Lainanoton riskit ?

juulisa

Oman asunnon hankkiminen alkaa olla ajankohtaista, koska olen täysin kypsynyt Saton ryöstövuokriin puhumattakaan nyt naapuruston muista häiriöistä.

Mulla on säästöjä aika hyvin. Olen laskenut että pitäisi ottaa 60-70 tonnia lainaa n. 13 v maksuajalla. Olen varma että pankki kuin pankki myöntää tuon lainan mulle, joten se ei ole ongelma.

Ongelma on kai enemmänkin jonkinlainen "henkinen kynnys" olla ekaa kertaa elämässäni velkaa pankille.

Entä jos ei kykenekään maksamaan, joutuu vaikka työttömäksi ?
Mitä tapahtuu pankin kanssa jos tulee maksuvaikeuksia ?

5

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huutokauppias

      Lainanottajan osakekirjat pakotetaan jättämään pankkiin.Pankki tietenkin myy asuntosi jos et maksamaan pysty.

    • Maksuvaikeuksien saapuessa ensimmäiset kaksi vuotta menee lyhennysvapailla, maksat siis vain korkoja. Jos et niistäkään selviä, sossu auttaa.

      Sen jälkeen kämppä on luultavasti pakko myydä. Joudut pahimmassa tapauksessa takaisin vuokralle.

      Jos tässä välissä vielä syttyy kolmas maailmansota, saattaa asuntosi hinta laskea niin paljon, että jäät jopa tappiolle tästä ekspeditiostasi. Toisaalta, se voi olla niitä murheista pienimpiä siinä vaiheessa...

      • Kannattaa ostaa

        Ei lyhennysvapailla ole mitään kahden vuoden rajaa, niitä voi pitää pankin kanssa sopimansa määrän, vaikka kolme tai seitsemän vuotta.

        Nyt on korot niin alhaalla että eihän korot ole edes sitä mitä jää vuokra-asunnossa omavstuuksi asumistuen jälkeen.

        Mutta muistan kyllä itse miten suuri kynnys oli ostaa asunto ja sitä pelkäsi kaikenlaisia tilanteita mitä voisi ehkä tulla eteen. Sitten kun sai päätöksen tehtyä ja hommat oli hoidettu, niin jälkeen päin ihmetteli että mitä tässä piti pelätä.

        Mutta se on tärkeää että lainan lyhennykset tulee hoidettua, vaikka joku satunnainen maksuerän viivästyminen ei ole mikään katastrofi. Jos jää työttömäksi niin kiireesti pankkiin yhteyttä ja kertomaan tilanne, sekä sopimaan siitä lyhennysvapaasta. Jos vakuudet on kohdillaan, niin korkojen maksuun ja elämiseen saa vaikka lisää lainaakin.

        Pahin mitä voi tapahtua on tosiaan se että joutuu vuokralle... Mitä menetettävää siis on?


    • No problems..

      "henkinen kynnys"

      Taitaa tosiaan olla se henkinen kynnys kyseessä. Et kerro tulostasi mutta lienee vähintääkin keskitasi mikäli vuokran jälkeen saat säästöönkin.

      Lainasummasi jonka mainitset on sen verran pieni ja lisäksi sinulla säästöjäkin.
      Saat aivan varmasti lainan.

      Koska olet liiton tai YTK kassan jäsenenä (oletko?) niin laina hoituu ansiopäivärahallakin. Itse olin vuoden työtön enkä edes lyhennysvapaata tarvinnut kuin odotusajan 2kk että ansiosidonnaiset rupeaa tulemaan. Jos pystyt työttömänä maksaa vuokrankin niin onnistuu se lainakin. Todennäköisesti lainalyhennykset pienemmä kuin vuokra kuukaudessa.

      Jos tulee hetkellisesti maksuvaikeuksia (en usko sinun kohdallassai) niin pankki myöntää lyhennysvapaata.

      Enemmän kannattaisi keskittyä ostettavaan asuntoon. Eli sen vastike, tulevat rempat sekä suuremmat saneeraukset. Eli järkevä ostos.

      • muuan vinkki

        Kannattaa selvittää ensin itselleen mitä haluaa. Sitten se että mihin on varaa. Kolmantena alat rajata mitä ja mistä olet etsimässä. Alat tutustua sopiviin kohteisiin ja vertailet niitä keskenään, samalla sinulle alkaa muodostua kuva asuntojen hintatasoista yms. Muutamassa viikossa osaat jo erotella hyvät kohteet joista voisi jättää tarjouksen ja osaat suoraan hylätä ylihinnoitellut tai pahoja puutteita sisältävät kohteet.

        Sitten kun olet valmis jättämään tarjouksia, niin rajaa tarkasti tarjouksen voimassaoloaika (päivämäärä ja kellon aika). Tarjous sitoo sinua ja niin pitkään kun tajous on voimassa et uskalla tehdä uusia tarjouksia. Anna myyjälle vain muutama päivä aikaa harkintaan, sillä kyllä hänen pitää tietää millä hinnalla myy, eikä hänelle tarvi jäädä aikaa vedättää muita kiinnostuneita.

        Ja unohda prosenttilasku, ei ole kannata sorua mihinkään pyyntihinnasta -5% tai -10% periaatteisiin. Harkitse mikä on sinusta oikea hinta ja tarjoa se.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe