Elikkä, onko immeisillä kokemuksia kk palkkatuesta työntekijänä? Olisin kiinnostunut miten tämä homma toimii eli paljonko työntekijä saa suunnilleen kuussa ja meneekö tästä veroja. Pitääkö täytellä jotain tuntilistoja vai kilahtaako "palkka" tilille automatic?
Elkää pliis laittako mol:lin sivuilta linkkejä aiheesta koska ne on jo kaluttu läpi. Kaipaan siis käytännön kokemuksia. Kiitos!!
Korkein korotettu palkkatuki
32
8474
Vastaukset
- Verot menee
Vajaa 1100 euroa on se brutto jos saat korkeinta tukea ja siitä maksetaan ihan normaalisti verot. Työnantaja hakee joka kk tukea itselleen eli sinun ei sitä tarvitse tehdä eli palkka tulee tilillesi kun on sovittukin työnantajan kanssa.
- Mie
Kiitos! No mites ton veroprosentin kanssa ku mulla on 13 ja työsuhde kestäis sen vuoden nii kannattaisko nostaa, vai lähteekö ennakonpidätys samoin ku työmarkkinatuessa eli armotta 20 %?
- Laskurilla verot
Mie kirjoitti:
Kiitos! No mites ton veroprosentin kanssa ku mulla on 13 ja työsuhde kestäis sen vuoden nii kannattaisko nostaa, vai lähteekö ennakonpidätys samoin ku työmarkkinatuessa eli armotta 20 %?
Veroa maksat tietysti vähintään sen mukaan mitä verokortissa lukee, mutta kannattaa katsoa ja laskea koko vuoden tulot ja mahdollisesti sitä nostaa prosentilla tai kahdella jos menee hyvinkin tiukaksi. Muistaakseni verottajan sivuilla on laskurikin josta saa nopeasti laskettua.
- tälleen
"Vajaa 1100 euroa on se brutto jos saat korkeinta tukea ja siitä maksetaan ihan normaalisti verot. Työnantaja hakee joka kk tukea itselleen eli sinun ei sitä tarvitse tehdä eli palkka tulee tilillesi kun on sovittukin työnantajan kanssa. "
Minä olin palkkatuella vuoden ajan tässä joka päättyi jo kaksi vuotta sitten.
Ei se ihan noin mee, että 1 100 euroa brutto. VAan se voi olla summa minkä työnantaja saa palkkatukea.
se on eri asia mitä työntekijä saa palkkaa. Minä sain noin 750 e/kk. (tuntipalkka).
Se on siis työnantajan ja työntekijän välinen sopimus. ja siinä lukee palkka ja työajat, mitä noudatetaan.
Työntekijä ei varsinaista palkkatukea edes saa. vaan palkkatuen saa aina työnantaja.
sitten palkkatukilainen työntekijä ja työnantaja noudattaa tietenkin muissakin asioissa työehtosopimusta. eli verot maksetaan yms. aivan kuin missä työssä tahansa.
Ainoa ero mikä oli tavalliseen työhön on, että palkkatuki työstä ei kerry työssäoloehtoa kuin puolet. eli olin vuoden niin työssäoloehtoa tuli puoli vuotta.
Ja soviteltuun ei ole oikeutta, vaikka tekisit 4 - 5 tuntia päivässä, koska korkeimmalla palkkatuella oleva ei sitä vaan saa.
jos on tavallisella palkkatuella, voi saada myös soviteltua päivärahaa, jos muut edellytykset täyttävät.
tämä näin vaikka korotettu palkkatuki tai tavallinen palkkatuki jakso olisi työ, mistä saisit samanverran palkkaa ja työaika olisi sama.
tässä ristiriita, mitä kyselin, ja siinä on yksi porsaanreikä ja vääryys. näin myönsivät TE-keskuksessakin. Asialle ei vain vieläkään ole varmaan tehty mitään.
Kelankaan virkailija ei sitä heti tiennyt, jätin hakemuksen ja sitten viikon päästä tuli toiselta virkailijalta soitto jostain muusta toimistosta että en minä ole oikeutettu soviteltuun. että näin. yritetään pärjätä. - Juurikin niin
tälleen kirjoitti:
"Vajaa 1100 euroa on se brutto jos saat korkeinta tukea ja siitä maksetaan ihan normaalisti verot. Työnantaja hakee joka kk tukea itselleen eli sinun ei sitä tarvitse tehdä eli palkka tulee tilillesi kun on sovittukin työnantajan kanssa. "
Minä olin palkkatuella vuoden ajan tässä joka päättyi jo kaksi vuotta sitten.
Ei se ihan noin mee, että 1 100 euroa brutto. VAan se voi olla summa minkä työnantaja saa palkkatukea.
se on eri asia mitä työntekijä saa palkkaa. Minä sain noin 750 e/kk. (tuntipalkka).
Se on siis työnantajan ja työntekijän välinen sopimus. ja siinä lukee palkka ja työajat, mitä noudatetaan.
Työntekijä ei varsinaista palkkatukea edes saa. vaan palkkatuen saa aina työnantaja.
sitten palkkatukilainen työntekijä ja työnantaja noudattaa tietenkin muissakin asioissa työehtosopimusta. eli verot maksetaan yms. aivan kuin missä työssä tahansa.
Ainoa ero mikä oli tavalliseen työhön on, että palkkatuki työstä ei kerry työssäoloehtoa kuin puolet. eli olin vuoden niin työssäoloehtoa tuli puoli vuotta.
Ja soviteltuun ei ole oikeutta, vaikka tekisit 4 - 5 tuntia päivässä, koska korkeimmalla palkkatuella oleva ei sitä vaan saa.
jos on tavallisella palkkatuella, voi saada myös soviteltua päivärahaa, jos muut edellytykset täyttävät.
tämä näin vaikka korotettu palkkatuki tai tavallinen palkkatuki jakso olisi työ, mistä saisit samanverran palkkaa ja työaika olisi sama.
tässä ristiriita, mitä kyselin, ja siinä on yksi porsaanreikä ja vääryys. näin myönsivät TE-keskuksessakin. Asialle ei vain vieläkään ole varmaan tehty mitään.
Kelankaan virkailija ei sitä heti tiennyt, jätin hakemuksen ja sitten viikon päästä tuli toiselta virkailijalta soitto jostain muusta toimistosta että en minä ole oikeutettu soviteltuun. että näin. yritetään pärjätä.Joo toi on se max mitä VOI saada ei siis mitä työnantaja saa. Voi saada toki vähemmänkin ja siksi ei kannata mainostaa summaa työnantajalle et saat sen max summan.
- ....
On se paljon isompi. Mulla olis 59,80 päivä.ENkä taida saada edes korkeinta mahdollista
- 26
"""Vajaa 1100 euroa on se brutto jos saat korkeinta tukea ja siitä maksetaan ihan normaalisti verot. Työnantaja hakee joka kk tukea itselleen eli sinun ei sitä tarvitse tehdä eli palkka tulee tilillesi kun on sovittukin työnantajan kanssa. """
PALKKAA SAA SEN MUKAAN, KUIN TYÖSOPIMUKSESSA LUKEE.- Miks sä huudat?
Katsos, työnantajan ei tarvitse maksaa omasta pussistaan mitään. Työaika on silloin tunnin tai kaksi lyhyempi päivässä. Ja nyt puhuttiin mitä palkkatuki on rahallisesti ja se on tosiaankin reilut 1000 euroa kuussa. Muusta palkasta ei ollut edes puhe. Ja sun huutaminen ei palkkatukea muuta suuntaan tai toiseen.
Miks sä huudat? kirjoitti:
Katsos, työnantajan ei tarvitse maksaa omasta pussistaan mitään. Työaika on silloin tunnin tai kaksi lyhyempi päivässä. Ja nyt puhuttiin mitä palkkatuki on rahallisesti ja se on tosiaankin reilut 1000 euroa kuussa. Muusta palkasta ei ollut edes puhe. Ja sun huutaminen ei palkkatukea muuta suuntaan tai toiseen.
hei vaan.Itse aloitin juuri myös korkein korotettu palkkatuki ja se on 900,00 eli tosi pieni.Yhdessä lapussa minkä allekirjoitin luvattiin 1 vuodeksi työt ja tänään pomo pyysi allekirjoittamaan jonkin paperin ja sen tein lukematta " tyhmä " ja sitten kotona sen luin niin siihen olikin merkitty töitä 8kk.Eli vaikuttaako tämä palkkatuen suuruus nyt sitten sen takia ettei tullutkaan sitä vuotta.Vastauksia jos löytyy=)))
- ...
Hei, ääliöt! Älkää suostuko noin lyhyisiin työaikoihin. Ihan normaalia 8 tunnin päivää niin saatte ison normaali palkan. Ja työnantaja saa siis tuon palkkatuen
- ...
Ps. Kyllä meikäläisen palkkatuki ainakin laskettiin että olis 60 euroa päivässä. Kyllä siitä tulee kuukaudessa paljon enemmän kuin 1100 euroa. Olen ollut nyt muutaman vuoden työttömänä. Ja se palkkatuki menee siis työntantajalle. VOi tehdä ihan normaali palkalla normaleja 8 tunnin päiviä
- Tukipalkattu
Mulla oli palkka 2680 eukkaa kuukaudessa, siihen hain normaalin palkkaverokortin kaikilla vähennyksillä. Työnantaja haki työkkäristä joka kuukausi korkeimman palkkatuen 12kk ja sitten se haki vielä toisen 12kk pienentä palkkatukea, joka on jotain 500 euroa.
Tein normaaleja töitäni ja normaaleilla ehdoilla ja tunneilla, kukaan muu koko talossa ei edes tiennyt että minun palkkaamiseeni haettiin palkkatukea.
Tukikuukaudet on loppuneet jo aikaa sitten, mutta työssäni jatkan edelleen. Mikäs tässä ollessa. - oppisopimus.
Missä ammatissa on noin hyvä palkka ?
- Tarkennuksia
Palkkatuen hakee ja saa TYÖNANTAJA pitkäaikaistyöttömän tai vajaakuntoisen palkkaamiseen.
Palkkatuki (perustuki) on vuonna 2013 32,46 €/päivä (31,36 € 2012).
Lisäosa (korotettu palkkatuki) on maksimiltaan 90% perustuen määrästä eli enintään 29,21 € päivä (28,22 € 2012).
Eli käytännössä korkein korotettu palkkatuki jonka työnantaja voi saada on 61,67 €/päivä (59,58 € 2012).
Palkkatukea maksetaan päiviltä joina työntekijä on ollut töissä (tai tarkemmin ottaen, niiltä päviltä joilta työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa. Esim. nykyinen työnantajani on työehtosopimuksen mukaan velvollinen maksamaan palkkaa arkupyhistä ja näin ollen saa myös palkkatukea niiltä päiviltä), kuitenkin enintään viideltä päivältä viikossa.
Palkkatuen myöntämisen edellytyksenä on että tuella palkattava on
1) henkilö, jonka vamma tai sairaus vaikeuttaa työllistymistä;
2) saanut työttömyysetuutta työttömyyden perusteella vähintään 500 päivältä;
3) ollut yhtäjaksoisesti työttömänä vähintään kuusi kuukautta ennen palkkatuen myöntämistä;
4) vailla ammatillista koulutusta; 5)
yli 50-vuotias; tai
6) oikeutettu kotoutumissuunnitelmaan kotoutumisen edistämisestä annetun lain nojalla.
Työntekijän palkan määrää alan työehtosopimus eikä siihen vaikuta onko työntekijä palkkatuettu vai ei.
Yrityksissä palkkatuetun minimityöaika on ollut 85% alan normaalityöajasta (yleensä tunnin vähemmän kuin muut työntekijät) mutta mikään ei estä työnantajaa työllistämästä palkkatuettua täyspäiväisesti joten kannattaa yrittää sopia työajaksi normaalityöaika. Alennettu työaika on todennäköisesti merkki siitä että työsuhde päättyy kun tuki päättyy (esim minulla oli postissa 2007 6,5 tunnin työpäivät ja päälle vielä ylityökielto. Työsuhde päättyi vaikka kokoajan oli kehuttu ja jatkoa oli lupailtu. Samoin on käynyt lähes kaikissa harjoittelupaikoissani. Helppo kai lupailla ja kehua kun työntekijä on (puoli)ilmainen).
Huom. yhdistyksellä palkkatuetun minimityöaika poikkeuksellisesti 4h/pv 20h/viikko. - LOISTAVAAAA
"Mulla oli palkka 2680 eukkaa kuukaudessa, siihen hain normaalin palkkaverokortin kaikilla vähennyksillä. Työnantaja haki työkkäristä joka kuukausi korkeimman palkkatuen 12kk ja sitten se haki vielä toisen 12kk pienentä palkkatukea, joka on jotain 500 euroa.
Tein normaaleja töitäni ja normaaleilla ehdoilla ja tunneilla, kukaan muu koko talossa ei edes tiennyt että minun palkkaamiseeni haettiin palkkatukea.
Tukikuukaudet on loppuneet jo aikaa sitten, mutta työssäni jatkan edelleen. Mikäs tässä ollessa."
Näin se kuuluu mennä! :D HIENOA! Tätä minäkin nyt ehdotan työnantajalleni.
Mitenkä sitten jos narahdat? Taitaa te-toimisto periä molemmilta tuet takaisin.
Eihän orjan kuulu saada kunnon palkkaa :) - työtön hoitsu
Itse sain hieman yli pari tonnia palkkatukitöissä ollessani. Työaika oli 6 h arkisin. Palkkatuki EI tarkoita samaa kuin palkka vaan on työkkärin maksama tuki kun työllistää työttömän.
- Harhautus
Onkohan tämä palkkatukisysteemi väärin ymmärretty, vai harhautetaanko työttömiä tahallaan jotenkin tekemään alipalkattuja palkkatukitöitä? Siis ensin tehdään normaali työsopimus ja sen päälle haetaan palkkatukea, jonka työnantaja pitää kaiken itsellään (maksaako se siitä veron vai saako verottomana?). Työnantaja maksaa siis normaalin palkan ja mistä palkasta ollaan sovittu työsopimuksessa. Ei siitä työn aloittamisesta työkkäriin tarvitse ilmoittaa, jos palkkatukea haluaa hakea, muuten voivat evätä sen ainakin ehtojen mukaan. Merkataanko muuten palkkatuki etuutena veroilmoitukseen? Ei ainkaan tässä esimerkissä, koska työntekijä saa palkkaa suoraan työnantajalta. Valaiskaa..
- työtön hoitsu
Eihän siin' kait harhautusta ole? Palkaa riippuu ihan siitä mitä työnantaja haluaa sinulle maksaa.
Ensin ei voi tehdä normaalia työsopimusta vaan ennenkuin työt aloitetaan palkkatuki täytyy olla sovittuna työkkärin kanssa. Eri määriä saadaan eri tilanteessa olevista työntekijöistä. Palkkatukea ei voi saada mitenkään jälkikäteen.
Palkkatuki ei ole sinun etuutesi vaan työnantajan saama etuus! Joten mitenkään työntekijän veroilmoitukseen ei sitä merkata.
Tarkkana saa olla ovatko kaikki palkkatuet nyt palkkatukia, ihmiset kun helposti sekoittavat eri tuet keskenään.
Ja kyllä se palkka pitää palkkatukitöissä olla työehtosopimusten mukainen.
- Kokemusta löytyy
Kyllä oman kokemuksen mukaan homma menee niin, että palkkatuella palkataan VAIN sellaisella liksalla, että se palkkatuki kattaa palkan sivukulut.... eli toisin sanottuna palkkatuki määrittelee sen palkan ja tunnit.... pienin mahdollinen tuntiliksa ja pienin mahdollinen tuntimäärä ja kas, palkkatuki riittää kattamaan kaikki työnantajalle koituvat kustannukset!
Paskamaista tuossa on se, ettei osa-aikaisuudesta huolimatta saa soviteltua työttömyysturvaa (joutuu tosiaan pärjäämään sillä minimipalkalla!), eikä työssäoloehtoa kerry kuin 50%, eli vuoden pestistä vain 6kk ja tuo taas ei nollaa päiviä... ja kaiken kiitokseksi sitten työtoikkariin työppärin tietoihin tulee maininta "Tukityöllistetty" - tuollaisella työshistorialla voi pyyhkiä persauksensa, sitä ei arvosta työnantajat, eikä edes te-keskuksen ämmät! - Turhaako?
Oon ollu nyt 6 kk korkeimmalla palkkatuella, oiskohan mahiksia jatkaa vielä 6kk?
- Aaltio
On
- tuplis2
Heippa!
Olisin saamassa palkkatuetun työpaikan yskityiseltä ja te toimiston mukaan olen oikeutettu korotettuun tukeen eli yksityisellä 61,67e/pv, työni tulisi olemaan 18h/ viikko, mikä on minulle sopiva, koska joudun kuljettamaan lastani terapioihin, mutta siis kun työaikani olisi siis 18h/ viikko niin minkälaista tuntipalkkaa voin pyytää, työnantajani kysyi sitä ja saanko erotuksen kelasta siis maksaako kela erotuksen jos jää paljon alle tuo palkka -verot?
Kun eikö normaalityöviikko ole 40h/viikko, siihen minulla ei nyt ole mahdollisuutta lähteä, joten osa-aikatyö sopii minulle tässä tilanteessa, mietin vaan, että pärjääkö sillä jos en saa erotusta mistään.
Nyt kun olen työttömänä saan verojen jälkeen 640e/kk kelan maksamaa työttömyyskorvarvausta.
Työnantajani ehdotti seuraavaa
5 päivää viikossa ja vähempi tunteja, mutta kuitenkin niin että se 18h/ viikko tulee koska se on ehtona palkkatuen saamiselle
tai sitten 3-4 päivää viikossa ja enempi tunteja, mutta sama juttu kuin edellä- Tohtori & Potilas
Kuljetat lastasi terapiassa? Eiköhän nyt ole niin että sinä itse alat myös siellä kulkea että saat elämäsi vihdoin kuntoon.
- sossulle "pataan"
Eipä noista hommista juuri rahallisesti hyödy. Palkkatukitöissä ei voi saada Kelasta soviteltua päivärahaa.
Kun olin palkkatukitöissä vuoden ajan 5 päivänä viikossa ja 4 tuntia päivässä ja palkkaa sain käteen n. 700€/kk niin asumistuki aleni n. 100 €/kk ja toimeentulotuki nousi suunnilleen saman verran.
Saamapuolelle ei voine laskea sitä että sossu töppäsi pari kertaa ja jouduin hakemaan niitä toimeentulotukia hallinto-oikeuden kautta, viimeiset tuet sain vasta maaliskuussa, yli 10 kk työn päättymisen jälkeen. No sossulle tuli sitten "pataan" kaksi kertaa, saatuahan sekin saattaa heille olla.
Kannustavaa? - Äly hoi
Tohtori & Potilas kirjoitti:
Kuljetat lastasi terapiassa? Eiköhän nyt ole niin että sinä itse alat myös siellä kulkea että saat elämäsi vihdoin kuntoon.
Täällä on kans yksi, jonka on täytynyt kuljettaa lasta terapioissa ja sairaalan kontrolleissa ja osittain senkin takia olen pysytellyt kotona, jotta edes lapselle olisi kaikki mahdollinen apu saatavissa. Asia ei ole niin mustavalkoinen kuin luulet, siksi suutuin kommentistasi ja ymmärrän täysin tuplis2 tilanteen. En pidä siitä, että tullaan arvostelemaan, kun asioista ei tiedetä tuon taivaallista!
- Hankalaa
Mene KELAn sivuille ja laita laskurit työttömälle, siitä oli joku laskuri ja saat tietoa mitä lisä raha saa. kela vie puolet palkasta ja sulle päiväraha. jotenkin näin.
- mylberi1969
voiko joku vastata, paljonko on v.2016 työttömälle isoin mahdollinen palkkatuki bruttona. kiitos...
- Pitkäaikatyötön
TE-palveluiden sivuilta löytyy vastaus tavallisen yrityksen kohdalla:
"Työttömyys on kestänyt vähintään 2 vuotta (24 kk 28 kk:n aikana)
- tuki 50 % palkkauskustannuksista enintään 12 kuukauden ajan
- tuki 30 % palkkauskustannuksista seuraavien 12 kuukauden ajan
- tukijakso yhteensä enintään 24 kuukautta"
Yhdistysten ja elinkeinotoimintaa harjoittamattomien säätiöiden kohdalla tuki voi olla jopa 100 %, mutta ei 2.000 euroa enempää. Sosiaalisten yritysten kohdalta löytyy myös palkkakatto.
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/loyda_tyontekija/tukea_rekrytointiin/palkkatuki/index.html#Palkkatuenkesto
- kuntakenttä
Tunnit aina ilmoittaa vaikka päivä 4h ja jos tulee yli tunteja niin niitä ei tietenkään merkata vaan ne jää sitten lomapäiviä kasaamaan ja näistä ei firmassa kerrota kelalle siis..
Eli Vain se sovittu tuntimäärä merkataan päiväraha hakemukseen minkä loppuosan saan sen palkkatuen lisäksi siis.! - Anonyymi
Mä mietin sitä että palkkatuki maksetaan normaalisti työantajalle ja hän hakee myös sitä palkkatukea. Mutta paljonko työtekijä saa palkkaa kun työantajalla on palkkatuki?
- Anonyymi
Palkkaa saa vähintään työehtosopimuksen mukaisesti. Palkkatuki ei vaikuta asiaan mitenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkkaa saa vähintään työehtosopimuksen mukaisesti. Palkkatuki ei vaikuta asiaan mitenkään.
Kaikki valtion työttömille,eläkeläisille ja sairaille tarkoitetut tuet ohjataan 1.4.24 lähtien kokoomus/persut oyj virkistys rahastoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2256997Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421269Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271082- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62857Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.94819Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43743