Keuhkosyöpä?

May

Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa keuhkosyövästä? Minkälaisia oireita siihen kuuluu?

Olen parikymppinen tyttö, ja mulla on ollut jo monta vuotta "kroonista" hengenahdistusta. Viimeisen vuoden aikana se on haitannut ihan jokapäiväistä elämää, ja nyt parin kuukauden sisällä asia on alkanut ahdistaa todella paljon. Hengenahdistuksen lisäksi kurkku on usein kipeä, ja tuntuu kuin kurkussa olisi joku pala. Hengenahdistuksessa (jota on lähes jatkuvasti) sisäänhengitys on vaikeaa, ja lääkäri sanoi, ettei kyseessä sen takia pitäisi olla ainakaan astma (tein myös kaksi viikkoa PEF-mittauksia, eikä myöskään niiden tulosten mukaan kuulemma kyseessä ole astmaa). Tavallaan joudun hengittäessä "haukkomaan happea", kun keuhkot eivät muuten tule täyteen. Silloin tällöin on kuivaa yskää, mutta se ei ole jokapäiväistä eikä häiritsevää. Yleensä ilmenee vain rasituksessa.

Lääkärillä olen siis pari kertaa tämän takia käynyt, mutta lääkäri ei ole osannut sanoa mikä mulla on. Astma on siis ilmeisesti suljettu pois, mutta muista keuhko- tai kurkkuseirauksista ei olla puhuttu mitään. Itse en niistä edes tiedä, joten sen takia epäilen keuhkosyöpää, mutta en uskalla sanoa sitä lääkärille kun hän ei itse sitä ehdota. Hengenahdistusoireet ovat siis jatkuneet lievempinä monta vuotta, mutta nyt viimeisen vuoden aikana selvästi pahentuneet tulleet nämä muut oireet siihen päälle.

11

14770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko

      otettu thorax-kuva?
      Itselläni on astma,ollut jo 10 vuotta ja kyllä minulla on sekä sisään,että uloshengityksessä vaikeuksia.
      Keuhkosyöpä ei voi olla pitkää aikaa ilman,että sitä ei tiedettäisi,siinä menee yleiskunto huonoksi ym.
      Onko tämä sinua tutkinut lääkäri keuhkotautien erikoislääkäri?
      Ellei,niin hakeudu sellaiselle ja korvalääkärille noiden kurkkuoireiden takia.

      • May

        Multa on otettu vain röntgenkuvat keuhkoista, yhden kerran, yli puoli vuotta sitten.. Onko se thorax-kuva joku ihan eri juttu?

        En ole erikoislääkärillä käynyt. Ainoastaan terveyskeskuslääkärillä ja kerran yksityisellä yleislääkärillä. Mitenköhän erikoislääkärille voi hakeutua? Eikö tavallisen lääkärin pidä laittaa jotain lähetettä? (En tiedä näistä asioista juuri mitään..)

        Terveyskeskuslääkäri määräsi viime syksynä mulle kyllä Ventoline Diskus-jauhetta hengenahdistuksen hoitoon tarvittaessa. Kokeilin sitä muutaman kerran (mun hengenahdistus on kuitenkin aika jatkuvaa, ei ole mitään selkeää alkua tai loppua, joten ei mitään ns. "kohtauksia", joihin tuota lääkettä voisin kokeilla), mutta en huomannut mitään apua siitä.


    • Minä

      Kulostaapa niin tutulta noi sun oireet. Itse sairastin vuosi sitten tosi pahaa yskää ja hengenahdistusta, oli palaa kurkussa ja kaikkea mahdollista, portaita en noussut hengästymättä eka kerroksen jälkeen... Olin TOSI huonossa kunnossa ja väsynyt. Keuhkokuvissa ei ollut mitään epäilyttävää, jotain pientä tulehdusjätettä hiluksissa ?? Kuljin lääkäriltä toiselle ja sain astmalääkkeitä välillä, välillä ne otettiin pois. No... olinhan minä toisaalta altistunut homeelle työpaikallani, mutta oireet jatkui työpaikan vaihdoksesta huolimatta.

      Ihme tapahtui kun meni akupunktiohoitoon. Palan tunne kurkusta lähti heti hoitopöydällä ja keuhkot puhdistuivat viikon sisällä ( limaa nousi kaksi päivää hoidon jälkeen) ihmeellisesti. Nyt olo on hyvä. Akuhoitaja sanoi, että pallea hengitys oli täysin lamassa ja keuhkot eivät pystyneet toimimaan kunnolla. Ilmeisesti kyseessä oli jonkilainen jännitystila ja pitkäaikaisen stressin jälkitila.. elämä kun ei ole ollut pelkkää ruusuilla tanssimista.
      Voin vain ihmetellä oloni parantumista em. hoitojen jälkeen, mutta totta se on.

      Onhan sinulla keuhkokuva ok? Puhallustestien yhteydessä minulta ainakin otettiin aina keuhkokuva. Jos sitä ei oel otettu, on se otettava ehdottomasti!! Se jos mikä kertoo onko keuhkoissa mitään ylimääräistä. Jos ei mitään löydy, suosittelen vaihtoehtohoitoja, ei mitään poppamiehiä, vaan oikeita alan asiantuntijoita. Akuhoitoa ja vyöhyketerapiaa käytetään jopa sairaaloissakin esim kivunhoidossa ja synnytyksissä.. ne eivät ole mitään huuhaata.

      Kyllä sä tervehdyt, olen siitä varma !!Jos ei muu auta niin kokeile akupunktiota tai vyöhyketerapiaa, ei nisitä mitään haittaakaan ole, käynnit maksaa 20€-50€/kerta, mutta hoito on yleensä kokonaisvaltaista, kiireetöntä ja tehoaa heti. Positiivista mieltä ja tsemppiä!

      • May

        ..ja kiitos neuvoista. Akupunktio voisi olla ainakin jossain vaiheessa sellanen, jota voisin kokeilla.

        Keuhkokuvasta ei terveyskeskuslääkäri löytänyt mitään epänormaalia. Kuulemma keuhkot ja keuhkoputket ihan terveet. Kuvan ottamisesta on tosin jo yli puoli vuotta aikaa, ja oireet ovat sen jälkeen pahentuneet. Luin itse, ettei pienisoluista keuhkosyöpääkään näe röntgenkuvasta, ja että keuhkosyöpä pääsee suurimmassa osassa tapauksia leviämään jo liian pitkälle ennen kuin sitä edes havaitaan. Sen takia pelottaakin aika paljon. Toisaalta mullahan on ollut hengenahdistusta jo useita vuosia. Eli voiko silti kyseessä olla keuhkosyöpä? Nyt kuitenkin vuoden sisällä pahentunut olo selkeästi entisestä.


      • Minä
        May kirjoitti:

        ..ja kiitos neuvoista. Akupunktio voisi olla ainakin jossain vaiheessa sellanen, jota voisin kokeilla.

        Keuhkokuvasta ei terveyskeskuslääkäri löytänyt mitään epänormaalia. Kuulemma keuhkot ja keuhkoputket ihan terveet. Kuvan ottamisesta on tosin jo yli puoli vuotta aikaa, ja oireet ovat sen jälkeen pahentuneet. Luin itse, ettei pienisoluista keuhkosyöpääkään näe röntgenkuvasta, ja että keuhkosyöpä pääsee suurimmassa osassa tapauksia leviämään jo liian pitkälle ennen kuin sitä edes havaitaan. Sen takia pelottaakin aika paljon. Toisaalta mullahan on ollut hengenahdistusta jo useita vuosia. Eli voiko silti kyseessä olla keuhkosyöpä? Nyt kuitenkin vuoden sisällä pahentunut olo selkeästi entisestä.

        Jos sinä noin peloissasi olet ja mietit asiaa, niin yritä saada lisätutkimuksia. Minulle tehtiin broncoskopia ( ihan siedettävä, mutta vaikea puolituntinen skooppi keuhkoissa ) jossa otettiin huuhtelunäytteet ja koepalat keuhkoista, poissuljettiin täysin syöpämahdollisuus. Se helpotti kyllä, kun varjostumia oli keuhkoissa.

        Toisaalta, koska oireesi ovat olleet vuosia, keuhkokuvissa ei vieläkään mitään näkyvää eikä olossasikaan suuria muutoksia, niin ei se välttämättä syöpää ??? Syöpä kuitenkin ilmoittaa itsestään näkyvin oirein vuosien päästä...
        Mutta tämä vain minun arvelu... parempi on tutkia, jos kovasti pelottaa ja oireet pahenee. Jos ei vaikka syöpää löydy, niin löytyy kenties jotain muuta, joka oireet aiheuttaa.
        Pidetään peukkuja sulle, että kaikki selviää!!


    • sisko

      käy ihmeessä röngtenissä ja verikokeissa..ja lääkäriin hopi..hopi,ennen kun on myöhäistä,jos onkin sitten vakavampaa!!mitään ei menetä lääkärillä käydessä vaan tutkimukset ovat tärkeät!!

      ps:veljelläni todettiin vasta keuhkosyöpä jolle ei voida tehdä yhtään mitään ,vain lääkitys päällä.Hän oli arvellut itse jo 2 vuotta että hänellä on syöpä mutta oli pelännyt mennä lääkäriin!!

    • xyz15

      mitäs jos menisit lääkärille, ja sanoisit että pelkää keuhkosyöpää. hän voisi sitten kertoa, että ei huolia - kyllä se olisi jo huomattu, jos sellainen olisi

    • epj

      Sydämen hiippaläpän vuoto?

    • heijastusvaikutus

      Thorax-kuva on sama kuin keuhkokuva.
      Keuhkosyöpä on yleensä vanhempien ihmisten tauti ja useimmat sairastuneet ovat polttaneet vuosikymmenet tupakkaa.
      Oletko tutustunut paniikkihäiriöön? Ehkä sinä oireilet nimenomaan hengitykselläsi.
      Oletko harrastanut laulua? Se voisi auttaa sinua hallitsemaan hengitystäsi.
      Voisit käydä kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Hän käsittelisi kehosi päästä varpaisiin ja aukaisisi esimerkiksi hengityselinten lukot.
      Minusta tuntuu, että psyykesi oireilee kehon kautta. Psykologin kanssa juttelu voisi auttaa.

    • Fuckingcancer

      Sydänperäiseen syyhyn jo aiemmin viitattiin ja sitä kannattaisi tutkia tarkemmin. Onko anemia poissuljettu? Onko sulla muita sairauksia/oireita?
      Nyt vuosien jälkeen syöpä jo näkyisi kuvissa, vielä kun suhteuttaa sun oireisiin. En pidä keuhkosyöpää lainkaan todennäköisenä sun kohdalla. Yllättävän nuorilla voi kyllä olla, vaikka ääriharvinaista.
      Oma äiti kuoli keuhkojen adenokarsinoomaan, joka on ei-pienisoluinen ja harvemmin tupakoitsijoilla esiintyvä tyyppi.

    • Flimmer

      Minulla oli samat oireet ja pelkäsin että keuhkoissa on jotain. Oloni huononi yllättäen ja lääkärillä käydessäni lääkäri kokeili pulssia. Pulssi oli tiheä ja epätasainen. Sydänfilmin kautta sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin, jossa minulla todettiin flimmeri = Eteiskammpiovärinä ja sydän epärytmissä. Sain lääkkeet ja nyt kaikki on ok.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe