Vauva syö liikaa?

333aaa

Tässä tulisi muutama hölmö kysymys.... mutta kun vaivaavat mieltä...

Minulla on 3 viikkoinen tytär. Hän oli yli nelikiloinen jo syntyessään, mutta pitkä joten sopusuhtainen. Olen itse ylipainoinen. Onko lapsi voinut jotenkin periä minun syömistottumukseni ja ne tulisivat ilmi jo nyt? Tyttö nimittäin on hirvittävän kova syömään. Hän sai jo laitoksella hieman lisämaitoa pullosta, kotona aluksi sai vain enintään kerran päivässä korviketta, jos tuntui että rintamaito ei millään riitä. Nykyään annan rintaa sekä myös kerran päivässä pumppaan (saan maksimissaan n. 80ml, yleensä vähemmän pumpaten). Mutta välillä lapsi tulee aivan sekopäiseksi rinnalla, huutaa pää punaisena ja lopuksi olen sitten sortunut antamaan korviketta useamman kerran päivässä ja hän juo sitä aika huimat määrät... Esim. tänään hän joi ensin 80ml pumpattua rintamaitoa, ja sitten vielä useampaan otteeseen korviketta, yhteensä ainakin 150ml... Ajattelin, että ei hänellä enää mitenkään voi olla nälkä, yritin nukuttaa (ja viihdyttää kaikilla muilla keinoin tietysti) mutta ei, ihan selvästi hamusi rintaa ja itki. Lopuksi, kun annoin niin paljon kuin vain jaksoi syödä, nukahti tyytyväisenä. Tuleeko vauvastani lihava tätä menoa? Stressaan asiaa todella paljon, koska en halua lapselleni samaa kohtaloa kuin itselleni... Tuo korvikkeen antaminen on yhä minulle aika kova pala, en olisi halunnut 'sortua' siihen, toisaalta taas itse voin nyt henkisesti paljon paremmin kun en yritä väkisin saada rintamaitoa riittämään.

6

1768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meeri

      Älä huolehdi vauvan "liiasta" syömisestä! Vauvalle tulee antaa aina niin paljon ruokaa kuin hän haluaa syödä. Pieni vauva ei voi koskaan olla liian lihava eikä imetyksellä olevan vauvan syömistottumuksista voi vielä päätellä mitään, eihän 3 viikkoisella edes voi olla mitään "tottumuksia". Jos vauva on täysimetyksellä niin yleensä muutamassa viikossa vauvan tarvitsema maitomäärä ja rintamaidon määrä alkavat vastata toisiaan. Ymmärrän, että olet antanut lisämaitoa mutta tiedätkin varmaan että tämä sotkee rintojen ja vauvan nälän välisen tasapainon. Sen olen kyllä huomannut tutttavapiirissäni, että pelkkää korviketta saavat vauvat ovat huomattavasti tuhdimmassa kunnossa kuin täysimetyksellä olevat. Yritä jaksaa imettää vauvaasi aina kun hän haluaa syödä. Oma lapseni oli 6 viikkoa, kun minulle tuli tunne, että nyt imetys sujuu jo niin hyvin, että pelkästään omia rintoja tunnustelemalla tiesi onko vauvalla nälkä. Tasapaino oli löytynyt niin, että vauvalla oli nälkä aina juuri silloin kun itselle tuli tunne että rinnat olivat täyttyneet.

    • zonna

      Kyllä meidän pikkunen joka on nyt 1,5kk ja syntyi pienenä keskosena niin syö rinnasta n. 150ml ja joskus vielä sen jälkeen on nälkä.. eli ei kuullosta suurelta tuo sinun pienokaisen syömä määrä :) ja joskus herää syömään uudelleen jopa jo 1,5 tunni kuluttua :)

      • ()()()()...

        öö, mistä tiedät että vauva syö n. 150 ml rinnasta...?


      • näin se menee
        ()()()()... kirjoitti:

        öö, mistä tiedät että vauva syö n. 150 ml rinnasta...?

        "öö, mistä tiedät että vauva syö n. 150 ml rinnasta...? "

        Pumpataan rinnasta ylimääräiset maidot pulloon ja annetaan ne vaikka seuraavalla imetyskerralla.

        Googleta rintapumppu.


      • väitättekö vastaan?
        näin se menee kirjoitti:

        "öö, mistä tiedät että vauva syö n. 150 ml rinnasta...? "

        Pumpataan rinnasta ylimääräiset maidot pulloon ja annetaan ne vaikka seuraavalla imetyskerralla.

        Googleta rintapumppu.

        Mun mielestä lapset (2v eteenpäin) lihovat seuraavista syistä:

        - epäsäännölliset ruokailuajat
        - valmisruokia
        - karkkia, limsaa, sipsejä, keksiä ym herkkuja päivittäin tarjolla
        - lounas ja päivällinen nautitaan hampurilaisbaarissa
        - ainoat viihdykkeet tv ja videopelit
        - ulkona ei osata enää leikkiä, ulos ei mennä esim. koko perheenä touhuamaan


      • wertew
        näin se menee kirjoitti:

        "öö, mistä tiedät että vauva syö n. 150 ml rinnasta...? "

        Pumpataan rinnasta ylimääräiset maidot pulloon ja annetaan ne vaikka seuraavalla imetyskerralla.

        Googleta rintapumppu.

        :) Keskoset syöttöpunnitaan. Eli ennen syöntiä ja syönnin jälkeen. Siitä tietää, paljonoko maitoa on rinnasta ottanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe