Lomautus valvottaa

---- lomautus -?-?-?

Olen lomautettu toistaiseksi. Työsuhde jatkuu kuitenkin muutaman kuukauden päästä suurella todennäköisyydellä, mutta ei varmasti. Työpaikka on viihtyisä ja lähellä ja kivat työkaverit.

Vaihtoehtoja

1. Odotan mitään tekemättä että lomautus menee ohi. Se ei ole aiheuta minulle nälkäkuolemaa eikä muitakaan suuria ongelma, paitsi että säästöt hupenee. (Tällainen aika ei ole lomaa, se on stressaavaa aikaa.)

2. Menen työkkäriin ja ilmoittaudun työttömäksi ja työnhakijaksi. Haen myös oikeasti duunia. Saan duunia heti, tiedän sen, kun mun alan ammattilaisista on pulaa ja näitä paikkoja on tarjolla ilmoituksista päätellen. Eli lopputulos on työpaikan vaihto ja työkkärivaihtoehto turha.

3. Menen työkkäriin ja ilmoittaudun työttömäksi ja työnhakijaksi. Valehtelen hakevani duunia mutta en muka saa. Kerron rehellisesti oman ammattini. Tuputtavat mulle duunia ja menen häpeillen työhön kun duuni piti paapoa mulle.

4. Menen työkkäriin ja valehtelen kaiken. Sitten laittavat mut tietääkseni jossain vaiheessa työllisyyskurssille, mutta siitä pääsee eroon menemällä töihin oma-aloitteisesti.

Jos alkuperäinen duunipaikka jatkuu, niin töihin meno uuteen paikkaan on huono juttu, sillä sille tielle sitten jää. Uusi paikka ei olisi kuitenkaan yhtä lähellä, vaan lähin muu vaihtoehto on kaukana. Uuden paikan perehdyttämisvaihe ja talon tavoille oppiminen menisi myös hukkaan. Samoin menee maine alan piireissä jos noin tekee. Työnantajakaan ei halua muutaman kuukauden työsuhdetta.

Jos ei ota uuttaa duunia, niin nekin vaihtoehdot ovat aika lohduttomia, varsinkin jos se vanha duuni ei jatkukaan.

Nyt ihan oikeasti valvottaa että mitä sitä tekisi. Stressaava tilanne. Kertokaa mitä te tekisitte. (Teidän että moni muu on paljon huonommassa tilanteessa, eli ei oikeasti saa duunia. Se ei saa minua kuitenkaan nukkumaan sikeästi öitäni.)

74

730

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokkospuu

lomautus on ihanaa aikaa-- ei tarvi vähään aikaan lähteä mihinkään ja on varmaa että se duunipaikka on , kun sen aika taas on. Minulle se on aina ollut nautinto. eikä siinä rahatkaan mitenkään vähene, ansiosidonnainen tulee, joskin vähän myöhässä, mutta se on kuin pankissa kun on vasta tulossa eikä jo käytetty.Ota se lomautus loman kannalta, niin olen minä tehnyt ja hyvin on mennyt.Olen jo 90-luvulla nähnyt näitä 'lamoja' ja ollut lomautettuna silloin 3kk ja senlomautuksen jälkeen teimme lyhennettyä työviikkoa melkein 4vuotta, se oli parasta aikaa työelämässä, oli tarpeeksi vapaata suhteessa työaikaan, rahallisesti siinä nyt ei mitään hävinnyt, sillä työssäkäynti on yllättävän kallista kun kaikki kulut laskee.Asuntolainaakin oli silloin mutta ei se lomautus mitenkään vaikeuttanut senkään maksua.Nuku huoleti, kaikki järjestyy, tavalla tai toisella.

• Huijattu

Ansiosidonnaista ei aina tule. Silloin se ei ole ihanaa aikaa. Työnantajani on maksanut työpanoksestani työttömyysvakuutusmaksua joka näkyy jopa palkkakuitissani, mutta vakuutuskorvausta ei silti tule. Juttu on niin että minä LUULIN olleeni vakuutettu, kun kerran vakuutusmaksu oli peritty. Kaikki minun työttömyysturvakseni tarkoitetut vakuutusmaksut menevät MUIDEN TYÖTTÖMIEN hyväksi. Ansiosidonnaisilla työttömyysmaksuilla kerätään suunnilleen se sama summa joka menee ansiosidonnaisiin työttömyyskorvauksiin. Sitä ei kuitenkaan jaeta samassa suhteessa niiden kesken joilta kyseinen raha on kerätty, vaan se jaetaan vain niille joita ovat työttömyyskassan jäseniä. Eli SINÄ nostat ansiosidonnaista työttömyyskorvausta rahoilla jotka SINÄ ja MINÄ olemme yhdessä keränneet. Eli minun maksamat vakuutusmaksut menevät vain sinun hyväksi, ei minun hyväksi. HIRVITTÄVÄ VÄÄRYYS.

Huomasin tämän vasta liian myöhään. Muut vaan syyttelee että oma vika kun olit niin tyhmä. Kyllä sinun olisi pitänyt tietää. Mutta kun en vaan tiennyt. Tottakai kuvittelin olevani vakuutettu työttömyysturvan varalta kun kerran työttömyysvakuutusmaksu oli maksettu ja se näkyi jopa palkkaerittelyssä. Luulin että työttömyysturva oli työnantajan taholta hoidettuna kun kerran työnantaja pidätti työttömyysvakuutusmaksunkin. Enhän minä ole mikään kirjapito- tai verospesialisti. Työttömyyskassamaksut eivät ole vakuutusmaksuja vaikka monet näyttävät luulevan niin. Ne ovat mitätön pikku summa eikä niillä ei kartuteta sitä pottia joka kerätään ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla ja jolla kustannetaan ansiosidonnainen työttömyysturva.

Pilkatkaa vaan tyhmyyttäni ja kaatakaa suolaa haavoihini. Näin tässä on viime aikoina tehty suullisissa keskusteluissa.
      Pilkkaatteko myös sitä henkilöä jolta varastettiin polkupyörä kun hän luuli että polkupyörä oli lukittu? Ja oletteko sitä mieltä että hänen pyöränsä sai varastaa kun oli niin tyhmä että ei tiennyt että pyörä vain näytti olevan lukittu mutta ei kuitenkaan ollut lukittu. Se että pyörän voi varastaa ei tarkoita sitä että pyörän saa varastaa. Työttömyysturvassa tämä moraali ei päde. Jos toisen työttömyysturvan voi viedä, niin sen näköjään myös saa viedä.

• Liity heti ammattili

Oletko ammattiliiton jäsen, kun kirjoituksesta ei saa selvää?.

• Huijattu
        Liity heti ammattili kirjoitti:

Oletko ammattiliiton jäsen, kun kirjoituksesta ei saa selvää?.

Muutuko kirjoituksessani mainuttu vääryys oikeudeksi jos olen itse liiton jäsen ja saan itse liitolta maksuja? Kysymys ei ole minusta, vaan kaikista niistä jotka kokevat tämän vääryyden. Siis se olenko liiton jäsen vai ei, ei ole oleellista. Miksi edes kysyt sitä? Liitoilla ei ole edes mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kyse on oikeusperiaatteesta.

• työttömänä et pääse
        Huijattu kirjoitti:

Muutuko kirjoituksessani mainuttu vääryys oikeudeksi jos olen itse liiton jäsen ja saan itse liitolta maksuja? Kysymys ei ole minusta, vaan kaikista niistä jotka kokevat tämän vääryyden. Siis se olenko liiton jäsen vai ei, ei ole oleellista. Miksi edes kysyt sitä? Liitoilla ei ole edes mitään tekemistä tämän asian kanssa. Kyse on oikeusperiaatteesta.

Liity nyt heti, ettet myöhästy ansiosidonnaisesta PÄIVÄRAHASTASI, kun jos vaikka työttömyys uhkaa, noinkin pätevää ihmistä!.- kannattaa liityä järjerstelmän piiriin, koska se ei ole mitään tyhmyyttä, jos siihen liityy HETI!.

• Nyt viisaampi
        työttömänä et pääse kirjoitti:

Liity nyt heti, ettet myöhästy ansiosidonnaisesta PÄIVÄRAHASTASI, kun jos vaikka työttömyys uhkaa, noinkin pätevää ihmistä!.- kannattaa liityä järjerstelmän piiriin, koska se ei ole mitään tyhmyyttä, jos siihen liityy HETI!.

Tiedän sen. Kysymys ei ole minusta. Itseasiassa olenkin jo saanut työtarjouksen jonka otan vastaan jos en saa takeita työsuhteen jatkumisesta lomautuksen jälkeen.
        Tämä tulonsiirtokysymys on yleinen ja vastoin yleistä oikeustajua.

Kysymys ei ole senkään takia minusta että en ehdi olla työttömänä edes karenssiaikaa.

• et pääse työttömänä
        Nyt viisaampi kirjoitti:

Tiedän sen. Kysymys ei ole minusta. Itseasiassa olenkin jo saanut työtarjouksen jonka otan vastaan jos en saa takeita työsuhteen jatkumisesta lomautuksen jälkeen.
        Tämä tulonsiirtokysymys on yleinen ja vastoin yleistä oikeustajua.

Kysymys ei ole senkään takia minusta että en ehdi olla työttömänä edes karenssiaikaa.

Mitä perhanan merkitystä siillä on, liity nyt vain heti. pulinat pois ja turvaa toimeentulosi työttömyyden kohdatessa, se ei ole tyhmyyttä liityä heti

• Nyt viisaampi
        et pääse työttömänä kirjoitti:

Mitä perhanan merkitystä siillä on, liity nyt vain heti. pulinat pois ja turvaa toimeentulosi työttömyyden kohdatessa, se ei ole tyhmyyttä liityä heti

Jos on työtön, niin ei voi liittyä, tosin uusi työ alkaa kohtapuoliin. Liittoon en liity, kassajäseneksi liityin jo aiemman mokan jälkeen monta vuotta sitten. Mutta taas kerran: Kyse ei ole minusta, vaan oikeusperiaatteesta. Tämä epäoikudenmukaisuus pitää korjata. Se koskettaa niin monia.

• viisas lain käyttö
        Nyt viisaampi kirjoitti:

Jos on työtön, niin ei voi liittyä, tosin uusi työ alkaa kohtapuoliin. Liittoon en liity, kassajäseneksi liityin jo aiemman mokan jälkeen monta vuotta sitten. Mutta taas kerran: Kyse ei ole minusta, vaan oikeusperiaatteesta. Tämä epäoikudenmukaisuus pitää korjata. Se koskettaa niin monia.

sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta-Mahdollistavat peruspäivärahojen maksun työttömyyden uhatessa!. KUN HUONOSTI KÄY!.

Koska yhteiskunta sääntelöö näin kapitalistin ahneutta!.

"(Kokoomukselaiselle vain oma kullanupun oma-napa on tärkeämpi)", kuin noiren muiden napa. Siksi yhteiskunta säätelee lain käytöllä ahnetta kapitalistia-yhteiseen hyvään

• 44664488

työttömyysvakuutus maksu ei ole sama kuin ammattiliiton/kassan maksu. olisi pitänyt se hoksia.

• Huijattu

"työttömyysvakuutus maksu ei ole sama kuin ammattiliiton/kassan maksu. olisi pitänyt se hoksia. "

Kiitos tuostakin kivestä jonka sinäkin heitit päälleni. Olet siis sitä mieltä että minun maksamat vakuutusmaksut saa käyttää muiden hyväksi olin tyhmä. Niinkö?

Syytä vaan että vika on minun oma kun minun rahat vietiin SINÄ ja muut veitte rahani. Et edes ymmärtänyt asian ydintä. Kyse ei ole siitä onko maksu sama vai ei.

Minä en ole väittänyt että kassamaksu /liiton maksu on sama asia. Liiton maksut olen aina tiennyt. Ihmiset saavat maksaa mun puolesta ihan miten suuria maksua liitoille tahansa ja kerätä sieltä ihan niin hyvää työttömyysturvaa kuin haluavat. Se on teidän jäsenten ja liitojenne välinen asia eikä se kuulu minulle pätkääkään. Minä en edes halua sellaisia korvauksia joiden rahoittamiseen en ole osallistunut.

Sitten ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ilman liittoja. SE ON AIVAN ERI ASIA. Ymmärsitkö vai oliko liian monimutkaista?

Liitoilla on omat raha ja omat maksajat. Ne ei kuulu mulle enkä himoitse tiedän liittojen rahoja joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.

Siiten on AIVAN ERIKSEEN IHAN ERI RAHASTO. Sitä hallinnoi valtio ja siihen rahat kerätään vakuutusmaksuilla JOITA MINÄ OLEN MAKSANUT. SIIS OLEN MAKSANUT VAKUUTUSMAKSUT. Tästä maksetaan liittoihin kuulumattomien ansiosidonnainen työttömyysturva. Muta ei kaikille samassa tilanteessa oleville, vain niille jotka ovat maksaneet mitättömän hallinnollisen jäsenmaksun. Eli kassajäsenet vievät ei jäsenten rahat. Se on varastamista.

• Fakta puhuu

Miksi ihmiset antaa plussia edelliselle kirjoitukselle? Siksikö että he ovat samaa mieltä että "olisi pitänyt hoksia". Minä annoin miinuksen koska se ei vastannut kirjoituksen pääasiaan, vaan vastasi asian vierestä, eli vastaajalta jäi aiemman kirjoituksen ydin ymmärtämättä, eli se että ei-jäsenten varat viedään jäsenille. Siitä miinus. Tämä on asia jota 99% ihmistä ei tiedä kun he luulevat että korvaukset rahoitetaan kassamaksuilla ja veroilla.

• Suoli24-tyyliä
        Fakta puhuu kirjoitti:

Miksi ihmiset antaa plussia edelliselle kirjoitukselle? Siksikö että he ovat samaa mieltä että "olisi pitänyt hoksia". Minä annoin miinuksen koska se ei vastannut kirjoituksen pääasiaan, vaan vastasi asian vierestä, eli vastaajalta jäi aiemman kirjoituksen ydin ymmärtämättä, eli se että ei-jäsenten varat viedään jäsenille. Siitä miinus. Tämä on asia jota 99% ihmistä ei tiedä kun he luulevat että korvaukset rahoitetaan kassamaksuilla ja veroilla.

Plus/miinus ei tarkoista hyvä/huono kirjoitus eikä edes samaa/eri mieltä. Se tarkoittaa sympatiseeraan/inhoan. Antamalla plussan/miinuksen usein sanoo: "Olen samanlainen idiootti kuin sinä."

• + + + +
        Suoli24-tyyliä kirjoitti:

Plus/miinus ei tarkoista hyvä/huono kirjoitus eikä edes samaa/eri mieltä. Se tarkoittaa sympatiseeraan/inhoan. Antamalla plussan/miinuksen usein sanoo: "Olen samanlainen idiootti kuin sinä."

plussa minulta terävästä huomiosta

• ei ole sinusta kyse
        Huijattu kirjoitti:

"työttömyysvakuutus maksu ei ole sama kuin ammattiliiton/kassan maksu. olisi pitänyt se hoksia. "

Kiitos tuostakin kivestä jonka sinäkin heitit päälleni. Olet siis sitä mieltä että minun maksamat vakuutusmaksut saa käyttää muiden hyväksi olin tyhmä. Niinkö?

Syytä vaan että vika on minun oma kun minun rahat vietiin SINÄ ja muut veitte rahani. Et edes ymmärtänyt asian ydintä. Kyse ei ole siitä onko maksu sama vai ei.

Minä en ole väittänyt että kassamaksu /liiton maksu on sama asia. Liiton maksut olen aina tiennyt. Ihmiset saavat maksaa mun puolesta ihan miten suuria maksua liitoille tahansa ja kerätä sieltä ihan niin hyvää työttömyysturvaa kuin haluavat. Se on teidän jäsenten ja liitojenne välinen asia eikä se kuulu minulle pätkääkään. Minä en edes halua sellaisia korvauksia joiden rahoittamiseen en ole osallistunut.

Sitten ansiosidonnainen työttömyyskorvaus ilman liittoja. SE ON AIVAN ERI ASIA. Ymmärsitkö vai oliko liian monimutkaista?

Liitoilla on omat raha ja omat maksajat. Ne ei kuulu mulle enkä himoitse tiedän liittojen rahoja joiden kanssa minulla ei ole mitään tekemistä.

Siiten on AIVAN ERIKSEEN IHAN ERI RAHASTO. Sitä hallinnoi valtio ja siihen rahat kerätään vakuutusmaksuilla JOITA MINÄ OLEN MAKSANUT. SIIS OLEN MAKSANUT VAKUUTUSMAKSUT. Tästä maksetaan liittoihin kuulumattomien ansiosidonnainen työttömyysturva. Muta ei kaikille samassa tilanteessa oleville, vain niille jotka ovat maksaneet mitättömän hallinnollisen jäsenmaksun. Eli kassajäsenet vievät ei jäsenten rahat. Se on varastamista.

sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta-Mahdollistavat peruspäivärahojen maksun työttömyyden uhatessa!.

MYÖS SINULLE OMALLE TILILLESI!.-(jos työnantajasi toteaa omassa taloudellisessa tilanteessaan maksaa enää työllesi palkkaa) työttömän perustoimeen tulon.

LAINKÄYTÖN VOIMA yhteiskunnassa!.

• safsadfsafd
        Fakta puhuu kirjoitti:

95 % korvauksilsta rahoitetaan veroista, se ei ole luulo vaan fakta. Laske nyt vähän, ei hyvänen aika niistä roposista tonnien korvauksia voi maksaa...

• Nyt titedän
        safsadfsafd kirjoitti:

95 % korvauksilsta rahoitetaan veroista, se ei ole luulo vaan fakta. Laske nyt vähän, ei hyvänen aika niistä roposista tonnien korvauksia voi maksaa...

Ei todellakaan korvauksia rahoiteta niistä kassamaksuroposista.
        Ansisidonnainen korvaus rahoitetaan ansisodinnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla.
        Peruspäivärhan rahoitetaan veroilla. Mistä tuon 95 % olet ottanut. Sillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Siitäkö että kassamaksut muodostavat n. 5,5 prosenttia koko potista?

• kukkismii
        Huijattu kirjoitti:

en minä niitä vienyt vaan ne on jaettu tasan niille peruspäivärahalaisille jotka ei ole liiton /kassan maksuja maksaneet, sinne ne on menneet

• älä luule, tiedä

'työttömyysvakuutusmaksu' on samanlainen palkasta perittävä maksu kuin eläkevakuutusmaksukin, sen maksaa jokainen palkansaaja työnantajan perimänä niinkuin verotkin, se oma ay-jäsenmaksu on erikseen sovittava työnantajan suoraan perittäväksi oman ammattiliiton kautta. Ne on 2 eri asiaa ja se työttömyysvakuutusmaksu EI anna yksilölle työttömyysturvaa vaan menee valtion kassaan. VAIN itse maksettu, oli sitten sovittu työnantajan perittäväksi tai itse maksaen,takaa työttömyyskorvauksen. Ei pidä luulla, pitää tietää.

• luulin, en tiennyt

'työttömyysvakuutusmaksu' on samanlainen palkasta perittävä maksu kuin eläkevakuutusmaksukin,

Aivan oikein. Näin on.

"sen maksaa jokainen palkansaaja työnantajan perimänä niinkuin verotkin,"

Tämä on toinen lyömäase! Jokainen maksaa verot. Aivan oikein. Jokainen saa verorahoilla tasapuolista kohtelua. Aivan oikein.

"se oma ay-jäsenmaksu on erikseen sovittava työnantajan suoraan perittäväksi oman ammattiliiton kautta. Ne on 2 eri asiaa..."

Niin ovat. Eli taas aivan oikein. Ei sotketa niitä tähän kun tämä asian on aivan liian monimutkainen tämän palstan lukijoille muutenkin.

" ja se työttömyysvakuutusmaksu EI anna yksilölle työttömyysturvaa vaan menee valtion kassaan. "

JUURI NIIN. SITÄ MINÄ YRTIN SANOA. Mutta mikä tässä mättää. Vastaan:

1. Liittoihin kuulumattomilta kerätään ansiosidonnaista työttömyysvakuutusmaksua sen takia että sillä rahoitetaan ansiosidonnainen työttömyysturva. Mitä isommat tulot, sitä isommat maksut. Ja vastaavasti jos vahinko sattuu, niin sitä suuremmat korvaukset kun maksutkin ja palkka olivat suurempia. Tämäkin on aivan oikein. Ansiosidonnaisia työttömyysvakuutusmaksuja pyritään keräämään se sama summa joka kuluu ansiosidonnaisiin työttömyysvakuutusmaksuihin. Eli oikeasti työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitetaan ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Joskus tulee pientä ylijäämää ja joskus alijäämää ja erotus otetaan muista valtion rahoista.

2. Ansiosidonnaisen keräämisen tarkoitus on turvata ansiosidonnainen työttömyysturva. Se on näiden maksujen tarkoitus mutta se "EI anna yksilölle työttömyysturvaa " kuten itse sanoit. Tämä on väärin, sillä sen PITÄISI antaa työttömyysturvaa, sillä juuri työttömyysturvan takia näitä rahoja kerätään.

3. Se että raha kiertää valtion kassan kautta, niin onko se oleellista? Jos minä tyhjennän säästöpossuni pankin tiskillä ja myöhemmin nostan rahat, niin en minä niitä samoja rahoja saa, vaan aivan eri rahat. (Lapsena ihmettelin kun nostossa oli aivan eri näköistä rahoja kuin mitä talletin.) Ihan sama juttu työttömyysturvamaksujen kanssa. Ei niitä korvamerkitä erilliselle tilille, mutta käytännössä kyse on siitä että vakuutusmaksuilla rahoitetaan vakuutuskorvaukset. Eli oletko sitä mieltä että vakuutusmaksuja maksaneen ei kuulu saada vakuutuskorvausta koska raha kiertää valtion kassan kautta?

"VAIN itse maksettu, oli sitten sovittu työnantajan perittäväksi tai itse maksaen,takaa työttömyyskorvauksen. Ei pidä luulla, pitää tietää. "

Ei pidä luulla, pitää tietää. Ei pidä myöskään ajaa kolareita, pitää olla varovainen. Vahinkoja ja erehdyksiä kuitenkin sattuu.

Kirjotukseni ydin oli juuri se että ne jotka eivät tiedä, niin heiltä viedään. Se ei ole oikein. Vertaa polkupyörävertaus aiemmin.

Vielä uudelleen: 'työttömyysvakuutusmaksu' on samanlainen palkasta perittävä maksu kuin eläkevakuutusmaksukin, "

Miten suhtautuisit jos vanhuuseläkkeesi jätettäisiin maksamatta sen takia että jokin vuotuinen 60-100 euron mitätön jäsenmaksu olisi jäänyt maksamatta kun et tiennyt. Etkä mitenkään voisi korjata tilannetta jälkeenpäin.

Pitäisi olla näin:

Vaihtoehto 1. Työttömyysturva on vapaaehtoista. Saat jättää vakuutusmaksut maksamatta jolloin sinua ei ole vakuutettu työttömyyden varalta. (Nyt puhun vakuutusmaksuista, en kassojen jäsenmaksuista.)

Vaihtoehto 2. Jos vakuutusmaksua on peritty, niin silloin vakuutuksen pitää olla voimassa ilman mitään tekosyitä tai verukkeita valtion kassan kautta kierrätyksestä tms.

Ei siis niin että sinulta voidaan kerätä ansiosidonnaisia vakuutusmaksuja mutta jättää korvaus silti maksamatta jonkun verukkeen takia.

• kukkiskuu

ei ole veruke jos ei itse ole asioitaan hoitanut.NO , saathan peruspäivärahan.KELALTA, joka raha on kuin onkin ehkä juuri rahoitettu sillä sinun maksamalla työttömyysvakuutusmaksulla.

• En enää luule

"ei ole veruke jos ei itse ole asioitaan hoitanut."

En minä tarvitse verukkeita. Ne eivät liity tähän juttuun mitenkään, kun en ole puolustelemassa yhtään mitään.
      Edellä olevasta ja omasta vastuusta puhumisessa päättelen että olet sitä mieltä että jos joku luulee että polkupyörä on lukittu mutta se ei ole, niin sitten polkupyörän saa varastaa. Tämä moraalisi tuli jo aivan selväksi.

Tuli myös aivan selväksi se että sinä et ymmärtänyt että minä sanoin että on oma vika kun korvaus jäi saamatta. Sitäkään sinä et ymmärtänyt. Niin on oma vika. Sitä en ole kiistänyt. Mutta se ei ole asian pointti.

Muta sitäkään sinä et ymmärtänyt, että jos joku tekee virheen, niin ei ole oikein että hänen rahansa VARASTETAAN muiden hyväksi. Kerro minulle miksi sinä haluat puolustella sitä käytäntöä että jos joku mokaa niin hänen rahansa saa viedä? En ole koskaan väittänyt että en olisi tehnyt virhettä. Väitän vaan että on moraalitonta rahastaa toisen virheellä. Se on yhtä moraalitonta kuin huonosti lukitun polkupyörän varastaminen.

"NO , saathan peruspäivärahan.KELALTA, joka raha on kuin onkin ehkä juuri rahoitettu sillä sinun maksamalla työttömyysvakuutusmaksulla. "

Ei minua kiinnosta peruspäiväraha. Se ei ole tämän keskustelun aihe. Eikä edes minun korvaukset ole tämän keskustelun aihe. Tämän keskustelun aihe on tulonsiirto ei-kassajäseniltä kassajäsenille.
      Ymmärsikö? (Vastaa edes tähän.)

Ja taas kuulutat tietämättömyyttäsi. Peruspäivärahaa EI RAHOITETA ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla. Vaikka kukaan ei maksaisi penniäkään ansiosidonnaista, niin perupäiväraha juoksi silti. Ansiosidonnaiset työttömyysvakuutusmaksut ja ansiosidonnaiset työttömyyskorvaukset on budjetoitu päittäin. Se on loogisesti oma pottinsa. Ja perupäiväraha ihan oma verovaroilla rahoitettu potti. (Se että jotkut nimittävät ansiosidonnaisia maksuja veroluontoisiksi maksuiksi ei muuta tätä asiaa. Todellisuudessa kyse on vakuutusmaksusta ja vakuutuskorvauksesta riippumatta siitä millä nimillä niitä nimitetään ja mitä kautta raha kiertää.)

Miksi et vastannut tähän: "Miten suhtautuisit jos vanhuuseläkkeesi jätettäisiin maksamatta sen takia että jokin vuotuinen 60-100 euron mitätön jäsenmaksu olisi jäänyt maksamatta kun et tiennyt. Etkä mitenkään voisi korjata tilannetta jälkeenpäin."

Onko se oikeudellisena kysymyksenä jotenkin eri asia?

Enkä muuten saa peruspäivärahaa, kun sellaisten pikkusummine takia en viitsi vaivautua kassalle. Miksi puhut MINUSTA. Ei tässä ole kysymys MINUSTA, vaan oikeudellisesta periaatteesta. Olen velaton ja mulla on niin paljon pääomatuloja että en välitä paskaakaan jostain työttömyyskorvauksesta rahan takia. Minua sieppaa vain epäoikeudenmukaisuus. Ja tyhmät ihmiset jotka luulevat että kassamaksu on vakuutusmaksu. Vielä senkin jälkeen he luulevat niin vaikka asian on vääntänyt heille rautalangasta.

Kysyn vielä: MIKÄ VÄITTEENI ON VÄÄRIN? En pyydä mielipidettäsi siitä kuka on syyllinen ja kuka ei, olenko tyhmä vai en, kysyn vaan että mikä väitteistäni on väärin? Mikä asiatieto ei päde?

• Suoli24-tyyliä

Sinulla on upeita näkemyksiä. Sääli vaan että et saanut vertaistasi keskustelukumppania, pelkkiä riekkujia ja lisää "kivittäjiä".

• näin kävi!-.
        Suoli24-tyyliä kirjoitti:

Sinulla on upeita näkemyksiä. Sääli vaan että et saanut vertaistasi keskustelukumppania, pelkkiä riekkujia ja lisää "kivittäjiä".

Suomi24.fi/potkut ja työttömyys palstalla harjoitettu köyhien ja työnsä menettäneiden toimeentulon riiston hyväksyminen/vastustaminen on palstasodankäyntiä!.

• mörkö tulee

Ei jaksa ketään kiinnostaa tekemällä tehdyt 'vaikeudet'.Tekstistäsi päätellen olet jotakin luullut ja uskotellut itsellesi ja kun asia ei näin ole ollutkaan niin sitten riekut täällä ja tivaat 'vastauksia' itse keksimiisi luulemiisi väittämiin.Jokainen joka on maksanut sen määrätyn aikarajan yli työttömyyskassaan jäsenmaksua, saa työttömäksi jouduttuaan työttömyyskorvauksen joka riippuu kunkin tuloista.Mitkään muut jonnekin maksamasi maksut eivät ketään liikuta, maksa vaikka ukkumustalaiselle aina tavatessasi,mutta älä luule saavasi mitään kun työttömäksi joudut.

• En luule

"Ei jaksa ketään kiinnostaa tekemällä tehdyt 'vaikeudet'."

Sinäkö päätät mikä ihmisiä kiinnostaa ja mikä ei. Valitettavasti et ole ymmärtänyt edes sitä että tässä ei ole kyse vaikeuksista. Ei minulla ole vaikeuksia. Sanomani sisältö on aivan muu - asia jota et kykene näkemään.

".Jokainen joka on maksanut sen määrätyn aikarajan yli työttömyyskassaan jäsenmaksua, saa työttömäksi jouduttuaan työttömyyskorvauksen joka riippuu kunkin tuloista."

Niin saakin. MINÄ TEIDÄN SEN. En ole koskaan väittänyt että noin ei olisi. Kuvittelet vaan. Minä väitin että jokainen joka on maksanut sen määrätyn aikarajan yli työttömyysvakuutusmaksua ei saa tuloista riippuvaa työttömyyskorvausta. Se on aivan eri asia. Ymmärsitkö? Ilmeisesti et, joten on turha jatkaa. Tosille ei tarvitse selittää, toisille ei kannata selittää.

Et ole vastannut edelleenkään yhteenkään kysymykseeni, sillä asia on ilmeisesti liian monimutkainen järjenjuoksullesi. Yksikertaistat aivan liikaa näitä monimutkaisia asioita.

• Haloo.......

Et ole vastannut yhteenkään kysymykseen vaan vastaat aina asian vierestä.
        Kysymys on tulonsiirrosta ei-jäseniltä jäsenille. Ei minusta. Minä en ole säätänyt sellaista lakia että ei-jäseniltä kerätyt työttömyysvakuutusmaksut voidaan siirtää kokonaisuudesaan kassajäsenten hyväksi.

Joo... mörkö tulee. Eli pistät asian läskiksi kun viestin punainen lanka jäi ymmärtämättä.

• 6+10

EI TIETENKÄÄN SAA SE ON PÄIVÄNSELVÄÄ jos et itse sitä ole ymmärtänyt niin ei voi mitään.... hmmm.

• . . . .

MINÄ TIEDÄN ETTÄ ASIA ON PÄIVÄNSELVÄÄ JA AIVAN LAIN MUKAISTA.
        Mutta siitä ei ole kysmys. Miksi tämä on niin vaikeaa ymmärtää????
        Kysymys on tulonsiirrosta. Onko tämä tulonsiirto oikein vaikka se on uhrin oma vika?
        Minne muuten täältä hävisi iso osa tietyn ajan jälkeen kirjoitetuista mielipiteistä? Suomi24:n tekniikka pettää.

• puolin/toisin

Et sä voi mitenkään kiertää kaikille lakisääteisesti määrättyjä maksuja, jos koet että et saa vastinetta rahoillesi niin ajattelepa vaikka niin että verorahoilla rakennetaan päiväkoti, sinulla ei ole lapsia, eli et hyödy siitä päiväkodista mitään mutta silti sinunkin verorahojasi siihen käytettiin.Ei muutkaanm lapsettomat mitään siitä hyödy mutta silti veroja maksavat yhä.

• . . .

Ei kysmys ole lakisääteisten maksujen kiertämisestä. Kysymys on tulonsiirrosta ei-jäseniltä jäsenille. Onko tämä tulonsiirto oikein vaikka se on uhrin oma vika kun on mokannut? Se on lainmukaista mutta onko se oikein? Eli saako lukitsemattoman pyörän varastaa? Sama logiikka.

• Kiteytys
        . . . kirjoitti:

Ei kysmys ole lakisääteisten maksujen kiertämisestä. Kysymys on tulonsiirrosta ei-jäseniltä jäsenille. Onko tämä tulonsiirto oikein vaikka se on uhrin oma vika kun on mokannut? Se on lainmukaista mutta onko se oikein? Eli saako lukitsemattoman pyörän varastaa? Sama logiikka.

Onko tämä ehdotus huono tai väärin? Tässä on asian ydin kitetytettynä. (Sanottu jo aiemin mutta täällä olevat haluavat ummistaa silmänsä siltä. Tai asia on muuten vaan EVVK.)

Vaihtoehto 1. Työttömyysturva on vapaaehtoista. Saat jättää vakuutusmaksut maksamatta jolloin sinua ei ole vakuutettu työttömyyden varalta. (Nyt puhun vakuutusmaksuista, en kassojen jäsenmaksuista.)

Vaihtoehto 2. Jos vakuutusmaksua on peritty, niin silloin vakuutuksen pitää olla voimassa ilman mitään tekosyitä tai verukkeita valtion kassan kautta kierrätyksestä tms.

• siitä se lähtöö
        Kiteytys kirjoitti:

Onko tämä ehdotus huono tai väärin? Tässä on asian ydin kitetytettynä. (Sanottu jo aiemin mutta täällä olevat haluavat ummistaa silmänsä siltä. Tai asia on muuten vaan EVVK.)

Ryhdy kansanedustajaksi johonkin puolueeseen, ja teet aloituksen hallituspuolueena,, Yhteikunnalliseksi lain käytöksi-oma napa tärkein!.

• Teppo Tapani

tee kantelu oikeuskanslerille tai jollekulle muulle joka osaa antaa oikean, ei haluamasi, vastauksen asiaan.

• Kantelin aikoinaan

Itseasiassa olen tehnyt kantelun.

Pikkuisen tarkennusta:

Nyt on lomautus mutta uusi työpaikka tulossa, joten tuo työttömyyskorvausasia ei ole tällä kierroksella ajankohtainen. Sen sijaan tuo "huijattu" kirjoitus on katkeruutta edelliseltä työttömyydeltä vuosia sitten. Asia meni ohi omalla kohdaltani, mutta vääryys jäi syömään omaa mieltä. Vääryys syö myös niiden mieltä jotka ymmärtävät että heidän rahansa vietiin. Suurin osa ei edes ymmärrä sitä että heidän työttömyysvakuusmaksuna mitätöitiin kun kassamaksu jäi maksamatta.

Kun aikoinaan huomasin että tässä on epäkohta, niin otin yhteyttä silloiseen työminsteri Tarja Cronbergiin. Hän sanoi että asia ei kuulu hänelle vaan virkamiehille. He hoitavat lainsäädännön valmistelun. Virkamiehet vastasivat mielettömällä lakijargonilla että kaikki menee lain mukaisesti ja saathan sinä perusturvaa. Minä vastasin että tiedän sen. Kysymys ei ole siitä että asia ei ole lain mukaista, vaan siitä että on tuhansia ihmisiä jotka eivät ole niin valveutuneita että he tietävät kaikki työttömyyslainsäädännön yksityiskohdat. Sen takia monet kuvittelevat että työnantaja on hoitanut heidän työttömyysvakuutusmaksuna kun kerran työnantaja on pidättänyt työttömyysvakuutusmaksun ja se näkyy palkkakuitissa. (Näin kävi esim. sille henkilölle jolle olen vuokrannut sijotusasuntoni.)

Mutta kun kysymys ei ole siitä että asia ei menisi lain mukaisesti eikä kyse ole minun tai kenenkään muun perusturvasta, vaan tästä kohtuuttomuuksia aiheuttavasta tulosiirrosta joiden uhreina ovat ne jotka eivät ymmärrä tai osaa pitää puoliaan. Tuli vastausta että kiitos mielenkiinnosta työttömyysturva-asioissa ja että on perustettu satakomitea miettimään perusturvaa. Vastasin että kyse ei ole mielenkiinnosta parantaa työttömien asemaa, vaan siitä että tämä "hölmöiltä" tehty tulonsiirto sotii yleistä oikeustajua vastaan ja johtaa kohtuuttomuuksiin ja epätasa-arvoiseen kohteluun. Se on jopa perustuslain vastaista. Siinä sanotaan että samanlaisessa asemassa olevia ihmisiä on kohdeltava samalla lailla, eikä tätä periaatetta saa sivuuttaa sellaisilla muotoseikoilla tai muuten vähäpätöisillä asioilla jota tuovat vain näennäistä tasa-arvoa.

Eli se että "olisithan sinäkin voinut maksaa kassamaksun" on ainakin omasta mielestäni näennäistä tasa-arvoa. Lopputulos on kuitenkin se että kaksi samassa tilanteessa olevaa ihmistä on aivan erilaisessa asemassa työttömyysturvan takia, vaikka kumpikin on kasvattanut työttömyyskorvauspottia samalla lailla. Tämän toisen osuus menee vaan kassajäsenen hyväksi, eli he ovat eriarvoisessa asemassa kassajäsenyytensä takia. Tietysti jos se toinen ei olisi aikoinaan osallistunut tämän kassapotin keräämiseen, niin silloin hänen kuulusikin olla eriarvoisessa asemassa kun rahat eivät ole enää hänen. Nyt ne ovat kuitenkin yhteisiä rahoja.

Juuri sen takia tein LAKIALOITTEEN. Eli jos vakuutusmaksua peritään, niin silloin pitää olla myös vakuutettu. Jokainen osapuoli jolle asia kuuluu vastasi: EVVK!

Sen takia tein aikoinaan kyselyn aiheesta oikeuskanslerille, että omasta mielestäni nykyinen työttömyyslainsäädäntö on ristiriidassa tuon edellä mainitun oikeusperiaatteen kanssa. Sanoin myös että jos asiaan haluaa korjausta ja ottaa yhteyttä virkamiehiin, niin se sanovat että lainsäädäntövalta ei kuulu heille vaan poliittisille päättäjille. Poliittiset päättäjät puolestaan sanoivat että lainsäädäntöä valmistelevat virkamiehet. Eli he kaatavat vastuun tästä toinen toisilleen. Oikeuskansleri puolestaan vastasi että hänen toimivaltansa ei ulotu lainsäädäntövaltaan. Eli demokratia ei toimi. Ei toimi myöskään oikeusvaltio.

Eli jos haluat että sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta, niin siirry uhrien puolelta varkaiden puollelle. Se poistaa ongelman vain omalta kohdaltasi, ei itse epäkohtaa!
        Kassajäsenet vievät ei-jäsenten rahat edelleenkin. Se ei ole oikein. On aina ihmisiä jotka eivät tiedä olevansa uhreja.

• HALUAMANI VASTAUS

"tee kantelu oikeuskanslerille tai jollekulle muulle joka osaa antaa oikean, ei haluamasi, vastauksen asiaan. "

Perustuslaissa sanotaan: "Välillistä syrjintää on se, että henkilö joutuu erityisen epäedulliseen asemaan muihin nähden näennäisesti puolueettoman säännöksen, perusteen tai käytännön vuoksi ilman, että toiminnalle on olemassa hyväksyttävä tavoite."

Se mihin minä kaipaan vastausta on, että mikä on se hyväksyttävä tavoite jota sillä haetaan, että ihminen ei voi liittyä kassaan vaikkapa yhtä päivää ennen irtisanomista? Hänhän on kuitenkin saattanut maksaa työttömyysvakuutusmaksua jo vuosia ennen irtisanomista. Kenen etua tällä rajoituksella ajetaan? Ainakin se asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan sen mukaan miten pitkään he ovat olleet kassajäseniä. Näin arkijärjen ja myös perustuslain mukaan.

Kysymys johon haluan vastausta: MIKÄ ON SE HYVÄKSYTTÄVÄ TAVOITE JOTA SILLÄ HAETAAN ETTÄ EI-JÄSENTEN RAHAT SIIRRETÄÄN JÄSENTEN HYVÄKSI."

• TELLU

Onkohan se ongelmanydin nyt tässä tapauksessa aloittajan päänsisäinen, ei kukaan muu ole mokomaa ennen kuullutkaan.Onko jokin oikein tai väärin ,voi tietysti pohtia vaikka maailmantappiin, eikä se siitä miksikään muutu.Tekemällä kun jotain tekee ongelmaksi niin mikäs siinä....ei ainakaan funtsaus lopu.

• ....

Suuri osa ihmistä ajattelee kuten sinä. Valitettavasti. Tietämättömyys jyrää!

• näin käy
        .... kirjoitti:

Suuri osa ihmistä ajattelee kuten sinä. Valitettavasti. Tietämättömyys jyrää!

suurin osa liityy asiosidonnaisuuden piiriin turvaten työttömyys jaksonsa sopeutumisen

• . . . .

On hiiriä ja leijonia. Kun pieni hiiri on omassa kolossaan piilossa maailman pahuudelta, niin kaikki on hyvin. Hiiri alistuu siihen mitä hiiri saa. Hiiri on tyytyväinen kun on saanut omat jyvänsä. Hiiri ei pohdi maailman pahuutta, sillä ne eivät kuulu hänelle.

Sitten on leijonia. Leijona ei tyydy koloonsa, vaan leijona on kiinnostut kaikesta siitä mitä savannilla tapahtuu. Tarvittaessa leijona karjuu ja hyökkää. Leijona pitää myös muiden lauman jäsenten puolta, vaikka on saanut itse kaiken sen mitä tarvitsee.

Mieti kumpi meistä on hiiri ja kumpi leijona.

• urokset köllii siitt
        . . . . kirjoitti:

On hiiriä ja leijonia. Kun pieni hiiri on omassa kolossaan piilossa maailman pahuudelta, niin kaikki on hyvin. Hiiri alistuu siihen mitä hiiri saa. Hiiri on tyytyväinen kun on saanut omat jyvänsä. Hiiri ei pohdi maailman pahuutta, sillä ne eivät kuulu hänelle.

Sitten on leijonia. Leijona ei tyydy koloonsa, vaan leijona on kiinnostut kaikesta siitä mitä savannilla tapahtuu. Tarvittaessa leijona karjuu ja hyökkää. Leijona pitää myös muiden lauman jäsenten puolta, vaikka on saanut itse kaiken sen mitä tarvitsee.

Mieti kumpi meistä on hiiri ja kumpi leijona.

jellona laumassa, vain naaraat metsästää!

• näin käy
        näin käy kirjoitti:

suurin osa liityy asiosidonnaisuuden piiriin turvaten työttömyys jaksonsa sopeutumisen

minun mielestä se ei ole tyhmyyttä!.

• ....

Näin on. Sitä en ole koskaan kiistänyt. Mutta se ei ole asian pointti. Punainen lanka edelleen kadoksissa vai etkö vain halua nähdä sitä?

• valtse viisaasti!.

voit liittyä ansiosidonnaiseen järjestelmään, kelan työmarkkinatuen sijaan voit valita kunnon toimeentulon tai perusturvan välitä!.

• valitse viisaasti

sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta, Kun liityt työttömänä peruspäivärahan piiriin koska olet sen näin maksanut ITSE!. ennakkoon töissä ollessasi, kun työttömyys kohtaa!.

Toisin sanoen VIISAS LAIN KÄYTTÄJÄ ON SEN NÄIN suunnitellut!.

Tämä on se mainitsemasi punainen

LANKAKERÄ!.

• .....
        valtse viisaasti!. kirjoitti:

voit liittyä ansiosidonnaiseen järjestelmään, kelan työmarkkinatuen sijaan voit valita kunnon toimeentulon tai perusturvan välitä!.

Aivan niin. Kaikki vaan eivät tiedä että eivät ole kunnon työttömyysturvan piirissä kun maksavat ansiosidonnaista vakuutusmaksua. Ja näiden kohdalla tapahtuu vääryys. Heidän maksamansa työttömyysvakuutusmaksut siirretään muiden hyväksi - heidän tietämättään.

• valitse viisaasti

Aidon kokoomukselaisen oma napa on tärkein kuin sinun napasi-siksi yhteiskunta on säätelemässä ahneitta yhteiseen hyvään, yhteiskunnallisesti LAIN KÄYTÖLLÄ!.

• viisas lain käyttö
        ..... kirjoitti:

Aivan niin. Kaikki vaan eivät tiedä että eivät ole kunnon työttömyysturvan piirissä kun maksavat ansiosidonnaista vakuutusmaksua. Ja näiden kohdalla tapahtuu vääryys. Heidän maksamansa työttömyysvakuutusmaksut siirretään muiden hyväksi - heidän tietämättään.

sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta-Mahdollistavat peruspäivärahojen maksun työttömyyden uhatessa!.

• punainen lankakerä
        ..... kirjoitti:

KUN JOUDUT TYÖTTÖMÄKSI!. jos huonosti käy elämässäsi!, viisas lain käyttö säätelee KAPITALISMIN AHNEUTTA!. yhteiseen hyvään!.

• En enää luule
        valitse viisaasti kirjoitti:

sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta, Kun liityt työttömänä peruspäivärahan piiriin koska olet sen näin maksanut ITSE!. ennakkoon töissä ollessasi, kun työttömyys kohtaa!.

Toisin sanoen VIISAS LAIN KÄYTTÄJÄ ON SEN NÄIN suunnitellut!.

Tämä on se mainitsemasi punainen

LANKAKERÄ!.

"sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta, Kun liityt työttömänä peruspäivärahan piiriin koska olet sen näin maksanut ITSE!. ennakkoon töissä ollessasi, kun työttömyys kohtaa!."

Juuri noin asian oletetaan olevan mutta kun ei ole. Tämä on se yleinen harhaluulo jota vastaan yritän tapella. Viestini ei mene perille vaikka olen sen aiemmin selittänyt.

Peruspäiväraha rahoitetaan muilla verotuloilla kuin ansiosidonnaisella työttömyysvakuutusmaksulla. Mm minun ja sinun maksamalla tuloverolla. Ansiosidonnainen työttömyysturva rahoitetaan ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla, vaikka rahoja ei olekaan korvamerkitty.

Peruspäivärahan saat samanalaisena tulotasostasi riippumatta, siis tämän joka rahoitetaan mm tuloveroilla, arvonlisäveroilla jne.

Sen sijaan ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla kerätään suunnilleen se sama potti joka maksetaan ansiosidonnaisina työttömyyskorvauksia. Joskus tulee ylijäämää, joskus alijäämää ja tämä erotus hoidetaan muulla rahoituksella. Puhun vain tästä työttömyysturvan osasta, en mitään muusta työttömyysturvasta, jota työtön voi myös saada. Tämä rahoituksen osuus siirretään kokonaisuudessaan ei-kassajäseniltä kassajäsenten hyväksi. Se on mielestäni varastamista.

"Toisin sanoen VIISAS LAIN KÄYTTÄJÄ ON SEN NÄIN suunnitellut!."

Lain käyttäjä?
        Oikeastaan asiaa ei ole suunniteltu. Tällä epäkohdalla on historiallinen taustansa. Työttömyyskassat tulivat aikoinaan siinä vaiheessa kun ammattiliitot kiristivät etuuksia jäsenilleen ja melkein pakottivat hallituksen toimimaan tahtonsa mukaan. Poliittisen konseksuksen takia peritettiin liitoista riippumattomia työttömyyskassoja. Taustalla on hirvittävä poliittista vääntöä ja kompromisseja. Homma ei mennyt siinäkään vaiheessa ihan oikein eikä mitään ole varsinaisesti suunniteltu. Tähän on vaan jouduttu.

• lain käyttö säätelöö
        En enää luule kirjoitti:

"sinun maksamia työttömyysvakuutusmaksua ei varasteta, Kun liityt työttömänä peruspäivärahan piiriin koska olet sen näin maksanut ITSE!. ennakkoon töissä ollessasi, kun työttömyys kohtaa!."

Juuri noin asian oletetaan olevan mutta kun ei ole. Tämä on se yleinen harhaluulo jota vastaan yritän tapella. Viestini ei mene perille vaikka olen sen aiemmin selittänyt.

Peruspäiväraha rahoitetaan muilla verotuloilla kuin ansiosidonnaisella työttömyysvakuutusmaksulla. Mm minun ja sinun maksamalla tuloverolla. Ansiosidonnainen työttömyysturva rahoitetaan ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla, vaikka rahoja ei olekaan korvamerkitty.

Peruspäivärahan saat samanalaisena tulotasostasi riippumatta, siis tämän joka rahoitetaan mm tuloveroilla, arvonlisäveroilla jne.

Sen sijaan ansiosidonnaisilla työttömyysvakuutusmaksuilla kerätään suunnilleen se sama potti joka maksetaan ansiosidonnaisina työttömyyskorvauksia. Joskus tulee ylijäämää, joskus alijäämää ja tämä erotus hoidetaan muulla rahoituksella. Puhun vain tästä työttömyysturvan osasta, en mitään muusta työttömyysturvasta, jota työtön voi myös saada. Tämä rahoituksen osuus siirretään kokonaisuudessaan ei-kassajäseniltä kassajäsenten hyväksi. Se on mielestäni varastamista.

"Toisin sanoen VIISAS LAIN KÄYTTÄJÄ ON SEN NÄIN suunnitellut!."

Lain käyttäjä?
        Oikeastaan asiaa ei ole suunniteltu. Tällä epäkohdalla on historiallinen taustansa. Työttömyyskassat tulivat aikoinaan siinä vaiheessa kun ammattiliitot kiristivät etuuksia jäsenilleen ja melkein pakottivat hallituksen toimimaan tahtonsa mukaan. Poliittisen konseksuksen takia peritettiin liitoista riippumattomia työttömyyskassoja. Taustalla on hirvittävä poliittista vääntöä ja kompromisseja. Homma ei mennyt siinäkään vaiheessa ihan oikein eikä mitään ole varsinaisesti suunniteltu. Tähän on vaan jouduttu.

Perustoimeentulo rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksulla

yhteiskunnallisella lain käytöllä, yhteiseksi hyväksi

kun yksilöllä käy huonosti, voi joutua työttömäksi, niin yhteiskunta antaa käden jolla voi tulla toimeen kun on työtön!.

Kalervo kullanuppu jos et tätä hyväksy, koska tämä asia on yhteikunnallista lain käyttöä-yksilön toimeentulon turvaksi-ahneelta kapitalismista!.

• Tiedän, en luule
        viisas lain käyttö kirjoitti:

Peruspäivärahaa ei rahoiteta työttömyysvakuutusmaksuilla. Ansiosidonnainen rahoitetaan. Nämä rahat siirretään ei-jäseniltä jäsenille. Se on varastamista.

• 6+6

no hyvät hyssykät sentään, maailmassa on suurempiakin vääryyksiä kuin tämmöinen jolla ei ole mitään vaikutusta mihinkään... elämä on..

• ....

Tuo on lyömäasen numero 27. Eli epäkohtaan ei pidä puuttua koska on olemassa suurempiakin epäkohtia. Niinkö?
        Tällä on muuten yllättävän paljon vaikutusta. Sekä moraalisesti että taloudellisesti. Moni on jotunut pulaan sen takia ja joku toinen on katkeroitunut sen takia kun menetti tietämättömyyttään. Väärin kohtelu sattuu enemmän kuin rahan menetys.

• kalervo kullanuppu
        .... kirjoitti:

Tuo on lyömäasen numero 27. Eli epäkohtaan ei pidä puuttua koska on olemassa suurempiakin epäkohtia. Niinkö?
        Tällä on muuten yllättävän paljon vaikutusta. Sekä moraalisesti että taloudellisesti. Moni on jotunut pulaan sen takia ja joku toinen on katkeroitunut sen takia kun menetti tietämättömyyttään. Väärin kohtelu sattuu enemmän kuin rahan menetys.

Kalervo kullanupun yhteikunnassa kaikki on oman onnensa seppiä-vain oma napa tärkein

Sankka 700 000 työttömän pitää löytää kalervon kullanupun yhteikunnassa oman "rahapuun" jolla tulee toimeen "ilman yhteiskunnan käden ojennusta"

• HOOS ET BOOS

siis mistä v.stä on kysymys... jos on työtön ja maksanut LIITON maksut niin saa ansiosidonnaista ja jos on ollut liitossa vajaat, oliko se 8kk, siis ettei se aika ole tullut täyteen tai ei ole liitossa ollenkaan tai jossain ytk ssa niin silloin saa sen peruspäivärahan, näin olen käsittänyt. Onko minulta mennyt ohi jokin 3. vaihtoehto josta en ole kuullutkaan.Se työttömyysvakuutusmaksu on veroluonteinen joka menee valtion kassaan ja sieltä maksetaan peruspäiväraha..

• Laskelma todistaa

Kyllä sinulta on mennyt ohi, ja todella paljon:

On olemassa yksi asia josta et ole kuullutkaan: Koko systeemin rakenne. Näet vain pieniä irrallisia osasia ymmärtämättä kokonaisuutta. Kuvittelet että ansiosidonnainen rahoitetaan jäsenmaksuilla. Kuvittelet että jos työnantajan ja itsesi maksamia työttömyysvakuutusmakuja nimitetään veroluotoisiksi maksuiksi tai että jos ne kierrätetään valtion kassan kautta, niin nimitykset ja kierrätykset muuttaisivat työttömyydenhoitomaksujen kassavirtoja jollain tavalla. Koko ajan tapahtuu oikeudetonta tulonsiirtoa ei-jäseniltä jäsenille, vaikka ummistat silmäsi siltä. Asia on jopa todistettu esimerkkilaskelmalla tällä palstalla, mutta jos itse ei osaa alkeismatematiikkaa, niin sille ei voi mitään. Rahaa ei tule tyhjästä ja kassojen jäsenmaksut eivät kata ansiosidonnaisella elävien sosiaalipummien taloudellista rasitetta yhteiskunnalle. Se tässä mättää, ei mikään muu.

• HOOS ET BOOS
        Laskelma todistaa kirjoitti:

Kyllä sinulta on mennyt ohi, ja todella paljon:

On olemassa yksi asia josta et ole kuullutkaan: Koko systeemin rakenne. Näet vain pieniä irrallisia osasia ymmärtämättä kokonaisuutta. Kuvittelet että ansiosidonnainen rahoitetaan jäsenmaksuilla. Kuvittelet että jos työnantajan ja itsesi maksamia työttömyysvakuutusmakuja nimitetään veroluotoisiksi maksuiksi tai että jos ne kierrätetään valtion kassan kautta, niin nimitykset ja kierrätykset muuttaisivat työttömyydenhoitomaksujen kassavirtoja jollain tavalla. Koko ajan tapahtuu oikeudetonta tulonsiirtoa ei-jäseniltä jäsenille, vaikka ummistat silmäsi siltä. Asia on jopa todistettu esimerkkilaskelmalla tällä palstalla, mutta jos itse ei osaa alkeismatematiikkaa, niin sille ei voi mitään. Rahaa ei tule tyhjästä ja kassojen jäsenmaksut eivät kata ansiosidonnaisella elävien sosiaalipummien taloudellista rasitetta yhteiskunnalle. Se tässä mättää, ei mikään muu.

mulle on ihan sama millä se ansiosidonnainen rahoitetaan kunhan saan sen silloin jos joudun työttömäksi hetkittäin....sosiaalipummiksi en silloin itseäni koe... sensijaan nämä jotka peruspäivärahan suuruisella kelan rahalla lorvivat vuodesta toiseen hakematta töitä ovat minun mielestäni sosiaalipummeja. Ei työssä käyvät jotka ajoittain työttömäksi joutuvat vaikka lyhyen lomautuksen takia.Minun kannaltani on ihan sama mistä ne rahoitetaan, siirretään vaikka kokonaan veroihin, kuitenkin veronmaksajat, myös niihin lukien työnantajat maksamme ne, oli kyseessä sitten ansiosidonnainen tai sossupummin sossusta hakema raha.Tosi asia on ettei sillä mainitsemallasi systeemin rakenteella ole mitään merkitystä niille kutka näitä/niitä rahoja saavat. On kyse heidän toimeentulostaan, ja silloin ei 'rakenteilla' ole mitään merkitystä.OK, näen vain pieniä osia siitä, mutta muu ei mullekaan merkitse mitään jos työttömäksi joudun, en mä niitä rakenteita voi syödä, mutta ansiosidonnaisella voin ostaa ruokaa ja maksaa laskut.

• Tämä on todella hurja kuulla:

" tuhansia ihmisiä jotka eivät ole niin valveutuneita että he tietävät kaikki työttömyyslainsäädännön yksityiskohdat. Sen takia monet kuvittelevat että työnantaja on hoitanut heidän työttömyysvakuutusmaksuna kun kerran työnantaja on pidättänyt työttömyysvakuutusmaksun ja se näkyy palkkakuitissa."

-> Olin kuvitellut, että nyt kun työttömyys ei ole enää vuosiin ollut tabu tai mikään ihmeellinen asia isojen lomautuksien ja irtisanomisten johdosta, että ihmiset olisivat asioista tietoisia.

Työttömyysvakuutusmaksusta:

"Työttömyysvakuutusrahasto tilittää työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain (555/1998) 8 ja 23 §:n nojalla palkansaajien työttömyysvakuutusmaksutulosta Kansaneläkelaitokselle vuosittain määrän, joka vastaa työttömyyskassoihin KUULUMATTOMIEN palkansaajien osuutta kaikista palkansaajista."

-> Eli siitä lakisääteisestä työttömyysvakuutusmaksusta maksetaan kassoihin kuulumattomien työttömyysmaksut ts. päivärahat (lisäksi myöskin kassoihin kuuluvien menoja mutta anyway).

-> Se, että kassan jäsenmaksun maksamalla sinun päivärahasi on ansioihin sidottu --- onko se väärin? Sitäkö tässä haetaan?

• Katkeroitunut +

"-> Se, että kassan jäsenmaksun maksamalla sinun päivärahasi on ansioihin sidottu --- onko se väärin? Sitäkö tässä haetaan? "

Ei haeta sitä vaan haetaan tätä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10454022
        (Laskelma tulonsiirrosta)

Onko se laskettu väärin? Jos on, niin missä on laskuvirhe? Eli kyse on oikeudettomasta tulonsiirrosta yhdeltä ihmisryhmät toiselle ihmisryhmälle.

Huomatkaa että minä pidän myös työnantajan työntekijään sidottuja veroluontoisia maksuja työntekijän maksamina maksuina, vaikka nämä rahat eivät näy työntekijän palkkakuitissa. Perusteluna on se että työnantaja ei rahoita niitä omilla rahoillaan vaan työntekijä maksaa ne työpanoksellaan. Jos työtekijä eroaa, niin myös maksu loppuu.

Sanotaan näin: Tällä hetkellä minulla on suuri katkeruus siitä että muutama vuosi sitten jäin ilman ansiosidonnaista korvausta tulonsiirron takia. Se kaivelee vieläkin, siksi olen täällä. Minulla on myös sellainen käsitys, että se sain em tulonsiirron takia muistaakseni noin 500 e/kk kuin eräs toinen tuntemani henkilö joka oli vastaavassa tilanteessa ja taisi saada noin 60% palkasta tai jotain vastaavaa. Hän oli käsittääkseni maksanut vain pientä lisämaksua verrattuna minuun, mutta silti hän sai jättikorvauksen minun roposiin verrattuna. Minulla on käsitys että tämä huomattavan suuri korvausero johtuu em. laskelman kaltaisesta tulonsiirrosta. Jos olen väärässä, niin olen onnellinen. Se rahan menetys ei satuta läheskään yhtä paljon kuin omakohtaisesti koettu epäoikeudenmukaisuus. Kukaan ei ole vaan saanut minua vakuuttumaan että olisin väärässä, vaikka haluan olla väärässä.

Silloin töistä potkittuna elämäntyön menettäneenä ja kovin pahasti henkisesti haavoittuneena tuo asia oli vielä suolaa haavoille. Oikeasti päässä rupesi miettimään että mitä jos valelisi itsensä bensalla ja polttaisi itsensä vastalauseena. Tai tekisi jotain muuta kamalaa. Mietin vaan että viestini ei menisi kuitenkaan perille, vaan lehdet uutisoisivat että joku hullu teki sitä mitä teki. Kukaan ei kysyisi että miksi. On helpompaa sanoa että se oli hullu kuin tunnustaa että järjestelmän epäoikeudenmukaisuus ja epäreiluus nujersi hänet. Yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus on äärettömän tärkeää yhteiskunnan turvallisuudenkin takia. Onhan se nähty että mitä epätasa-arvoisempi yhteiskunta on, sitä enemmän polttopullot yms lentää. Suomi on menossa huonompaan suuntaan, ja lujaa. (Esim. Liliuksen supereläkkeet. Mitäköhän palopesäkkeitä nekin saavat kytemään jonkun mielessä.)

• . . . .

"-> Olin kuvitellut, että nyt kun työttömyys ei ole enää vuosiin ollut tabu tai mikään ihmeellinen asia isojen lomautuksien ja irtisanomisten johdosta, että ihmiset olisivat asioista tietoisia."

Tämä maailma on tungettu niin täyteen mainoksia, turhaa roskainformaatiota joka ei vaikuta omaan elämään, jankutusta samoista asioista uutisissa yhä uudelleen ja uudelleen, että ihmisille on tullut torjuntareaktio. Ihmiset ummistavat korvansa ja silmänsä ja haluavat olla rauhassa. Jokainen on sitä mieltä että minun tiedotteeni on se tärkein ja kaikkien kuuluu tietää mitä minä tiedotan. Sen takia mikään ei mene läpi joka ei satu kiinnostamaan vastaanottajaa. Ei vaikka se olisi tärkeää.

Radio- ja TV-kanavat ovat pelkkää hälinää ja möykkää nykyään. Sen takia moni on lopettanut niiden seuraamisen. Mukaan lukien minä. En jaksa sitä paskaa jota tulee joka tuutista. Ennen oli toisin.

• pörriäien

----------- lainaus alkaa -----------
        Tämä on todella hurja kuulla:

" tuhansia ihmisiä jotka eivät ole niin valveutuneita että he tietävät kaikki työttömyyslainsäädännön yksityiskohdat. Sen takia monet kuvittelevat että työnantaja on hoitanut heidän työttömyysvakuutusmaksuna kun kerran työnantaja on pidättänyt työttömyysvakuutusmaksun ja se näkyy palkkakuitissa."

-> Olin kuvitellut, että nyt kun työttömyys ei ole enää vuosiin ollut tabu tai mikään ihmeellinen asia isojen lomautuksien ja irtisanomisten johdosta, että ihmiset olisivat asioista tietoisia.

-------- lainaus loppuu -----------

Ystäväni aviomies on ahkera työmies mutta eri kulttuurista ja puhuu huonosti suomea. Hän menetti ansiosidonnaisen tietämättömyyden takia. Oliko se oikein?

• pörriäien kirjoitti:

----------- lainaus alkaa -----------
        Tämä on todella hurja kuulla:

-------- lainaus loppuu -----------

Ystäväni aviomies on ahkera työmies mutta eri kulttuurista ja puhuu huonosti suomea. Hän menetti ansiosidonnaisen tietämättömyyden takia. Oliko se oikein?

Nimimerkki pörriäien:

"Ystäväni aviomies on ahkera työmies mutta eri kulttuurista ja puhuu huonosti suomea. Hän menetti ansiosidonnaisen tietämättömyyden takia. Oliko se oikein?"

Entä vaimo? Entä miehen työpaikan luottamusmies? Entä ystävät?

Eikö sellainen henkilö, joka on eri kulttuurista ja puhuu huonosti suomea ymmärrä kysyä asioista, kun tietää, ettei tiedä kaikkea?

Eivätkö ystävät auta ja kerro asioita?

• kymppi-patjat

Peruspäiväraha on kalervo kullanupun "aattelinen perusturva työttömyyteen"

• mellukka

varmaan kukaan täyspäinen ei kuvittele edes että se työttömyysvakuutusmaksu antaa mitään työttömyyskorvausta, sillä peruspäiväraha ei ole meille mikään työttömyyskorvaus vaan luusereitten ylläpitoraha.Oikea työttömyyskorvaus on ansiosidonnainen.Ja sen saa vain maksamalla liiton/kassan maksut.Eli me kaikki työssäkävijät rahoitamme veroluonteisella työttömyysvakuutusmaksulla peruspäivärahalaisia.Voisi sen maksun nimi tietysti olla joku muukin jos se niin kovasti jotakuta ärsyttää,tai sitten vaan nostetaan valtion tuloveron tasoa saman verran ja poistetaan se työttömyysvakuutusmaksu-nimikkeellä oleva nykyinen menoerä.Sillähän se ongelma poistuisi jonkun mielestä, mutta sama asia tulisi hoidettua ilman erillistä mainintaa tilinauhassa.Vero vain nousisi saman verran.Kaikki tyytyväisiä.

• sontaa

Aivan käsittämätöntä sontaa jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
        Äly hoi, älä jätä.

• . . . .

Peruskuvio on jäänyt sinulta ymmärtämättä: Kaikilta kerätään rahaa. Jäseniltä VÄHÄN enemmän kuin muilta, mutta työttömyyden kohdatessa jäsenet saavat PALJON enemmän kuin muut.

• 357753
        . . . . kirjoitti:

Peruskuvio on jäänyt sinulta ymmärtämättä: Kaikilta kerätään rahaa. Jäseniltä VÄHÄN enemmän kuin muilta, mutta työttömyyden kohdatessa jäsenet saavat PALJON enemmän kuin muut.

se on järjestäytymiskysymys....kuka haluaa enemmän...nykyään ei voi olla tietämätön noistakaan asioista.

• Lainsäätäjä sumuttaa

Työttömyysvakuutusmaksu (näkyy palkkalaskelmassa), joka peritään jokaiselta palkansaajalta ja hänen työnantajalta työttömyysturvalain velvoittamana, onkin nimestään huolimatta vero. Siksi sitä ei tarvitse palauttaa työttömyyden sattuessa tasapuolisesti kaikille työttömille.

Työttömyyskassojen jäsenmaksu on perustuslakivaliokunnan tulkinnan mukaan vakuutusmaksu, joka oikeuttaa ansiosidonnaiseen päivärahaan työttömyyden sattuessa. Kaiken vakuutustoiminnan periaate on, että vakuutuskorvaukset maksetaan vakuutusmaksutuloista. Tämä vakuutus - työttömyyskassan jäsenyys - on siitä poikkeava, että korvauksia maksetaan pääosin kaikkien työntekijöiden ja työnantajien maksamista lakisääteisistä työttömyysvakuutusmaksuista (veroista). Siis myös kassaan kuulumattomien maksuista. Työttömyyskassojen omat jäsenmaksut kattavat vain murto-osan (5,5%) ansiosidonnaisista päivärahakorvauksista.

Perustuslakivaliokunta totesi tutkiessaan nykyisen työttömyysturvalain laillisuutta sen täyttävän perustuslain hengen, mutta edellytti samalla, että asia vielä tutkitaan onko asia todella näin, koska se epäili, että kansalaisten yhdenvertaisessa kohtelussa saattaa olla ongelmia. Tällaista tutkimusta ei ole kuitenkaan tehty.

Ikävintä asiassa on, että yksikään puolue ei ole kiinnostunut oikaisemaan tätä 20-vuotta vallinnutta eriarvoistavaa vakuutustoimintaa.

Työttömyyskassan jäsenyys ei vaadi liiton jäsenyyttä, vaikka sitä ei suoraan sanotakkaan liittojen sivuilla. Vaihtoehtona on myös liitoista vapaa YTK.

Tuleva YLE-maksu on Ylen rahoittamiseksi kerättävä vero, joten se ei edellytä, että maksaja saa vastinetta tälle korvamerkitylle verolle. Kansalaisena kuitenkin toivon, että asioista puhuttaisiin oikeilla termeillä; vero, kun on kyse verosta ja vakuutus, kun on kyse vakuutuksesta. Näin olisi nykyistä helpompi ymmärtää, mistä oikeasti on kysymys. Verot ovat pakollisia ja vakuutukset/käyttömaksut vapaaehtoisia.

• kalervo kullanuppu

Kalervo kullanuppu kun työnantajasi joutuu taloudellisessa tilanteessaan vähentämään työvoimantarvettaan-

Kalervo kullanupun työttömyysturva?.

• juupas/eipäs

kullannupuista en tiedä mikä on kohtalonsa... minä saan siinätapauksessa ansiosidonnaista.

• kalervo kullanuppu

se on vielä viisaampi teko, koska kalervo kullanuppu on aatteensa vanki!.

• hupsista heijaa

nostetaan banaania

• kutamää

mitä jos maistettaisi niitä banaaneja välillä... nääs kun koko apinalauma niistä tykkää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      786
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe