Sisäsiisteys...

Epätoivoinen

Eli ongelmani koskee 1,5v chihu tyttöä jota en ole onnistunut saamaan sisäsiistiksi... Koira pääsee ulos tarpeeksi usein, ja päiväsaikaan ei mitään sisälle teekkään -jos olen kotona. Välillä minun ei tarvitse kuin roskapussi käydä viemässä niin koira on jo kerennyt tekemään pissit ja kakat sisälle. Jos nukun sohvalla, koira ei tee (yleensä) mitään, mutta taas makuuhuoneessa nukkuessani aamulla saan siivota useat sotkut olohuoneesta. Kuvottavinta asiassa on se, että koira yrittää ilmeisesti "peitellä" tekojaan ja syö omaa kakkaansa sohvalla...
Alan olla jo epätoivoinen, oppiiko koira koskaan sisäsiistiksi?

10

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tötsö

      Oppii se.
      Enemmän tuossa nyt vaikuttaisi olevan kyse "turhautumisesta" eli vähän niikun mielenosoitusta tarjolla,sä et ota mua mukaan,sä nukut yms laukaisiana.
      Kuinkas paljon puuhailette yhdessä?
      Eikä tuo kakan syöminen välttämättä ole tekojen peittelyä vaan nälkä tai puutostila.

      • Uolevi.

        En usko että turhautumisesta on kyse vaan eroahdistuksesta ja ahdistuneisuudesta yleensäkin. Mistä se tulee sen tietää varmaankin omistaja itse. Yksi syy voi olla ainakin liikunnan vähyys eli rennon kävelyn puute sekä koiran näkökulmasta turvattomuuden tunne. Nykyisenlaisessa yhteiskunnassa ei ole hyväksi koiralle jos se otetaan aina ihan joka paikkaan mukaan, koska mikäli (oletettavasti) se joutuu yhtäkkiä jäämään yksin on se kuin kuolinisku sille. Oletko koskaan tarkkaillut koiran käytöstä sen yksinollessa vaikka kameran välityksellä? Se tuskin pysyy kauhean rentona ja rauhallisena. On myös tärkeää kuinka koiran jättää taakseen pois lähtiessä.

        Aloittaja mainitsi alemmassa viestissä koiran olevan mustasukkainen jota se ei todellisuudessa ole vaan koirasi (yli)suojelee sinua vieraammilta ihmisiltä, koska ei luota niihin ja haluaa varmistaa omistajan olevan turvassa. Ylisuojelu tulee siis tilanteessa mikäli koira tuntee olevansa vastuussa perheestään.


      • canis.familiaris
        Uolevi. kirjoitti:

        En usko että turhautumisesta on kyse vaan eroahdistuksesta ja ahdistuneisuudesta yleensäkin. Mistä se tulee sen tietää varmaankin omistaja itse. Yksi syy voi olla ainakin liikunnan vähyys eli rennon kävelyn puute sekä koiran näkökulmasta turvattomuuden tunne. Nykyisenlaisessa yhteiskunnassa ei ole hyväksi koiralle jos se otetaan aina ihan joka paikkaan mukaan, koska mikäli (oletettavasti) se joutuu yhtäkkiä jäämään yksin on se kuin kuolinisku sille. Oletko koskaan tarkkaillut koiran käytöstä sen yksinollessa vaikka kameran välityksellä? Se tuskin pysyy kauhean rentona ja rauhallisena. On myös tärkeää kuinka koiran jättää taakseen pois lähtiessä.

        Aloittaja mainitsi alemmassa viestissä koiran olevan mustasukkainen jota se ei todellisuudessa ole vaan koirasi (yli)suojelee sinua vieraammilta ihmisiltä, koska ei luota niihin ja haluaa varmistaa omistajan olevan turvassa. Ylisuojelu tulee siis tilanteessa mikäli koira tuntee olevansa vastuussa perheestään.

        Eikö kuitenkin koira pyrkinyt suojaamaan/turvaamaan etuuttaan? (saavutettua)


    • Epätoivoinen

      Kyllä puuhaillaan yhdessä, paljonkin. Rapsuttelen, silittelen, leikitään ja maatan vierekkäin sohvalla tv:tä katsoen :) Koiran otan aina mukaan autoon jos jonnekkin menen ja se vaan on mahdollista. Nälkä en usko koirallani olevan, mutta minkä puutos aiheuttaa em. käyttäytymistä?

    • canis.familiaris

      Taisit jos vastata omaan kysymykseesi.

      "Koiran otan aina mukaan autoon jos jonnekkin menen ja se vaan on mahdollista."..koira ei ole totutettu olemaan yksin.
      Koira tuo "mieltään" esille tuolla käytöksellä, kun se noin esiintyy. Liiallista riippuvaisuutta.

      http://www.lemmikille.com/ongelmat.php?art=14

    • niuja

      jep, mä tein kotoolta käsin yhes vaihees duunii, olin koko ajan koirankaa. kakkas ulos. kakkas sisää ku alkotin toimistol työt ku en ollukaa enää kotona. mut se lopetti kyl sit aikaa myöden itestää sen ku tajus etten enää voi olla koko aikaa sen kanssa

    • Epätoivoinen

      Kiitos molemmille vastauksista.
      Matokuurit koira on saanut, eli kokeilenpa tuota vitamiini lisää... Toivon että se toisi avun, on tympeää olla joka-aamu sohvaa pesemässä :)
      Olen huomannut koiran olevan todella mustasukkainen minusta, kun olen miesystäväni lähellä, koira pyrkii aina tulemaan syliin tai muuten huomion keskipisteeksi... Nykyään en edes vessaan pääse etteikö koira olisi tulossa perässä :)

      • STAd

        Tämä varmentaa diagnoosin, josta kirjoitti canis.familiaris. Opeta koirasi yksinoloon järjestelmällisesti. Ei siinä vitamiinit auta.


    • Tötsö

      Kompataan.
      Vitamiinilisä ei poista noita muita ongelmia ne ratkeaa siedättämällä yksinoloon,mutta voi auttaa tuohon ulosteen"nauttimiseen"
      Ruokailuhommat tasapainoon ja opetusta yksinoloon sillä nuo ratkeaa.
      Alkuun voi olla aika "mielenkiintoista" tuo "vierottaminen" mutta ei kannata pakittaa päätöksessä vaikka alkuun tulee lunta tupaan,sillä vaan tehdään lisää ongelmia.

      • canis.familiaris

        Tarkennusta
        - vitamiinit ym. oli tuohon kikkareiden syönttiin (puutostila)
        - vitamiinit (esim b-6) rauhoittaa koiraa, mutta ei auttane syyhyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe