Imusolmukkeet turvonneet

T_86

Hei!
Ongelmana siis turvonneet imusolmukkeet joita löytyy; leuan alta, kaulalta,niskasta,soliskupasta. Leuan alla olevat on olleet turvonneena TOSI kauan ja ne ovatkin aikamoisen kokoiset. En ole ollut niistä mitenkään erityisen huolissaan,mutta näyttänyt niitä lääkärille ohimennen. Lääkäri tunnusteli ja totesi; "joo, turvonneet on". Hmmm...
Muita oireita on väsymys, (mikä on aivan jäätävää.), palelu, ihon kutina ja ihottuma(sitäkään kukaan lääkäri ei ole sen kummemmin kommentoinu), jalkojen turvotus ja väsymys. Nyt vasempaan reiteen ilmestynyt kummallinen "lommo". Ehkä 5x2cm ja puolivälissä etureittä.

Mitä nuiden imusolmukkeiden kanssa pitää tehdä. Onko se siis ihan normaalia, että ne putkahtelee pintaan ja annetaan vaan olla? Verikokeissa kaikki ihan ok. AInoa arvo mikä on ollut hiukan yli viitteiden on lymfosyytit,mutta nehän voi kohota ihan jossain normi tulehduksissakin...

28

17923

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qwerty

      Suosittelen että menet joko terveyskeskukseen VAATIMAAN että pääset mahdollisimman pian ultraääneen tai sitten maksat ja menet yksityiselle ja samantien pääset varmasti sielä kaulan alueen ultraääneen!

      Oireesi sopisivat imusolmukesyöpään, mutta voi toki olla jotain muutakin, mutta kyllä jos sinulta ei IKINÄ ole imusolmukkeita katsottu ultraäänellä niin täytyisi katsoa! Jos noin ovat turvonneet! Ultraäänellä röntgenlääkäri näkee ovatko ne normaleja eli onko niissä rasvainen sisus vai ei. Ja jos on jotain häikkää ottaa ohutneula näytteen.

      On sääntö että jos turvonnut imusolmuke ei ole parinviikon päästä lähtenyt ja et ole ollut flunssassa niin kannattaa mennä näyttämään lääkärille, jos niitä on ollut leuanalla kauan niin voi olla hidaskasvuista imusolmuke syöpää tai sitten vuosia sitten tulehtunut ja jäännyt vaan suuremmaksi ei vakavaa, mutta jos muut ovat turvonneet ja esim. soliskuopassa niin kyllä kannataa mennä näyttämään kunnon lääkärille joka laittaa lähetteen ultraan. En halua pelotella mutta tiedän miten ihnottavaa on kun elää epätietoisena! Soita yksityiselle jo vaikka tänään niin saat kunnon hoitoa! Ja tule kertomaan miten meni. Ultraäänessä näkee onko jotain vikaa, verikokeet ei kerro imusolmukesyövästä aina.

    • T_86

      Kiitos vastauksesta :) Viimeksikin kun yritin sanoa työterveyslääkärille asiasta niin hän kysyi vain, että onko ne kipeät? Sanoin ettei ole. Eikä muuta... Aijuu, yksi veemäinen oire unohtui mainita(mistä myös kävin lääkärillä) on jumalaton rintojen ja rintakehän kipu. Se ei ole kokoaikaa,mutta varsinkin jos juo alkoholia ihan vaikka muutaman niin seuraava päivä on kamala. Koko rintakehä on aivan kosketusarka. Hengästyn myös tosi nopeasti nykyään, mikä entiselle urheilijalle on aika erikoista :/ Tähänkään ei lääkäri puuttunut. Multa ei esim keuhkoja ole koskaan kuvattu. Kuulemma kun en tupakoi,niin tuskin tarvii??!! Sydämen sykkeessä se huomas poikkeavaa. Siis syke vaihtelee minuutin aikana, eli hakkailee miten sattuu. Ei kuulemma vakavaa,kun olen niin nuori ja normaalipainoinen.

      Pitäis varmaan mennä arvauskeskukseen niin sais parempaa hoitoa... :D

      • qwerty

        Siis jos tää on provo niin on maailman kamalin! Millanen lääkäri ei laita sua jo kuvauksiin sun kaikki oireet vaikuttaa imusolmukesyövältä! NYT YKSITYISELLE HETI!
        imusolmuke syöpään kuuluu alkoholinaiheuttama kipu, sinulla on imusolmuke/perna/kasvain rintakehänalueellakin suurentunut sitä ei vaan näy! HETI TÄSTÄ PAIKASTA LÄÄKÄRIIN! Ja jos menet terveyskeskukseen et lähde sieltä ilman että saat ajan ainakin ultraääneen! SInuna menisin yksityiselle.
        Millainen lääkäri sinulla oikein on ollut!


    • T_86

      Siis voin todellakin vannoa ettei ole provo! Itsekin tätä paltaa lukeneena miettii välillä näiden juttujen totuusperää. Eikä tämä ehkä ole oikea paikka jakaa näitä,muta eipä oikein ollut muutakaan paikkaa :)

      Olen vuoden verran ravannut työterveydessä eikä kukaan siellä ota mitään vakavasti. Olen miehellenikin sanonut et JOS multa löytyy jotain vakavaa, mitä nämä taliaivot eivät ole "löytäneet" niin sit nostetaan metakka.

    • joku vaan

      Mä menin suoraan yksityiselle josta sain lähetteen ultraan. Sitten sain myös ajan koepalan ottoon. Ja hodarihan sieltä löyty. Minun kohdalla asiat eteni ihan mallikkaasti. Epätietoisena tuloksista olin tosin 2 viikkoa. Syy miksi menin lääkäriin oli patit kaulassa ja kainalossa. Veriarvot oli muuten ok mutta tulehdusarvo ja lymfosyytit oli koholla.

      Varmin tapa poissulkea/ varmistaa syöpä on ottaa yksi tai useampi imusolmuke näytteeksi. Ohutneulanäyte ei ole riittävän tarkka.

      Patit kannattaa aina mennä näyttämään lääkärille, varsinkin jos niitä on useassa paikassa.

    • qwerty

      No niinpä aivan uskomatonta. Itse olen tautikammoinen ja imusolmukkeestakin kerran paniikin aikaseen saannut siksi tiedän nämä asiat. Varaa hyvä ihminen aika yksityiselle lääkärille ja hän laittaa sinut aivan varmasti samantien kuvattavaksi yms kiireellisenä. Maksaa ultraääni noin 200e mutta saat kelalta takaisin ja kyllä omaan terveyteen rahaa saakin laittaa!

      Aivan uskomatonta en voi ymmärtää millainen lääkärisi oikein on ollut!! Nämähän ovat perusasioita jotka kaikki "luulotautisetkin" tietää:D Onnea matkaasi!! Toivottavasti olen väärässä ja ei ole mitään hätään sinulla!!!! Tule kertomaan mitä saat selville

    • T_86

      Voi kun tietäisitkin,mimmoisiin "lääkäreihin" tässä on tullut törmättyä :DD Valelääkäritkin varmaan hoitaisivat hommansa paremmin... Yksityisellä on tullutkin käytyä ja hoitokuluvakuutus löytyy jotenka omat saa pois kyllä. Sitä vain jotenkin kuluneen vuoden aikana tullut sellainen olo, et oonko mä sittenkin vaan luulotautinen :DD Ja luulen et mun työterveydessä lukee mun nimen kohdalla jo niin ;)

      Tulen ilmoittelemaan kuin kävi!

    • qwerty

      No niin jos on vakuutuskin niin sehän on hyvä! Sitten yksityiselle! Et todellakaan ole luulotautinen jos nuo oireesi ovat! Kyllä niihin joku syy on löydettävä! Toivotaan että saat hyvän valelääkärin :D:D

    • kurkkuvaivoja

      Miten te imukudossyövän sairastaneet, oliko teillä liuta muita oireita ennen taudin diagnosointia? Ja kasvaako imusolmukkeet "silmissä" jättimäisiksi? Kun mietin omia möllyköitä niin joo niitä on tullut pikkuhiljaa lisää, muttei niiden koko ole paljoakaan kuukausien aikana muuttunut. Leuan alla olevat imusolmukkeet on olleet vuosia suuret. Viimeksikin lääkärikin hämmästeli niiden kokoa,muttei mitään asiale tehnyt. (poskiontelontulehdus oli) Yritin kyllä sanoa et ne on aina tämän kokoiset.

      Voiko imukudossyöpä/lymfooma olla kurkussa/nielurisoissa/tms? Kurkkuni kanssa on ollu myös pidempään ongelmia. Se on kipeä oikeastaan koko ajan kesät talvet. Olen sen ajatellut johtuvan jostain lievästä allergiasta. Nielurisani on myös aika jättimäiset. Ääni lähtee tosi helposti. Työskentelen ravintolapäällikkönä ja puhumaan joutuu koko päivän. Tuntuu et loppupäivästä ei kuulu enää pihaustakaan :D

      • joku vaan

        Mulla oli kaulan alueelle kasvanu jonkin verran isoksi patti (oli kaksi patologisesti suurentunutta imuslomuketta) mutta kun se ei kasvanu nopeasti niin en osannut aikasemmin kiinnittää huomiota. Eli eivät kasvaneet nopeasti. Minulla on siis hodgkinin lymfooma. Minulla yksi imusoluke (oli tunnusteltavissa mutta ei näkyvissä) oli kainalossa 3cm. Omasta mielestäni aika iso siis.

        Kaikille ei oireita tule, vaan patiti ovat ensimmäinen oire. Minulla oli oireina pientä lämpöä (36.9-37.1), kutinaa jota oli ympäri kehoa ja väsymystä. Laihtumista ei ollut.

        Imukudos koostuu nielurisasta, kateennkorvasta ja imusolmukkeista joten sitä voi olla nielurisassakin. Riippuu paljolti lymfooman tyypistä. Lyfoomat jaetaan hodgkinin ja non-hodgkinin tauteihin...

        En ole lääkäri tai mitään, mutta sairaus on.


    • qwerty

      En ole itse (koputan puuta) sairastanut, mutta joillakin ne kasvaa ihan silmissä ja joillakin hitaammin. Olen ymmärtänyt että jos imusolmukkeet ovat vuosia samankokoisia niin niistä ei mitään haittaa pitäisi olla.

      Onko sinun kurkkuasi joku kurkkulääkäri katsonut, jos sinulla on nielurisoissa tai kitarisoissa jotain häikkää, tiedän useammankin tapauksen kun niitä on nuorilta aikuisiltakin vielä leikattu kun on ollut kurkkukipuja tms. Ei siis ole mitään vakavaa:)

      Niin ja poskiontelotulehduksen ja muidenkin flunssien aikaan imusolmukkeet kasvavat ja sitten kun paranet alkavat pienetä taas, on tavallista siis:)
      Kannattaa mennä lääkäriin eihän se ole kiva että kurkku on kokoajan kipeä, asutko kenties tai työskenteletkö homeisessa rakennuksessa?

    • yksityisellemars

      Aloittaja kävi tänään lääkärissä (työterveys),kun eilen alkoi tuntua ettei saa kunnolla henkeä ja kummallinen palan tunne kurkussa. Sitä jatkui yönkin yli,joten varasin ajan. Nooh, kerroin lääkärille vaivani(imusolmukkeet,rinta(kehän)kipu jne). Imusolmukkeita käski seurata ja kuulemma virustaudissa voi suurentua,yritin selittää etten ole ollut virustaudissa. Ja et ne on ollu aika pitkään. Ja sit rintakipuun syödä vaik kuuri buranaa... voi jeesus taas näitä!

      • qwerty

        no jo nyt on!

        hengitysvaikeudet (hengenahdistus; johtuu henkitorvea ympäröivien imusolmukkeiden turpoamisesta)
        kipu imusolmukkeissa alkoholin nauttimisen jälkeen
        kutina
        kuume
        kylmät väreet ja palelu
        laihtuminen
        punastelu (ihon punoitus laikuittain; ihomuutokset)
        rintakipu
        ruokahaluttomuus
        selkäkipu
        suurentunut perna tai maksa (voi aiheuttaa kipua kylkiluiden alla)
        turvonneet imusolmukkeet (yleisin oire; esim. kainaloissa, kaulassa, niskassa, nivusissa, soliskuopissa tai vatsassa)
        vatsakipu
        vatsan turvotus
        väsymys
        yskä
        (yö)hikoilu.

        nämä on sivulta http://www.oireet.fi/imusolmukesyopa.html

        sinuna tulostaisin ton listan ja alleviivaisin kaikki oireet joista kärsit ja vaatisit pääsyä ultraääneen! Sinne pääsee yksityiseltäpuolelta heti! Niin saisit ainakin selville onko imusolmukkeissa oikeasti häissä vai onko vaan tulehtunu, röntgenlääkäri näkee ultraäänessä onko häikkää vai ei! Ihme touhua sielä sun työterv.huolossa!

        tu taas kertoon mitä kuuluu kun jotain kuulet


      • voimaton
        qwerty kirjoitti:

        no jo nyt on!

        hengitysvaikeudet (hengenahdistus; johtuu henkitorvea ympäröivien imusolmukkeiden turpoamisesta)
        kipu imusolmukkeissa alkoholin nauttimisen jälkeen
        kutina
        kuume
        kylmät väreet ja palelu
        laihtuminen
        punastelu (ihon punoitus laikuittain; ihomuutokset)
        rintakipu
        ruokahaluttomuus
        selkäkipu
        suurentunut perna tai maksa (voi aiheuttaa kipua kylkiluiden alla)
        turvonneet imusolmukkeet (yleisin oire; esim. kainaloissa, kaulassa, niskassa, nivusissa, soliskuopissa tai vatsassa)
        vatsakipu
        vatsan turvotus
        väsymys
        yskä
        (yö)hikoilu.

        nämä on sivulta http://www.oireet.fi/imusolmukesyopa.html

        sinuna tulostaisin ton listan ja alleviivaisin kaikki oireet joista kärsit ja vaatisit pääsyä ultraääneen! Sinne pääsee yksityiseltäpuolelta heti! Niin saisit ainakin selville onko imusolmukkeissa oikeasti häissä vai onko vaan tulehtunu, röntgenlääkäri näkee ultraäänessä onko häikkää vai ei! Ihme touhua sielä sun työterv.huolossa!

        tu taas kertoon mitä kuuluu kun jotain kuulet

        minulla nuista oireista puuttuu kuume (ali lämpöä on kyllä melki jatkuvasti), ruokahaluttomuus (päin vastoin kasvanut, mutta silti läihdun), suurentunut perna (maksa on suurentunut) ja yskä (kurkku kyllä tuntuu kuivalta ja koko ajan janottaa).
        Muut oireet täsmää... mutta aina saa vaan samat tulehuslääkkeet ja särkylääkkeet... *huoh*


      • toi qwerty
        voimaton kirjoitti:

        minulla nuista oireista puuttuu kuume (ali lämpöä on kyllä melki jatkuvasti), ruokahaluttomuus (päin vastoin kasvanut, mutta silti läihdun), suurentunut perna (maksa on suurentunut) ja yskä (kurkku kyllä tuntuu kuivalta ja koko ajan janottaa).
        Muut oireet täsmää... mutta aina saa vaan samat tulehuslääkkeet ja särkylääkkeet... *huoh*

        jos menee yksityiselle lääkäriasemalla ja on turvonnut imusolmuke niin pääsee suunnilleen samana päivänä ultraääneen, en ymmärrä missä te oikein käytte lääkärissä sitten?! terveyskeskuksessakin olisin päässyt jos olisin 2vk odottanut niin sitten olisin päässyt ultraääni jonoon kiirrelisenä kuulemma. Kannattaa käydä ne ultraamassa, voi olla ettei ole mitään mutta kannattaa nyt käydä kun on niin helppo tutkimus.


    • voimaton

      verikokeissa oli ollu jotain häikkää, joten pääsin tänään röntkeniin ja sain siellä ajan vielä ultraukseen ja maanantaina uusiin tarkempiin verikokeisiin... toivottavasti jotain selviää... on nuo kaulapatit lisääntynyt ja kutinakin alkanut vaivata päiväsaikaankin...

      • toi qwerty

        Hyvä että pääset nyt tutkimuksiin ja toivottavasti ei ole mitään vakavaa. Kyllä ärsyttää lukea kuinka lääkärit ei aina ota ihmisiä tosissaan


    • peLOkas

      mitä häikkää sulla veriarvoissa..? ittelläni liuta oireita jotka täsmäis tuohon tautiin..

    • Milla*

      Minullakin oli veri kokeissa vaikka mitä häikkää, kun todettiin lymfooma. Tulehdus arvot koholla hb matala leukkarit ja neutrofiilit matalat ja muutenki perusverenkuva päin honkia. Oireita mulla oli kaikki mahdollinen mitä voivaan olla ja sitä hoidettiin alussa ihottuman muodossa.

    • voimaton

      mulla kans oli tulehusarvot koholla ja myös nuo leukkarit ja neutrofiilit (jos oikein muistan) oli kans semmoset missä oli häikkää... useammassa kuitenkin... jännittää niin hirveesti..

      toisaalta mukavaa kun otti lääkäri ite tosissaan ja laitto tutkimuksia eteen päin, eikä vaan määränny jotain tulehuslääkettä umpimähkää. Mutta tää oottelu on aika raastavaa... varsinkin kun tuota syöpää pelkää niin hitosti, kun äiti kuoli syöpään just muutama kuukausi sitten... :(

      Onko teillä joilla on lymfooma todettu, niin ollut oksentelua? Ja onko ollut kipua myös rinnankohdilla? vasempien rintaluiden alla??

    • Milla*

      Minulla oli kipua kummanki rinnankohdalla aika paljon. Enemmän oikealla puolella missä suurin möykky oli. Ei mulla ollu oksentelua yhtään. mutta etovaa oloa kuitenkin. Tiedän että odottelu on tuskaa. Itse en sitä joutunu onneksi odotteleen yhtään. Mut mun kohdalla olin kiirreellinen tapaus.

    • Huolestunut

      Mulla ollut pienestä asti silloin tällöin kaulassa tuvonneita. Lääkärillä käyty näyttämässä eikä kuulemma ole vakavaa. Jotkut on kauemmin, jotkut jää, jotkut vaan hetken. Nyt on ilmestynyt samanlaisia nivusiin. Eivät ole kipeitä, mutta niitä on aika monta ja ovat olleet kauan. Pitäisikö huolestua?

      • toi qwerty

        yleensä, mitä olen lukenut, on että jos ovat olleet jo vuosia saman kokoisena ei pitäisi olla mitään hätää, mutta jos kovin vaivaa mieltä pyydä lähetettä ultraääneen sillä nähdään ne helposti ja ei sitten tarvitse pohtia.
        Älä ole huolissasi, mutta usein taitaa olla helpommin sanottu kun tehty. Mutta niinkuin sanoin jos ovat kauan (vuosia) olleet saman kokoisena niin ei pitäisi olla hätää, mutta samalla kun joskus olet menossa lääkärin kannattaa mainita niistäkin. Yleensä jos on tullut uusi patti joka ei parin kolmen viikkon kuluttua ole lähtenyt kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä.


    • h.uolestunut

      Hei!
      Minullakin on 2 pattia kaulassa, yksi poskessa ihan laukaluun alareunassa, ja yksi kainalossa. Eivät ole kovinkaa isoja. Olen 17-vuotias urheilevainen poika. Minulla on nuo 2 pattia heti leuan kärjen alla, toinen vähän isompi kuin toinen. Minulla oli noin 3 viikkoa sitten flunssa joten voisiko johtua siitä? Minulla on myös puskemassa viisauden hampaat ulos. Onko tämä syöpää vai joitain muuta? Pidän myös semmosta "leukakappaa" yöllä, koska leukani kasvaa vielä

    • huolestunut

      luin tämän topicin läpi. oon alkanu epäileen itellä imusolmuke syöpää. oireena ovat alilämpö, noin 2x2 cm patteja leuan alla 3 kpl, ja se mikä eniten vaivaa niin juopottelu reissun jälkeen nämä patit ovat kipeät ja koko kaula/niska on todella kipeänä ja jäykkänä. myös väsymystä on yleensä. yö hikoilua oli joskus aika paljo, nyt se on kuitenki vähentynyt. joskus jos otan 2-3 saunakaljaa niin leuan alue menee jotenki ihmeellisen jäykäksi ja tästä johtuen puhuminenki on todella vaikeaa. oon 19v poika ja tätä on ollut reilun vuoden ajan ja tuntuu kokoajan pahenevan??

      • vsksnslsl

        Vastaan sulle vähän myöhään, mut kuten yleisenä neuvona tuon kaltaiseen tilanteen kuuluukin - mene lääkäriin. Kerro nuo kaikki vaivat niin etköhän pian pääse asiassa eteenpäin. Kaulan ultra olis hyvä, niin voitaisiin nähdä onko kyseessä jotakin jatkoselvittelyjä kaipaavaa vai ihan jotain vaaratonta. Eri asia jos nuo vaivasi olisivat lieventyneet, mutta kerta ovat pahentuneet niin siksi lääkäriin.


    • Luulosairas

      Lisään tänne oman kertomukseni. Luin näitä imusolmukkeisiin liittyviä palstoja paljon kun itselläni havaitsin niiden turvonneen ja toki suurimpana huolenaiheena oli syöpä. Itselläni imusolmukkeet sai turpoamaan mononukleoosi, jonka sain yllättävän myöhään (23 vuotiaana) viisi kuukautta sitten. Isoimmat patit tuntuvat kaulalla leukaluun alla, nivusissa sekä niskassa. Kolme kuukautta sitten sairastin keuhkoputken tulehduksen, korvatulehduksen sekä korkean kuumeen. Viimeviikolla sairastuin vielä flunssaan ja imusolmukkeet eivät tuntuneet rauhoittuvan. Mitään imusolmukesyöpään viittaavia oireita en kuitenkaan havainnut, ellen antanut mielikuvituksen laukata liikaa. Aloin tutkia imusolmukkeita fanaattisesti päivittäin ja päädyin verikokeisiin sekä ultraan. Verikokeet tulivat takaisin normaaleina ja ultrassa todettiin imusolmukkeiden olevan yllättävän hyvässä kunnossa kaiken tuon sairastamisen jälkeen, vaikkakin ovat vieläkin hieman turvonneet. Imusolmukkeet voivat jäädä isoiksi hyvin pitkäksi aikaa, mutta halusin tarkastaa asian, sillä suositus on tarkastuttaa kolmen viikon jälkeen infektion päättymisestä mikäli ne vieläkin ovat turvonneet. Itse kävin kaksi kuukautta infektion päättymsen jälkeen, mutta aiemmin olisi voinut jo käydä. Nyt voin lopettaa panikoimisen. Jos siellä jollain on vastaavanlainen tilanne, niin toivottavasti tämä tuo mielenrauhaa!

    • Anonyymi

      Vaikuttaako murukahvi syövän kehittymiseen, oireet iskeneet juuri?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe