilmenee). Tilanne on aivan sama, jos joukko naisten hakkaajia kerääntyisi tänne keskustelemaan tekojensa oikeutuksista.

        Tutkimusten (Schaffer 1996, Chen & Kaplan 2001) mukaan autoritaaristen vanhempien kasvattamista lapsista tulee usein ylimielisiä, uhmakkaita, riippuvaisia ja sosiaalisesti kyvyttömiä. Näillä ominaisuuksilla on tapana jäädä pysyviksi ja ne näkyvät toiminnassa vielä aikuisiälläkin. Tekisi mieleni kysyä, että tunnistatko sinä nämä ominaisuudet itsessäsi. En kuitenkaan kysy, koska tiedän, että tämä kaltaisesi ihmisryhmä ei osaa kyseenalaistaa eikä myöskään kykene rakentavaan itsekritiikkiin tai itsetutkiskeluun. Ainoa tapa vaikuttaa näiden ihmisten käyttäytymiseen on autoritääriset keinot, koska mitään muuta menettelyä he eivät ole oppineet käsittelemään. Se tarkoittaa lainsäädännön ja viranomais/naapurivalvonnan tiukentamista.

        jep jep...oletko lukenut tutkimusta: "tutkimusten sisällön plagointi ja sisällön ymmärtämättömyys"

        hehehe

        työnnä kuule ne tutkimukset hanuriisi


      • nomen est omen
        Siiri kirjoitti:

        Mela on tottunut siihen, että muita perusteluita ei tarvita kuin vitsa. Hänelle on sisäistetty se fyysisessä muodossa, mutta keskustelupalstalla hän joutuu soveltamaan sitä sanallisesti. Hänen verbaalinen lahjakkuutensa on kuitenkin yhtä epäkypsää kuin luunapin antaminen pienelle lapselle.

        Onko mela noin sanonut? Ei ole, joten äläpäs ala mussuttamaan tietämättäsi yhtään enempää - kiitos.


      • Q.E.D.
        Mela kirjoitti:

        jep jep...oletko lukenut tutkimusta: "tutkimusten sisällön plagointi ja sisällön ymmärtämättömyys"

        hehehe

        työnnä kuule ne tutkimukset hanuriisi

        "autoritaaristen vanhempien kasvattamista lapsista tulee usein ylimielisiä, uhmakkaita, riippuvaisia ja sosiaalisesti kyvyttömiä. "

        Quod Erat Demonstrandum !


      • miranda
        mella kirjoitti:

        Sitten, kun mä näen sun antavan vitsaa lapsellesi, niin teen lastensuojeluilmoituksen. Pahoinpitely on aina pahoinpitely, vaikka se kohdistuu lapseen.

        Valitettavaa tuo, että koska minua on kasvatettu vitsalla, niin vitsalla minäkin kasvatan -asenne. Aikuinen osaa asettaa rajat ilman väkivaltaa.

        tyhmä, ei kai se sun nähtes vitsaa anna!!!


      • Anonyymi

        Tapa sinä ittes tuo argumentti on aivan täyttä paskaa


    • Leevi

      Kiitos antamastasi linkistä. Luin sitä mielenkiinnolla. Keskustelu oli paljon älykkäämpää ja sivistyneempää kuin tällä foorumilla.

      On surullista, että näitä läiskijöitä löytyy vieläkin näin paljon. Kyseessä on asia, jonka oikeutuksesta ei voi edes keskustella. Ilmeisesti lasten pahoinpitelyjen (incl. tukistusten, läimäytysten, luunappien jne..) rangaistusasteikkoja olisi kiristettävä huomattavasti. Se olisi ilmeisesti ainoa tapa, joka saisi nämä autoritäärisen kasvatuksen harrastajat ymmärtämään tekojensa törkeyden.

      • Mela

        Keräät nyyhkyilijöiden sympatioita.

        Mielestäni sinunlaisten pehmoilijoiden aikaansaannokset ovat sen verran järkyttäviä, että nimenomaan teille ne rangaistukset kuuluvat!


      • Arska
        Mela kirjoitti:

        Keräät nyyhkyilijöiden sympatioita.

        Mielestäni sinunlaisten pehmoilijoiden aikaansaannokset ovat sen verran järkyttäviä, että nimenomaan teille ne rangaistukset kuuluvat!

        Tollaset pehmoilijat joutaisivat kiven sisään p..kele. Kyllä ne rajat pitää asettaa niin että tuntuu ja muistaa. Vedin eilenkin muijalle litsareita niin, että posket punottaa muutaman päivän eikä hevin unohdu, että lähiökapakassa ei käydä ilman seuraani. Ei se muuten tokene, kun lapsenakin se on vain vitsan avulla oppinut mikä on sallittua mikä ei. Joskus se nalkuttaa avioerosta, mutta pitää naamansa kiinni, kun annan vähän herran kädestä. Lapset ei edes uhkaile millään eroilla ja niiden läimäittely onkin ihan piis ov keik.


      • Terska
        Arska kirjoitti:

        Tollaset pehmoilijat joutaisivat kiven sisään p..kele. Kyllä ne rajat pitää asettaa niin että tuntuu ja muistaa. Vedin eilenkin muijalle litsareita niin, että posket punottaa muutaman päivän eikä hevin unohdu, että lähiökapakassa ei käydä ilman seuraani. Ei se muuten tokene, kun lapsenakin se on vain vitsan avulla oppinut mikä on sallittua mikä ei. Joskus se nalkuttaa avioerosta, mutta pitää naamansa kiinni, kun annan vähän herran kädestä. Lapset ei edes uhkaile millään eroilla ja niiden läimäittely onkin ihan piis ov keik.

        hehehehehehehe


    • kieran

      Keskustelemallahan 2-vuotias lopettaa kirkumisen/ihmisten potkimisen yms...
      Paskapuhetta.
      Juuri tuollaisten "kasvattajien" takia joutuu toisinaan suorittamaan kasvatustoimenpiteitä toisten lapsille. Tympeää, mutta vastaisuudessakaan en aio tulla potkituksi tai kärsiä kirkumisesta esim. linja-autossa vain sen takia että vanhempi ei kykene hillitsemään lastaan.
      Joskus auttoi kun ilmoitin "kasvattajalle", että tukistan häntä jos ei lapsensa lopeta matkustajien syljeskelyä. Saihan se pehmoisä sitten viimein tilapäisesti kuria kakaraan. Eiköhän sekin vässykkä ole kuitenkin palannut "äläs nyt tee noin" x1000 -lässytykseen heti seuraavassa tilanteessa.
      Kaduttaa nyt jälkeenpäin. Olisi kyllä pitänyt tukistaa sitä kynäniskaa.

      • Ihmettelijä

        Sattuuko sinulle kovin useinkin tuollaisia tapahtumia ? Itseäni ei ole koskaan kukaan eikä minkäänikäinen lapsi potkinut tai sylkenyt tai muutakaan missään bussissa tai missään muuallakaan. Mistä voisi johtua, että juuri sinulle on tällaista sattunut ? Onko sinussa jotain vastenmielistä, joka saa spontaanit lapset reagoimaan sillä tavoin ? Irvisteletkö heille vaivihkaa tai nipistätkö salaa vai... ? Ei kai pelkkä ulkonäkösi tai ulkoinen olemuksesi yksin sentään voi sellaisia reaktiota aiheuttaa ?


      • kieran
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Sattuuko sinulle kovin useinkin tuollaisia tapahtumia ? Itseäni ei ole koskaan kukaan eikä minkäänikäinen lapsi potkinut tai sylkenyt tai muutakaan missään bussissa tai missään muuallakaan. Mistä voisi johtua, että juuri sinulle on tällaista sattunut ? Onko sinussa jotain vastenmielistä, joka saa spontaanit lapset reagoimaan sillä tavoin ? Irvisteletkö heille vaivihkaa tai nipistätkö salaa vai... ? Ei kai pelkkä ulkonäkösi tai ulkoinen olemuksesi yksin sentään voi sellaisia reaktiota aiheuttaa ?

        En ole huomioideni mukaan mitenkään erityisesti yksilönä joutunut lasten "uhriksi". Kirkumisen kohteeksi joutuu joukko ihmisiä, ei kukaan yksilö erityisesti. Potkiminen ja tavaroiden heittely ei ole niin kovin epätavanomaista ja suuntautuu yleensä useampia ihmisiä kohtaan.

        Syljeskelyhän siis ei kohdistunut minuun, vaan muutamiin ympärillä oleviin ihmisiin, jotka jostain syystä tyytyivät mutisemaan eivätkä tarttuneet toimeen. Olisin jossain vaiheessa saattanut olla vuorossa kun olin lähietäisyydellä, mutta en sitä jäänyt odottelemaan.
        En irvistele enkä nipistele... Onko sinulla tapana nipistellä tai muuten kosketella vieraita lapsia?
        En itse asiassa kiinnitä lapsiin mitään huomiota, niin kauan kun asiat ovat normaalisti.


      • Slim Shady
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Sattuuko sinulle kovin useinkin tuollaisia tapahtumia ? Itseäni ei ole koskaan kukaan eikä minkäänikäinen lapsi potkinut tai sylkenyt tai muutakaan missään bussissa tai missään muuallakaan. Mistä voisi johtua, että juuri sinulle on tällaista sattunut ? Onko sinussa jotain vastenmielistä, joka saa spontaanit lapset reagoimaan sillä tavoin ? Irvisteletkö heille vaivihkaa tai nipistätkö salaa vai... ? Ei kai pelkkä ulkonäkösi tai ulkoinen olemuksesi yksin sentään voi sellaisia reaktiota aiheuttaa ?

        Mene provoilemaan muualle. Tuolla niitä vapaan kasvatuksen kakaroita pyörii steissillä liimatuubit nenässä.

        Jos et moista koe niin a)matkustat julkisissa ainoastaan aamulla/iltapäivän lopulla et keskellä päivää tai b)et käytä julkisia ja c)et asioi kaupoissa missä on paljon lapsia.

        On ihan selvää, että esim. Stockmannille ei kauhukakaran kanssa mennä, sen tietää typerinkin aikuinen.

        Hyvät evään tehdä ongelmalapsi on että isää ei lapset enää kiinnosta vaan tekee töitä ja harrastaa. Äiti sitten muksujen kanssa väsyneenä pyörittää taloutta ja on lopulta antanut periksi itsepäisille lapsilleen. Tätä ehkäistäkseni mm. itse tein etätyöpäiviä kotona että äiti pääsi tuulettumaan välillä, siis mammaloman aikana. Puhelimessa ja läppärillä näitä hommia pystyy tekeen hyvin, kaksi lasta parhaina aikoina sylissä :) Tai handsfree paikoillaan lörpöttelee lasten kanssa lattialla ja välillä osallistuu puhelinkonferenssin ;D


    • Mam

      Täällä merkillisesti rinnastetaan asiat: ruumiillisen kurituksen puute = ei rajoja, ei kasvateta. Eihän se asia näin ole. Kyllä lapsille rajat asetetaan, vaikkei heitä läiskitä, mäiskitä, läimäytellä, tukisteta, nipistetä ym. "lievää" pahoinpitelyä harrasteta. Meillä ei ole tarvittu lapsia pahoinpidellä, ja silti he tietävät, mitä saa tehdä ja mitä ei. Itse asiassa rajat ovat meillä hyvinkin tiukat, ainakin murrosikäisten mielestä tiukemmat kuin kavereilla. Ikinä ei ole korviimme kantautunut, että lapsemme koulussa tai kaveripiirissä rellestäisivät. Eivät ryypiskele vapaa-aikanaan, eivät potki mummoja, eivät varastele, käytä huumeita, eivät tupakoi. Minä haluan itse katkaista tuon ruumiillisen kurituksen perinteen. Oma äitini jaksaa aina vain vanhoilla päivillään muistella, miten hänen villiyttään yritettiin vitsalla kitkeä. Itse muistan sen ainoan kerran, kun sain remmistä, ja tätä tekoaan äitini häpeää vieläkin. Minä olen vankasti sitä mieltä, että aikuinen ei saa pienempään käydä käsiksi. Kiinni saa ottaa ja pitää tiukasti sylissä, jos tarve vaatii, mutta satuttaa ei saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe