Laattojen irroitus

ateritsiputeritsi3

Teen kylpyhuoneremonttia ja laitoin vahingossa laatoituksen liian korkealle. Tuli laitettua kaksi riviä 15x15 laattoja liikaa. Olisi pitänyt laittaa laatat 206 sentin korkeudelle saakka ja laitoin 236 korkeuteen saakka.
Kylpyhuone on 300 senttiä korkea ja tarkoitus on laittaa lasikuitutapetti (Luja-mentelmällä) 206 sentistä katonrajaan.
Olen kiinnittänyt laatat saneerauslaastilla ja seinässä on normaali kosteussulku ja vesieristemassa rappauksen päällä.
Miten siis nyt voin irroittaa 2 ylimmäistä laattariviä niin, että en tärvele vesieristettä siinä samalla?

8

2286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lj älmjn äml älm

Lekallahan ne irtoaa. Laastin irrotttaminen onkin sitten työläämpää, rälläkkä ehkä helpoin. Hirvee duuni, saatavaan hyötyyn nähden.

Kyllä siinä menee vesieristys pilalle kuitenkin. En itse viitsisisi moiseen hommaan alkaa ihan helpolla, sama laatoittaa kattoon asti. Korkea tilahan tuo on, mutta eipä se millään optisella harhalla matalammaksikaan muutu. Vaihda vähän eriväriseen laattaan. Mun mielestä kokonaan kaakeloitu kylppäri on valmiin näköinen, jos yläosa maalattu tms, vaikuttaa kitupiikkeidyltä ja aina herää epäily noista vesieristyksistä. Tää siin mun mielipide, mutta on se jotenkin köyhän näköinen, jos ei ole raaskittu kaakeloida kokonaan.

• ateritsiputeritsi3

Kiitos neuvosta ja kommenteista. Ymmärrän että olisi varmaan viisainta laatoittaa kattoon saakka. Ideani on kuitenkin se, että käytän osassa kylpyhuoneen seiniä jokatapauksessa lasikuitutapettia (Luja-menetelmällä). Tarkoitus on laatoittaa ainoastaan suikunurkkaus johon tulee myös mittojen mukaan teetettävät lasiovet jotka voi kääntää kaakeloituja seiniä vasten silloin kun suihku ei ole käytössä.
        Talo jossa asuntoni on on rakennettu 1920 ja tarkoitus on tehdä remontti 1920 luvun tyyliin. Silloinhan kaakelit olivat harvinaisia ja ehkä kalliitakin ja niitä käytettiin säästeliäästi. Siitä ajatus, että osa seinistä lasikuitutapetille. Lisäksi mielestäni seinä olisi paremman näköinen jos yläosa olisi maalattu ja kaakelit vain 206 senttiin. Jos kaakelit vetää kattoon saakka minua alkaa ahdistamaan sellainen seinä pienessä 1920 luvun kylpyhuoneessa.

• Puolilautatsi¨
        ateritsiputeritsi3 kirjoitti:

Kiitos neuvosta ja kommenteista. Ymmärrän että olisi varmaan viisainta laatoittaa kattoon saakka. Ideani on kuitenkin se, että käytän osassa kylpyhuoneen seiniä jokatapauksessa lasikuitutapettia (Luja-menetelmällä). Tarkoitus on laatoittaa ainoastaan suikunurkkaus johon tulee myös mittojen mukaan teetettävät lasiovet jotka voi kääntää kaakeloituja seiniä vasten silloin kun suihku ei ole käytössä.
        Talo jossa asuntoni on on rakennettu 1920 ja tarkoitus on tehdä remontti 1920 luvun tyyliin. Silloinhan kaakelit olivat harvinaisia ja ehkä kalliitakin ja niitä käytettiin säästeliäästi. Siitä ajatus, että osa seinistä lasikuitutapetille. Lisäksi mielestäni seinä olisi paremman näköinen jos yläosa olisi maalattu ja kaakelit vain 206 senttiin. Jos kaakelit vetää kattoon saakka minua alkaa ahdistamaan sellainen seinä pienessä 1920 luvun kylpyhuoneessa.

Minkälaista vastausta oikein odotat? Itsekin tiedät, ettei laastia saa seinäpinnasta irti ilman, että vedeneristys menee rikki.

Ehkä joku erivärinen laatta voisi tulla kyseeseen

• timperman

Voit vaikka taltalla irroittaa ne laatat seinästä. Koskaan ei suihkuvetesi nouse niin korkealle. Menee sitä ennen ovesta ulos. Omassa kylppärissänikin on koteloituna yläpuolen viemäriputki ja oma ilmast.putki. Laatoitus ulottuu sillä seinällä 180 cm korkeuteen. Tein niille putkille vanerikotelon ja päällystin valmiiksi maalatulla helmipontilla.

• ateritsiputeritsi3

Kiitos vastauksista! Itse ajattelin, että olisi olemassa joku sellainen systeemi, että voitaisiin jokaiseen laattaan porata muutama pieni reikä ja sitten ruiskuttaa reikään jotain ainetta, esim. suolahappoa, ja sitten voitaisiin lämmittää seinää jollakin infrapunalämmittimellä ja sitten ne laatat irtoaisivat ja putoisivat kauniiseen pinoon lattialle asetettuun rottinkikoriin!
        Ihmetyttää että ei ole kehitetty mitään kunnon menetelmää laattojen irroittamiseen.
        Toinen vaihtoehto joka tuli mieleen on se, että vetäisin kylmästi mattopuukolla märkäeristyksen poikki 206 sentin korkeudelta laattojen saumasta. Sitten irroittaisin kaksi ylintä laattariviä ja sitten laittaisin lujamenetelmä alkamaan 206 sentistä ylöspäin. Märkätilaeristyksen ja luja - menetelmän välinen sauma olisi puskusauma, mutta ajattelen, että ei sillä paljon ole merkitystä tuolla korkeudella. Tietenkin sitten silikoni siihen laatan yläreunaan tiivisteeksi. Voisi vielä laittaa pienen kapean boordilistan , tippalistan, kaakelien yläpuolelle! Luusisi vesitiiviyden riittävän. En usko että ensimmäiset Apollo avaruusaluksetkaan olivat yhtä tiiviitä kuin nykyisillä menetelmillä tehtävät kylpyhuoneen seinät. Eikö kylpyhuoneen laatoituksessa saa käyttää maalaisjärkeä?

• järkikäteen

Ihan turhaan murehdit tuollaisia pikkujuttuja.Onhan sinulla vielä kattokin vesieristämättä, näin karrigoiden, ilman vinoilua.Se silikoni on vain hetken hurma.Periaatteessa kun silikonia vedetään, monesti olisi ainakin huokoiset pinnat käsiteltävä primerillä. Kukaan ei kummingan tee. Itse käytän aina sikaflexiä, tai vastaavaa, se kelpaa venemiehillekin. Ne käyttäisivät silikonia hienoissa puuveneissään, jos se olisi erinomaista. Ei sinun tarvitse niin korkealla välittää vesieristeestä. Laatat pois, tasoite ja tapetti.Sitten maalaat, niin sekin on vesieriste. Tehdäänhän niitä suihkutiloja lasikuitutapetilla ja lateksilla, ihan virallisesti, sanovat. Itsekin olen nähnyt urheilutiloissa.

• ateritsiputeritsi3

Olen itse samaa mieltä, että se on aika pikkujuttu mitä suihkunurkkauksen seinällä on 206 senttimetrin korkeudella. Eihän sinne koskaan mikään roiskevesi ulotu, ei ainakaan paineella. Muutama tippa voi vuodessa sinne tiensä löytää meikäläisen 178 sentin korkeudella keikkuvasta kaljusta! Olen ajatellut niinkin, että onhan vanhoissakin kylppäreissä pelkkä maali seinissä, aika usein, ja seinissä voi olla murtumia ja ei siitäkään mitään ongelmaa tule. Ei kylpyhuoneen kosteus mihinkään murtumaan imeydy. Eihän seinässä ole allipainetta. Jos vähän imeytyisinkin, niin kuivuisi varmaan poies melko pian ilman että aiheuttaisi ongelmaa.
        Mutta kun tästä kylpyhuoneen seinien vesieritämisestä on tehty tämmöistä korkeampaa tiedettä niin sen takia kyselen. Jos silikoniin ei voi luottaa, kylpyhuoneen seinissäkään, niin entäs sitten epoksi? Mitä jos vedän mattoveittellä 206 sentistä vesieristeen poikki ja siitä ylöspäin LUJA-menetelmällä ja sitten siihen ylimmän laatan yläreunaan epoksi. Mitäs siihen sanot? Olisko hyvä ratkaisu?

• kolmen konstin t.

Ei se epoksi ole sen kummempi hommeli, kuin sikaflexikään. Hankalampaa levittää, valuu ja suttaa.Jos teetpahvista laatikon ja päällystät sen sisältä saneerauslaastilla, ei siitäkään kovin helposti vesi läpi mene. Eli yläreunaan saneerauslaasti tai sika ja tai ei mitään, yhtä hyvä lopputulos. Eräässä urheiluhallissa on suihkussa muovimatto ja lasikuitutapetti seinällä ja tiukka lateksi päällä. Voit hyvin jatkaa ylimmän laatan päältä vaikka paneelilla.Niin minäkin tein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1500
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      23
      1487
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      83
      1208
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe