Taas on maanantai, enkä pääse kotoani mihinkään. ovesta ulos astuminen on mahdottomuus. Lintsaan luennoilta, sillä en yksinkertaisesti pysty menemään ihmisten ilmoille. Pakenen todellisuutta elokuvien, kirjojen ja pelien avulla. En halua elää omaa elämääni, vaan jonkun toisen elämää. Tiedän, että monien mielestä olen vain typerä ja saamaton, enkä edes osaa sanoin kuvailla, miksi kaikki on minulle niin vaikeaa. Usein toivon, että voisin vain nukkua koko ajan.
Opinnot kärsivät
10
424
Vastaukset
- niintätä
sama juttu
- väsynyt opiskelija
Sama juttu, mutta onnistuin tänään lähtemään luennoille. Kuitenkin en kykene keskittymään, koska pelkään että ihmiset näkevät kuinka yksin olen. Nytkin olen tietokoneluokan nurkassa, kun en uskalla lähteä auditorioon luentoja kuuntelemaan.
- Laiskako?
Minäkin olen piileskellyt ties missä luokkien ja käytävien nurkissa kirjaa lukien, jotten joutuisi edes yrittää keskustella toisten opiskelijoiden kanssa.
Nyt täytyy soittaa eräs tärkeä puhelu, mikä pelottaa myös. Elämä on jatkuvaa paniikkia ja ahdistusta, enkä osaa tehdä asialle mitään. - tsemppiä vaan
Kärsittekö masennuksesta tai paniikkihäiriöstä? Molempiin saa apua, ei muutakuin rohkeasti lääkäriin!
- tjaa aaa
täytyisi olla myös yliopistoissa ja amk.ssa läsnäolovelvollisuus ja jonkilainen aikataulu, johon mennessä valmistua. Moni kärsii masennuksesta ja muista ongelmista, ja jää helposti kotiin masentumaan lisää, jos ei kukaan hieman "holhoa" perään ja tarkkaile paikallaoloa. Totaalisen masentuneena ei tietenkään mikään auta, mutta masennusta pystyy hieman torjumaan ihan vaan tekemisellä/lukemisella. Synkkien asioiden vatvominen päässä yksin kotona ei helpota kenenkään oloa.
- pip^
Tuskin mikään pakollinen läsnäolovelvollisuus auttaa. Itse ainakin olen todella vastuuntuntoinen, niin varmasti moni muukin. Yritin roikkua aivan liian pitkään koulussa väkisin mukana, vaikka käytännössä tunnilla en tajunnut mistään mitään ja univelka teki sen, että laitoin silmät kiinni, melkein nukahdin, säpsähdin hereille, taas silmät kiinni jne...
Todella pahaa teki, kun eräänä aamua en kerta kaikkiaan enää jaksanut lähteä kouluun, vaan jouduin "lintsaamaan" ensimmäistä kertaa elämässäni. Voimattomuus oli kasvanut niin suureksi, että vähitellen en enää pystynyt menemään kouluun ollenkaan, vaan tipuin pois kirjoilta. Mikään läsnäolovelvollisuus ei auta tälläiseen. Kun raja tulee vastaan jaksamisessa, niin silloin se tulee.
Tuolloin olin sairastanut pitkään jo masennusta, ahdistusoireita, ocd, sos.til.pelkoa, pelkotiloja, keskittymishäiriöitä, sekä fyysistä: voimattomuutta ja kipuja ja muita oireiluja. Lisäksi oli vielä paniikkikohtauksia, mutta en nyt muista tulivatko ne kouluaikana päälle, vaiko vähän sen jälkeen.
Jälkikäteen ajateltuna suurin ongelma oli, etten saanut nukuttua tarpeeksi öisin. Jos olisin saanut edes kunnon yöunet, niin olisin varmaan jaksanut koulun loppuun asti. Uni on niin jumalattoman tärkeää.
Rottakokeissakin, jos rottia väkisin valvotettiin pienillä sähköiskuilla, ne lopulta kuolivat, oliko parissa viikossa?
Harmittaa, että itse olin niin solmussa henkisesti tuona aikana, etten osannut ja uskaltanut hakea apua ennen kuin olin jo täysin romahtanut. Toivottavasti muut pystyvät hakemaan ajoissa apua, etteivät joudu jättämään koulua kesken.
- väsynyt opiskelija
Jos ylipostossa olisi läsnäolopakko, niin olisin varmaan jo erotettu koko paikasta, kun en jaksais käydä luennoilla. Osa luennoista ovat vaan niin turhia, kun samoja asioita toistetaan lian monta kertaa, tai luennoitsija on muuten vaan huono. Nyt sentään meidän tapaiset pelkurit pystyvät jotenkuten selviytyä opinnoista.
Ja aikatauluista, onhan niitäkin, 7 vuotta on opinto oikeus, kuitenkin opintotukikuukausia on vain 55, joten riittävät vain kuudeksi vuodeksi. Ja minä kun opiskelen kesäisin, koska kukaan ei ota minua töihin edes paskaan duuniin, niin opintotuki riittää vain 4.5 vuodeksi. Ja sitten on niitä yliopiston etappeja ja muuta kuraa, jos opintopisteitä ei kerry tarpeeksi. Ainiin kela valvoo myös, että jokaista tukikuukautta kohti kertyy vähintään 5 opintopistettä. - Laiskako?
Tänään aion lähteä koululle, vaikka se tuntuukin aivan hirvittävän vaikealta. Sekavasti nukutun yön aikana heräsin muutamia kertoja, ja olin niiiiiiiiin onnellinen, kun huomasin, että oli vielä yö, eikä siis tarvinnut vielä lähteä mihinkään. Nyt armonaikaa on enää tunti, ja ajatukset ovat solmussa. Aivan kamalia ajatuksia pyörii päässä, vaikka yritän keskittää ajatukset aivan arkisiin asioihin, kuten syömiseen ja pukemiseen. No, onneksi eräällä käytävällä on usein hiljaista - siellä voin istua yksinäni kun muut menevät syömään tms. Täytyy vain ottaa joku hyvä kirja mukaan.
- koskaloppuu
Täällä kohtalotoveri
- opiskelunorjat
Milloin opiskelusta on tullut noin hankalaa ja työlästä??!! Mitä jos vierottuisit esim. tietokoneesta vaikka pariksi päiväksi ja kävisit vähän pakkasessa kävelemässä tai jossakin luonnon helmassa. Tulee hyvä mieli ja unohtuu väkisinkin hetkeksi arjen murheet. Käy vaikka pimeällä niin kukaan ei näe, jos sitä pelkäät.
Ihan kokemuksen rintaäänellä.
Kannattaa unohtaa hetkeksi 'keinotekoinen hapatus' ja ihmetellä vaikka luonnon kauneutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932245Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561838- 1761393
- 234845
- 62769
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11766- 65764
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633- 50628
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591