Mistä tavallisesta ruuasta et tykkää?

juurakonhullda

Minä en pidä tillilihasta.

90

1069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksalaatikosta, pinaattikeitosta, karjalanpaistista jossa on tytinälihaa siinä kolme alkuun.

• Lanttuiita

Minä en pidä rössypotusta.

Syön kyllä jos on pakko, nälkääni. Enkä minä piittaa juuri vihanneksistakaan...paitsi juureksista.

• mää taas eläisin vaikka pelkillä vihanneksilla jos olis tarvis.

• Lanttuiita
        tiinaex kirjoitti:

mää taas eläisin vaikka pelkillä vihanneksilla jos olis tarvis.

Joo, kaikelle ravinnolle löytyy syöjänsä. :)
        En tiijä mikä minussa lie vikana, kun en osaa arvostaa useimpien vihannesten makua. Vitamiinien takia kerään niitä kuitenkin syödäkseni salaattipöydästä.

Juureksia onneksi syön melkoisesti ihan maun vuoksi. Varsinkin padoissa, keitoissa, kasvisruuissa ja raakaraastenakin.

• Lanttuiita kirjoitti:

Joo, kaikelle ravinnolle löytyy syöjänsä. :)
        En tiijä mikä minussa lie vikana, kun en osaa arvostaa useimpien vihannesten makua. Vitamiinien takia kerään niitä kuitenkin syödäkseni salaattipöydästä.

Juureksia onneksi syön melkoisesti ihan maun vuoksi. Varsinkin padoissa, keitoissa, kasvisruuissa ja raakaraastenakin.

kukkakaali parsakaali mikä sen parempaa niin salaatissa kun uunissakin laitettuna monet vihannekset on kyllä aikas mauttomia paprikakin joskus tomaatit on nykyään aika vetisen makuisia sen takia syönkin kirsikkatomaatteja millon suomalaisia millon espanjalaisia niissä on makua jäävuori salaatit ja jääsalaatit on maukkaita mutta se perus lehtisalaatti ei maistu oikeen suolle ei maalle ja sit kun pistää hyvää salaatinkastiketta päälle niin kaikki maistuu.

• Lanttuiita
        tiinaex kirjoitti:

kukkakaali parsakaali mikä sen parempaa niin salaatissa kun uunissakin laitettuna monet vihannekset on kyllä aikas mauttomia paprikakin joskus tomaatit on nykyään aika vetisen makuisia sen takia syönkin kirsikkatomaatteja millon suomalaisia millon espanjalaisia niissä on makua jäävuori salaatit ja jääsalaatit on maukkaita mutta se perus lehtisalaatti ei maistu oikeen suolle ei maalle ja sit kun pistää hyvää salaatinkastiketta päälle niin kaikki maistuu.

Tuota tavallisten tomaattien mauttomuutta minäkin ihmettelen. Meillä myös on siirrytty kirsikka ja luumulinjalle kun tomaateista on kyse.

Juustolla gratinoidun kukkakaalen minä lasken juurikkaisiin. :) Niin hyvää se on!

Jos jatketaan tätä rataa, niin viestiketjun lopussa minäkin voin vaikka elää vihanneksilla. :)

• sitroen.
        Lanttuiita kirjoitti:

Tuota tavallisten tomaattien mauttomuutta minäkin ihmettelen. Meillä myös on siirrytty kirsikka ja luumulinjalle kun tomaateista on kyse.

Juustolla gratinoidun kukkakaalen minä lasken juurikkaisiin. :) Niin hyvää se on!

Jos jatketaan tätä rataa, niin viestiketjun lopussa minäkin voin vaikka elää vihanneksilla. :)

Tavallisten tomaattien mauttomuus johtunee ainakin kolmesta asiasta:
        - Suomessa kasvatetaan vain vihannestomaatteja. On niitä muitakin lajeja...
        - Suomen kaupalliset tomaatit kasvatetaan kivi/lasivillassa ravintoliuoksessa. Kunnon sonnalla lannoitetussa maassa tulisi maukkaampia!
        - Suomen kaupalliset tomaatit poimitaan raakana ja myydäänkin raakana. Kypsänä maku olisi ihan toinen ja paljon parempi.

Kun kuluttajat eivät osaa vaatia parempaa niin kauppa myy tässäkin pelkkää roskaa. Ja kilpailuahan ei ole tässäkään.

Kauan sitten (v. 1958?) kasvatin menestyksellä tomaatteja...

• leijanna

Kaikki oikein ja onnistuneesti tehty ruoka on hyvää, paitsi Janssonin kiusaus. :))
      Sekin menee nälissään.

Ärsyttävää mullistella ruo'alle, kun suuri osa maailmaa on nälissään.
      Ja toisaalta tavan perhe syö liikaa pitsaa ja mäkkäriä.

• Lanttuiita

Älä sinä mullistele Janssonin kiusaukselle! Yksi mun suosikkiherkuistani...sisältää juurestakin, perunaa. ;)
        Syön sitä kuitenkin tapani mukaisesti vain jouluna.

• nölkä tul

Minulle kelpaa melkein kaikki , sisäelimistä syön maksaa. Muita en ole maistanutkaan, eikä ole aikomuskaan. Kalalta syön silmätkin. Ulkomailla en syö kalaa ollenkaan enkä mustekalaa.Valasta olen maistanut mutta ei ole herkkua.
      Janssoninkiusaus on herkkua. Jotkut juustot ei hyviä.
      Ja sitten piimä, joskus penskana maistoin teelusikallisen ja sylkäsin pois en ole sittemmin edes maistanut. Maitoa juon ainoastaan omatekoisen pitsan kanssa ja puuron joukossa en muuten.

Kelpaa mulle mäkkäritkin joskus ja pitsat ja tilliliha

• Pirre*

Sellaista ei ole vastaan tullut, kaikki ruoka on hyvää, onkohan miussa jotain vikaa..:)

• Lanttuiita

Täytyy olla. :)

Muuten...sinä kun osaat leipoa, niin voisitko selittää millaisessa suhteessa pitää sekoittaa jauhot, sokeri, muna ja neste jotta syntyy omenapiirakan tyyppisen paistoksen notkeasti juokseva taikina?
        Kaksi taikinaa tein tänään ja molemmat piti laittaa roskiin. Toinen oli kova kuin kivi ja toinen muistutti lettutaikinaa...

• leijanna

Sama vika Rahikaisellakin. Kyllä kaiken ruo'an saa huonoksi, jos ei osaa sitä oikein valmistaa.
        Ihan suussakin maistuu ikiaikainen äitini tekemä tilliliha, hyvää oli lapsenkin suukussa.
        Kuin myös siskonmakkarakeitto, sienet, mutta hänhän olikin ruokaoppinut. :))

Minussa on paljon vikaa, vikaa, vikaa....
        Mutta ruoka on hyvää, ja onneksi se maistuu.

• miten roskiin ????
        Lanttuiita kirjoitti:

Muuten...sinä kun osaat leipoa, niin voisitko selittää millaisessa suhteessa pitää sekoittaa jauhot, sokeri, muna ja neste jotta syntyy omenapiirakan tyyppisen paistoksen notkeasti juokseva taikina?
        Kaksi taikinaa tein tänään ja molemmat piti laittaa roskiin. Toinen oli kova kuin kivi ja toinen muistutti lettutaikinaa...

Perusohje on kuivat ensin kekenään lisätään märkään. Kai sulla ohje on? Hae Googlesta ellei.

• sitroen.

Sama vika se on minullakin. Aina on kaikki kelvannut, vaikka en ole aina tiennyt mitä se on ollut.

• Lanttuiita
        Lanttuiita kirjoitti:

On minulla ohje mutta siinä on jotain pielessä. Esimmäisen, kovan taikinan tein tämän ohjeen mukaan:

Vehnäruudut

1. taikina
        3dl maitoa
        3dl sokeria
        100gr sulatettua voita
        1 muna
        4 kahvilusikallista leivinjauhetta
        4 kahvilusikallista vaniliinisokeria
        7dl vehnäjauhoja

Sekoitetaan keskenään (ei siis tarvitse vatkata kuohkeaksi) ja kaadetaan paistinpellille.

2. taikina

200 gr sulatettua voita
        2dl sokeria
        3dl kauraryynejä
        4 teelusikallista kanelia.

Sekoitetaan keskenään ja ripotellaan paistinpellillä olevan 1. taikinan päälle.
        Paistetaan alimmalla tasolla, 225 asteessa 15 min.

Toisessa yrityksessä vaihdoin maidon ja jauhon määrät. Maitoa 7dl ja jauhoja 3 dl.

• Pirre*
        Lanttuiita kirjoitti:

On minulla ohje mutta siinä on jotain pielessä. Esimmäisen, kovan taikinan tein tämän ohjeen mukaan:

Vehnäruudut

1. taikina
        3dl maitoa
        3dl sokeria
        100gr sulatettua voita
        1 muna
        4 kahvilusikallista leivinjauhetta
        4 kahvilusikallista vaniliinisokeria
        7dl vehnäjauhoja

Sekoitetaan keskenään (ei siis tarvitse vatkata kuohkeaksi) ja kaadetaan paistinpellille.

2. taikina

200 gr sulatettua voita
        2dl sokeria
        3dl kauraryynejä
        4 teelusikallista kanelia.

Sekoitetaan keskenään ja ripotellaan paistinpellillä olevan 1. taikinan päälle.
        Paistetaan alimmalla tasolla, 225 asteessa 15 min.

Toisessa yrityksessä vaihdoin maidon ja jauhon määrät. Maitoa 7dl ja jauhoja 3 dl.

Hirmusen paljon on ainakin sokeria tuossa ohjeessa, ja jauhojakin aika paljon, mie lisäisin jauhoja vähitellen, ja jättäsin loput lisäämättä kun taikina tuntuu sopivalta..mutta tuo 7 maitoa ja kolme jauhoja on ihan lettutaikina..:) melkein siksikin liian ohut..:)

Sokeria vähentäisin puolella, tai ainakin kahteen desiin, onhan tuossa muruseoksessakin jo sokeria reilusti..

• meeriamanda

En minäkään, myöskään sisäelimet, veri on pois ruokalistaltani.
      Mitään sianpääsylttyä... ei ikinä.
      Kanit, puput , lampaat suljettu ostoksistani.

• Tul nölk.

nölkä vielä, niin se jäi minulla kertomatta, ei tassueläimen lihaa , jänis, karhu.
        Lammasta söin tarpeeksi Islannissa , en enään koske siihen jos ei pakko.
        Veriruokia kyllä.
        Siskonmakkarakeittoa en ymmärrä, jos joku laittaa niin syön, itse en laita tai en osaa :)
        Ensin kerroin että melkein kaikki käy ja nyt täällä karsin jo pois muutamia, ja varmaan huomenna lisää.

• meeriamanda
        Tul nölk. kirjoitti:

nölkä vielä, niin se jäi minulla kertomatta, ei tassueläimen lihaa , jänis, karhu.
        Veriruokia kyllä.
        Siskonmakkarakeittoa en ymmärrä, jos joku laittaa niin syön, itse en laita tai en osaa :)
        Ensin kerroin että melkein kaikki käy ja nyt täällä karsin jo pois muutamia, ja varmaan huomenna lisää.

Niin koen monet kuin lemmikeiksi, itse teen paljon kanaa ja kalaa... elukoitahan nekin, mut joulukinkkumme on vuosivuodelta pienentynyt, ei... en ees halua ajatella liikaa.

Vihanneksia, juureksia kermaa, voita ja tuoreena paistettavaa kalaa... voiko ruoka siitä pareta?

• Pirre*
        Tul nölk. kirjoitti:

Veriruokia kyllä.

Mieki unohin tuon lampaan, siitä en pidä..

• sitroen.
        Pirre* kirjoitti:

Mieki unohin tuon lampaan, siitä en pidä..

Lammashan on HYVÄÄ!

• tein tänään uunipadan joka sisälsi uunijuureksia, herkkusieniä ja pekonia. Kastikkeeksi tein hollandaisea mmmm ihanaa. Minä olen kaikkiruokainen ja kokeilunhaluinen. Tilliliha on ihanaa mmm. pitääkin tehdä joku päivä.

• leijanna?

Apuwa, saanko nauraa, hyväntahtoisesti?
        Onko sinulla indententtinen kaksoissisar, kun katsoin hauskaa kuvaasi?
        Mistä löydät noita kuvia?
        Olisipa jo kesä ja kärpäsiä.

• leijanna? kirjoitti:

Apuwa, saanko nauraa, hyväntahtoisesti?
        Onko sinulla indententtinen kaksoissisar, kun katsoin hauskaa kuvaasi?
        Mistä löydät noita kuvia?
        Olisipa jo kesä ja kärpäsiä.

Käytän photoshop kuvankäsittelyohjelmaa. Leikkaan kasvokuviani ja liitän erilaisiin pohjiin. Jouluna sukulaiseni ja ystäväni saivat joulukortteja, joissa joulutontut. enkelelit jne. olivat saaneet tuttuja kasvoja. Valmiit muokatut pohjat tulostin valokuvapaperille ja lisäsin kirjekuoreen oman runoni ja postitin. Se on muuten kivaa puuhaa ; )

• leijanna
        korpikirjailija kirjoitti:

Käytän photoshop kuvankäsittelyohjelmaa. Leikkaan kasvokuviani ja liitän erilaisiin pohjiin. Jouluna sukulaiseni ja ystäväni saivat joulukortteja, joissa joulutontut. enkelelit jne. olivat saaneet tuttuja kasvoja. Valmiit muokatut pohjat tulostin valokuvapaperille ja lisäsin kirjekuoreen oman runoni ja postitin. Se on muuten kivaa puuhaa ; )

Tosi hienoja ovat olleet, joita olen urkkien kurkkinut.
        Minulla oli jossain edellisessä koneessani CorelDRAW-ohjelma.
        Sillä oli mukavaa tillustella.

Hieno lahja, saada ihan persoonakohtainen muisto sydämestä lähtien.
        Tosi hupa on tuo nykyinen kuvasikin.
        Tekee mieli mukaan.

• leijanna kirjoitti:

Tosi hienoja ovat olleet, joita olen urkkien kurkkinut.
        Minulla oli jossain edellisessä koneessani CorelDRAW-ohjelma.
        Sillä oli mukavaa tillustella.

Hieno lahja, saada ihan persoonakohtainen muisto sydämestä lähtien.
        Tosi hupa on tuo nykyinen kuvasikin.
        Tekee mieli mukaan.

Korppiksen galleriakuvassa olen protestoimassa, aiheen sain vaalien tiimellyksen innoittamana.

Tämä Korpikirjailija nikin kuva kertoo kaipuustani kesään ja leppisiin mökkihommiin. Tuollaista se elämäni kesäisin pruukaa olla puutarhatöitä ja löhöilyä.

Onneksi minulla on kaksi tietsikkapoikaa ja he ovat opettaneet minulle erilaisia niksejä. Minulla on myös skanneri, joka on välttämätön kun skannaan pohjakuvia.

Muuten valitin tässä joku aika sitten, että kuvat hävisi tästä keskustelunäkymästä. Kuopus korjasi vian. Olin jossain vaiheessa painanut jotain nappulaa, joka oli kieltänyt kuvien näytön tässä keskustelunäkymässä.

• apina..

olisiko peruna?

• suvenkorento*

Kaikki huonosti valmistettu ruoka on vastenmielistä. Isäni oli kulinaristi, oikein aito herkkusuu, hän opetti syömään kaikkea sitä, mitä tarjottiin Marskinkin pöydässä.
      Oikein, ja taidolla valmistettu tillilihakin on herkkua.

Ostereita en ole vielä maistanut, tyttärenpoikani , 7 v, söi niitä farfarinsa kanssa, kertoi niiden olevan hyviä. Pojasta polvi aina paranee.

• leijanna

Samaa mieltä muuten, mutta osterit?
        Kuin hyllyvää limaa?
        Maku, onko sitä?

• suvenkorento*
        leijanna kirjoitti:

Kuin hyllyvää limaa?
        Maku, onko sitä?

Ne ovat vielä maistamatta, joten en osaa sanoa. Mutta jos seitsemän vuotias, ruoastaan kranttu pojannaskali sanoi, että hyvää, lienee pakko uskoa :-).

• suvenkorento*
        leijanna kirjoitti:

Kuin hyllyvää limaa?
        Maku, onko sitä?

Nuo makumieltymykset pohjaavat aika paljon kasvuympäristöön, siis siihen, mitä on ollut tarjolla. Lapsenlapseni ovat tottuneet syömään kaikenlaisia mereneläviä, pitävät niistä kovasti. Jos heidän eteensä lyötäisiin savolainen pottukukko, menisi kyllä huuli pyöreäksi, eivätkä varmasti söisi.

Minulle sensijaan maistuisi oikein hyvin.

• leijanna
        suvenkorento* kirjoitti:

Ne ovat vielä maistamatta, joten en osaa sanoa. Mutta jos seitsemän vuotias, ruoastaan kranttu pojannaskali sanoi, että hyvää, lienee pakko uskoa :-).

Mulle tulee ostereista mieleen Mr. Bean ja vatsavaivat. :/ :)

Söisiköhän kukaan ostereita, jos ne olisivat halpoja?

(Kysyy epäilevä Tuomas)

• yliarvostettuja
        leijanna kirjoitti:

Kuin hyllyvää limaa?
        Maku, onko sitä?

maistuu merivedelle

• Pirre*
        suvenkorento* kirjoitti:

Nuo makumieltymykset pohjaavat aika paljon kasvuympäristöön, siis siihen, mitä on ollut tarjolla. Lapsenlapseni ovat tottuneet syömään kaikenlaisia mereneläviä, pitävät niistä kovasti. Jos heidän eteensä lyötäisiin savolainen pottukukko, menisi kyllä huuli pyöreäksi, eivätkä varmasti söisi.

Perunakukko on hyvää, etenkin jos se on tehty hapantaikinaan, siis ruisleipä taikinaan. Näinköhän pitää kaivaa leivänjuuri sulamaan vielä tänä iltana :)

Ruotsinmaalla ei oikein tykätä lanttukukostakaan, joskus tein kun veli tuli vaimoineen sieltä kylään..:)

• Pirre*
        leijanna kirjoitti:

(Kysyy epäilevä Tuomas)

Kehuvat mustaa kaviaariakin, ja yksi tuttu sanoi ettei maistu miltään..muikunmäti on parempaa..:)

• leijanna kirjoitti:

(Kysyy epäilevä Tuomas)

Leijanna olen syönyt savustettuja ostereita, olivat hyviä. Raaat ei kiitos.

• suvenkorento*
        Pirre* kirjoitti:

Perunakukko on hyvää, etenkin jos se on tehty hapantaikinaan, siis ruisleipä taikinaan. Näinköhän pitää kaivaa leivänjuuri sulamaan vielä tänä iltana :)

Ruotsinmaalla ei oikein tykätä lanttukukostakaan, joskus tein kun veli tuli vaimoineen sieltä kylään..:)

Äitini teki joskus lanttukukko, joka oli aivan ihanaa. Nyt tuli vesi kielelle. Hänen joku ystävänsä toi myös joskus ison kasan pilkkiahvenia, äiti teki niistä kalakukon, taivaallisen hyvää. Ei meillä kaupungissa ollut mitään leivinuunia, hyvää tuli ihan tavallisessa sähköhellan uunissa.

Minä tein mökkimme leivinuunissa patakukkoa pienistä katiskasta saaduista
        kaloista, tein siihen päälle ruistaikinakuoren.

Kohta pakko mennä kaivelemaan jääkappia....

• leijanna
        Pirre* kirjoitti:

Kehuvat mustaa kaviaariakin, ja yksi tuttu sanoi ettei maistu miltään..muikunmäti on parempaa..:)

Suoraan sanottuna, suurin piirtein, en ymmärrä koko suolapallojen salaisuutta?
        Narskahtavat hampaisiin, ja siinä se.

Pahaa, vaan kalliin makuista, kuin eräskin mies kerran loihe lausumaan. :))

Onko kukaan ostanut kaupan ruiskuorta, taikinaa?
        Onko siitä mihinkään?

• yliarvostettuja kirjoitti:

maistuu merivedelle

Sushiseissa käytetty merilevä ei ole makuuni se todellakin maistuu sille mille meriveri haisee äääk.

• leijanna
        korpikirjailija kirjoitti:

Leijanna olen syönyt savustettuja ostereita, olivat hyviä. Raaat ei kiitos.

Miltä maistuivat??
        Ihanko niitäkin voi savustaa?
        Ihmeellinen on maailmamme. :))

Kaikkea sitä kuulee, ja viisastuu. :))

Löytyisiköhän noita Stocmanilta?

http://images.wikia.com/recipes/images/0/0c/Smoked_oysters.jpg

• Pirre*
        suvenkorento* kirjoitti:

Äitini teki joskus lanttukukko, joka oli aivan ihanaa. Nyt tuli vesi kielelle. Hänen joku ystävänsä toi myös joskus ison kasan pilkkiahvenia, äiti teki niistä kalakukon, taivaallisen hyvää. Ei meillä kaupungissa ollut mitään leivinuunia, hyvää tuli ihan tavallisessa sähköhellan uunissa.

Minä tein mökkimme leivinuunissa patakukkoa pienistä katiskasta saaduista
        kaloista, tein siihen päälle ruistaikinakuoren.

Kohta pakko mennä kaivelemaan jääkappia....

Ja miun on lähettävä pian pilkille että saan ahvenkukko tarpeet, ja samaa mieltä, sähköuunissa tulee aivan yhtä hyviä kukkoja, kunhan vain muistaa pitää, ainakin ahvenkukkoa tarpeeksi kauan uunissa hautumassa, niin etteivät ruodot tunnu enää.

Huomenna täytyy ainakin käydä kaupasta lanttuja..kyl se nyt meni kukon teoksi tämä elämä :)

• meeriamanda
        Pirre* kirjoitti:

Näistä mustista kaviaareista muistan venäjänmatkani joskus .80v alussa. Olimme työporukan kanssa ´jossain´ravintelissa ja eräs maatuska - iti tavallaan vei minut yläkertaan tyttärensä häihin. Osasi joitain sanoja .... öhöm. kaunis finski ...ja vei minut onnittelemaan hääparia. Olin kuin hoo moilanen, mut eikun syömään ja en saakutti tykännyt niistä m.kaviaareista, nieltävä oli.

Minäpä en osannut sanaakaan venättä ..jos en olsi ..ruki veeriä sanonut :)) mut olkalaukustani kaivoin aika paljon rublia ( vaatteitani myynti rahoja ) äidille ja toivotin siunausta liitolle käsin elehtien. Ensin kursaili ettei huoli, mut viitoin et nuorelleparille tarkoitan antimeni. Mikähän päähänpisto lie morsiamen äidille tuli, olinko jotenkin heille niin erilaisuus?

• virva-tuulia***
        suvenkorento* kirjoitti:

Tein pottukukkoa viimeksi viime lauantaina. Taikina saa olla ainakin lievästi hapan että tulee makua ja lihaa sekaan.

Lohi-, muikku- ja lanttukukkoa teen silloin tällöin. Patakukkoakin teen pienistä ahvenista leivinuunissa hauduttamalla ruiskuoren sisällä. Ahvenista pitää muistaa ottaa ne pienet punaiset evät pois peratessa.

• leijanna kirjoitti:

Miltä maistuivat??
        Ihanko niitäkin voi savustaa?
        Ihmeellinen on maailmamme. :))

Kaikkea sitä kuulee, ja viisastuu. :))

Löytyisiköhän noita Stocmanilta?

http://images.wikia.com/recipes/images/0/0c/Smoked_oysters.jpg

Heips!

Ihana fiilis kolmen viikon sairauspainajainen, ja hyvin nukuttu yö takana. Lääkkeet vaihdettu ja alkavat vihdoin tepsiä.

Söin ostereita ravintolakoulussa esimieslinjalla vuonna 1977 ne olivat isoja ja tilattu vartavasten erillisenä eränä ruoanvalmistuspäivälle. Ne maistuivat maksalle.

Uskon, että kaikenlaisia säilykeäyriäisiä löytyy useimmista hyvin varustetuista kaupoista. Hyvän maun muisto jäi. Olen oppinut myös etanan syönnin. Valkosipulivoilla kuorrutetut etanat ovat hyviä. Simpukoita lisään usein salaatteihin.

• suvenkorento*
        Pirre* kirjoitti:

Ja miun on lähettävä pian pilkille että saan ahvenkukko tarpeet, ja samaa mieltä, sähköuunissa tulee aivan yhtä hyviä kukkoja, kunhan vain muistaa pitää, ainakin ahvenkukkoa tarpeeksi kauan uunissa hautumassa, niin etteivät ruodot tunnu enää.

Huomenna täytyy ainakin käydä kaupasta lanttuja..kyl se nyt meni kukon teoksi tämä elämä :)

Hyvä, Pirre! Jotain hyötyä tästäkin ketjusta. Täällä vaan vesi kielellä odottelen...

• suvenkorento*
        virva-tuulia*** kirjoitti:

Tein pottukukkoa viimeksi viime lauantaina. Taikina saa olla ainakin lievästi hapan että tulee makua ja lihaa sekaan.

Lohi-, muikku- ja lanttukukkoa teen silloin tällöin. Patakukkoakin teen pienistä ahvenista leivinuunissa hauduttamalla ruiskuoren sisällä. Ahvenista pitää muistaa ottaa ne pienet punaiset evät pois peratessa.

Meidän lastemme hoitotäti oli Karjalasta. Hän puhui mm. sellaisesta herkusta kuin madekukko.

Hän myös teki meille jouluksi sianpääsylttyä. Hän oli sota-aikaan työssä sotasairaalassa, ja sodan jälkeen Hotelli Tammerin keittiössä kylmäkkönä.
        Kyllä siellä hotellissa sianpääsyltty kuului herrojen herkkupöytään. Se muuten onkin hyvää. Minusta ei olisi sen tekijäksi.

Terveisiä vaan sinne pilvien yläpuolelle, hyviä muistoja meillä Sinusta.

• hei vaan ;)
        korppis kirjoitti:

Heips!

Ihana fiilis kolmen viikon sairauspainajainen, ja hyvin nukuttu yö takana. Lääkkeet vaihdettu ja alkavat vihdoin tepsiä.

Söin ostereita ravintolakoulussa esimieslinjalla vuonna 1977 ne olivat isoja ja tilattu vartavasten erillisenä eränä ruoanvalmistuspäivälle. Ne maistuivat maksalle.

Uskon, että kaikenlaisia säilykeäyriäisiä löytyy useimmista hyvin varustetuista kaupoista. Hyvän maun muisto jäi. Olen oppinut myös etanan syönnin. Valkosipulivoilla kuorrutetut etanat ovat hyviä. Simpukoita lisään usein salaatteihin.

Radiota kuunnellessakin aika kuluu. ;)

Joskus olen ostanut pakastealtaasta katkarapuja. Hyvihän nuo salaateissa ovat.

Peloittelivat kolesterolin nousulla. Olen jättänyt vähemmälle

• virva-tuulia***

Tilliliha on hyvää.

Olen melkein kaikkiruokainen mutta on joitakin jotka eivät oikeastaan maistu.
      Kouluaikana pidin kaalikeittoa ja kaalipiirakkaa todella pahana, yökkäsin.

Ostin hiljattain pakasteena juureksia jotka oli maustettu ainakin timjamilla, muita mausteita en muista. Kyllä oli pahaa.

Tänään laitoin jauheliharisottoa.

• leijanna

Sisäinen pakko pakottaa vielä jatkamaan jatisemistani, ja sanomaan, että inhoan sellerin makua.
      Miten Amerikoissa sitä lisätään lähes kaikkeen syötävään?
      Toki se on terveellistä, mutta kalmon makuista.

• kateenkorva myös

Kaikki muu ruoka on hyvinvalmistettuna mielestäni maukasta, paitsi suolakala missään muodossa.
      Tilliliha oikein valmistettuna vasikasta on tosi maukasta, puhumattakaan naudan kielestä,maksasta, lampaan munuaisista kaalikeitossa...

• Tilliliha on minunkin inhokki, sekä tillimauste yleensäkin..

• Joo, totta on, musta Sammenmäti ei maistu paljon miltään.
      Kaksi kertaa olen saanut, en ostanut, tietenkään. Olisi mennyt kuukausipalkka sataan grammaan.

Muistelen niiden olleen nahkapusseja, voisin kuvitella että ne muistuttavat suolattuja Poronmunia kesä-hikisessä, elävässä eläimessä.
      Siika on se oikea munakala.

Minulla on yksi inhokintapainen, ja se on homehtunut syötävä, vahingossa, kuten kellarin Marjahillo, tai tahallaan, juustot.
      Kumma kyllä, minut kerran puolipakotettiin syömään Joulupipari jossa oli homejuustozipale päällä. Se onkin ainoa kerta jossa sananlasku: Kaikkea pitää maistaa, ainakin kerran, sai mieleni muuttumaan.
      En niitä Jouluna yksin laita, saati syö, mutta kylässä kyllä pari.
      Onkohan tuo tavallista ruokaa?

H.

• ?++?

Herkkuani sinihomejuustolla täytetyt piparkakut.
        Mitä ihmeellistä niissä on?

• myöhäisherännäinen.

Kyllä piparin päällä homejuusto maistuu. Itse opin syömään homejuustoa vasta kolmevitosena, kun laitoin ruisleivän päälle päärynää ja homejuustoa, ohjattuna.

• ?++? kirjoitti:

Herkkuani sinihomejuustolla täytetyt piparkakut.
        Mitä ihmeellistä niissä on?

"? ?"

Eihän niissä mitään ihmeellistä ole, minä vaan ihmettelen onko se tavallista ruokaa?

2-3 kertaa vuodessa tulee laitettua Tillilihaakin ja minun laittamanani se on aina Gourmeeta.
        Tosin, Etikka on minulla Silliä varten ja Kahvinkeittimen puhdistukseen.
        Myöskin kesäisin ajan sitä jäähdytysnesteen seassa, auton järjestelmässä.
        H.

• niksisnaksis

Makaronilaatikko ei maistu oikeastaan miltään, ja siksi se on iljettävää kuin lima ja muut epämääräiset ainekset. En myöskään pidä keltasipulista tai purjosipulista missään muodossa. Valkosipulia ja ruohosipulia käytän ja hillosipulikin menettelee.

• Kranttu täti

Läskisoosista, tillilihasta ja lipeäkalasta, siinä ovat tärkeimmät.

• meeriamanda

Uskomatonta... rakastan läskisoosia kuin livekalaakin? Tilulilua en ikinä suostu syömään enkä valmistamaan.

Kunnon siankylkeä reilunkokoisin viipalein ruskotetaan ja lopuksi jauhot.... en paremmasta tiedä. Harvoin vaan valmistan kun ei ole tämä avokkini mieleen. :(

Makkara-, nakkikeittoja...leivitettyjä kyljyksiä , lihapullia, muussia... ne ovat hänen mieleisiä ja teenhän minä, itselleni kylläkin jotain muuta.

• Rakastan kaikkea hyvää ruokaa, jossa on riittävästi kolesterolia, hiilihydraatteja, rasvaa, kermaa, vanhanajan mausteita, hyvää lihaa, tuoretta kalaa, vasta kerättyjä vihanneksia, aurinkoa tiriseviä hedelmiä, laadukasta oliiviöljyä, tuoretta voita, pulskia kananpoikia, jamon serranoa, sieniä, ihanaa maalaisleipää, vastapaistettua patonkia suoraan leipurilta, punaviiniä, valkoviiniä, shampanjaa,
      pitkään kypsytettyjä juustoja, hyvää seuraa, mielenkiintoisia keskusteluja, ystäviä, lapsiani, kaikenlaisia paheita....., mm jumalaISTA SEKSIÄ....

Kuolenkohan kohta?

• Hienoa Suvenkorento, just kaikesta tuollaisesta minäkin tykkään !!!
        Eikä mitä kuolla ainakaan ennen ensi kesää, eihän ;-DDD

Ai niin, jokin mistä EI tykkää. Muistuu mieleen vain maksapasteija. Onkohan sekään ns. tavallista ruokaa?

• Porkkanax

Liharuoat eivät ole
      minun juttuni.

• Sibone*

Piti muuten laittaa tuo tilliliha.. toisena tulee mieleen aldoopi.. tiedä onko se sitte tavallinen..

• Mun tarvi nyt oikein miettiä....ei, ei tule mikään tavallinen ruoka mieleen jota en söisi vapaaehtoisesti jos olisi nälkä.

• meeriamanda

Tiedätkö pohjalaisen piimävellin? Voin kertoo et mitään maailmassa en niin inhoo kuin jo sitä ´hajua´. Kovia tappeluksia äidin kanssa kun koulusta kotiin palasimme ja koko tupa suorastaan haisi sille hänen päivällä tekemälleen vellille.

Karjuin et tuulettaisit edes, äiti siihen et lämpöäkö harakoille... ihmetteli mistä on noin hienopieru tyttären saanut kun en useitakaan pöperöitä syönyt jotka ovat perinteisiä pohojanmaan ruokia?

• meeriamanda kirjoitti:

Tiedätkö pohjalaisen piimävellin? Voin kertoo et mitään maailmassa en niin inhoo kuin jo sitä ´hajua´. Kovia tappeluksia äidin kanssa kun koulusta kotiin palasimme ja koko tupa suorastaan haisi sille hänen päivällä tekemälleen vellille.

Karjuin et tuulettaisit edes, äiti siihen et lämpöäkö harakoille... ihmetteli mistä on noin hienopieru tyttären saanut kun en useitakaan pöperöitä syönyt jotka ovat perinteisiä pohojanmaan ruokia?

En ole tutustunut mainitsemaasi maku/hajuelämykseen, onnekseni.
        On ruokia joista en hirveesti tykkää kuten läskisoosi ja sisäelinruuat mutta suoranaista inhoruokaa en muista Suomen sapuskoista. Kotona ruokavalio oli aika suppea, tavallista maalaisruokaa evakkoperheessä, karjalanpaisti ja piirakat olivat juhlaruokaa ja arkiruuuan pohjana olivat aina kuorineen keitetyt perunat (jokainen sai kuoria itse) ja mitä sitten särvintä siihen: soossia, makkaraa, kalaa.

Kouluruokailuun tottuneena ei voi olla kauhean ronkeli.

• nölkö tässä
        Paloma.se.co kirjoitti:

En ole tutustunut mainitsemaasi maku/hajuelämykseen, onnekseni.
        On ruokia joista en hirveesti tykkää kuten läskisoosi ja sisäelinruuat mutta suoranaista inhoruokaa en muista Suomen sapuskoista. Kotona ruokavalio oli aika suppea, tavallista maalaisruokaa evakkoperheessä, karjalanpaisti ja piirakat olivat juhlaruokaa ja arkiruuuan pohjana olivat aina kuorineen keitetyt perunat (jokainen sai kuoria itse) ja mitä sitten särvintä siihen: soossia, makkaraa, kalaa.

Kouluruokailuun tottuneena ei voi olla kauhean ronkeli.

Tulee lisää joita en syö, made, hauki, särki, lipeäkala.
        Siian mäti on ihanaa, siis suolattu siihen joukkoon sipulia silppuna, nam.
        Limppivelliä olen joskus syönyt Ylivieskassa käydessäni, sekin oli ihan hyvää ennakkoluulosta huolimatta. En tiedä miten se tehdään.
        Kuivaliha keittoa lapissa käydessäni ja kotonakin joskus olen keittänyt, haisee keittäessä vähän oudolle, mutta tosi hyvää.
        Hanhen maksa ja kaviaari ei ole tullut vastaan.
        Imelletty perunalaatikkoa ei maistu hyvälle.
        Läskilaatikko hyvää.
        Ja minäkö syön melkein kaikkea :)

• mykykeitto

Juhlaruoka on kärsinyt inflaation, kun lähes aina syödään, kuin ennen vain juhla-aikaan.

Mitä muuten ovat epätavalliset sapuskat?

Muistan kun isälleni tarjosin aikoinaan katkarapuja, hän inhoten sanoi, ettei noita matoja pane suuhunsa.

• Maassa maan tavalla

Heh. Ravut ovat ruotsalaisten kansallisruokaa. Vaalealle leivälle iso läjäys majoneesia ja puoli kiloa katkarapuja niin on Anderssi ja Gunilla hurmoksissa. ;)

Toinen kansallisruoka on "ostfralla med paprikaring"...juustosämpylä paprikarenkaalla. Tuollaisen makan voimalla on moni konferenssi ja seminaari selvitty lounaaseen saakka. :)

• mykykeitto
        Maassa maan tavalla kirjoitti:

Heh. Ravut ovat ruotsalaisten kansallisruokaa. Vaalealle leivälle iso läjäys majoneesia ja puoli kiloa katkarapuja niin on Anderssi ja Gunilla hurmoksissa. ;)

Toinen kansallisruoka on "ostfralla med paprikaring"...juustosämpylä paprikarenkaalla. Tuollaisen makan voimalla on moni konferenssi ja seminaari selvitty lounaaseen saakka. :)

Hih, hih, kaikkea on tullut maistettua, melkein. Etikkamunat ja surströmming ovat vielä kokematta.
        Punainen paprika on ihanaa, tosin tuoksu jää päiviksi, jos sitä oikein syö masunsa täyteen.

Liekö tarpeenkaan pyrkiä maistelemaan, haistelemaan? :))

Helan går sjung hoppfallerallala, och den som ... hik!

• leijanna

Woihan nenä, kuinka hauskasti sanottu:

"Anderssi ja Gunilla hurmoksissa"

Söin juuri katkiksia, mutten ihan puolta kiloa. :))

• Maassa maan tavalla
        mykykeitto kirjoitti:

Hih, hih, kaikkea on tullut maistettua, melkein. Etikkamunat ja surströmming ovat vielä kokematta.
        Punainen paprika on ihanaa, tosin tuoksu jää päiviksi, jos sitä oikein syö masunsa täyteen.

Liekö tarpeenkaan pyrkiä maistelemaan, haistelemaan? :))

Helan går sjung hoppfallerallala, och den som ... hik!

Kiinnostuin nuista etikkamunista. Onkos se jokin tyypillinen ruotsalainen ruokalaji? Tunnustan etten ole ikinä kuullut moisista munista!

Googlasin ja löysin tämän reseptin:

http://reseptiruokaohjeita.fi/search/etikkamuna/

Hapansilakka menee yli mun ymmärrykseni. Mahtaa olla meidän pohjoisen asukkien eksoottisin ruokalaji? Mutta näimpä pari vuotta sitten uutisissa että sitä viedään Japaniinkin!

• leijanna kirjoitti:

Huomenna teen kermalla höystettyä maksakastiketta, ihanaa.

Muuten mikähän minuun on tullut, olen alkanut himoitsemaan makeaa, tänäänkin ostin donitseja. Ei, en ole raskaana, mutta miksi makean himo, joka ei ole ollut minulle lainkaan tyypillistä, en löydä syytä..

Nyt taidan kammeta jääkaapille.

• leijanna
        korppis kirjoitti:

Muuten mikähän minuun on tullut, olen alkanut himoitsemaan makeaa, tänäänkin ostin donitseja. Ei, en ole raskaana, mutta miksi makean himo, joka ei ole ollut minulle lainkaan tyypillistä, en löydä syytä..

Ootkos varma? :)) Maksakastike kera kerman, vie jo pelkkä ajatus kielen mennessään.

Jos tuo Herra Pakkanen saa himoitsemaan?
        Minullekin heräsi maksan himo, teen kyllä jauhemaksapihvejä, en edes muista, milloin viimeksi niitä paistelin. Toisessa pannussa hauduttelen tonnin sipulirenkaita.
        Sitten vain kunnon pottumuusi, ja piffit kera puolukkasurvoksen, ja sipulin.

Onkohan tämä enää tervettä haaveilla moisesta maaru täynnä?

Jääkaapissa pitäisi olla aikalukko.
        Rataskin tuntuu lopettaneen pyörimisensä.

• Mamata
        leijanna kirjoitti:

Juu, ruotsalaiset nimet ovat hauskoja! ;)
        Gunnel, Gunilla, Göran och Gösta. Lasse, Lennart, Lena ja Lovisa.
        Näin lonkalta vetäistynä...

Niitä vois lallatella vaikka aamuun saakka. Mutta kyllä suomalaisistakin nimistä saa ilon irti. Kokeileppa vaikka!

• ??????

Kiinnostuin nuista etikkamunista. Onkos se jokin tyypillinen ruotsalainen ruokalaji? Tunnustan etten ole ikinä kuullut moisista munista!

Hapansilakka menee yli mun ymmärrykseni. Mahtaa olla meidän pohjoisen asukkien eksoottisin ruokalaji? Mutta näimpä pari vuotta sitten uutisissa että sitä viedään Japaniinkin!

Monessa englantilaisessa sarjassa olen nähnyt tiskillä munia isossa lasipurkissa.
        En tiedä, mihin tarkoitukseen niitä tarjotaan?
        Pikkunälkään, aiheuttamaan janoa?

• sitroen.

Surströmming on muuten kohtuuhyvää, mutta ruodot kovia. Haju on hirveä, mutta maku ei hassumpi. Kannattaa avata purkki ulkona kylmävesiämpärissä veden alla. Ja pian on muitakin osille tulossa: puolen kilometrin sisältä kaikki lähiseudun raatokärpäset...

• Maassa maan tavalla
        sitroen. kirjoitti:

Surströmming on muuten kohtuuhyvää, mutta ruodot kovia. Haju on hirveä, mutta maku ei hassumpi. Kannattaa avata purkki ulkona kylmävesiämpärissä veden alla. Ja pian on muitakin osille tulossa: puolen kilometrin sisältä kaikki lähiseudun raatokärpäset...

Surströmmingiä syöneet työkaverit lemuavat vielä mässäilyn jälkeisenä päivänäkin. ;)
        Ja laissa pitäisi säätää että hapansilakkaa saa syödä vain omassa talossa asuvat ja hyyryläiset ulkona, kaukana muista ihmisistä. :)

• hyiks.

Surströmmingiä syöneet työkaverit lemuavat vielä mässäilyn jälkeisenä päivänäkin. ;)
        Ja laissa pitäisi säätää että hapansilakkaa saa syödä vain omassa talossa asuvat ja hyyryläiset ulkona, kaukana muista ihmisistä. :)

Arvaapa, mikä lemuvalli syntyi, kun kuumana kesäpäivänä eräs automme istujista avasi mutkikkaalla tiellä oman hapansilakkapurkkinsa enimpään hiukaansa.

• Mamata
        hyiks. kirjoitti:

Arvaapa, mikä lemuvalli syntyi, kun kuumana kesäpäivänä eräs automme istujista avasi mutkikkaalla tiellä oman hapansilakkapurkkinsa enimpään hiukaansa.

Takakonttiin tai tien poskeen semmoiset hajusabotöörit joutas laittaa!

On niitä muuten juustojakin jotka pitäis yksinäisyydessä nautiskella.

• hyiks.
        Mamata kirjoitti:

Takakonttiin tai tien poskeen semmoiset hajusabotöörit joutas laittaa!

On niitä muuten juustojakin jotka pitäis yksinäisyydessä nautiskella.

Jeeh, mutta varvasvälijuusto on herkkua kielellä. :)))
        Mutta ehkäpä pitäisi ne nauttia erikoistuuletetussa eriössä?

• Maassa ma ta
        hyiks. kirjoitti:

Jeeh, mutta varvasvälijuusto on herkkua kielellä. :)))
        Mutta ehkäpä pitäisi ne nauttia erikoistuuletetussa eriössä?

Mun Puolalainen työkaveri raahaa aina Puolassa käydessään mukana järkyttäviä juustoja....joutuu pakkaamaan kymmeneen ilmatiiviiseen muovipussiin, ettei jää kiinni tullissa. Kotona sitten laittaa juustot äkkiä jääkaappiin ja raottaa varovasti ovea ja ottaa maistiaisia.

• hyiks.
        Maassa ma ta kirjoitti:

Mun Puolalainen työkaveri raahaa aina Puolassa käydessään mukana järkyttäviä juustoja....joutuu pakkaamaan kymmeneen ilmatiiviiseen muovipussiin, ettei jää kiinni tullissa. Kotona sitten laittaa juustot äkkiä jääkaappiin ja raottaa varovasti ovea ja ottaa maistiaisia.

Heps, ihana, että aistit pelaavat.
        "Järkyttäviä juustoja", :))).

Meillä oli täällä vasta juustoilta, mutta ei tosiaankaan yksikään juusto lemunnut. :))
        Woihan kiva, että on näin kivaa, toivottavasti ei kukaan hajuallerginen saa oirehia.

Oisipa hupaa maistaa aitopuolalaista maitotuotetta.
        Polskaa polkkaa.

• Ta ta
        hyiks. kirjoitti:

Heps, ihana, että aistit pelaavat.
        "Järkyttäviä juustoja", :))).

Meillä oli täällä vasta juustoilta, mutta ei tosiaankaan yksikään juusto lemunnut. :))
        Woihan kiva, että on näin kivaa, toivottavasti ei kukaan hajuallerginen saa oirehia.

Oisipa hupaa maistaa aitopuolalaista maitotuotetta.
        Polskaa polkkaa.

Muuten ihan fiksu työkaveri...jos ei olis noita juustoja... ;)

Tottapuhuen TOSI mukava työkamu, kuten muutkin mun työperheessä.
        Hajuallergiset saattaa luulla että ollaan degeneroituneet lapsen asteelle, mutta ei me välitetä. Pannaan tikkarit suuhun ja hullutellaan sydämen kyllyydestä!

• hyiks.
        Ta ta kirjoitti:

Muuten ihan fiksu työkaveri...jos ei olis noita juustoja... ;)

Tottapuhuen TOSI mukava työkamu, kuten muutkin mun työperheessä.
        Hajuallergiset saattaa luulla että ollaan degeneroituneet lapsen asteelle, mutta ei me välitetä. Pannaan tikkarit suuhun ja hullutellaan sydämen kyllyydestä!

Jani-Petterinä olen kanssasi samoilla aalloilla, loiskuvilla.
        Kunhan Tero ei näkisi.

Lapsen lailla soisin, jos voisin, elää.
        No, ei nyt ihan lapsellisesti, mutta sillai lapsen uskolla, no, en nyt ihan silläkään? :))
        Pitänee mennä maate, kivi pään alla, meditoiden? :))

Kunhan muistaa ottaa sen tikun suusta pois ennen uneen vierähtymistä.
        Kroohhhh! ZZZzzzz
        Tikuillaan!

• Tataa!
        hyiks. kirjoitti:

Jani-Petterinä olen kanssasi samoilla aalloilla, loiskuvilla.
        Kunhan Tero ei näkisi.

Lapsen lailla soisin, jos voisin, elää.
        No, ei nyt ihan lapsellisesti, mutta sillai lapsen uskolla, no, en nyt ihan silläkään? :))
        Pitänee mennä maate, kivi pään alla, meditoiden? :))

Kunhan muistaa ottaa sen tikun suusta pois ennen uneen vierähtymistä.
        Kroohhhh! ZZZzzzz
        Tikuillaan!

Jes, nyt maate! Huomenna uusi uljas päivä, uusine haasteineen.

Hyvää öötä!

• Ker maks
        leijanna kirjoitti:

Ootkos varma? :)) Maksakastike kera kerman, vie jo pelkkä ajatus kielen mennessään.

Jos tuo Herra Pakkanen saa himoitsemaan?
        Minullekin heräsi maksan himo, teen kyllä jauhemaksapihvejä, en edes muista, milloin viimeksi niitä paistelin. Toisessa pannussa hauduttelen tonnin sipulirenkaita.
        Sitten vain kunnon pottumuusi, ja piffit kera puolukkasurvoksen, ja sipulin.

Onkohan tämä enää tervettä haaveilla moisesta maaru täynnä?

Jääkaapissa pitäisi olla aikalukko.
        Rataskin tuntuu lopettaneen pyörimisensä.

Et olisi kertonut, nyt alkoi hirveesti haluttamaan noita maksapihvejä kermassa ja hirveesti sipulia ja puolukkahilloa ja pottumuussia, nam maiskis ja ja.

Vesi tuli kielelle, pitää otta 2 siivua gotler makkaraa.

• leijanna
        korppis kirjoitti:

Korppis @

Kerroit joskus tässä, että teet täytekakun pakastemansikoista, kaupan.
        Miten saat ne päälläolevat komeiksi, kun minulla aina tahtoo litslätsäytyä.

Maku on ihan mukiinmenevä, mutta visionäärisesti tarkastellen näkymä ei ole ensiluokkainen.

• milla-gorilla

Sikanautaa en syö, kun en tiedä, miltä se näyttää, ja kohdellaanko sitä eläinten oikeuksia kunnioittaen.

Banaanit ovat terveellisiä.

• Anonyymi

Lipeäkalaa :(

Gubbe 76

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      203
      6370
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      75
      4816
    3. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      81
      4750
    4. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      101
      4618
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      97
      2801
    6. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      7
      2302
    7. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2235
    8. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      133
      1727
    9. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1654
    10. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      58
      1627
    Aihe