PKarPsto 1 / 89

Kt:n vm1

Onko tuon saapumiserän viestipuolen tykkimiehiä vielä näissä maisemissa?

27

5389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varmaan on jossakin

      ... kun löytyy muuutama 1/72 jyyräkin.
      Kt/viesti.

    • tyhmäkuintykkimies

      ei varmaankaan kun tykkimiehet on tyhmiä!

      • Tykkimies on

        herrasmies. Sen tietää siitä, että kun muut konttaa varvukossa niin tykäri tykkää istua lavetilla=).
        Tykistön radioautomies oli sitten vielä oma juttunsa.
        Sillä oli solmio kaulassa, eikä se haissut hielle.
        Tykistöleirilläkin se ajeli autolla ja istui sodessa... ja vain 8 kk kun muut autoilijat palveli 11.


    • Julukkis

      Saapumiserän 2 / 1983 maineikkain tykäri Tero Eronen ei just nyt ole maisemissa.

    • yadayadaya-

      Minkälaisia skappareita oli tuohon aikaa patteristossa ja minkälaista meininki yleensä? Olen joskus yrittänyt hakea patteristossa palvelleiden kokemuksia huvikseen luettavaksi, melko tuloksetta. Joskus tuli penskana siinä lähistöllä asuttua.

      • Automasi

        Onhan meitä vielä.
        Palvelin kyseisessä varuskunnassa 300 päivää esikuntapatterissa, saapumiserää 1/1965. Kys. saapumiserä oli kai toinen joka joutui lyhennetylle ajalle valtion säästötoimien takia.
        Autokoulu käytiin Kouvolassa jonka jälkeen meistä tuli kuljettajia tai kuten itse, niin jatkoin lähes sivilihommia varuskunnan autokorjaamolla.

        Joitakin mieleenpainuneita tapahtumia on.
        Itse en ollut mukana Leinosenlammen ylimenoharjoituksessa jossa lautalle oli lastattu mm. Unimog. Lauttaa työnnettiin veneellä ja kävi niin, että veneen hidastaessa vauhtia keulasta ryöppyävän veden takia koko systeemi sukelsi seurauksella että kyydissä olleet tykkimiehet joutuivat veden varaan. Vaaratilanne syntyi kun Unimogin irrottua kyydistä lautta ponkaisi pintaan vedessä räpiköivien tykkimiesten sekaan. Kys Unimog jäi joksikin aikaa n. 20 m:n syvyyteen kunnes myöhemmin nostettiin.

        Noston jälkeen me korjaamon pojat saimme kunnostustehtävän. Pitihän kallis kapine saada takaisin ajoon. Polttoainetankki mm. oli aivan lutussa polttoainepintaan saakka. Oikaisimme tankin pudottamalla paukkukäsikranaatin täyttöaukosta sisään ja sitten nurkan taakse suojaan. Kyllä oikeni, ehkä liiankin pullea siitä tuli.

        Pari hälykeikkaa jäi mieleen. Jouduin "Katsilla" hakemaan pari sotilaskarkuria Imatralta jossa kys. tyypit olivat jääneet kiinni. Mukaan lähti päiv.ups. Roiha joka kävi ennen lähtöä metsikössä kokeilemassa että toimiiko pistooli. Ampui kantoon koelaukauksen. Matka ei ollut mukavuuden huippua koska vt. 6 oli rakenteilla lähes koko matkalta eli tärinää riitti.

        Toinen keikka lankesi kun olin yöpäivystäjänä autohallilla. Ylämyllyllä oli Kajaanin prikaatin aliups.koulu. Koululla oli sairastapaus jonka uhrin jouduin viemään Joensuuhun Unimog- ambulanssilla. Ko. ajoneuvo vaan oli uppo-outo koska minkäänlaista koulutusta sen laitteisiin ei oltu saatu. Niin se keikka vaan tehtiin ja paljastui, että kyseessä oli aivokalvontulehdus josta johtuen koko varuskunta oli karanteenissa muistaakseni pari viikkoa.

        Vääpeli Rädyn DKV- F11 tuli tutuksi myös ammatista johtuen. Kapt. Brunou kaatoi autollaan hieman esikunnan tiiliaitaa ja kaikkea muuta kivaa tapahtui. Oli se omanlaistaan hienoa aikaa josta ei ole pahaa sanottavaa.
        Toivottavasti muutkin kirjoittaisivat tänne omia kokemuksiaan. Toivoo Mur Mur, silloinen Jns. Tohmajärvi- akselilla vaikuttanut automasi.


      • Kariper

        Tulin tiedustelupatteriin helmik.15-1966.Ylämyllyn asemalla oli alokkaita vastastta ylik.Toropainen.Opasti meidät tikkaita pitkin kuoma-auton lavalle.Alokasjotos tehtiin Jaamankankaalle:Aliupseerikoulu oli Lappeenrannassa:Ylämyllyllä ruoka oli hyvää:Päiväraha oli 1.20MK.Sillä sai sotilaskodissa 4munkkia ja kahvit.Kesällä käytiin Ylämyllyn lavalla tanssimassa:Kantahenkilöstöstä muistan rehdin vääpeli Gavrilofin.Luutnanteista Pipinen ja Raittila olivat asiallisia.Luutnantti Roiha oli erikoinen komentaessaan moottoripyörän selässä meitä.Komentajana oli everstiltn.Kari Tolvanen.Meitä oli neljä helsinkiläistä tuossa saapumiserässä.Terveisiä tutuille!


    • 1/1966

      Täällä olisi tykkipatterin tykkimies erästä 1/1966.

    • K-E G Sjöholm

      Palvelin 65/ 66 PkarPsto:ssa. Ensiksi alokkaana Tiedustelupatterissa ja AUK:n jälkeen(Lappeenranta. Karjalan Tykistörykmentti) Esikuntapatterissa.
      Tiedustelupatterin päällikkönä toimi muistaakseni, luutnantti Raimo Roiha(?), tiukka nuori upseeri ja vääpelinä Gavrilov tai Gavriloff.
      Esikuntapatterin päällikön, yliluutnantti, pitkä mies, nimeä en muista, poltteli piippua , toimi patteriston komendanttina esikunnassa. Minä kirjurialiupseerina (komentotoimisto) samaisen herran alaisena.
      Esikuntapatterin vääpelinä hääräsi A.Räty, Lyhyt, tiukka mies, jonka kanssa en oikein tullut toimeen. Rätyä saattoi jotenkin vaivata. tämä helsinkiläisyyteni. Surakka, Pirttiniemi, Aho joitain nimiä muistan.
      Yllämylly oli hieno paikka palvella. Jäi muistoihin loppuelämäksi.
      Terveisiä kaikille 65/66. Se talvi oli kylmä.

      • K-E G Sjöholm

        Pitää olla Pirttimaa ja sitten lisäksi Helin ja Keinonen. Lisäksi kesä 65 oli lämmin jopa kuuma. Joka aamu marssittiin verkkareissa Leinoseen (järven nimi) uimaan/peseytymään.


      • mukava mies

        Oliko sama Surakka kapteenina ylämyllyn patteriston autokorjaamolla?

        Etunimeä en muista, kuoli sitten aika nopeasti kun oli jäänyt vastaikään eläkkeelle?

        Hiihtäjämiehiä.


    • K-E G Sjöholm

      Talvella 66 koko patteristo lähti harjoituksiin Ilomantsin suunnalle. Olin Esikuntapatterin päivystäjä.Esikunnassa hommissa. Ei tarvinnut lähteä mukaan. Parin vuorokauden jälkeen alkoi varuskunnan pihalle porhaltaa linja-autoja.Koko patteristo tuli kotiin kylmästä siviilikyydissä. Ulkona oli muistaakseni noin 35-40 miinusastetta. Kuorma-autot ja venäläiset tykinvetäjät BTR (?) telaketjujuhdat olivat jäätyneet metsiin. Koko porukka kotiin siviilivankkureissa. Jotenkin nolo juttu patteristolle. Muistaako kukaan 65/66 miehistä?
      Patteriston komentajan nimi oli mahdollisesti Tolvanen, näkymätön mies, everstiluutnantti . Huoltopuolen päällikkönä toimi muistaakseni kapteeni Jåfs. Esikunnassa hänkin.

    • TKM taj

      Tykkimies, radioautonkuljettaja, saapumiserä 1/82, Ylämyllyn varuskunta, nykyinen Jyrinkylä ihan mahtava paikka.

    • alikkrhk

      löytyy, olin korohossa 2000 ja sain alikessun natsat ja konensin muita sitte. oli kovapanos ammunnat ja sitten räkäpää olimme koko suomen parhaimmat viestin suorittajat sinä vuonna. tuvassa oli mm. lehvas, kakkonen, ruusunen ja gutznetsova. jos muistatte meidät parhaimmat niin tervehtikää sotilaallisesti kun iso myyssä nähdään. terveisin suomen paras ja tarkin ampuja ja nopein pinkan ja punkan tekij!

      • Kuningas1

        Moi.löytyykö täältä ylämyllyn 1/84 saapumiserän ukkoja.olisi mukava vaihtaa kuulumisia 30 vuoden jälkeen.kerran on kokoonnuttu yhteen.se oli viisi vuotta sitten.seuraava tapaaminen on tammikuu 2015 soitelkaa jos olette samaa saapumisryhmää.muutama ukko on vielä hukassa.t.Jari Hartikainen..ylämyllyn pahin lusmu puh 0452785664


    • JRvirrat

      Jep

    • AlikHannu

      Oltiin kariperin kanssa tupakavereita 1/66 tiedpatterissa päällikkönä oli tuleva tyk. tarkastaja Pasi Raittila , oli viimmeisen päälle tarkka ja hieno upseeri .nimim.LHP

    • Anonyymi

      Olin Paloaukean varukunnassa - 72 ja - 73 , silloin oli 1 K Kontiorannasta siinä sairaalan puoleisessa lamellikasarmissa , nyt paikka on koukeskuksena ja sotilaskoti lasten päiväkotina , Jaakko Kuusisto oli patteriston komentaja , 1 K oli yliluutnantti R Laakkonen . Sodesta muistan K Karhisen , komea nainen .

    • Anonyymi

      kesä 1972, viestimies on erimies. Poispäästyään alikessu!!!!!

    • Anonyymi

      Onko kukaan nähnyt teuraaksi tuotavien villisika karjujen saapumiserää?

    • Anonyymi

      Menin lokakuussa 1966 PKarPston tiedustelupatteriin. Päällikkö oli ylil Vartiainen. Kun tulin takaisin Lappeenrannasta, patterin päällikkönä oli ylil Matti Roiha. Hän oli hyvin omalaatuinen persoona.

      • Anonyymi

        Hei! Menin tied.patteriin v.67 jolloin patterin päällikkönä oli Martti Roiha yliluutnantti. Erittäin hankala kaveri, otin jopa metsäreissulla painiksi. Meni kapukouluun,se oli meille suuri helpotus. Uusi päällikkö luutnantti Pöyry oli miellyttävä kaveri. Ylämylly oli loistopaikka, maastoa oli helppo kaivella (poteroja) terkkuja kaikille ikäluokan jermuille.


      • Anonyymi

        Olin v.69 ns,Roihan lennostossa..Roihan oli kertakakkiaan lievästisanottuna erikoinen persoona..Luutnantti Toimela taas erittäin asiallinen kapiainen.


      • Anonyymi

        Olin vuoden 66-loppuun tiedustepatterissa alikersanttina.


    • Anonyymi

      Minä olin minä olin siellä 1979.siihen aikaan vielä simputettiin. Viesti patterissa oli ihan kauheeta touhua. Ei tykki puolella ihan semmoista ollut. Viesti miehet ampuivat olevinaan villakoira. Eikun viltille keräsivät sitten ne. Neljä ukkoa kantoivat vilttiä. Virsiä veisasivat ja keskellä yötä hautasivat patterin taakse.

    • Anonyymi

      Minä olib jXEI&4dedeg4s///////1987 tAmMMiKuu

    • Anonyymi

      SNTOO! Itse olin PsA26KxZItR pataljoonassa 2006, onko muita? HMMIO! KAPTN TULL!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe