Leikkaushaava ommeltu liian kireälle?

UsKoMaToNTa!

Onko mahdollista, että haava on kursittu kokoon liian kireälle ja
kova kipu johtuu siitä, kun sitä koko ajan kiristää mahottomasti??

Miten toimitaan, JOS näin on päässyt käymään?

Onko kokemuksia tämmöisestä kellään?

15

14304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aika vähän annat tietoa aloituspostissasi. Millaisessa toimenpitesssä olet ollut? Missä haava on ja näyttääkö se mielestäsi siistiltä? Kauanko toimenpiteestä on? Millä ja miten iho on suljettu? Joko ompeleet/hakaset on poistettu? Oletko hoitanut haavaa saamiesi ohjeiden mukaan?

      Kireys ja kova kipu vaikuttaisi kyllä enemmän haavainfektiolta. Infektion tuottama märkä venyttää kudoksia ja aiheuttaa kipua sekä mahdollisesti myös kiristämisen/venytyksen tunnetta. Kannattaa ottaa yhteys osastolle jossa olit leikkauksen jälkeen, tai jos sinut on leikattu päiväkirurgisesti niin sitten suoraan leikkausosastolle. Erityisesti jos haava kuvailemiesi oireiden lisäksi punoittaa, kuumottaa, turvottaa, haisee pahalle, erittää ja/tai on kosketukselle arka niin kannattaa olla yhteydessä sinua hoitaneeseen tahoon. Kuumettakin saattaa olla riippuen infektion vakavuudesta.

      Normaalia viiltämällä tehtyä haavaa on kyllä melkein mahdoton saada liian kireälle ainakaan ihosta. Syvät haavat suljetaan kerroksittain eli erilaisilla ompeleilla suljetaan eri kudokset esim lihas, fascia, iho. Mitä enemmän leikkauksen aikana on jouduttu poistamaan kudosta, sitä enemmän sulkemisvaiheessa kudoksia joudutaan venyttämään. Syvissä haavoissa sulku tapahtuu kerroksittain pohjalta pinnalle erilaisilla langoilla ja ompeleilla. Ommellessa kyllä huomaa jos kudokset eivät riittävästi anna periksi. Jos leikkausalueelta on poistettu paljon kudosta joka joudutaan sulkuvaiheessa ompelemaan kiinni niin lähinnä silloin liian kireä sulku on mahdollinen. Ihon kohdalla tällöin tulee punnita kuinka paljon ihoa voi venyttää vai täytyykö sulku tehdä ihosiirteen avulla.

    • UsKoMaToNTa!

      Asiantuntevaa tekstiä tuli Kiitos jo etukäteen! :)

      Elikkäs, leikkauksesta jo kaksi viikkoa ja ylämahaani operoitiin!
      8-10 senttinen siisti haava, mutta ihoon jättää selvän "Kuopan ja kiristyksen"!
      Voihan olla vielä turvotusta, mutta en usko.....

      Haavassa ei päällepäin näy tikkejä ja on ommeltu hienosti sisältäpäin sulavilla tikeillä! (aina ennen on tikit törröttänyt näkyvillä!)
      Taitava kirurgi tekee näin varmasti! :)

      Haavaa olen hoitanut ohjeiden mukaan..
      suihkuttelua, ilmakylpyjä, desinfiointia ja haavasidoslappujen vaihto joka päivä!
      Eritettä tullut joka päivä lappuun, mutta vähän..Ruskean punasta!

      Sairaanhoitaja katsoi viikko sitten haavan ja ei infektioon viittaavaa kuulema!

      Ainoastaan tämä kipu mietityttää :/
      Kävely sattuu, makuulla saat miettiä paikkaa, kun tuntuu, että sisällä muljuu ym. ja sisäelimet vaihtaa paikkaa.. inhottava tunne!
      Lääkettä menee edelleen se mitä anestesia-lääkäri määräsi (Tramal)
      ja ei sekään poista mitään kävelykipuja ym.

      Haava on kosketeltaessa kipeä/arka, mutta siisti päällepäin..
      ainoastaan oudonnäköinen edelliseen verrattuna, kun on kuopalla tms. vaikea selittää miten tämä on! :/

      • UsKoMaToNTa!

        Minä, kun en kovin helpolla lääkäriin lähe..
        Enkä Varsinkaan enää sinne missä minua on leikelty!

        Jos sairaanhoitajatkin katsovat ja tuumaavat vaan, että seuraile tilannetta..

        Minähän se tätä kipua kannan ja koitan kestää..
        Ei minua pienet kivut hetkauta, mutta, kun tämäkin kiristys/kipu on vaan päivä päivältä pahentunut!

        Kiristää..kiristää...kiristää..ja painettaessa sattuu!

        Onhan toki leikkauksesta vielä kulunut vähän aikaa...
        odotan..odotan parannusta tilanteeseen..


      • Jotain tarttis tehrä
        UsKoMaToNTa! kirjoitti:

        Minä, kun en kovin helpolla lääkäriin lähe..
        Enkä Varsinkaan enää sinne missä minua on leikelty!

        Jos sairaanhoitajatkin katsovat ja tuumaavat vaan, että seuraile tilannetta..

        Minähän se tätä kipua kannan ja koitan kestää..
        Ei minua pienet kivut hetkauta, mutta, kun tämäkin kiristys/kipu on vaan päivä päivältä pahentunut!

        Kiristää..kiristää...kiristää..ja painettaessa sattuu!

        Onhan toki leikkauksesta vielä kulunut vähän aikaa...
        odotan..odotan parannusta tilanteeseen..

        Terve leikkaushaava ei saisi erittää mitään enää tässä vaiheessa. Leikkaushaavasta ei periaatteessa saisi tulla lainkaan eritteitä kuin ehkä vuorokauden, sen jälkeen sen olisi pitänyt sulkeutua jo niin hyvin ettei se eritä mitään. Todennäköisesti leikkaushaavassasi on ainakin lievä tulehdus koska hoitaja on katsonut että seuranta riittää. Yleensä tällaisille ei voi muuta kuin seurata tai antaa antibioottikuuri, vakavammissa tapauksissa haava joudutaan avaamaan ja jopa hoitamaan avonaisena. Kivut voivat johtua myös itse leikkauksesta ja mitä siinä on tehty, mutta haavatulehduskin aiheuttaa kipua.

        Leikannut lääkäri tietää varmasti paremmin miten haavaa tulisi hoitaa koska tietää täsmälleen mitä on tehnyt. Toinen lääkäri voi vain arvailla mitä on tehty eikä täydellinen leikkauskertomuskaan (annetaan potilaalle vain erikseen pyydettäessä) kerro kaikkea ulkopuoliselle lääkärille. Ellei haava ala paranemaan, kannattaa kääntyä leikanneen lääkärin puoleen.


      • Jos sinulla on vatsan alueella on runsaammin "maallista hyvää", on mahdollista että rasvakudosta on jouduttu leikkauksen aikana poistamaan ja tästä johtuu haavan alueen kuopalla olo. Voi olla että vaikka haava parantuukin normaalisti, jonkinlainen kuoppa jää.
        Vatsaleikkauksen jälkeenhän haavan tukeminen etenkin makuulta noustessa on myös tärkeää, jotta haava ei pääse repeämään sisältä tai pinnalta. Myöskään raskaita taakkoja ei saisi nostaa tai kantaa. Periaatteessa mitään maitopurkkia painavampaa ei kannata siirrellä ympäriinsä ennen kuin haava on parantunut.

        Millä suojaat haavaa? Ovatko haavasidokset riittävän hengittävät? Liiallinen haavan suojaaminenkaan ei ole terveellistä, sillä tuolloin voi vahingossa luoda entistä paremman kasvuympäristön ei toivotuille pöpöille. Eritteen paha haju on aika hyvä merkki siitä onko haavassa jotain vikana. Ymmärrän toki että haavasta tulevan eritteen vuoksi suojaaminen on vielä välttämätöntä, mutta jonkinlainen kompromissi tulisi löytää jotta haavalla olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet paranemiselle.

        Mutta täytyy yhtyä kirjoittajaan "tarttis tehrä jotain", että edelleen kovasti vaikuttaisi haavainfektiolta. Erityistä ei saisi enää tässä vaiheessa olla, myöskin lääkitystä vaativa haavakipu katoaa yleensä muutamissa päivissä. Sen ei missään tapauksessa pitäisi enää haitata normaalia liikkumista.

        Lisäksi minunkin nyt täytyy kannustaa siihen että olet sinne paikkaan yhteydessä jossa sinut on leikattu. Sen lisäksi että saat mahdollisimman asiantuntevan hoidon toimenpiteeseen liittyen, saadaan tuo infektio myös tilastoitua sairaalan papereihin ja infektion syytä voidan etsiä esimerkiksi leikkauksen aikaisesta toiminnasta. Tiedon avulla voidaan myös kehittää sairaalan toimintaa tulevaisuudessa niin että yhä useampi infektio voitaisiin ehkäistä jos syy on selkeästi osoitettavissa. Sinua hoitaneessa yksikössä tiedetään oletko saanut profylaktisen eli ennaltaehkäisevän antibiootin suositusten mukaisesti, onko leikkauksen aikana sattunut joku merkittävä aseptiikan toteutumisen vaarantava tapahtuma joita joskus tapahtuu (esim. leikkaushanskan rikkoutuminen, normaalia suurempi määrä ihmisiä salissa - ainakin omassa työpaikassa kaikki tällaiset pyritään kirjaamaan ylös leikkaushoitopapereihin) tai onko vaikka huonekaverinasi ollut joku jolla on myöhemmin todettu sairaalainfektio. Näin pääset myös todennäköisesti nopeammin erikoissairaanhoidon piiriin jos sen tasoiselle hoidolle on infektion vuoksi tarvetta. Toisaalta, eikös ole oikein että sotkun aiheuttaja myös siivoaa sotkun ;)

        En rupea nyt pelottelemaan millään jutuilla siitä, mitä pahaksi äitynyt haavainfektio pahimmillaan voi olla koska ne ovat harvinaisia ääripään tapauksia, mutta kehotan kuitenkin suhtautumaan asiaan riittävällä vakavuudella jotta saat mielenrauhan ja kivut hallintaan mahdollsimman pian.

        Tässäpä linkki vielä Duodecimin lyhyeen kuvaukseen leikkaushaava infektiosta jos et ole tätä lukenut.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00293


      • Jotain tarttis tehrä
        miss_medicate kirjoitti:

        Jos sinulla on vatsan alueella on runsaammin "maallista hyvää", on mahdollista että rasvakudosta on jouduttu leikkauksen aikana poistamaan ja tästä johtuu haavan alueen kuopalla olo. Voi olla että vaikka haava parantuukin normaalisti, jonkinlainen kuoppa jää.
        Vatsaleikkauksen jälkeenhän haavan tukeminen etenkin makuulta noustessa on myös tärkeää, jotta haava ei pääse repeämään sisältä tai pinnalta. Myöskään raskaita taakkoja ei saisi nostaa tai kantaa. Periaatteessa mitään maitopurkkia painavampaa ei kannata siirrellä ympäriinsä ennen kuin haava on parantunut.

        Millä suojaat haavaa? Ovatko haavasidokset riittävän hengittävät? Liiallinen haavan suojaaminenkaan ei ole terveellistä, sillä tuolloin voi vahingossa luoda entistä paremman kasvuympäristön ei toivotuille pöpöille. Eritteen paha haju on aika hyvä merkki siitä onko haavassa jotain vikana. Ymmärrän toki että haavasta tulevan eritteen vuoksi suojaaminen on vielä välttämätöntä, mutta jonkinlainen kompromissi tulisi löytää jotta haavalla olisi mahdollisimman hyvät olosuhteet paranemiselle.

        Mutta täytyy yhtyä kirjoittajaan "tarttis tehrä jotain", että edelleen kovasti vaikuttaisi haavainfektiolta. Erityistä ei saisi enää tässä vaiheessa olla, myöskin lääkitystä vaativa haavakipu katoaa yleensä muutamissa päivissä. Sen ei missään tapauksessa pitäisi enää haitata normaalia liikkumista.

        Lisäksi minunkin nyt täytyy kannustaa siihen että olet sinne paikkaan yhteydessä jossa sinut on leikattu. Sen lisäksi että saat mahdollisimman asiantuntevan hoidon toimenpiteeseen liittyen, saadaan tuo infektio myös tilastoitua sairaalan papereihin ja infektion syytä voidan etsiä esimerkiksi leikkauksen aikaisesta toiminnasta. Tiedon avulla voidaan myös kehittää sairaalan toimintaa tulevaisuudessa niin että yhä useampi infektio voitaisiin ehkäistä jos syy on selkeästi osoitettavissa. Sinua hoitaneessa yksikössä tiedetään oletko saanut profylaktisen eli ennaltaehkäisevän antibiootin suositusten mukaisesti, onko leikkauksen aikana sattunut joku merkittävä aseptiikan toteutumisen vaarantava tapahtuma joita joskus tapahtuu (esim. leikkaushanskan rikkoutuminen, normaalia suurempi määrä ihmisiä salissa - ainakin omassa työpaikassa kaikki tällaiset pyritään kirjaamaan ylös leikkaushoitopapereihin) tai onko vaikka huonekaverinasi ollut joku jolla on myöhemmin todettu sairaalainfektio. Näin pääset myös todennäköisesti nopeammin erikoissairaanhoidon piiriin jos sen tasoiselle hoidolle on infektion vuoksi tarvetta. Toisaalta, eikös ole oikein että sotkun aiheuttaja myös siivoaa sotkun ;)

        En rupea nyt pelottelemaan millään jutuilla siitä, mitä pahaksi äitynyt haavainfektio pahimmillaan voi olla koska ne ovat harvinaisia ääripään tapauksia, mutta kehotan kuitenkin suhtautumaan asiaan riittävällä vakavuudella jotta saat mielenrauhan ja kivut hallintaan mahdollsimman pian.

        Tässäpä linkki vielä Duodecimin lyhyeen kuvaukseen leikkaushaava infektiosta jos et ole tätä lukenut.
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00293

        Yhteydenotto leikkauspaikkaan on senkin takia tarpeen että kyseessä voi olla sairaalabakteerin aiheuttama infektio ja se voidaan tukia sekä kirjata. Mikäli kyseessä on todellakin sairaalabakteeri, olet sen kantaja ja tulevissa leikkauksissa se pitää ottaa huomioon. Minulta on tehty leikkaukseen mennessä sairaalabakteeritestaus koska olin ollut ulkomailla leikkauksessa. Testissä minut todettiin puhtaaksi, mutta tässä suomalaisessa sairaalassa johon olin menossa on sairaalabakteeria enkä siis tiedä olenko nyt bakteerin oireeton kantaja. Leikkaushaavat paranivat kyllä nopeasti ja hyvin joten toiveita olisi ettei minulla ole bakteeria.


    • UsKoMaToNTa!

      Ai, ei saisi erittää enää kahden viikon jälkeen?
      Minulla kyllä joka kerta lapun vaihdoin yhteydessä siitä on jotain vuotanut vielä edelleenkin..
      Juuri vaihdoin uuden sidoksen ja vähän tihkutti vertakin vielä pyyhittäessä ja nyt sit kirvelee kivasti..
      Joten ei sitä voi vieläkään pitää ilman sidelappua!

      Täytyy koittaa saada omalle lääkärille vaan aika, jos tämä vaan jatkuu!

      Ei mulla kyllä tämmöistä hemmetin kiristystä oo ennen missään leikkaushaavoissa tuntunu! :/

      • Jotain tarttis tehrä

        Ei saisi! Haavan olisi pitänyt parantua jo kauan sitten, poistetaanhan tikitkin yleensä 7-10 päivän kuluttua jos on käytetty poistettavaa ommelainetta.

        Joskus sulavat tikit eivät sulakaan normaalisti ja pyrkivät haavasta ulos, mutta silloin olisi havaittavissa eräänlaisia langanpätkiä jotka pukkaavat ulos (ja voidaan nypätä itse pois). Eiköhän lääkäri osaa sanoa tarkemmin mistä on kyse.


      • Vielä. Ethän vain desinfio haavaa alkoholipitoisella aineella? Vai onko sinua ohjattu sairaalassa tekemään näin? Betadine tai vastaava on tietysti ok.


    • UsKoMaToNTa!

      Soitin sairaanhoitajalle, koska viime yö oli ihan kauhee kipujeni kera ja heräsin koko ajan kovaan kipuun ja lääkettä menn!

      Vastaus oli; että kivut saattavat kestää vielä puoli vuotta! :O
      Eli, ei vissiin sitten auta, kun kärsiä! :/

    • epäonnistunut tikkau

      Toivottaavsti olet nyt kuitenkin käynyt lääkärillä haavasi kanssa, ei kuulosta ihan normaalilta ne kovat kivut.

      Itse olin umpisuolileikkauksessa ( -88 ) Tyksis, ja opiskelijoiden ympäröitynä. Joku heistä sitten ilmeisesti ompeli leikkuuhaavan, koska kun menin tikkien poistoon, niin lääkäri kysyi että missä ihmeessä tämä on neulottu!!! Vastasin että teillä.

      Totesi että jos poistaa tikit niin haava aukeaa, eli oli ommeltu iho ihoa vasten. Sitten vaan suositeltiin terveyskeskusta jatkohoitopaikaksi ja siellä sitten " perhosten" kanssa kasvatettiin aikaa myöten haavaa umpeen.

      Mutta ei minulla norm leikkuhaavan jälkeistä kipua kuitenkaan ollut, tietenkin liikkuminen yms sattui, mutta muuten ihan ok.

      Tulin vielä raskaaksi kuukauden päästä ja haava pysyi siististi kiinni eikä vaivannut.

      Toiseksi, kaikilla ei itsestään sulavat tikit sulla. MInulla ja tyttärelläni on synnäreitten jälkeen itse nypitty tikkejä 3kk.en päästä pois. Seuraavalla kerralla ( synnäreillä) puhuin asiasta ja vaihdettiin lanka joka suli.

      • kestää sulaa

        Minulla on ommeltu itsesulavalla parikin leikkaushaavaa vartalon alueella. Sulaminen kesti ilmeisesti aika kauan koska haava tuntui muhkuraiselta useamman kuukauden. Kipua ei ollut eikä haava erittänyt kuin vähän, seuraavana päivänä siteissä oli joku pieni verinen piste eikä sen jälkeen mitään. Sulavat tikit eivät yrittäneet tunkea ihon pinnalle.


    • UsKoMaToNTa!

      En ole käynyt, koska samat sairaanhoitajat siellä vastaavat siitä pääseekö lääkärille, vai ei!
      Onneksi tosin on päivystys...

      IHO siltä kohtaa ei jousta yhtään ja yhtään jos venytät sitä kohtaa niin sattuu niin kovasti.. ihan, kuin siellä ois ommeltu jotain liikaa väliin!!

    • huuva appuu vuan

      Kun minä olin leikkauksessa niin sieltä sain ohjeeksi että jos tulee ongelmia niin täytyy ottaa yhteyttä omaan terveyskeskuslääkäriin ja hän ohjaa sitten sairaalaan lääkärille jos katsoo sen tarpeelliseksi. Ei haava pitäisi enää edes tihkua kun on kaksi viikkoa leikkauksesta.

    • Ap!

      Tilanne nyt rauhottunut tuon vuodon kanssa, mutta
      kipua haavassa silti vielä on!

      Ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu!?!?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      318
      2957
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2233
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1661
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      190
      1571
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1365
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1263
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1104
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      21
      1098
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      931
    Aihe