Hain tuossa taannoin työkkärin kouluun ja pääsin pääsykokeisiin sinne piti täyttää terveys tietolomake.
Eräässä kohdassa kysyttiin kuinka usein käytät alkoholia? vastasin "joskus" eräs työkkärin haastattelia rupesi tästä asiasta minua vihaisesti kuulustelemaan kuinka usein on joskus alkoholia ja kuinka paljon?
Ilmeisesti luuli minua alkoholistiksi.
saako työkkäri kuulustella alkoholin käytöstä?
27
940
Vastaukset
- Selkeää
Taidat olla juoppo, koska et elätä itseäsi.
- Bulkkinen
Lähärikoulun haastattelussa psykologi tenttasi multa alkon käytöstä. Vastasin että tuleehan sitä saunakaljat aina kerran viikossa nautittua. Akka katsoi mua vihaisesti ja totesi, "niin usein". Hyvä etten kertonut oikeaa määrää : )
:o
Minulta kerran kysyttiin: "Otatko alkoholia?"
Vastasin: "Ajattelitko tarjota?"
Kun sain kielteisen vastauksen, sanoin "no, älä sitten kysele!".- Bulkk:lle
Bulkkinen!!! Siellä on jo ihan tarpeeksi juoppoja lähihoitajia, ei tarvita enään yhtään,joten vaihda alaa, tarpeeksi teitä on vanhustenhoidossa,
- gggggggggggggggggggg
En tiedä saako, mutta mitä väliä? Vastaat niin kuin hyvältä tuntuu. Esimerkiksi "en käytä alkoholia lainkaan" tai "juon n. 3 pulloa olutta kuukaudessa, mutta ne ovat kyllä IV-veroluokan oluita".
- VanhaJaViisas
Koskaan ei kannata kertoa lääkärille eikä kenellekään kuinka paljon käyttää alkoholia ja tupakkaa. Parasta onkin vastata että ei käytä moisia aineita ollenkaan. Näin dokumentteihin ei jää epäedullisia merkintöjä myöhempiä elämän vaiheita varten.
- Mitä väliä.
Mitä väliä tuollaisista kysymyksistä on, jos ei ole ongelmia alkoholin kanssa?
Yleensä tuollaiset kysymykset vaivaavat niitä, joilla jonkin sortin ongelma on. Tai ainakin orastava sellainen.
Kun ongelmaa ei ole, niin ei tuollaiset kysymykset vaivaa tippaakaan.- Tärkeää
Tuo valitettavasti ei pidä paikkaansa. Rehelliset saavat juopon maineen, mutta väkevääkin nauttiva salaa. Esim. joissakin maissa juodaan viiniä ruokajuomana, ja alkoholi on muu kuin lärvi.
Ihmisen ulkonäkö ja asioidensa hoitaminen on hyvä mittari. Tässä ei ole syytä rinnastaa työttömyysturvalla sinnitteleviä tai muita tuen saajia, tuethan eivät riitä. Luottotiedot voi myös esittää työkkärille, että hoidossa ovat. Viinamäessä olijat eivät nimittäin maksele velkoja.
On hyvä ja positiivinen asia ottaa kantaa yhteiskunnassa yksilöön kohdistuvan liikakontrollin suhteen sekä epäkohtiin.
- Meitä jyrätään
Syyttömät alkoholistiksi leimaamiset loppuvat, kun vaadit labrakokeet. Ihmisten köyhyys ajaa siihen, että jos ei ole tuliteriä vaatteita ja tukka hyvin, eikä kelloakaan näy, niin spurgukastiin.
Esitä haastattelijalle vaatimus päästä verikokeeseen, ja katso, miten reagoi. - älä vastaa
Kysyä kyllä saa ihan mitä tahansa, mutta vastata ei tarvitse. Voi vastata kysymyksellä: " Miten tämä liittyy käsiteltävään asiaan?" Tai jotain sinne päin....
Hallintolaissa on määräyksiä virkailijan käyttäytymisestä, sen pitää olla asiallista. Kannattaa äänittää nuo keksustelut ja sitten kantelu vaikkapa eduskunnan oikeusasiamiehelle, törkeistä tapauksista tutkintapyyntö poliisille. Tosin tuo ei johda rangaistuksiin, mutta saahan siinä virkailija kivoja kirjoitustehtäviä ja tuo on suoraan pois kyykytysenergiasta. - Työtön§
Väliäkö sen... työkkärissä pärjää ne ketä osaa parhaiten puhua potaskaa. Ja se johtuu siitä että on pakko työlistämispaikkoja karenssilla uhkaamista ym...
- Hommat hoidossa
Kerronpa kokemuksen omalta kohdaltani vuosikymmenen puolivälistä. Kutsuivat työkkäriin tekemään työnhakusuunnitelman. Sitä ennen fattatäti oli kirjallisesti vaatinut hakemaan ensisijaista etuutta eli työttömyysturvaa.
Kerroin haastattelijalle, että kirjoita sinä minä lausun mitä tulee kirjoittaa, ja akka teki työtä käskettyä. Kerroin, että minulla on viranomaisen kirjallinen määräys hakeutua työttömäksi ja hakea vain sieltä rahaa. Kerroin, että työtä minulla on enemmän,kuin lääkäri määrää, enkä kerkeä niitä useaan vuoteen saamaan päätökseen (tark. kotitöitä) ja jälleen akka kirjoitti. Edelleen kerroin, että tälle pikkukylälle ei milloinkaan tule yhtäkään pörssiyhtiötä jonka johtajaksi voisin ajatella rekrytoitavani, joten koulutukseen ja kokemukseeni nähden minulle ei ole tarjolla milloinkaan johtajatyötä.
Tämä ilmeisesti riitti, koska mitään ei kuulunut työkkäristä sen jälkeen. - ni8943843289
työkkärin tietoihin saa oikeen oman koodin kun luokitellaan alkoholistiksi, joten kannattaa pitää turpa kiinni ja sanoa olevansa absolusti.
- absoluuttinen pulsu
Eikö se voisi olla hyvä juttu jos saa alkoholisti-merkinnän. Pääsisi absolutistikin ehkä johonkin "päihdekuntoutukseen" veronmaksajien rahoilla lötköttelemään ja jälkikäteen kirjoittaisi absurdeista kokemuksistaan menestysromaanin.
Jonkun kaverin kun saisi vielä järjestämään työvoimaviranomaisen sponssaamaa päihdekuntoutusta vaikkapa Etelä-Amerikkaan, esim. Brasiliaan karnevaalien aikaan, niin avot.
- alkoHOLIDAY
paras vastaus on "sopivasti". Jos sanot kohtuullisesti, se tarkoittaa että mielellään joisit lärvit mutta painat vastenmielisesti jarrua ennen kuin mopo karkaa.
Missään muussa maassa ei kysellä tyyliin "mites sen alkoholin kanssa"
englannissa saatetaan kysyä "do you enjoy wine or beer" johon voi vastata certainly I do tai I dont drink alcohol at all.
Lähtökohta Suomessa on että kaikki on juoppoja, Sinun pitää vakuuttaa että juuri sinä olet tilastollinen harha eli osaat juoda kohtuullisesti.- luulopuhetta
Olet kyllä väärässä.
Irlannissa ja UK:ssa molemmissa alkoholinkäytöstä kysytään erittäin suorasanaisesti.
Olen ollut molemmissa maissa (Irlannissa ja UK:n puolella Pohjois-Irlannissa) työssä yhteensä n. parikymmentä vuotta alalla, jossa on kausityöttömyyttä ja sen vuoksi siis myös välillä työkkärin (Irkuissa FAS, UK:ssa Job Centre) ja Welfaren (vastaa suomalaisen Kelan ja sossun yhdistelmää), eli todellakin tiedän mistä puhun.
Suomessa muka on aina kaikki huonommin kuin muualla. Paskapuhetta. Nyt kun sairauden vuoksi olen menettänyt fyysisen työkykyni oli itsestäänselvä ratkaisu palata Suomeen koska oikeasti täällä on asiat ihan helkkarin hyvin :)
Tosin harkinnassa on kakkoskodin ostaminen Fuengirolasta, ihan koska tää Suomalaisen talven säät ja syksyn ja talven pimeys tuntuu vähän hankalalta.
- alkoton
Minä vastaisin kysymykseen,se menee mitä kurkusta alas kaataa.
- Kyllä ne saa
Kyllä itselläkin kysyttiin työkkärin lyhyeen kurssiin alkoholin otosta, koska kurssi oli aika intesiivinen jossa käsiteltiinmyös aika henkilökohtaisia asioita ja sinne ei haluttu päihderiippuvaisia lainkaan ja nehän ei jaksa sitoutua edes viikon kursseihin saati puoli vuotta kestäviin. Hyvä tiimi meillä olikin, tosin tuon 2 viikon aikana lopetti kurssin kesken peräti 3. Itse vastasin rehellisesti, että otan pari kertaa kuukaudessa ja ei siitä mitään ongelmaa tullut. Aika normaalikäyttöä kun vertaa muihinkin suomalaisiin.
- absoluuttinen pulsu
Juu. Jos suomalaisten alkoholinkäyttö lasketaan perinteisinä kossupulloina(38%, 0,5L), niin alkoholia ylipäätään käyttävien työikäisten keskikulutukseksi voi laskea hyvinkin 1-2 kossupulloa/vko.
-alkoholinkulutus 54 miljoonaa litraa sataprosenttisena alkoholina mitattuna
- kossupulloina n. 284 miljoonaa putelia
- pienet lapset, laitoksissa olevat vanhukset ym., absolutistit miinustettuna n. 4milj. alkoholinkäyttäjää
--> n. 70 putelia kossua/vuosi/viinanlotraaja keskimäärin
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=11702/type=1
- None of your beeswax
Miksi työkkärin haastattelijalla oli pääsy terveystietoihisi? Nehän kuuluvat vain terveydenhuollon ammattilaisille. Itse olen työhaastatteluissa tuollaisiin kysymyksiin vastannut joko hyvin kaunistelevasti tai valehdellut. Ei kuulu koko maailmalle. Työkkärissä voit tietysti pyytää perustelemaan, miten ko. kysymys liittyy johonkin kurssiin. Työhaastattelussa voi jäädä paikka saamatta, jos et kiltisti vastaa kaikenmaailman ohi-kysymyksiin.
- joo.!
Ai niin... Kin. Minua huvitti, vuosia sitten, osallistyin terveystutkimukseen. Siinä yhteydessä tehtiin lukuisia kokeitakin.
Hyöty oli, että sain tiettyjä asioita-ilmaiseksi, kuten pitkän sokerin, kolesterolin, yms. tulokset...
Myös maksakokeet, arvo noin 1, eli joko toimimaton tai ehjä maksa.
Kuulemma yli 50 pitäisi arvon olla, että keskivertokulutus...
Toki, otanhan minäkin. Muutaman kerran vuoteen, ja riittävästi, mutta lähinnä tanssilattialiikuntaa suosivassa mitassa, ja kokislinjallakin monesti- Ulkona käyminen rauhoittui parisuhteen myötä sittemmin radikaalisti...
Töissä ja liikkumassa ja ukolle kokaten, ja muutamia pahempia paheitakin...
Siitä vaan tulee hyvä olo, kun viettää toisen kanssa viikonlopun. Esimerkiksi- Ihme kun niitä ei kysellä missään, vaikka Ma nuppi leijuu kullan kanssa tehdyillä retkillä- - hiirulainen
Kenellekään ei tarvitse sanoa tai kertoa miten paljon tai vähän juo! Yksityisasia!
- Eri mies
Itsellä on aivan päinvastainen tapa toimia..
Aina kun on vähänkin tilaisuutta, niin laveasanaisesti kerron kyllä juopottelutavoistani vielä niin että pistän hiukan "lapin lisää" päälle.
Mukava on ollut aina katsoa vastapuolen reaktioita aina paheksunnasta voivotteluun ja vaikka mihinkä..
Seuraus minun laveasanaisuudestani on ollut se että rauhassa on saanut olla työllistämiskokeiluista yms ja olen nauttinut elämästäni..
Mulle näin kohta eläköityvänä tämä tyyli on toiminut minun etujeni mukaisesti..On ollut mahdollisuus mm viettää pitkiä aikoja palmun alla ilman huolen häivää yhteydenotoista yms.. - rtrytru
Vähän aikaa kerroin olevani täysin raitis (niinkuin olinkin). Se sai hyvin usein aikaan lisäkyselyjä, että olinko lopettanut siksi, että olin alkoholisti, enkä pystynyt juomaan kohtuudella. Hah. En ole koko puolen vuosisadan elämässäni koskaan ollut juovuksissa, vaikka silloin tällöin lasin viiniä ja kaljaa nautinkin.
Nyt sitten kerron juovani silloin tällöin, mutta työkkärille juominen ei kuulu. Sen voin heille kertoa, että en ole koskaan ajanut autoa juovuksissa, enkä menisi töihin krapulassa tai juovuksissa - kummastakaan olotilasta minulla kun ei ole kokemustakaan, eikä tarkoitusta sitä kokemusta hankkia.
Työtön yritetään luhistaa ja nöyryyttää viemällä häneltä yksityisyys. Ei suostuta siihen. Äänitetään keskustelut avoimesti. Se äänittämisen salliminen muuten lienee alunperin ollut kansalaisten kyykyttämiseksi tarkoitettu tapa. Nyt, kun olemme alkaneet käyttää sitä itse, viranomaisia vastaan, ennustan, että pian säädetään laki, jossa yksityiseltä ihmiseltä kielletään oikeus äänittää, ja viranomaiselle se tehdään pakolliseksi. Äänittäjä voi sitten aina editoida sopivasti.- meitävalvotaan
Minulta kysyttiin kerran nuorempana papereita. Mitä se kenellekään kuuluu kuka minä olen. Ihme kyttäämistä. Pitävät rekisteriä missä liikun ja mitä ostan. Tietävät kuinka paljon juon ja kenen kanssa vehtaan. Kun katson himan ikkunasta seisoo kadulla sama auto ja siellä ei ole mukamas ketään mutta minä tiedän että siellä on. Kun lapsuuden kaveri kävi moikkaamassa lähikaupan myyjä tiesi siitä kun olin röökiä hakemassa. Oli saanut tiedon mistä lie. Nettiä seurataan, huomaan kun lataus kestää pitempään. Eikä puhelintakaan ole jätetty rauhaan vaan siellä kuuluu selvä huohotus kun yritän soittaa.
- en saanu töitä
Kerroin työhaastattelussa että juon joka viikko alkoholii koska ei ole muuta tekemistä, olen masentunut, ei ole läheisiä edes. Sanoin myös että jos saan töitä niin alkoholin kulutus vähenee ja en ole koskaan ollut edes saikulla, Olin 11 v vakitöissä enkä ollut poissa töistä kertaakaan ja
olen hyväkuntoinen, käyn salilla ja pelaan salibändyä kaks kertaa viikossa. Töitä en tietenkään saanut. - Heittopussi yli 4v.
Meillä työttömillä kukkii huumori.
Siis olen itsekin joutunut todella nöyryyttäviin tilanteisiin
oltuani työttömänä, Aiemmin kun vaihdoin itse työpaikkaa ei
tällaista ollut ikinä. Viimeaikoina tullut mieleen, että työttömät on
ihan oma ihmisrotu. Itsellänikin on korkeakoulututkinto ja työelämää
30 vuotta, niin nyt kaikki se on mitätöntä ja minä olen
alinta pohjasakkaa, ketä voidaan kohdella miten vaan.
Kun ihminen täyttää 50-v. niin silloin alkaa olla taakkana työpaikalla,
niin se vain on. Sinun on kovasti pinnisteltävä näyttääksesi nuorelta
ja hoikalta ja kauniilta. Sinun tärkein ominaisuutesi on miten nopeasti
käyttelet tietokonetta. Nuoret eivät tiedä että kaikisa meistä tulee
vanhoja....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial41644Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1161623Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2431149Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.163819