Kilpirauhasen vajaatoiminta ja tupakan polton lopettaminen

Gisse82

On siis todettu 2006 kilpirauhasen vajaatoiminta, thyroxinia syön 0,1mg pvä. Nyt yritän lopettaa tupakanpolttoa. Jostain olen lukenut, että tupakanpoltto stimuloi kilpirauhasta toimimaan paremmin? Mietin että onko muut "vajaat" lopettanut röökinpolttoa? Arvot huonontunut? Oireita tullut? Itellä tuntuu näin reilun kuukauden savuottomana oltua että kasvoja alkanut turvottaa sekä kaulassa jonkunlainen painon tunne (ja niin, lämpö ollut vähän alhainen). Tosin voihan se olla että oon vaan hyvin syönyt tän kuukauden aikana ;) Lääkäriin en nyt vielä viitsi lähteä valittamaan vaan katson pidemmälle tapahtuuko mitään muutosta, suuntaan tai toiseen.

7

5059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tupakasta luopunut

      Mä taas olen lukenut, että nikotiini aktivoi kilpparia toimimaan paremmin ja kun lopettaa tupakoinnin, monesti vasta silloin huomataan vajaatoiminta kun kilpirauhasen toiminta huononee.

      Mielelläni kuulisin kokemuksia tai tietoa asiasta muiltakin?

      Itselläni alkoi juuri palantunne, hengenahdistus ja monet muut vajaatoiminnan oireet tupakoinnin lopettamisen jälkeen ja nyt yritän päästä tutkimuksiin.

    • Olisko ideaa??

      Tupakan lopetin reilu vuosi sitten. Nikotiiniton olen ollut vasta viikkoja. Jossain vaiheessa ajattelin, että oonkohan masentunut. Nyt on ilmaantunut yöllistä rintakehähikoilua?. V****us on valtaisa ja itkettää. Palelee ja painoa tuntuu tulevan silmissä. Atoopinen ihoni on tulessa - pahimmat oireet vuosiin!
      Voisikohan olla kilpirauhasen vajaatoimintaa??

      • kilppari6

        Kuulostaa tyypillisiltä kilpparin vajaatoiminnan oireilta. Pyydä terv.ksks:sta lähete labraan. Koe pitää ottaa aamulla enne kl.10 Tulokset saa todennäköisesti samana päivänä. Minulla 2 otettavasta kokeesta toinen, TSH valmistui vasta seuraavana pvnä, toinen koe on nimeltään T4V.
        TSH:n raja-arvot on noin 0,2-4,5 arvojen rajat vaihtelevat hiukan eri labroissa. T4V:n raja-arvot on noin 8-21. Jos TSH on yli 4,5 tai lähellä tätä arvoa, sairastat kilpparin vajaatoimintaa, johon lääkityksenä on Throxin 0,1mg.
        Itse olen sairastanut tuota 20 vuotta, lääkitys ollut 17 vuotta. 3 kuukauden lääkkeet maksavat vain 3,5€.


      • Normalisoitunut

        Kyllä voi olla vajaatoimintaa.
        Minä olen ollut polttamatta liki 2 ja puoli vuotta.
        Vajaatoiminta oireet oli selviä. Arvot kuitenkin rajojen sisällä.
        Keväällä kävin lääkärissä muiden asioiden vuoksi ja valitin sydämentykytystä.
        Pisti kilpparikokeisiin ja minulla oli liikatoiminta.
        Meni kuitenkin itsestään ohi ja kontrollissa arvot olivat loistavat.
        Uskon,että tupakoinnin lopetus vaikuttaa aikansa ja sitten tasoittuu.
        Minäkin lihoin noin 25 kiloa, ja viimeisen vuoden laitoin kiloklubissa kaiken ylös mitä suuhuni lykkäsin. Kalorit oli aina alle 1200 ja usein alle 1000.
        Nyt kun toiminta on normalisoitunut niin painokin tippuu itsestään.
        Laitan tähän linkin missä on hyvää juttua kilpparista.

        http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_masennuksen_syyna_kilpirauhashairio


    • Vajis1

      Olin kuukauden tupakoimatta ja menin niin huonoo kuntoon,että laahasin vain pitkin lattiaa.Nukuin ja nukuin...pulssi laski 45:teen,verenpaine 95/50...olisin kuollu siihen olotilaan...aloin tupakoida uudesti.Sanoin lääkärille ja pyysin apua...ei kommentoinut .Laittoi lähetteen pätevämmälle lääkärille keskussairaalaan,siellä tyroxiini tuplattiin. Nyt pitäisi uudesti lopettaa tupakka....on vain vaikeeta saada itseä uudesti lopettamaan....jos kesällä? Kyllä tupakointi piristää kilpirauhasen vajatoiminnasta kärsiviä...vaikka on huono tapa.

      • Olisko ideaa??

        Mulla on kans aina ollu alhainen verenpaine. Eilen mittasin keskellä päivää kaiken touhun keskellä, niin 105/75. Kyllä muuten ottaa aivoon, jos tää kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoidaan huomenna (saan labratulokset). Oon meinaan yrittänyt tupakanpolttoa lopettaa ainakin 10vuotta ja nyt kun olen onnistunut, niin palkka olisi Thyroxin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Sani81

      Minulle ei tupakan lopettaminen aiheuttanut vajautta, vaan sen polttaminen.

      Täsmennän, jotta lihoin, vaikka söin pelkkää kaalin lehtiä suurinpiirtein ja join vettä, nesteet turvotti. Elimistö ei kierrättänyt. Ja poltin tupakkaa.

      Kuukautisetkin heitteli niin, että saattoivat olla jopa kaksi kuukautta pois ja vastaavasti kaksi kuukautta päällä.

      Itse toki epäilinkin kilpparia, mutta yli kymmenen vuotta sitä sai tapella kunnallisten lääkärien ( oikeastaan hoitajien kans, sillä nehän ne arvioi, kuka on lääkärin tarpeessa, mokomat !!!) Kanssa, jotta voisiko yksinkertaisen verinäytteen ottaa, vaan ei... käskivät vain laihduttamaan ja lopettamaan tupakanpolton
      Ja verenpaine kontrolleihin.

      Viimein hoksasin töihin päästessäni, heti ekalla työviikollani käyttää järjestelmää hyväksi, ja menin työterveyslääkärille, joka otti erittäinkin vakavasti ja diagnoosi tuli heti!

      Poltin vielä tuossa vaiheessa.
      Vasta kahden kuukauden lääkkeiden aloittamisesta, päätin lopettaa tupakoinnin.

      Nyt ei ainakaan tunnu verisuonissa pahalta, tupakan osalta, vuoden lopettamisen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      203
      8158
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      43
      4622
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      20
      2137
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1815
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1726
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1643
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe