Voivatko esim. kuume tai vatsatauti tarttua ihmisestä gerbiiliin? Olen kipeänä ja heräsi kysymys tästä. Olen vältellyt gerbiilieni käsittelemistä, ihan varmuuden vuoksi. Jos taudit voivat tarttua, millaisina ne ilmenevät gerbiileillä? Kiitos jos saan joltain vastauksen :)
Voivatko taudit tarttua?
6
169
Vastaukset
- Nipsuliini
Siis eieieieiei, ei mun pitäny kirjottaa kuume! Siis FLUNSSA tai vatsatauti :D Olin taas omissa ajatuksissani...
- helppaaja
ei ne yleensä tartu mutta gerbiilien taudit voi tarttua ihmiseen.
vältä käsittelyä kuitenkin! - Nuuhanenä
Hamsterit voivat saada lievän tartunnan flunssaisilta omistajiltaan, eli kun omistaja on sairastunut niin jonkin ajan kuluttua hamsteri niiskuuttaa hieman. Gerbiileistä en tiedä, mutta vähennä päivittäistä käsittelyä mutta älä jätä kuitenkaan kokonaan käsittelemättä, tauti voi kestää ja gerbiilit villiintyä hieman.
- mellie
Useat taudit ovat isäntäspesifisiä, eli eivät tartu lajien välillä tai eivät aiheuta tautia kuin tietyssä lajissa. Esimerkiksi salmonella voi tarttua käsittääkseni myös gerbiiliin. Ihan hyvä siis varmaan varmuudeksi olla varovainen, mutta todennäköisesti varotoimeksi riittää, että peset kädet hyvin ennen ja jälkeen gerbujen käsittelyn, etkä turhaan pärski gerbiiliäsi päin. Todennäköisesti tartuntavaaraa ei kuitenkaan edes ole.
- ei voi tarttua.
Ei voi, ihmisillä ja gerbiileillä on täysin eri bakteerikanta, eikä ihmisten taudit tartu gerbiiliin tai toisinpäin.
- Nipsuliini
Kiitos paljon näistä kaikista, auttoivat paljon! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5922048- 1011023
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18967Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4827Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101826Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749- 70747
- 63715
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?74678- 65553