Kysymyksiä vaihtarivuodesta!!

Kati

Eli siis aattelin hakee vaihtoon vuodeks 2013-2014, ja haluisin tietää mahdollisimman paljon hyviä ja huonoja puolia eri maista ja järjestöistä, ja muutenkin olis kiva kuulla kaikkia kokemuksia! :) Tässä siis muutama kysymys:
1. Mitä järjestöä suosittelisit, ja mitä et?
2. Englanninkielinen vai jonkun muun kielinen maa? (mun englannin taito ei oo mistään parhaasta päästä, ja haluisin oppia sitä paremmin)
3. Vuodeks vai puoleks vuodeks?
4. Haittaako kirjotuksia jos lähtee vasta 2 jälkeen?
5. Onko ees mahdollisuuksia päästä jos enkku lukiossa jotain 6-7?
6. Kuinka paljon menee rahaa itse matkan lisäks, eli kuinka paljon niitä muita kustannuksia sitten oikeesti tulee?

Ehkä isoin ongelma mulla on toi maan valinta. Oon miettiny aika paljon ihan perus Amerikkaa kun sinne niin monet lähtee, ja sitten Iso-Britanniaa, mutta sitten toisaalta mua on alkanu pikkasen kiinnostaa lattari maat varsinkin Argentiina, mutta en sitten tiiä onko se vähän hankalaa kun siellä ei puhuta kauheen hyvin englantia. No mutta oon kuitenkin avoin ihan kaikelle vielä, kun mitään ei oo lukkoon lyöty. :)

7

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaihtari

Vaihtojärjestöistä voin suositella YFU:ta, Rotaryja ja AFS:aa, nämä ovat kaikki voittoa tekemättömiä järjestöjä. En suosittelisi kaupallisia järjestöjä, kuuleman mukaan ne toimivat harmillisen usein periaatteella "kunhan ollaan saatu rahat, niin paskat koko vaihtarista".
      Itse lähden vaihtoon ensi vuonna, eli lukion 1. puolessa välissä, tämä johtuen maasta johon lähden (E-Korea); siellä lukuvuosi alkaa joulun jälkeen. En itse tosiaan vielä lukiossa ole, mutta voin kuvitella kirjoittamisen olevan vaikeaa ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Kyllähän siinä pakosti suomen kieli hieman huononee, kun vuoden puhuu ja ehkä jopa ajattelee toisella kielellä.
      Olen vaihtovuoden pituuden suhteen kokonaisen vuoden kannalla. Ensinnäkin hinta on puolella vuodella ja kokonaisella vuodella lähes tulkoon sama, ja puhutaan kuitenkin niin isosta summasta rahaa, että kannattaa ottaa siitä kaikki ilo ja hyöty irti. Toiseksi puolessa vuodessa ei läheskään samalla tavalla ehdi sisäistämään kohdemaansa kulttuuria vuoteen verrattaessa.
      Jotkut järjestöt vaativat lattari-maihin vähintään 2 vuoden espanjan opintoja, mutta eivät kuitenkaan kaikki. Englanninkielisistä maista suosituimpia ovat USA:n lisäksi Uusi-Seelanti, Kanada ja Australia. Jos haluat johonkin hieman eksoottisempaan, mutta silti englannin kieliseen maahan, niin on myös mahdollista lähteä Etelä-Afrikkaan vaihtariksi.
      Minne maahan menetkin, niin kannattaa lähteä ehdottomasti puhtaan mielenkiinnon perusteella. Esim USA:aan ei kannata lähteä perustein "se on todella suosittu=siellä on varmaan kivaa". Jos sinua kiinnostaa lattarimaat, niin silloin suosittelisin sinulle niitä. Itse ajattelin maata valitessani pääkriteereinä juurikin kiinnostusta ja toissijaisesti sitten hyötyä. Kielen oppimisen kannalta on ehkä hyödyllisempää opiskella kieltä, mitä et vielä osaa; vuoden kuluttua kielitaitosi on noussut silmittömästi, kun lähtöpisteenä on nolla. (eh nyt meni sekavaks....)
      Kaikki järjestöt vaativat kohtuullista koulumenestystä (k.a. väh 7.5) ja yleensä enkun pitää olla 9 tai 10, mutta kasillakin yleensä pääsee vielä. Sinuna en luovuttaisi jos enkun numero 7, mutta jos 6 niin kannattaa alkaa kyllä vähän petrata. Sitten vielä enkun taidosta, niin lähes kaikkiin englanninkielisiin maihin lähdettäessä on läpäistävä hyväksytysti SLEP kielitaitokoe.
      Noi muut kustannukset riippuvat ihan järjestöstä. Jotkut järjestöt antavat sinulle kuukausittain taskurahaa, jolloin rahaa ei välttämättä mene alkumaksun jälkeen ollenkaan. Sit joihinkin vaihtohintoihin sisältyy vakuutukset, mut ei kaikkiin. Tietyt järjestöt järjestävät myös valmennuksia, jotka valmentavat sinua vuottasi varten, sekä vuoden aikana. Yleisesti koko vaihtovuosi hommeliin kuluu hieman maasta riippuen noin 6000-9000 euroa. Monet vaihtojärjestöt myöntävät stipendejä, osa jopa koko vaihovuoden kattavia.

Ööh, no täs oli nyt tällänen tiivistetty tietopläjäys, lisää tietoa saat järjestöjen nettisivuilta, esim YFU, tai Rotary nuorisovaihto yms.

• Vaihtari

Eeh vielä askönen, niin kannattaa huomioida vielä ton haun suhteen, että joissain maissa yläikäraja on ensivuodella -95 tai jopa -96. Ei kannata kuitenkaan turhaan huolestua, joskus myös hieman vanhempia hakijoita on hyväksytty.

• tulevavaihtari

Itse suosittelen tälläistä kaupallista yritystä eli UP Educationia. Aina vastataan kysymyksiin ja sinusta todella huolehditaan ja tiedetään kuka olet, kun soitat heille.
      Rotary ja AFS hyviä myös.
      STS ja EF, näitä en suosittelisi.

• Kati

Kiitti vastauksista :) Sitä vielä, että mitä mieltä ootte exploriuksesta, kun ainakin yks mun kaveri on sen kautta lähössä ja se suositteli??

• vaihtaripoju

Kun nut noin erikseen kysyit exploriuksesta niin ajattelin tänne ketjuun vastata.

Suomen päässä explorius ei tee mitään muuta kuin ottaa sinulta rahat ja pistää matkaan jonka jälkeen hekottelee sille kuinka paljon idioottina heille maksoitkaan. He vain lähettävät sinut sikäläiselle järjestölleen joka käytännössä tulee hoitamaan kaiken heidän puolestaan. Eli explorius ei itse tee mitään, kaikki järjestön onnistuneisuus riippuu täysin siitä mikä järjestö hoitaa sinua sen vaihtomaan puolella. Itse sain koko vaihtovuoteni aikana kerran viestiä exploriukselta, eikä viesteihini heille tai vanhempieni viesteihin heille edes vastattu.

Täten siis koko sydämestäni jätän suosittelematta exploriusta, luultavasti ystäväsikin vain luuli vaihtomaansa järjestön olevansa vain exploriuksen jäseniä (joissain maissa näin saattaa ollakin) ja siten luuli että järjestön hyvyys ja mukavuus olivat exploriuksen ansiota.

Olin siis Japanissa vaihdossa, kerran sain jotain turhaakin turhempaa viestiä exploriukselta alkuaikanani. Jouduin vaihtamaan siellä myöhemmin isäntäperhettäni, sikäläinen järjestö ei tehnyt asialle miltei mitään ja löysinkin uuden isäntäperheeni itse ja kaiken tämän hässäkän aikana tai jälkeen explorius ei ottanut minuun mitään yhteyttä.

• turha--

Oon nyt vaihdossa Utahissa, Usassa. Tässä mun blogi, jos kiinnostaa lukea http://thebeautyoflife-utah.blogspot.com/ :)

1. Suosittelisin todellakin UP-Educationia. Etuna on pienessä järjestössä saatava yksilökohtainen neuvonta ja tuki. Haluavat oikeesti tuntea sut, ja saada sulle mahdollisimman hyvän vaihtarivuoden! Mun mielestä on ollu plussaa, et jokane vaihtari saa kans oman ikäsen entisen vaihtarin tukihenkilökseen. En oikeen tiiä ketä en suosittelis. Suosittelen kuitenki käydä kattoo monissa haastatteluissa/esittelytilaisuuksissa; saat vähä tuntumaa mitä oot mieltä järjestöistä ja mikä vaikuttaa sulle parhaalta (suurin osa kun on kuitenki ilmasia)

2.Mä valitsin enkunkielisen maan, mut se on ihan susta ittestäs kiinni mitä haluut oppia. Enkku on tietty helpompi, mut jos on halu oppia joku uus kieli ni kannattaa ehottomasti sit lähteä johonki muualle!

3. Ehdottomasti koko vuos. Harkitsin puolta vuotta, mut ku hintaa oli järjestöllä vaan joku 200 e enemmän, jos on koko vuoden, aattelin et on se sen arvosta, lähen sit vaik kesken kotiin jos silt tuntuu. Oon ollu niin tyytyväinen siihen päätökseen, en ois millään ollu valmis lähtee puolen vuoden jälkeen. Sillon sitä vasta on hyvät ystävät, perhe, ja kaikkeen on tottunu.

4. En osaa sanoo kirjotuksista, mut koulus opo osaa varmaan vastata siihen.

5. Pitäis olla ihan hyvät mahollisuudet. Lähinnä ne vaan haluu tietää et ymmärrät ees jotain, kyllä tääl sitä oppii väkisinki! Tunnen monia vaihtareita, jotka tuskin puhu ollenkaan enkkua tullessaan.

6. Ennen matkaa on tietty vakuutukset, läppärit (jos sellasen hankkii), matkalaukut yms. kulut. Täällä paikan päällä rahaa menee koulumaksuihin (oisko ollu joku 100e/vuosi, ku kaikist kursseist täytyy maksaa hiuka julkisea koulussaki), bussimatkat (jos tarvii), lounasmaksut (jos ei tee omaa lounasta), vaatteet, kkännykkä yms. muu viihde, kampaaja, koulun tanssit ja muut sellaset. Riippuu hyvinki siitä millai oot tottunu käyttää rahaa.

• EI STS!!!

Mikä tahansa muu, muttei STS!!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe