Jännitysniska?

Huolestunut_nainen

Mulla on ollut jo vuosia kaikkea kummallisia oireita ja mietin voisiko nämä kaikki johtuakin "vain" jännittyneestä niskasta? Tässä erilaisia oireita:

-Jännittynyt niska, pää ja hartiat
-Valoherkkyyttä
-hutera, huimaava olo, paranee lepoasennossa
-Korvien suhina, kun nousee esim. sängyltä ylös
-Valopallojen näkeminen
-Ajatus takkuilee
-Usein yön jälkeen toinen puoli takaraivosta jomottaa ja on kipeä
-Puutumisoireita: kädet varsinkin yöllä voivat mennä ihan tunnottomaksi, saa ravistella aika pitkäänkin, ennen kuin tunto palaa
-Tasapaino- ongelmia
-Välillä nukkuessa, kun laittaa silmät kiinni, tulee voimakas tippumisen tai putoamisen tunne
-Raskas liikunta yleensä pahentaa oloa
-rytmihäiriöitä
-hengenahdistusta
-Jos pää on oikein jäykkänä ja jännittyneenä, niin tulee tunne, ettei sitä voi kääntää, ilman että se alkaa tärisemään (eikä itseasiassa voikaan)
-aamupahoinvointia
-lapojen välit lähes aina jotenkin kiristyneet
-ala-selässä pientä särkyä esim. istuessa
-pitkään tietokoneella ollessa olo pahenee
-hengityksen kuuluminen toisesta tai molemmista korvista

Tähän asti olen ajatellut kärsiväni paniikkihäiriöstä, mutta olen alkanut miettimään, olisiko oireille kuitenkin jokin fyysinen selitys. Olisin kiitollinen, jos jollakin olisi tietoa asiasta!

12

3644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentohuimaus

Heippa.....

Onpas tuttuja oireita, melkein koko litania:))

Itse kärsin noista kaikista vuosia, kunnes netin kautta löysin tekstiä sisäkorvasta ja asentohuimauksesta!!!

Oireeni olivat pahempia syksyisin ja keväisin ja kestivät n pari kk:tta kerrallaan, kunnes joko kokonaan tai osittain katosivat.

Viime syksynä, kun oireet taas pahenivat ,niin aloin tekemään liikkeitä joita käytetään asentohuimauksessa ja monen vuoden jälkeen huomasin että oireet lievittyi muutamassa päivässä!!

Itsellä ei ollut juurikaan oireita kesällä, mutta heti taas syksyn alettua.

Olen potenut kaikki nuo sinun oireesi. Huimaus oli pahinta ja sen mukana tuli lihasjännitykset joihin ei edes hieronnat ja lääkkeet auttaneet. Epätodellinen olotila, tasapaino-ongelmat, korvien suhinat jne.... mutta nyt heti kun koen että niskat jännittyy ja huimaa niin teen liikkeet jotka netistä aikoinaan löysin.

Itsellä on myös lihasjännitysten myötä tullut pinneoireita, sormet puutuu ja pistelee, alaselkä aristelee jne.... mutta monen vuoden jälkeen olen nyt ollut paremmassa kunnossa kun tehnyt asentohuimuksen liikkeitä ja saanut huimauksen yms oireet pois aj sen myötä on muutkin oireet kadonneet.

• Ap

Mistähän nuo ohjeet voisi löytää? Mullakaan nämä oireet eivät ole koko ajan päällä, vaan jotenkin vaihdellen. Joka päivä melkein kyllä tuntuu joku tuosta listasta olevan. Stressi tietenkin sitten pahentaa kaikkea. Olen yrittänyt venytellä ja harrastaa kevyttä liikuntaa. Tuntuu kyllä rentouttavan lihaksia, mutta raskas liikunta, missä esim. hypellään tai joutuu muuten ponnistelemaan paljon, aiheuttaa hirveän päänsäryn toiseen takaraivoon. Myös huonossa asennossa jonkun työn tekeminen saattaa aiheuttaa kovaakin päänsärkyä. Huimaavassa olossa myös kaikki ylimääräiset näköärsykkeet huonontaa olotilaa, kuten supermarkettien hyllyt ym.

• niskanen

Aivan selvät jännitysniskan oireet, asentohuimaustarinat ovat höpönlöpöä. Itselläni kaikki nuo oireet ja lukuisien tutkimusten jälkeen todettiin jännitysniska.
      Pitkänsitkeä vaiva, itse olen kärsinyt 6 vuotta tuosta pirulaisesta. Välillä helpottaa välillä pahenee. Kuntosali paras hoitomuoto. Toinen mikä auttaa on rentoutusharjoitukset. Venyttely niin ja näin, minulla ei auta juurikaan.
      Jaksamista!!

• Ap

Olen nyt tehnyt muutamia rentoutusharjoituksia ja ne ovat kyllä auttaneet ja venyttely autaa myös. Oireina on lisäksi usein päänsäryn alkaminen kuumassa saunassa, silmissä pimeneminen, puristava panta pään ympärillä, joskus pää tuntuu raskaalta jopa kannatella (tätä kylläkin vain harvoin), välillä tuntuu kuin näön tarkentaminen esim. lukemista varten olisi vaikeutunut, sumuinen olo ym ym.

Olen tosiaan pelännyt sairastavani pahimmillani jotain ms-tautia, mutta hyvä jos kyse on "vain" niskasta. Lisäksi reagoin helposti tiloihin, missä ilmanvaihto ei tunnu pelaavan.

• niskanen
        Ap kirjoitti:

Olen nyt tehnyt muutamia rentoutusharjoituksia ja ne ovat kyllä auttaneet ja venyttely autaa myös. Oireina on lisäksi usein päänsäryn alkaminen kuumassa saunassa, silmissä pimeneminen, puristava panta pään ympärillä, joskus pää tuntuu raskaalta jopa kannatella (tätä kylläkin vain harvoin), välillä tuntuu kuin näön tarkentaminen esim. lukemista varten olisi vaikeutunut, sumuinen olo ym ym.

Olen tosiaan pelännyt sairastavani pahimmillani jotain ms-tautia, mutta hyvä jos kyse on "vain" niskasta. Lisäksi reagoin helposti tiloihin, missä ilmanvaihto ei tunnu pelaavan.

Liian kuuma ja kylmä, ennen kaikkea veto, saa niska ja kallonpohjan lihakset sekä selkälihakset kiristymään ja oireet pahenevat. Stressi samoin. Itse en voinut katsoa tietokoneen näyttöön lainkaan, tekstistä ei saanut selvää ja tuli pahoinvointia. Täytyy myöntää, että joskus oli paniikinomainen tunne, kun lihakset kiristävät ja puristavat kuin köysillä.
        Kaikki hoitomuodot on käyty, hieronnat ja OMT- fyssarit, ei sanottavaa apua.
        Kuten aiemmin totesin, kuntosali on paras apu, siellä maltilliset harjoitukset, jotka vahvistavat niska- ja selkälihaksia. Itselläni ainakin kivut lievenivät huomattavasti. Sauvakävely, jota usein suositellaan, pahensi oireita.
        Eihän tähän vaivaan taida poppakonsteja olla, vaikka niitä ahkerasti markkinoidaankin. Stressin välttäminen, miellyttävä tekeminen, hyvä yöuni ja muut em. asiat auttavat omalta kohdaltani ainakin. Tavallaan vaivan
        hyväksyminen helpottaa. Kaipa tästä joskus selvitään.
        hyväksyminen auttaa jo asiaa. Panikointi ja

• niskanen
        niskanen kirjoitti:

Liian kuuma ja kylmä, ennen kaikkea veto, saa niska ja kallonpohjan lihakset sekä selkälihakset kiristymään ja oireet pahenevat. Stressi samoin. Itse en voinut katsoa tietokoneen näyttöön lainkaan, tekstistä ei saanut selvää ja tuli pahoinvointia. Täytyy myöntää, että joskus oli paniikinomainen tunne, kun lihakset kiristävät ja puristavat kuin köysillä.
        Kuten aiemmin totesin, kuntosali on paras apu, siellä maltilliset harjoitukset, jotka vahvistavat niska- ja selkälihaksia. Itselläni ainakin kivut lievenivät huomattavasti. Sauvakävely, jota usein suositellaan, pahensi oireita.
        Eihän tähän vaivaan taida poppakonsteja olla, vaikka niitä ahkerasti markkinoidaankin. Stressin välttäminen, miellyttävä tekeminen, hyvä yöuni ja muut em. asiat auttavat omalta kohdaltani ainakin. Tavallaan vaivan

Hups, läppärinäppis teki vähän ylimääräistä riviä..sori.

• Ap
        niskanen kirjoitti:

Mulla on usein pohjelihakset jumissa, voisko nämä jumitukset lähteä ihan jaloista asti? Tuulinen kylmä ilma, missä käy huju, pahentaa myös selkeästi oireita ja se veto. Joskus pystyn paljonkin olemaan kerralla tietokoneella, mutta välillä jo lyhytkin oleminen aiheuttaa omituista oloa ja näköhäiriöitä. Kuntosalilla käyn aina välillä, mutta liian raskaat painot eivät tee hyvää. Joskus kun katoo tekstitv:tä niin ne rivit tuntuu jotenkin hyppivän tms. Välillä en myös erota esim. taulukoista, että mitkä asiat ovat samaa riviä. Monesti tuntuu, kuin se jännitys olisi jotenkin pään sisäpuolella ja ihan tuolla kallossa (ei pelkästään hartioissa tai niskassa). Yksikin yö huonolla tyynyllä tai muuten jotenkin vinksahtaneella sängyllä nukuttuna saa hirveän toispuoleisen säryn ja jomotuksen aikaan. Oon kyllä aika tottunut näihin oireisiin, joten sinänsä nämä eivät ole mitään uutta.

• niskanen
        Ap kirjoitti:

Mulla on usein pohjelihakset jumissa, voisko nämä jumitukset lähteä ihan jaloista asti? Tuulinen kylmä ilma, missä käy huju, pahentaa myös selkeästi oireita ja se veto. Joskus pystyn paljonkin olemaan kerralla tietokoneella, mutta välillä jo lyhytkin oleminen aiheuttaa omituista oloa ja näköhäiriöitä. Kuntosalilla käyn aina välillä, mutta liian raskaat painot eivät tee hyvää. Joskus kun katoo tekstitv:tä niin ne rivit tuntuu jotenkin hyppivän tms. Välillä en myös erota esim. taulukoista, että mitkä asiat ovat samaa riviä. Monesti tuntuu, kuin se jännitys olisi jotenkin pään sisäpuolella ja ihan tuolla kallossa (ei pelkästään hartioissa tai niskassa). Yksikin yö huonolla tyynyllä tai muuten jotenkin vinksahtaneella sängyllä nukuttuna saa hirveän toispuoleisen säryn ja jomotuksen aikaan. Oon kyllä aika tottunut näihin oireisiin, joten sinänsä nämä eivät ole mitään uutta.

Kyllä mielestäni kaikki lihakset vaikuttaa kaikkiin. Pohkeet ja ennen kaikkea takareidet kun ovat kireät, niin se vaikuttaa selkään ja niskaan. Jännitysniskavaivoissa olisi keskityttävä koko kropan huoltoon, sitä kautta saa sitä yleistä rentouttakin. Kireyttä on kai syvällä olevissa lihaksissa, niihin ei hierontakaan auta. Tukirankaa mielestäni on vahvistettava melko suurilla painoilla rauhallisesti, ei repivästi. Treeni on oltava lisäksi säännöllistä, voi mennä vuosikin ennenkuin helpottaa.
        Redneck- nimimerkki toi hyvin esille tuon oman kropan liiallisen kuuntelemisen, näissä vaivoissa helposti havaitsee uusia kipuja ja oireita. Kivut ja kireydet vaikuttavat mielialaan ja välillä masentaa ja potuttaa.

• hui-mai-lee

"asentohuimaustarinat ovat hölynpölyä"

Aika rajusti sanot, mistä moiset mielipiteet?

Tässä hyvänlaatuisesta asentohuimauksesta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00224

Aloittajan oirelista on kyllä niin pitkä, että kannattaisi lääkäriin mennä käymään. Tuo asentohuimaus ei minusta sovi läheskään noihin kaikkiin oireisiin.

• -redneck-

Tension neck näyttää olevan yhteydessä paniikkihäiriöön enkä ihmettele kun pannari-ihmiset muutenkin kuuntelevat kroppaansa 24h/vrk.
      6. päivä nyt niska jumissa ja mikään ei näytä auttavan. Yritin ensin sirdaludilla jonka pitäisi rentouttaa mutta paskat.
      Eilen vedin 12 olutta ja auttoihan se vähän aikaa tosin nyt aamulla kostautui ja entistä pahempi niskalukko ja krapula päälle :/
      Vaikuttava luettelo aloittajalla ja oireet aika samanlaiset.
      Eniten minua ärsyttää näköhäiriöt ja huimaus enkä saisi olla tietokoneella ollenkaan kun siitä joutuu kärsimään.
      Onnistuin saamaan vatsankin sekaisin vaikka kuinka yritän tolkuttaa itselleni että kyseessä vain niska,,, mutta mutta.
      Täytyy vain toivoa että menis ohi ja kuntoilu/hieronta/venytykset vain pahentaa tilannetta.
      Akupunktio lieventää minulla mutta tänään ei enää ehdi mihinkään enkä muutenkaan voi ajaa tässä tilassa kun pää ei käänny mihinkään.

P*rkele yritetään sitte huojua vaivamme kanssa ja vaikken toivo tätä sairautta kelleen niin kiva etten ole yksin. Alkuaikoina joutui jopa ambulanssin tilaamaan kun ei tiennyt mistä on kysmys eli netistä jotain hyötyäkin.

• monioireinen

Itselläni oli lähes kaikki samanlaiset oireet kun alussa kirjoittaneella.
      Harrastin esim vaellusta, ja silloin kun oireet olivat päällä, niin en kestänyt edes korkeita paikkoja.

Asentohuimauksen hoitoharjoittelulla olen päässyt oireista eroon.

Huimaus aiheutti niskajännitystä, joka taas pahensi huimausta, ja sitä myöten oireita tuli todella paljon lisää.

Kymmeniä vuosia on oireita tullut podettua, ja olen huomannut niiden toistuvan aina syksyisin ( pahimmiten) ja kevättalvisin. Tiedä mistä tuo ajoitus johtuu, mutta nykyään alan heti tekemään liikkeitä joita asentohuimaukseen suositellaan ja oireet lievittyneet nopeasti.

Joku täällä ei uskonut tuohon, mutta ei se ota jos ei annakkaan, kokeilla liikesarjoja. Jos on epävarma mitkä liikkeet tekee, niin kannattaa kysyä ohjeita lääkäriltä. Hoito on helppoa ja ilmaista:)

• fdfsfsdf

Kannattaa koittaa myös lämpötyynyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe