Kuinka suuri välys on ok vannasputken kumilaakerissa? Huomasin potkuria heiluttaessa että siinä on pieni klappi. Kumilaakerin molemmissa päissä on myös pieniä hiushalkeamia. sisäpuolen näin vedenottoaukosta. Laakerin iästä ei ole varmuutta vene on reilut 20 vuotta vanha. Saako potkuria pyörittää edes käsin? kun laakeri on kuivana en tiedä kuinka herkästi se edes pyörii.
Vannasputken kumilaakerin kunto.
9
2130
Vastaukset
- Noin se menee
Saa pyörittää.Vaihda ihmeessä kumilaakeri,ollee jo loppu.Irroita peräholkki ja pujota rautasahan terä siitä läpi ja sahaa rautasahalla vanha kumilaakeri halki ja sit lyät sen ulos jollain temmillä.Paina uusi laakeri sisään jollakin prässillä tai ruuvipenkissä,muista öljytä pinnat.
- tiop
Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.
tiop kirjoitti:
Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.
Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.
- kumiöljy
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.
älä öljyä kumipintaa urpovaa
- tiop
kumiöljy kirjoitti:
älä öljyä kumipintaa urpovaa
En pronssiholkin ja laakeripesän välin
- Välittajä_LKV
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.
Me Välittäjät emme koskaan tiivistä vannasputkea. Annamme veden tulla sisään ja poraamme rteijät pohjan läpi suorille putkille.
Välittäjä_LKV - kapu14
tiop kirjoitti:
En pronssiholkin ja laakeripesän välin
Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta. kapu14 kirjoitti:
Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.
Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.
Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.
Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.- ukyjmrtyuiol
e.d.k kirjoitti:
Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.
Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.
Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.
Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.Wickströmi heittää nyt hölynpölyään taas toisten nimimerkillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1361260
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34791Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 14570
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä25521Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott29506Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad24500- 22467
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .14462Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver14461