Meillä on 3v täyttänyt pikkuinen neiti.Nukkunut vieressäni syntymästään asti tiukasti kiinni.Imetän vielä tyttöä.Lapseni ehdoilla ja tyttö sitä haluaa.Luultavasti vielä jonkun aikaa on tämä nyt jo vähän vähentynyt.Öisin vielä herää syömään 2-3 kertaa.Nyt mieheni jo puhuu tytön siirtymisestä omaan sänkyyn ja minä en ole tästä ihan varma kun pikkuinen vielä tarvitsee minun huomiotani öisin.Olemme jo miettineet toista lasta ja silloin viimeistään pitäisi varmaan siirtää pikkuinen pinnasänkyyn ja sänky minun viereeni imetystä varten.Mies on myös sitä mieltä, että mahdollinen tuleva vauva saisi alusta alkaen alkaa nukkumaan omassa sängyssään.Nämä on nyt meillä ristiriidassa.Haluan pitää lapset tietenkin lähelläni ja olisikin varmasti parasta, että toinen lapsi asettuisi toiselle puolelleni nukkumaan ruokinnan takia ja mieheni sitten valvoisi esikoisen unta.Miten tälläisen asian kanssa nyt voi ratkaisun nähdä?
Lapseni parasta
33
492
Vastaukset
- Provo pakko olla!
Ei kukaan selväjärkinen ihminen noin toimi, tai jos toimii, niin hanki itsellesi ammattiapua!
- ed
voi hyvänen aika..! imetät 3 vuotiasta?!!! huh huh,ootko vähän pimee. 3 vuotiaan ei tod kuulu nukkua vanhempien vieres, siinä onki sulla työmaa opettaa nukkumaan omas sängys/kämpäs, onnea vaan.
- niin kapeaa
WHO edelleenkin suosittelee imetystä VÄHINTÄÄN 2v ikään, ei kolmevuotias imetettävä mikään ihme ole. Siinä missä maailmaan mahtuu näitä alusta pitäen korvikevauvoja niin mahtuu taaperoiksi imetettyjäkin, eikä jälkimmäiset ainakaan epäluonnollisempia tai oudompia ole.
- Heips!
Ravintoahan lapsesi ei enää öisin tarvitse, kokeile tarjota vettä eikä rintaa yöllä.
Siirtäkää likka omaan sänkyyn teidän sängyn vierelle, hali kun herää yöllä, mutta älä anna rintaa.
Helppoa on arvostella muita, ja aion nyt itsekin sortua siihen että sanon että kohtelet 3vuotiasta kuin 1vuotiasta. - oikea äiti
minulla nukkuu 3v tyttö vieressä miltei joka yö. tai nukkuukin. hän on mulle henki ja elämä. millään muulla ei ole väliä. mies ehtii siihen sitten joskus mutta nyt on lapsen paikka siinä niin kii kun voi olla. en yhtään syyllistä aloittajaa. kaikki muut nisäkkäät pitää pienokaistaan vieressä ja tärkeimpänä koska ovat sen maailmaan saattaneet.miksi se pitäisi työntää pois..että äiti pääsee rauhassa nukkumaan?itsekästä minusta.hyljeksitään omaa jälkikasvuaan. ja eipä nyky äitit ehdi imettämään kun ekan viikon kun keksitään ettei maitoa tule! kun on paljon tärkeempää istua naamakirjassa,ja lentää imemässä sätkää. siinä tärkeimmät. minulle lapsi on rakkainta,annansille kaiken minkä voin.
- Itse olet itsekäs!
Tekstissäsikin puhut vain sinusta, ja sinun tarpeistasi, et siitä, onko se lapsen parhaaksi. Mikä nisäkäs pitää pienokaistaan vieressään 3 vuotta, kysynpä vaan?
Lapsen kuuluu myös kasvaa ja kehittyä, ei yhtä kehitysvaihetta saa jättää päälle, vaikka kuinka se tuntuisi äidistä kivalta, se on itsekästä! - Ihmettelennn
Itse olet itsekäs! kirjoitti:
Tekstissäsikin puhut vain sinusta, ja sinun tarpeistasi, et siitä, onko se lapsen parhaaksi. Mikä nisäkäs pitää pienokaistaan vieressään 3 vuotta, kysynpä vaan?
Lapsen kuuluu myös kasvaa ja kehittyä, ei yhtä kehitysvaihetta saa jättää päälle, vaikka kuinka se tuntuisi äidistä kivalta, se on itsekästä!Ööö, mikä (muu) nisäkäs laittaa pienokaisensa omaan huoneeseen häkkisänkyyn, tai vaikka naapuriluolaan, kun pienokainen vielä huolehdi itse perustarpeistaan ja on siis täysin huollettava? Eiköhän nuo elukat nuku emon tuntumassa niin kauan kun sitä huoltoa kaipaavat?
Lapsen kuuluu kasvaa ja kehittyä, mutta tämä lapsen erillään nukuttaminen on ihan nykyajan länsimainen keksintö. Hui kamala miten on ihmiset ennen selvinnytkään tai selviää edelleen suuressa osassa maailmaa! - No miksköhän :D
Ihmettelennn kirjoitti:
Ööö, mikä (muu) nisäkäs laittaa pienokaisensa omaan huoneeseen häkkisänkyyn, tai vaikka naapuriluolaan, kun pienokainen vielä huolehdi itse perustarpeistaan ja on siis täysin huollettava? Eiköhän nuo elukat nuku emon tuntumassa niin kauan kun sitä huoltoa kaipaavat?
Lapsen kuuluu kasvaa ja kehittyä, mutta tämä lapsen erillään nukuttaminen on ihan nykyajan länsimainen keksintö. Hui kamala miten on ihmiset ennen selvinnytkään tai selviää edelleen suuressa osassa maailmaa!Mikä muu nisäkäs tekee jälkikasvustaan yhtä avuttoman, kuin ihminen?
- Mieti vähän
Ei millään pahalla, mutta turha ihmetellä, jos mies hakee jossain vaiheessa läheisyyttä ym. muualta...
- yugefhj
Nimenomaan. Siis yleensä nisäkkäiden pennut lähtevät pesästä suht aikasin.. Ja en nyt tarkoita että ihmislapsi olisi siihen valmis 3v iässä, mutta kyllä aivan varmasti on valmis nukkumaan omassa sängyssä ja omassa huoneessa! On ihmisvanhempien tehtävä ja velvollisuus opettaa lapsensa itsenäisiksi ja turvallisisksi ihmisiksi. Sitä ei saavuta pitämällä lasta vieressä 24/7 vuodesta toiseen. Ja en, en tarkoita että noin pientä pidä jättää yksin huolehtimaan itsestään, vaan tarkoitan pieniä askeleita, vähän kerralla, muttaa aina itsenäistymisen suuntaan. Lapsi ei voi noin läheisriippuvaisessa suhteessa hyvin!
Ja mä en jaksa näitä WHO-viittauksia mitä imetykseen tulee. Ei kai se nyt ole voinut mennä keneltäkään ohi, että se vähintään kahden vuoden suositus koskee ennen kaikkea k-e-h-i-t-y-s-m-a-i-t-a. Missä lapsilla ei siis ole kunnon ruokaa tai puhdasta vettä. Suomessa taaperoimetys on lapsen ravinnonsaannin kannalta turhaa, äidin fiksaatiosta ennemänkin on kyse. Toki saa imettää lastaan vaikka kouluikään, mutta ei se tervettä ole. - järki käteen
Ei todellakaan ole lapsesi parhaaksi, että imetät häntä vielä. Lapsi ei hyödy imettämisestä mitenkään enää tuossa iässä. Yösyötöistä on tullut tapa jo pari vuotta sitten, joten niistä voi olla todella vaikea eroon ilman huutoja. Lapsi ei ole enää pariin vuoteen tarvinnut ruokaa öisin. Elät jo nyt selvästi vain lapsesi kautta, joten et edes huomaa, että tuon ikäinen alkaa hävetä lapsellisia tapoja ikäistensä silmissä. Oma kolmivuotiaani häpesi jo sitä, että kerran nostin hänet väkisin vauihin kyytin kun hän kieltäytyi kävelemästä ja kaksi pienempää oli jo vaunuissa, joten muuta mahdollisuutta ei ollut. Tiettty paras kaveri osui sen reitin varrelle ja näki pikkumiehen kyydissä. No sen jälkeen ei enää tarvinnut miettiä tarvitseeko nostaa kyytiin, jalkapatikka kelpasi mainiosti aikuiseksi asti.
Toinen asia on se, että tuhoat myös parisuhteesi, koska sinulla ei näytä olevan aikomustakaan kuunnella miehesi tarpeita. Tässä maassa on ihan tarpeeksi yksinhuoltajia varsinkin näitä martyyreitä, joten jos et halua liittyä heihin, niin siirrä lapsi pois rinnalta ja omaan huoneeseen ja mahdollinen tulokaskin perässä, muuten tuskin sama isä toista tulokasta tarjoaa ja mieti kuinka moni uusi mies olisi halukas jakamaan sängyn uuden naisystävän ja toisen miehen pikkulapsen kanssa..voin vannoa, että ei yksikään jos mies ei ole pedofiili. - kjökuir
Pyrkiikö aloittaja tähän? Kahden minutin kohdassa alkaa imetys. Tyttö sanoo, että hän ei halua koskaan lopettaa imemistä. Ukko saa vielä omansa osuutensa tisseistä.
http://www.youtube.com/watch?v=H6rFsxpqNBE - hörhömutsi
Minä ymmärrän hyvin kolmevuotiaan imetystä, ja todellisuudessahan moni jopa kouluikäinenkin vielä nukkuu perhepedissä (=tulee harva se yö vanhempien sänkyyn) vaikka sitä muuten yleisesti paheksutaan.
Mutta kirjoituksestasi paistaa nyt kyllä ongelmia. Olisi ehkä syytä miettiä elämän tärkeysjärjestyksiä. Nyt lapsi on mennyt parisuhteen edelle. Lapsi on kuitenkin vain lainassa, kauttakulkumatkalla, kun taas puolison kanssa on tarkoitus jakaa koko elämä. Kolmevuotias ei todellisuudessa tarvitse yöllistä huomiota eikä ainakaan yöimetystä. Voit vallan hyvin (ja syytä olisi) tehdä lempeän yövierotuksen. (ja tämän sanon kaikella ystävyydellä ja itsekin taaperoita pitkään imettäneenä).
Nyt olisi syytä keskittyä enemmän siihen puolisoon ja huolehtia parisuhteesta, muuten se ei ehkä kestä toista lasta. Anna lapsen kasvaa. Kuulostaa aika oudolta että olisit siirtämässä 3-vuotiasta pinnasänkyyn, senikäiset kyllä nukkuvat jo tavallisessa lastensängyssä. Lapsesi ei ole vauva enää. Vauvalla tarpeet ja tahto ovat hyvin pitkälle samat, ja on ihan ok imettää pikkuvauvaa aina kun hän sitä tahtoo. 3-vuotiaan tahto sensijaan ei enää juurikaan ole sama kuin lapsen todelliset tarpeet, eikä leikki-ikäiselle pidä antaa karkkia tai yömaitoa aina kun tämä sitä keksii pyytää.
Teidän tilanteessanne siirtäisin 3-vuotiaan ensi sijassa omaan lastensänkyyn, vaikka sitten vaan siihen teidän sängyn viereen. Todennäköisesti hän samantien lakkaisi syömästä öisin kun ei olisi ihossasi kiinni. Sinä taas voisit hakea läheisyyttä puolisosi kainalosta.- 5567yu
Mä olen ihan samoilla linjoilla.
Itse imetin esikoistani 2 vuotiaaksi, lopetin koska tulin uudelleen raskaaksi. Mielestäni taaperoimetyksessä ei ole mitään ihmeellistä, hyvin monet sitä tekevät. Olen kuitenkin edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla, että yöimetyksistä kannattaisi pyrkiä eroon. Tuolla edellä on vouhotettu WHO:n suosituksesta imettää ainakin kaksi vuotiaaksi ja huomauttaisin vain, että jokainen tulkitsee sen omalla tavallaan. On totta, että se koskee etenkin kehitysmaissa eläviä, mut tuskinpa siitä haittaa on sivistyneemmissäkään valtioissa.
Mitä sitten tulee omassa sängyssä nukkumiseen, niin itse ratkaisimme sen lapsen ollessa 2,5 vuotias niin, että lastensänky siirrettiin omamme viereen. Nukuimme siis sitä ennen perhepedissä. Lasta valmisteltiin asiaan ja hän innostuikin asiasta kovasti. Omaan huoneeseen siirrämme nukkumaan sitten, kun se kaikista tuntuu luontevalta, ennen kouluikää kuitenkin ;) Vielä hän tarvitsee yöllä tukea, herätessään kesken unien haluaa usein pitää kiinni kädestä, kunnes nukahtaa uudestaan.
Mielestäni lapsia patistetaan liian aikaisin pärjäämään omillaan. Olkoon lapset lapsia niin kauan kuin mahdollista.
Ja mitä tulee parisuhteeseen, niin nämä meidän ratkaisumme on yhdessä päätetty ja myös mies on niiden takana. Parisuhdettamme pystymme kyllä hoitamaan muuallakin kuin sängyssä, mikä on oikeastaan aika piristävää, mielikuvitusta vaan kehiin! ;) Eikä se parisuhde myöskään niistä tisseistä ole kiinni, ainakin oma mieheni nauttii silminnähden muustakin kuin tissien räpläämisestä.
- maalaisjärjellä
saaha se muksu vieressä nukkua tietenki jos näkkee pahhaa unta, tai vaikka on kipee..muuten kolome vuotias kyllä nukkuu jo omassa sängyssä, iha varmasti saa rakkautta ja huolenpitoa mahottomasti! ja heitä sie helevettii se imettäminen? et sie sunkhan ole neuvolassa sulle tuosta jo sanonukki.. eihä tuossa ole järkiä huonostikkaa hyvinvointivaltiossa.. nyt vain muksu ommaan pettiin, opetat sille rajoja ja annat sitä rakkautta.. eläkä hyvä ihiminen tehe toista miehes kans ennenko tämä nykynen muksu on jo tarpeeksi iso.. :)
- hjhk
Ja missähän välissä teette sen seuraavan lapsen?...
Ehkä nyt olisi aika siirtää esikoinen omaan sänkyyn nukkumaan ilman yösyöttöjä... - 28
Pilaat sitten lapses hampaat ja psyyken.. Siisti mutsi..
- Ota selvää
http://www.imetys.fi/itu/hampaat.php
"Äidinmaidon sisältämä sokeri on laktoosia, jota Strep. Mutans -bakteeri ei ensisijaisesti osaa käyttää ravinnokseen. Ruotsissa tehdyssä tutkimuksessa (Wright 2001 Erikssonin & Mazharin 1999 mukaan) todettiin, että pelkkä äidinmaito ei ole yhtä kariogeenista kuin äidinmaito yhdistettynä johonkin sakkaroosinlähteeseen. Kariogeeniset bakteerit eivät siis kykene hyödyntämään laktoosia läheskään niin nopeasti kuin sokeria (sakkaroosia). Tämän lisäksi itse äidinmaito sisältää erilaisia antibakteerisia ja entsymaattisia aineita, jotka suojaavat laktoosia hajoamiselta. Laktoosi nimittäin pilkkoutuu pääasiallisesti vasta ohutsuolessa ja näin ollen laktoosi ei edesauta plakin muodostumista samoin kuin sakkaroosi.
Äidinmaito sisältää vähemmän proteiinia kuin monen muun nisäkkään erittämä maito. Pienemmästä määrästä huolimatta äidinmaidon proteiineista mm. laktoferriinillä on erittäin tärkeä osuus puolustusjärjestelmässä. Laktoferriini auttaa suojelemaan imetettyä lasta, sillä se voi tappaa bakteereja, viruksia ja hiivaa, kuten Candidaa. Äidinmaidon lisäksi laktoferriiniä on mm. syljessä, jossa sen tehtävänä on estää bakteeriston kasvu ja kiinnittyminen ikeniin ja hampaisiin. Tämän ominaisuutensa vuoksi sitä on nykyään lisätty moneen terveysvaikutteiseen hammastahnaankin. Laktoferriinin lisäksi maidon sisältämä kaseiini suojaa hampaita muodostamalla niiden pinnalle kalvon, joka heikentää plakin muodostamien happojen aiheuttamia tuhoja hammaskiilteelle. Myös maidon kalsium ja fosfori suojaavat hampaita kariesta vastaan kiillettä vahvistamalla. "
Että kun noin hyvin pilaa hampaat, niin väitteesi miten pilaa psyykkeen on yhtä uskottava. - 28
Ota selvää kirjoitti:
http://www.imetys.fi/itu/hampaat.php
"Äidinmaidon sisältämä sokeri on laktoosia, jota Strep. Mutans -bakteeri ei ensisijaisesti osaa käyttää ravinnokseen. Ruotsissa tehdyssä tutkimuksessa (Wright 2001 Erikssonin & Mazharin 1999 mukaan) todettiin, että pelkkä äidinmaito ei ole yhtä kariogeenista kuin äidinmaito yhdistettynä johonkin sakkaroosinlähteeseen. Kariogeeniset bakteerit eivät siis kykene hyödyntämään laktoosia läheskään niin nopeasti kuin sokeria (sakkaroosia). Tämän lisäksi itse äidinmaito sisältää erilaisia antibakteerisia ja entsymaattisia aineita, jotka suojaavat laktoosia hajoamiselta. Laktoosi nimittäin pilkkoutuu pääasiallisesti vasta ohutsuolessa ja näin ollen laktoosi ei edesauta plakin muodostumista samoin kuin sakkaroosi.
Äidinmaito sisältää vähemmän proteiinia kuin monen muun nisäkkään erittämä maito. Pienemmästä määrästä huolimatta äidinmaidon proteiineista mm. laktoferriinillä on erittäin tärkeä osuus puolustusjärjestelmässä. Laktoferriini auttaa suojelemaan imetettyä lasta, sillä se voi tappaa bakteereja, viruksia ja hiivaa, kuten Candidaa. Äidinmaidon lisäksi laktoferriiniä on mm. syljessä, jossa sen tehtävänä on estää bakteeriston kasvu ja kiinnittyminen ikeniin ja hampaisiin. Tämän ominaisuutensa vuoksi sitä on nykyään lisätty moneen terveysvaikutteiseen hammastahnaankin. Laktoferriinin lisäksi maidon sisältämä kaseiini suojaa hampaita muodostamalla niiden pinnalle kalvon, joka heikentää plakin muodostamien happojen aiheuttamia tuhoja hammaskiilteelle. Myös maidon kalsium ja fosfori suojaavat hampaita kariesta vastaan kiillettä vahvistamalla. "
Että kun noin hyvin pilaa hampaat, niin väitteesi miten pilaa psyykkeen on yhtä uskottava.Otappa selvää ihan itse!
"Pitkään jatkuneen imetyksen vaikutus
On huomioitava, että tiheä (lapsentahtoinen) imetys 12 kuukauden jälkeen voi aiheuttaa reikiintymistä lapsen hampaisiin, etenkin kun lapsi herää myös yöllä imemään. Yöllä syljen puolustusmekanismit ovat matalimmillaan.
Maidon sisältämä laktoosi ei vaikuta mutans-streptokokkien lisääntymiseen. Mutta jos lapsen suussa bakteerien määrä lisääntyy voimakkaasti esimerkiksi sokeripitoisen ravinnon vaikutuksesta, voi äidinmaidon laktoosi ylläpitää plakissa happamia olosuhteita, jolloin hampaiden reikiintyminen käynnistyy."
Lähteenä terveyskirjasto.
Ja tutkimuksessa mihin itse viittasit todettiin äidinmaidon tuhoavan hampaat erittäin nopeasti kun se on yhdistetty sokeriin. Sokeriin jota normaalista ruokavaliosta saa eri muodoissa väkisin. Alkuperäinen kirjoittaja tuskin täysi-imettää. Tai jos täysi-imettää niin varmaan lastensuojelukin on jo kimpussa kun kolme vuotiaan ravinnon tarve ei millään täyty ainoastaan äidinmaidosta.. - Ota selvää
28 kirjoitti:
Otappa selvää ihan itse!
"Pitkään jatkuneen imetyksen vaikutus
On huomioitava, että tiheä (lapsentahtoinen) imetys 12 kuukauden jälkeen voi aiheuttaa reikiintymistä lapsen hampaisiin, etenkin kun lapsi herää myös yöllä imemään. Yöllä syljen puolustusmekanismit ovat matalimmillaan.
Maidon sisältämä laktoosi ei vaikuta mutans-streptokokkien lisääntymiseen. Mutta jos lapsen suussa bakteerien määrä lisääntyy voimakkaasti esimerkiksi sokeripitoisen ravinnon vaikutuksesta, voi äidinmaidon laktoosi ylläpitää plakissa happamia olosuhteita, jolloin hampaiden reikiintyminen käynnistyy."
Lähteenä terveyskirjasto.
Ja tutkimuksessa mihin itse viittasit todettiin äidinmaidon tuhoavan hampaat erittäin nopeasti kun se on yhdistetty sokeriin. Sokeriin jota normaalista ruokavaliosta saa eri muodoissa väkisin. Alkuperäinen kirjoittaja tuskin täysi-imettää. Tai jos täysi-imettää niin varmaan lastensuojelukin on jo kimpussa kun kolme vuotiaan ravinnon tarve ei millään täyty ainoastaan äidinmaidosta..hampaiden harjaamisellahan ei voi mitenkään estää mitään näistä?
Suuvesi, fluoritabletit? - 6+13
Ota selvää kirjoitti:
hampaiden harjaamisellahan ei voi mitenkään estää mitään näistä?
Suuvesi, fluoritabletit?3 vuotiaalle lapselle suuvettä?? Joo ei kuulosta hyvältä.. Fluoritabletit menis..
- 28
Ota selvää kirjoitti:
hampaiden harjaamisellahan ei voi mitenkään estää mitään näistä?
Suuvesi, fluoritabletit?Voi toki hieman estää.. Mutta kyllä se nyt vaan on niin ettei jatkuvat happohyökkäykset ole kehittyville hampaille hyväksi. Varsinkaan öisin. Tuskin alkuperäinen käy kolme kertaa yössä harjaamassa niitä hampaita.
- rautalangasta
28 kirjoitti:
Voi toki hieman estää.. Mutta kyllä se nyt vaan on niin ettei jatkuvat happohyökkäykset ole kehittyville hampaille hyväksi. Varsinkaan öisin. Tuskin alkuperäinen käy kolme kertaa yössä harjaamassa niitä hampaita.
Niin siis kun nimenomaan on tutkittu että se pelkkä äidinmaito ei hampaita reikiinnytä jos hampaat on illalla harjattu. Mutta jos hampaita ei harjata ja niihin jää ruuantähteitä ja plakkia ja siihen sitten tulee yöllä maitoa päälle niin tilanne on paha.
- Le bon
No, ymmärrän ensinnäkin tosi hyvin sua siinä, jos koet lasten vieressäsi nukkumisen helpommaksi ja lapsellesi tärkeksi. Ja mitä tulee imettämiseen, niin olet varmaankin hyvinkin tietoinen siitä, että biologisesti ihmisen imetyksen kestoksi on laskettu se 4-7 vuotta, ja osaat varmaan suhteuttaa muiden huomautukset siitä omaan arvoonsa. Sekin on totta, että jotkut lapset heräilevät öisin, kaikista hyvistä keinoista ja tarkoituksista huolimatta, mutta toisaalta joskus saattaa myös itse jämähtää yhtä samaa levyä soittamaan, eikä huomaa, että voisi jo siirtyä eteenpäin.
Ehdottaisin, että ajattelet asiaa nyt miehesi ja sinun välisenä asiana. Jostain syystä miehesi kaipaa tilaa sänkyynne. Mikähän saa hänet toivomaan sitä? Millaista olisi, jos sängyssä olisitte vaan te aikuiset? Nukkuisitteko paremmin, olisiko teidän kahden välistä läheisyyttä enemmän? Vai tuntuisiko sinusta, että joustaisit tällöin liikaa omien tunteidesi ja kokemuksesi kustannuksella? Osaisitko miettiä, mikä saa sinut tuntemaan niin, jokin miehesi tavassa esittää asia vai jokin muu syy?
Jos tunnet, ettei siirtyminen omiin peteihin olisi vielä sinulle ajankohtaista, olisiko muita vaihtoehtoja? Isompi peti? Lapset säännöllisin väliajoin yökylään ja siten tilaa estottomalle rakkaudelle? Riittäisikö vieressä oleva lapsen sänky, josta lapsi näkee tarvittaessa sinut helposti, mutta voisi jopa itse kokea olevansa "iso" kun nukkuu ihan omassa, juuri häntä varten laitetussa sängyssä?
Tsemppiä teille yhteisen ratkaisun löytymiseen niin, että jokainen kokee tulleensa kuulluksi:)- 20
SUOMALAISTEN lasten imetys suositus on täysimetystä 6kk ja siihen 6kk muun ruuan ohella. Biologisesti imettämään pystyy jotkut vaikka ikuisesti, se ei tee siitä normaalia.
- Riitta K.
Kannattaa imettää ainakin esikouluikään asti ( siis 5-7 vuotiaaseen).Itselläni on jo aikuiset lapset ja jokaista neljää olen imettänyt ainakin 5v asti.Öisin myös useita kertoja heräilty on.Kaikki lapset nukkuneet samassa sängyssä ja sängyt vieressä.Usein kahta samaan aikaan ja varsinkin öisin.Viimeistään 8v nukkuivat ilman äidin imetystä.Jaksamista teille.Miehen kanssa voi hyvin olla muissakin huoneissa ja hoitaa suhdetta tekemällä jälkeläisiä.
- viikonnauru
Et voi v sentään olla tosissas...yhtä hullu kuin ap kirjoittaja,heh varmaan siinä päiväkotikaverit nauraneet hersyvästi kuullessaan että pitää mennä kun äippä tulee imettämään,jeesus sentään:))))
- äippädäippä
oon kuullut että jotkut ovat imettäneet lapsiaan jopa kouluikään asti. tuosta vierestä nukkumisesta olen sitä mieltä kun oma lapsuus on vielä niin hyvin muistissa, että olisi hyvä hyvissä ajoin opettaa lapsi omaan sänkyyn ja huoneeseen. itsellä oli lapsena vaikeuksia oppia nukkumaan omassa sängyssä ja varmaan olisi helpottanut jos aikaisemmi oltaisi ruvettu opettamaan
- päivänvitsi
Häh..3.v lapsi ja rintaruokinnassa???Ja sitten vielä miettisit pinnasänkyyn laittamista.....hahhaaa,joko olet provo tai muuten vaan hullu.Tuossa iässä meillä jo lapset ainakin vuoden nukkuneet omassa huoneessa ja nuorisosängyssä.
- Helena.
Onpas hienoa kun lapsi saa paljon läheisyyttä.Äiti on lapselle se paras tuossa iässä ja mitä pidempään lapsta imetetään ja hoivataan sen parempi elämä sille tulee.Imetystä olisi mielestäni hyvä jatkaa riittävän kauan siis aina kun lapsi haluaa annetaan rintaa vaikka öisin sitten ei se katso aikaa eikä paikkaa.Myös iällä ei ole merkitystä.Isä kyllä ymmärtää ja leikkii lapsen kanssa silloin kun äiti tekee ruokaa ja siivoaa.
- 10+9
Mitä jos isä ei teekkään mitään?? Ja mitä jos läheisyyttä on liikaa ja lapsesta tulee ongelmanuori isona kun ei saakkaan rahaa ja kaikkea mitä haluaa??
- kaikkea sitä kuulee
Kun luin tämän ketjun, en ihmettele enää ollenkaan erolapsien suurta määrää. Miten jotkut äidit voivat höpsähtää näin pahasti lapsen saamisen jälkeen! Ei mikään ihme, jos mies pettää ja/tai lähtee, kun äiti elää noin totaalisessa symbioosissa lapsiensa kanssa. Vauva on tietysti vauva, mutta kouluikää lähestyvää vielä imetätte ja nukutatte aikuisten vieressä vakituiseen. Uskomatonta! Ettehän te miestä ole oikeastaan edes parisuhteeseen tarvinneet, kunhan vaan joku siittää lapset teille. Mitenkähän mahtaa käydä kun lapset haluavat omia harrastuksia ja omaa elämää. Nämä ovat juuri niitä mammoja, jotka esittävät niissä tilanteissa marttyyriä, seuraavat lapsiansa joka paikkaan, kukaan kaveri ei kelpaa vanhemmille, kukaan tyttö/poikaystävä ei kelpaa. Ei voi kuin sääliä tällaista lasta ja heidän isää.
- kiikkuillo
No ei se nyt aina ihan noin mene. Itse imetin lastani pitkään ja nukutin vieressäni pitkään. Mieheni pysyi rinnallani, koska olemme hyviä puhumaan keskenämme ja mieskin oli sitämieltä, että antaa luonnon hoitaa. Eli toisin sanoen lapsi sai itse päättää millaiseen tahtiin haluaa itsenäistyä. Ihan normaali ja toimelias lapsi tuosta on tullut, eikä tosiaan mikään äidin helmoissa roikkuja! Parisuhteemme kukoistaa ja lapsi itsenäistyy kokoajan enemmän. Itse en ole lapseen takertuva äiti, vaan annan syliä ja turvaa silloin kun sitä tarvitaan, en työnnä väkisin pelottavaan tilanteeseen.
Täällä netissä on kyllä tosi helppo arvostella, kun ei tarvii henkilöllisyyttään paljastaa. Muistetaanhan kuitenkin, ettei kukaan meistä ole täydellinen ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 231803
- 67742
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako210616- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </342532