Onko ledejä ohjaavan vakiovirtalähteen virta ihmiselle vaarallisella tasolla, kun jännite on 64 Vdc ja virta 350 mA?
Vakiovirtalähde ja turvallisuus
10
1426
Vastaukset
- jokojoko
Ei, 64 voltin jännitteellä ei ihmisen läpi saa kulkemaan virtaa juuri lainkaa.
- Voi olla..
Riippuu olosuhteista, kosteissa tai muuten vaarallisissa olosuhteissa jo 32V saattaa olla vaarallinen.
Joten en jättäisi tuollaista jännitettä suojaamatta.- liian ahdasta nimime
rkilleni. Naurettava 19 merkin tila nimimerkille, eihän siihen mahtuisi tavallinen suomalainen nimikään.
Asiaan:
Olen samaa mieltä että voi olla vaarallinen. Jos lähde on oikea vakiovirtalähde, se nostaa antojännitteensä niin suureksi, että kuorman läpi kulkee aina se vakiovirta, vaikkapa tuo 350mA. En tunne LEDien teholähteitä (ei siis "virta-") mutta arvaan tuon 65V 350mA tarkoittavan, että se antaa 350ma:n virtaa kuormaan parhaansa mukaan mutta antojännite nousee maksimissaan 65:een volttiin. Näin minä merkitsisin virtalähteen, mutta viisaammat korjatkoot. Ja ihmiselle vaarallinen virta alkaa muutamista milliampeereista, johon helposti päästään vaikka märillä käsillä. Huomatkaa että kuiva iho vastustaa sähköä enemmän kuin kostea. - viritys se on
liian ahdasta nimime kirjoitti:
rkilleni. Naurettava 19 merkin tila nimimerkille, eihän siihen mahtuisi tavallinen suomalainen nimikään.
Asiaan:
Olen samaa mieltä että voi olla vaarallinen. Jos lähde on oikea vakiovirtalähde, se nostaa antojännitteensä niin suureksi, että kuorman läpi kulkee aina se vakiovirta, vaikkapa tuo 350mA. En tunne LEDien teholähteitä (ei siis "virta-") mutta arvaan tuon 65V 350mA tarkoittavan, että se antaa 350ma:n virtaa kuormaan parhaansa mukaan mutta antojännite nousee maksimissaan 65:een volttiin. Näin minä merkitsisin virtalähteen, mutta viisaammat korjatkoot. Ja ihmiselle vaarallinen virta alkaa muutamista milliampeereista, johon helposti päästään vaikka märillä käsillä. Huomatkaa että kuiva iho vastustaa sähköä enemmän kuin kostea.Luulisin, että jos vakiovirtalähde on ilman kuormaa, jännite voi olla huomattavasti suurempi. Eihän se muuten antaisi 64 volttia 350mA:n kuormalla? Hengenlähtö on lähellä. Jo 40mA tappaa. Tuskin jännitettä on edes suojaerotettu. Tuollaisia säästömuuntajiahan käytettiin halogeenivaloissakin. Laki sallii sellaisen kiinteässä asennuksessa eikä purkkia ole käyttäjän tarkoitus aukoa.
- EL-suunnittelija
Tosi elektroniikan tuntijoita täällä. Tuo vakiovirtalähde antaa 350mA ja KORKEINTAAN 64V ledien sarjakytkentää varten. Ledejä voi kytkeä n-kappaletta kunhan yhteenlasketut kynnysjännitteet eivät ylitä tuota 64V.
Jo 30mA voi olla vaarallinen virta riippuen lukemattomista seikoista, oletuksena AC50Hz ja kosketus kädestä käteen. Tasasähkö on turvallisempaa mutta en menisi sormiani tökkäämään liittimiin.
Kyllä sitä virtaa ihmisen läpi liikkuu kohtalaisesti jo pienilläkin jännitteillä, itsehän saan 9V paristolla ledin syttymään(tosin himmeästi) kun kytken itseni sarjaan ledin kanssa.
Eikös max. 42V jännitteet ole suojajännitteitä, ja tätä suuremmat jännitteet on kosketussuojattava? Ainakin itse suojaisin! - Joopa jaa..
"Tosi elektroniikan tuntijoita täällä. Tuo vakiovirtalähde antaa 350mA ja KORKEINTAAN 64V ledien sarjakytkentää varten. Ledejä voi kytkeä n-kappaletta kunhan yhteenlasketut kynnysjännitteet eivät ylitä tuota 64V."
Ei noista harrastelijoiden vehkeistä aina tiedä, miten ne on tehty ja miten jännitteet ilmoitettu. Jos vaikka sarjakondensaattorillä verkosta, niin tyhjäkäyntijännite = verkkojännite. Joten turhaa on vouhotella ylimielisesti toisista vastaajista.
"EL-suunnittelija" pitänee itseään tosi ammattilaisina, vai mitä?
Ihan toisten vastaajien puolesta kirjoitan. Itse tässä en ollut mukana, vaikka minulla elektroniikan ammattikokemusta saattaa olla varsin mittavastikin - juuriLEDit asentanut
Uskoisin sen virtalähteen olevan samantyyppinen step down hakkuri kun minulla on max 6:lle led valolle tarkoitettu. Max jännite 23V kuorma irrotettuna. Eli tuskin tuo 64V ylittyy. Jos se muuntaja on himmennettävä niin varmaan 100 - 200KHz taajuista PWM:ää. En kyllä itse kokeilisi miltä tuntuu sähkö siitä.
- lmodaaja
Tässäpä tarkempaa tietoa käyttöön aikomastani vakiovirtalähteestä.
Jännite asettuu 60-98V välille,riippuen sarjaan kytkettävien ledien määrästä.
high power waterproof LED driver
- Input voltage: 85-265V
- Output voltage: 60-98V
- Output current: 320mA
Siis, lähteekö henki, jos joutuu lähtöpuolen virtapiirin osaksi? - Ent. ammattilainen
Todennäköisesti ei lähde, mutta saattaa lähteä! En suosittele kokeilemaan, enkä asentamaan siten, että joku muu voi kokeilla. Vastuukysymykset ovat aika rankkoja, jos tapat jonkun.
- Varohan ittees
100V ja 0,35A voi ola tappava.Tasavirta on vaarallisempaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803