Synnytysasento

kymysyssys

Elikkäs ihan mielenkiinnosta kyselen missä asennoissa olette synnyttäneet? Mitkä on koetu hyviksi ja mitkä huonoiksi? Itse olen menossa kesäkuussa synnyttämään.

26

2185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ///////////

      Mä olen synnyttänyt molemmat sängyllä, puoli-istuvassa asennossa. Jalat koukussa sillee että pidin nilkoista kiinni. Ei multa kyllä edes kyselty mielipidettä asentoon... Eli en pysty vertailemaan muihin asentoihin. Ainakin syntyivät molemmat. ;)

    • kyryjr

      Muakin kiinnostaa tää aihe :) itse menossa synnyttämään toukokuussa ja haluaisin ehkä jakkaraa kokeilla.... tai jotain jossa painovoima olisi avuksi :) esikoisen synnyttänyt sängyllä, puoli-istuvassa asennossa, niin että pidin polvien alta kiinni ja sain nojata jalkapohjilla kätilöihin.

    • jakkara on jees

      Mä pökäsin esikoisen jakkaralta, mies oli takana ja tavallaan roikuin sen käsivarsissa aina ponnistuksen ja istuin supistusten välin. Tunnin kesti mutta meni ihan hyvin. En suostunu sängylle kylkiastentoon jota ehdotettiin, enkä pystyny oleen muutenkaan pitkälläni. Kakkosen aattelin kans jakkaralta tehdä, jos on vaan mahdollista. Ekassa ei ainakaan epiduraali haitannu mitään, jalat toimi ja tuntui loistavasti koko ajan. kipu oli vaan avautumisen ajan pois.

    • kokemusta kahdesta

      Ekan synnytin puoli-istuvassa asennossa. Ponnistusvaihe kesti vajaan tunnin eli aika normaali ensisynnyttäjälle. Itsestä olo tuntui kuitenkin luonnottomalta ja ponnistusasennon saanti vaikealta (käytännössä mies auttoi painamalla leukaa rintaan ja kaksi kätilöä roikkui toinen toisessa jalassa). Muistoksi tuli pieni eppari ja ihan pieni pinta repeämä (eppariin 3 tikkiä, repeämää ei tikattu). Alapään toipminen kesti n.5kk. Sitä ennen lievää virtsankarkailua ponnistaessa ja kipua tietyissä yhdyntäasennoissa ja pientä "outoutta" eli alapää ei tuntunut omalta.

      Toisen ponnistin kyljellään. Ponnistusaika n.10min. Ponnistaminen sujui luontevasti. Muistona pienen pieni pintanaarmu (ei tikattu). Alpää tuntui omalta 3vk päästä synnytyksestä.

      Molemmilla kerralla haaveena oli ponnistus pystyasennossa. Ekalla kerralla ei kätilö paljon vaihtoehtoja kysellyt, vaan määräsi puoli-istuvaan asentoon. Toisella kerralla ponnistusvaihe alkoi niin rytinällä ja ponnistamisen tarve oli niin voimakas, että asiaa ei paljoa ehditty miettiä vaan asento valikoituu ikään kuin luonnostaan.

    • fisutt

      2 kertaa olen ponnistanut puoli-istuvassa asennossa ja hyväksi kokenut. Ekassa synnytyksessä kokeilin ensin polviltaan, mutta en osannut ponnistaa siinä oikein. Ensimmäinen syntyi 10min ponnistuksella, toinen 4min ponnistuksella.

    • rv 10

      Itse synnytin esikoiseni jakkaralla 14minuutin ponnistelun jälkeen ja tätä vaihtoehtoa aion käyttää myös syyskuussa eteen tulevaan synnytykseen.
      Jakkaran koin hyväksi, tosin en edes muita vaihtoehtoja kokeillutkaan :)

    • synnyttänyt

      Halusin myös jakkaran, mutta sitten kun ponnistus supistukset tulivat, niin se sattui selkään ja häntäluun tienoolle niin paljon etten voinut sängyltä nousta tai ponnistaa kunnolla. Sain viimeisen annoksen epiduraalia ja se poisti selkäkivun ja auttoi niin että sain voimaa ponnistamiseen, eikä ollut tarvetta nousta sängyltä puoli istuvasta asennosta pois. Ei mennyt niinkun suunnittelin mutta hyvä mieli jäi.=)

    • iluiot7y

      Suosittelen kokeilemaan synnytysjakkaraa tai vaikka polviseisontaa, näissä asennoissa painovoima auttaa lasta syntymään.
      Yleensä kätilöt eivät tarjoa muuta kuin tuota normi puoli-istuvaa asentoa jos ei itse huomaa muuta ehdottaa... Itse olen jutellut aiheesta kätilön kanssa ja tämä myönsi että tuo puoli-istuva asento on oikeasti kaiken luonnottomin asento synnyttää... siinä kuulemma puskee lasta vähän kuin ylämäkeen ja lisäksi häntäluu painaa lapsen kulkureittiä ahtaaksi jonkavuoksi joskus käy niin että äidin häntäluu murtuu synnytyksen yhteydessä vaikka lapsi ei mikään yli 4kg olisikaan.

    • lalokakuuu

      Mä synnytyn vasemmalla kyljellä, selälleen en olis voinut kuvitellakkaan ponnistavani, jotenkin kun on vähän pystyssä niin tulee parempi voima siihen ponnistamiseen, näin ainakin mulla. Ja selvisin pienillä pintanaarmuilla, toivuin tosi hyvin ja nopeasti. Lantiopohjan treeni kannattaa ehdottomasti muistaa raskauden ajan, helpottaa ponnistusta oli asento sit mikä hyvänsä. Tän toisenkin meinaan/haluan ainakin kyljelläni synnyttää.

    • mamamama

      Itse synnytin epiduraalin voimin puoli-istuvassa asennossa, niin että pidin polvien takaa kiinni ja sain työntää toisella jalalla kätilöä vasten.
      Kesti 10 min ja lapsi oli pihalla :)
      Ei tarvinnut leikata, vähän tuli "asvaltti-ihottumaa" ja repesi sisältä (hoitui n. 3 tikillä) koska tyttö syntyi käsi poskella.

    • mehiläinen:)

      Multa kysyi kätilö että haluanko ponnistaa jakkaralla. Siinä vaiheessa ajattelin että aivan se ja sama, kunhan pääsen ponnistamaan! Ainakin vauva syntyi, kai se sitten toimi :)

    • Tuutikki8020

      Kolme ensimmäistä synnytin puoli-istuvassa asennossa enkä oikein tykännyt siitä asennosta. Neljännen ponnistin maailmaan vasemmalla kyljellä, se oli mukavampi asento minusta.

    • .......

      Onko kukaan muuten kuullut sellaisesta Relax birth- synnytystuolista?

      http://www.relaxbirth.fi/fi

      Vähentää kuulemma repeäminen yms. riskiä ja helpottaa synnytystä muutoinkin.

      • joulu

        Ensimmäinen puoli istuvassa asennossa sängyllä sairaalassa, toinen ambulanssin paareilla selällään.


      • Edna

        Synnytin esikoiseni tuossa Relax birth -synnytystuolissa. Aluksi kokeilin ponnistaa kyljelläni sängyllä, mutta jotenkin tuntui, etten löydä oikeaa suuntaa eikä vauva tule ulos. Sitten siirryin synnytystuoliin, jossa ponnistaminen "sujui kuin itsestään". Siinä ei tarvinnut miettiä, että mihin suuntaan ponnistaa, vaan oikea suunta löytyi (ainakin minulla) ihan luonnostaan. Ponnistin 6 kertaa, jonka tuloksena vauva oli pihalla. Ponnistusvaihe kesti siis vain kymmenisen minuuttia. Välilihaa ei tarvinnut leikata.Huonona puolena oli kuitenkin aivan järkyttävä turvotus alapäässä. Kätilö sanoi, että istuvassa asennossa synnyttäminen lisää aina turvotusta verrattuna kyljellään/makuullaan synnyttämiseen.


    • ensi synnyttäjä

      olisiko teillä kellään neuvoja ensi synnyttäjälle miten toimia tässä tilanteessa kun synnytys lähestyy ja pelkään tosi paljon

    • phhhhhhhh

      mä synnytin niin että mulla oli jalat ylhäällä. Ja 2 synnytyksen tein mahallani ja pyllistämällä vähäks oli noloo ku 2 synnytyksessä kakkasin ja oksensin ku mieski oli mukana

    • .............

      Puoli-istuva tuntu hyvältä, jalat molemmin puolin olevien kätilöiden lantiota vasten. Eka kokeilin kyljellään mutta ei ollut hyvä.

    • toukka

      Puoli istuvassa asennossa ponnistin, eipä siinä kauheesti kyselty et missä asennossa haluan olla, kun olin kiinni tippaletkuissa (käynnistetty synnytys) ja vauvan sydänäänet laski, jouduttiinkin avittaa imukupilla ja tehdä eppari, johon tuli lähemmäs 10 tikkiä..

    • liygo

      Kyykyssä hieman etukenossa omiin käsiin nojaten. Ihan perkeleenmoinen taistelu siinä oli, kun yrittivät minut siihen puoli-istuvaan asentoon kahlita (onhan se kätilölle helpoin työskentelyasento ja paras näkyvyys), mutta pidin pääni, koska kroppa kertoi että tuo asento oli oikea.

      Musta tuo puoli-istuva tuntuu järjen vastaiselta, siinähän ponnistetaan lasta ylämäkeen tai vaakatasoon eikä painovoima auta yhtään. Lisäksi paine kohdistuu emätimen suulla vain välilihaan eikä tasaisesti koko emättimen aukolle, joten tuntuisi että peräsuoleen tähtäävät repeämät olisi todennäköisempiä siinä asennossa (tämä siis vain maallikkoajattelua, ei tutkimustietoa!!). Mut joo, hienoa se olisi jos jokainen saisi kuunnella kroppaansa ja etsiä sen kertoman ponnistusasennon, ja tarvittaessa voisi pyytää apua kätilöitä, jos ei löydä hyvää... mutta näinhän se harvoin menee.

      • älä alistu

        Jokainen saa kuunnella omaa kroppaansa ja etsiä itse parhaan asennon, ellei ole ns. riskisynnytys kyseessä. Kätilöllä ei ole määräysvaltaa synnyttäjän synnytysasentoon, tarvittaessa voi kätilön vaihtaakin jos yhteistyö ei toimi.


      • ...

        Ihan alunperinhän on kuulemma synnytettykin jakkaralla, mutta aurinkokuningas halusi vaimonsa synnytystä katsella, joten syntyi ja vakiintui tuo perus puolimakaavassa asennossa synnyttäminen.. Näin meille on sanottu..


    • jakkaralle +++

      Synnytin jakkaralla. Se on ihan paras keksintö. Ensisynnyttäjä olin tuolloin ja 11min oli ponnistusvaiheen kesto, eli todella nopeasti tuli. Painovoima tosiaan on apuna siinnä ja ponnistus/työntösuunta todella helppo löytää. Suosittelen kokeilemaan.

      • itseslillude

        Luin jostakin, että jakkaralla synnyttäminen lisää merkittävästi peräsuolen sulkijalihaksen vaikea-asteisia repeytymiä.


      • henkilökunnan vastuu
        itseslillude kirjoitti:

        Luin jostakin, että jakkaralla synnyttäminen lisää merkittävästi peräsuolen sulkijalihaksen vaikea-asteisia repeytymiä.

        Varmasti repeää asennossa kuin asennossa, jos on ammattitaidoton kätilö synnytyksessä. Voi olla tarjontavirhe, jota ei huomata ajoissa tai esimerkiksi sellainen kudostyyppi joka vain repeää pienestäkin rasituksesta. Kätilön pitää ponnistusasennosta riippumatta seurata tilannetta aktiivisesti ihan koko ponnistusvaiheen ajan.Välilihaa pitäisi tukea lämpimällä kääreellä, ja jos näyttää siltä että on tosi paha repeämänä tulossa pitäisi leikata episiotomia riittävän ajoissa. Mutta jos hoitohenkilökunnalla on se "hällä väliä-asenne" niin eipä ole ihme jos menee monta asiaa pieleen. Hyväkään ponnistusasento ei pysty korvaamaan pätevää kätilöä, ei missään tilanteessa. Kaikki asennot ei sovi kaikille, se nyt on varmasti sanomattakin selvä kaikille.


    • Kohta toinen tulossa

      Itse synnytin esikon jakkaralla ja aion synnyttää tämän toisenkin ellei esteitä siihen ole. Painovoima auttaa. Makuullaan synnytän vain pakon edessä. Siihen ylämäkeen punnaaminen teettää aika paljon lisätyötä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe