yksityisten ei kannata vuokra-asuntoja pitää

77777779999000088888

No nyt lähtee ainakin 1 asunto pois vuokramarkkinoilta. Hyvältä paikkaa alta 4km ison(vähän alta 200asuk.) kaupungin keskustasta. Sellainen 15 vuotta vanha 90-luvun matala kerrostalo, hienoksi laitetulta aluelta jossa ei ole kuin rivareja ja näitä matalia kerrostaloja ja uutta rakennusta. Tässä talossa on vielä autokatospaikat autoille sähkötolppien lisäksi.
Vuokratasot ovat kertakaikkiaan jääneet niin paljon jälkeen kustannuskehityksestä. Kaiken maailman veroa ja byrokratiaa on vielä tullut niin paljon lisää, ja siksi on myös vaikea enää itsekkään paljon kunnostella vuokralaisten aina paskaksi pistämiä asunnon sisustuksia. Uusiksi pitäisi laittaa keittiökalusto ja kylppäri jotain 15 vuoden välein, ja teettäen jo siihen palaa 20000€ ja lattiat ja seinätkin vielä aina jotain pientä kaipaavat. Tästä tulee jo 140€/kk, ja siis jo pelkkä hoitovastike on jo 170€ ja nousee taas varmasti keväällä. Näistä tulee jo 310€/kk. Sitten on se kun rahaa on asasunnossa kiinni 100000€ niin sille pitäisi saada inflaatiokompensaationa 30% veron huomioiden 2,8% inflaatiolla jo 4%.Tästä tulee 330€/kk, josta voi kyllä saada jotain 100€ siitä jos asunto taloyhtiön isojen remonttien ja kysynnän osalta kestää niin että sen numeraalinen hinta sen verran nousee. Mutta joka tapuksessa jo näistä tulee 510€/kk. Tähän sitten päälle mahdolliset asunnon tyhjänä olot ja vuokralaisen välityspalkkiot kuluineen kaikkineen. Näistä voisi selvitä hyvällä tuurilla 50€/kk. Eli 560€/kk jos vuokraa saisi tuosta 100000€ maksavasta asunnosta ja kaikki menisi hyvin niin pääsisi omilleen, mutta mitään ei vielä voittoa saisi.
Se on että jos pelkällä vaikkapa 10 vuodeksi otetulla lainalla tällaisen asunnon ostaisi ja saisi 3,5%:lla tämän velkarahan käyttöönsä tuoksi ajaksi niin korkoon ei tarvitsisi huomioida tätä 30% veroa ja siten korkoon riittäisi 290€ tuon 330€ sijaaan. No se vähän auttaisi mutta ei paljon. Ja kuka saa 10 vuodeksi lyhentämättömän lainan 3,5% korolla. No esim. kunta voi saada mutta tuskin sentäänn paljon alle inflaatioprosentin sekään paitsi valtion korkotuilla tietenkin.

Mutta kun se vuokrataso tuossa kaupungissa on nykyään vain jotain 550-600€/kk ihan kelpo kaksioista joihin keittiö/kylppäri ja sisäremontitkin tehty ja hyviltä paikoilta, ja niitä on vielä tarjollakin aika paljon. Niin, ja hoitovastikkeisiin on tulossa roimia korotuksia, kun kaikki hinnat ja palkat nousevat ja veroa ja piiloveroa ja kaikenlaista byrokratiaa vielä lisätään näihin asuntoihin.

12

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TuottaaTurvaa

Itsekkin olen jo pitkään harkinnut, että myisikö pienen kaksioni hki. Se on kuitenkin entinen kotini kun nykyään asun tyttöystävän omistusasunnossa.

Rahallisesti kaksioni tuottoprosentti on ALLE 5% arviolta tulevalta 10v jaksolla ja veikkaan että lähemmäs 3% mennään kun erilaisia remppoja tulee eteen. Mutta olen vielä päättänyt pitää ainakin muutaman vuoden, koska ajattelen asian niin, että jos tulee ero, niin minulla on OMA KOTI mihin sitten mennä. Kokemus on opettanut että vuosien vieriessä parisuhdekkin voi muuttua yllättävän paljon. Tuottoprosenttini on siis "pahan päivän varalle" hyvä...

Osakkeet kyllä kiinnostaisivat nyt kun ovat melko pohjilla, mutta en silti ole lähtenyt myymään asuntoa näinä maailmantalouden epävarmoina aikoina....

• 77777888889999996666

Just joo. Juuri tällaisia muita kuin varsinaisesti itse bisnekseen liittyviä syitä sitä voi hyvinkin olla monella yksittäisen tai vielä muutamankin vuokra-asunnon pitäjällä.
        Lisäksi jos asunto on Hesan seudulla ja vielä sijainniltaan hyvällä paikalla, niin tuosta varoilleen tarvittavasta inflaatiokompensaatiosta voi saada huomattavankin osan siitä, kun asunnon realiarvo voi laskea sen vanhetessa ja rapistuessa(isot taloyhtiön remontitkin ovat aina joskus tulossa) selvästikkin vähemmän kuin mitä rahan arvo laskee inflaation myötä, ja jopa täysinkin voi onnistua saamaan inflaatiokompensaation tätä kautta, joskaan ei tämä tällainen
        todellakaan mikään sääntö ole näillä hyvillä paikoillakaan.
        Lisäksi jos tuo asunto on ollut omassa käytössäsi, niin ei sinun tatrvitse siitä numeraalisesta näennäismyyntivoitosta tai inflaatiosta sitä 30% pääomatuloveroakaan maksaa jos myymään päädyt.
        Minullakin on pääkaupunkiseudulla vuokralla yksi kaksio, hyvällä paikkaa aseman lähellä pääradan varressa. Tämä asunto oli 20 vuotta omana asuntonani kun siellä päin töissä olin. Pidän tämän asunnon kyllä vastakin omanani jo siksikin kun voin itse joskus haluta sieltä asunnon ja nimenomaan pienen kerrostaloasunnon.

• Kysyn vaan

Mihin sijoitan 100000 e vähemällä riskillä kuin asuntoon saaden vielä saman tuotto % kuin vuokraasunosta tai paremman.

• 77888888888999999999

Minä anna hyvän neuvon.
        Jos olet varma että tämä asuntoihin sijoittaminen hyvin kannattaa ja että siinä ei ole mitään riskejä niin hanki ihmeessä itsellesi vuokra-asunto. Jos ei sinulla itselläsi ole varaa maksaa asuntoa niin ota lainaa ostamaasi sijoitusasuntoa vastaan, kyllä sellaisen lainan saat jos olet raha-asiasi asiallisesti hoitava henkilö.

• Kysyn vaan
        77888888888999999999 kirjoitti:

Minä anna hyvän neuvon.
        Jos olet varma että tämä asuntoihin sijoittaminen hyvin kannattaa ja että siinä ei ole mitään riskejä niin hanki ihmeessä itsellesi vuokra-asunto. Jos ei sinulla itselläsi ole varaa maksaa asuntoa niin ota lainaa ostamaasi sijoitusasuntoa vastaan, kyllä sellaisen lainan saat jos olet raha-asiasi asiallisesti hoitava henkilö.

Vasta 7 v asuntosijoittajana ollut 2 as. toiseen muutin itse äskettäin. Yksi asunto on nyt vuokrattuna minulla.En ole sanonut riskitöntä asuntosijoitus on ehdottomasti paras tuotto % pienellä riskillä.

• 77888888999999999999
        Kysyn vaan kirjoitti:

Vasta 7 v asuntosijoittajana ollut 2 as. toiseen muutin itse äskettäin. Yksi asunto on nyt vuokrattuna minulla.En ole sanonut riskitöntä asuntosijoitus on ehdottomasti paras tuotto % pienellä riskillä.

No joo, mutta oletko varmasti ajatellut asian loppuun asti. Ennen muuta keskity inflaatioparametriin ja siihen miten asunnot vanhetessaan menettävät realiarvoaan(jo pelkästtän siksikin kun uusia trendikkäämpiä rakennetaan ja mainostetaan vanhoja haukkumalla) ja voivat muuttua vaikka arvottomiksikin jos niiden kysyntä jollain alueella loppuu.
        Tuuria tietenkin tarvitaan myös, ja oikein hyvällä tuurilla voi onnistua vaikka mikä asia.

• Kukkeliguuuguuuu

>>>Mihin sijoitan 100000 e vähemällä riskillä kuin asuntoon saaden vielä saman tuotto % kuin vuokraasunosta tai paremman.

Itse sijoittaisin "defensiivisiin" osakkeisiin eli vanhoihin tunnettuihin firmoihin, joita sijoitusgurut suosittelevat. Käytännössä ovat vähävelkaisia "tylsiä" yhtiöitä ja kurssitkaa ei välttämättä juurikaan heilu, mutta pitävät pintansa myös karuina aikoina paremmin kuin tuottavammat (enemmän riskialttiit) firmat. Maksavat myös todennäköisesti kohtuullista osinkoa vaikka jokunen vuosi tekisivät tappiota, koska heillä on oikeasti varaa. Tää maailmantalous on niin sekaisin, että parempi suojata enemmän selustaa kuin tavoitella korkeampaa tuottoa on minun mottoni. :)

Mutta kukaan ei osaa antaa täysin varmaa vastausta kysymykseesi, vain mielipiteen....

• 77789996666666666444

" Mutta kukaan ei osaa antaa täysin varmaa vastausta kysymykseesi, vain mielipiteen.... "

Juuri näin se oikeasti on.

Se on myös selvä asia, että sijoitat sitten asuntoihin tai johonkin muuhun niin aina riskejä päädyt ottamaan, ja myös sellaisia riskejä joita et edes osannut arvata etukäteen. Sijoittamisessa tarvitaan siis myös hyvää tuuria kun ei kikkia riskejä mitenkään ole edes mahdollista etukäteen arvata.
        Yleensä se menee niin että jo se on hyvin jos omillesi pääset sijoituksesi kanssa. Siinä on aina niin monta välistä vetäjää ja myös verottaja on mätkimässä laskua joka käänteessä, ja jos vähän jotain päätyisit nettoamaan edes näennäisesti inflaation johdosta niin vero puree siitä 30% päältä pois.

• va.man

Asuntojen korjaukset sekä vuokratapiot lisääntyvät, ei vuokralaisella on "kissanpäivät"
      Itsellä useampi asunto ja kyllä hyvän vuokralaisen saaminen on jackpot..

KUn vuokrataso tippuu ja maksa verot ym ei mielestäni ole aihetta juhlaan, vaikka sanotaan
      että yhden osakkeen ostaa vuodessa, jos saa halvalla.. No voi olal että 10v päästä saa hyvän
      hinnan , kun jää eläkkeelle..eli en aiko tuonne 65-75 töissä olla.. Vaikka pienellä tulolla, kun
      elämänsä työlle antaneena.

Itse mietin, että sijoitusasunnot ovat lisääntyneet ja näin ollen kilpailua on olemassa. Aina joku
      vuokraa "polkuhintaan" ja se sekoittaa yleisiä vuokrahintoja.

Omaa osaketta asumiseen ei kai juuri kannata nykyisin kenenkään ostaa, koska elämä vie, minne vie..
      eli vuokralla on helppoa ja edullista olla, ei ole huolen häivää..

• asdfadsfadsfadsfds

>>>Aina joku
      vuokraa "polkuhintaan" ja se sekoittaa yleisiä vuokrahintoja.

Onko tämä "vuokrien tiputus" lähinnä pienten muuttotappioisten paikkakuntien ongelma esim. suurempi tehdas mennyt nurin? Siis hieman liikaa tarjontaa ja kun joltain hermo pettää, niin muut seuraavat hinnoittelussa perässä?

Ainakin pääkaupunkiseudulla joka vuosi tuntuu vain vuokrat nousevan, joten vaikeata nähdä etteikö vuokrat nousisi ja tulisi arvonnousua....

• Hotellinpitäjä

Lyhytaikaiset vuokralaiset kuluttavat asuntoa kohtuuttomasti. Meillä on ollut neljässä vuodessa neljät vuokralaiset.

Asunto on jo ihan valmis pintaremonttiin, jokainen jättää omat reikänsä seiniin ja kolhii ja naarmuttaa muuton aikana. Ovat kuitenkin yksittäin tarkasteltuina niin pieniä että ovat sitä vitun "normaalia kulumista".

Tullaan kuin hotelliin, mutta porakone kainalossa. Taulu-tv nyt vaan on pakko propata seinään kun se on taulu-tv.

• hotsantoora

Minäkin olen ihmetellyt tätä puhetta vuokra-asuntojen puutteesta vaikka esim. Oikotietä selaamalla löytää pääkaupunkiseudulta satoja vapaita vuokra-asuntoja. Onko kyse ennemmin hintatasosta eli ns 'sopivan' hintaisia 500-600 e luukkuja ei löydy vuokralle? Ja onko niiden ostaminen jo liian kallista suhteessa saatavaan tuottoon. Itsellä seisoo kaksio johon ei tunnu löytyvän vuokralaista vaikka sijainti on ihan Helsingin keskustan liepeillä ns. trendikkäällä alueella. Miten vuodenaika vaikuttaa - onko kevät/kesä vilkkaampi aika vuokramarkkinoilla?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe