Minua jäi vaivaamaan kissanpentu, joka oli löytöeläintalossa ja vähän kipeän oloinen. Eli kissa oli varmaankin noin 12-16 viikon ikäinen ja kun menin katsomaan sitä, se nukkui kovin sikeästi. Herättelin sitä kun ihmettelin, ettei se reagoinut kun tulin sisään. Silittelin sitä ja se alkoi kehräämään ja huomasin, että kehräys oli kovin vaimeaa ja rohisi oudosti. Se kuitenkin piristyi ja tuli lattialle ja kehräsi ja kiehnäsi ja söi vähän ruokaa. Silmät olivat terveen näköiset, mutta se ei avannut niitä kunnolla ( ehkä vielä unisuutta?) ja samoin nenänpää näytti ihan normaalilta. Kysyin työntekijältä ja sanoi, että se on ollut vähän flunssainen, mutta en kysellyt enempää. Voiko kyseessä olla jotain vakavaa? Entä voivatko nuo oireet jatkua pitkäänkin? Kysyn ensin täällä, koska olisin kiinnostunut tarjoamaan tuolle pienelle kodin, mutta haluaisin tietää vähän etukäteen, millaisesta taudista voisi olla kyse.
Kissanpennun flunssa?
4
598
Vastaukset
- herpes....
Kissaflunssat ovat yleensä herpeksen, kalikin, klamydian jne. aiheuttamia. Kaksi ensin mainittua on virusten ja viimeinen bakteerin aiheuttamia. Viruksia vastaan rokotetaan ja bakteeriperäiset hoidetaan antibiootein. Usein kissaflunssat jättää kissan taudin kantajaksi lopuksi elämäänsä, mutta kun sen tietää pystyy kissan kanssa elämään ihan normaalia elämää.
Oireeton taudin kantaja voi alkaa oirehtimaan jonkin muun sairauden, stressin tai alikunnon seurauksena. Jos kaikki on hyvin, voi kissa olla oireeton koko lopun elämäänsä.
Eli jos otat pennun jolla epäillään kissaflunssaa, on syytä tutkia mikä sen aiheuttaja on. Sitä kautta sitten päästään kiinni siihen miten kissaa hoidetaan. Vaikka pentu lakkaisi oirehtimasta, olisi hyvä tutkia kuitenkin taudin aiheuttaja, silloin myöhemmin oirehtivalle saadaan heti oikea hoito jos oireita alkaa ilmetä.
Ongelman tuottaa se, jos kodissa on ennestään kissoja ja varsinkin jos ne kissat ei ole rokotettuja. Jopa oireeton taudin kantaja voi sairastuttaa kodin kaikki muut kissat.
Uudessa kodissa taudin kantajankin on parempi olla, kuin stressaavassa löytölässä, jossa taudin aiheuttajia voi olla jatkuvasti "ilmassa". Kotihoito rauhallisessa paikassa ja hyvä ruokinta sekä muu hoito on parasta mahdollista jatkoa ajatellen. Mutta sinä itse teet ratkaisun ja teet sen tietoisena siitä, että kissalla saattaa olla kissaflunssa joka ei koskaan kokonaan häviä. Mutta parempi olla tietoinen kuin tietämätön, silloin pystyy toiminaan nopeasti kun tarvetta on. Monihan ottaa pennun tietämättä, että sillä on elimistössään sairaus, koska ne oireettomat kantajat ei todellakaan näy päälle päin. - suvikatti
varmista, ettei ole RUTTOA. eli jos otat pennun, tee maksuun varaus että saat hinnan pois jos pentu kuolee kuukaudessa, tosin jo tuossa kunnossa oleva pentu voinolla vainaa viikossa. Ja jos on ruttoa, saatuu talo pariksi vuodeksi eli on hengenvaarallinen seuraavillekin kissoille. Voit ehkä varata pentua ja katsoa. miten sairaus muutamassa päivässä kesittyy. Flunssasta, muista tulehduksista ei ole kokemusta, mutta kissarutto lopetti kodissani kissanpidon 60- luvulla, kun viisi pentuetta kuoli peräjälkeen noin 4 kk ikäisinä. Emo sairasit ja selvisi, ja oli senjälkeen kantaja ja koko kylän kissojen surma.
Uusi kissa hankittiin vasta kun muutettiin mualle ja oltiin 3 vuotta ilman kissaa. - kissaystävä
Kiitos vastauksista :). Onko kissaflunssa hengenvaarallinen? Eli vaikka ottaisin kyseisen kissan ja sillä kissaflunssa olisikin ollut ja mennyt, niin saisinko siitä kuitenkin pitkäikäisen kaverin? Kissa tulisi sisäkissaksi. Ajattelin huomenna soitella ja kysellä mitä pennulle kuuluu ja samalla kysyn onko taudin syy selvinnyt.
- on ja ei
No sitähän ei voi etukäteen tietää. Se voi olla hengenvaarallinen kissalle, jolla on huono yleiskunto. Mutta jos verrataan vaikka kissaruttoon, niin huomattavasti vähemmän vaarallinen se on. Kissarutto tappaa lähes 100 % varmuudella.
Kun tutkitaan mikä on flunssan aiheuttaja, niin saadaan parempi varmuus myös hoidosta. Ilman tutkimista taas vain arvaillaan ja hoito voi olla vääränlaista. Jos kyseessä on antibiootein hoidettavissa olevan tauti, niin hyvin usein kissa paranee siitä kokonaan. Virusperäiset on ne hankalammat, koska ne ei ole hoidettavissa lääkkein, vaan kissan oma vastustuskyky ratkaisee enemmän. Niihinkin käytetään antibiootteja jotta kissa ei saisi sairastaessaan muita sairauksia ja käytetään jopa interferonihoitoa jolla saadaan aikaan kissalle parempi vastustuskyky.
Se vaan pitää muistaa, ettei kissa välttämättä ole terve vaikka se oireista vapaa olisikin. Se kantajuus on olemassa jatkossakin ja kaikki stressitekijät tulee silloin pyrkiä poistamaan kissan elämästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812946Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka582338Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151747
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1261709Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661327
- 591263
- 681253
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781203