Vannasputken kumilaakerin kunto.

MA

Kuinka suuri välys on ok vannasputken kumilaakerissa? Huomasin potkuria heiluttaessa että siinä on pieni klappi. Kumilaakerin molemmissa päissä on myös pieniä hiushalkeamia. sisäpuolen näin vedenottoaukosta. Laakerin iästä ei ole varmuutta vene on reilut 20 vuotta vanha. Saako potkuria pyörittää edes käsin? kun laakeri on kuivana en tiedä kuinka herkästi se edes pyörii.

9

1730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin se menee

      Saa pyörittää.Vaihda ihmeessä kumilaakeri,ollee jo loppu.Irroita peräholkki ja pujota rautasahan terä siitä läpi ja sahaa rautasahalla vanha kumilaakeri halki ja sit lyät sen ulos jollain temmillä.Paina uusi laakeri sisään jollakin prässillä tai ruuvipenkissä,muista öljytä pinnat.

      • tiop

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.


      • tiop kirjoitti:

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.


      • kumiöljy
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        älä öljyä kumipintaa urpovaa


      • tiop
        kumiöljy kirjoitti:

        älä öljyä kumipintaa urpovaa

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin


      • Välittajä_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        Me Välittäjät emme koskaan tiivistä vannasputkea. Annamme veden tulla sisään ja poraamme rteijät pohjan läpi suorille putkille.

        Välittäjä_LKV


      • kapu14
        tiop kirjoitti:

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.


      • kapu14 kirjoitti:

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.


      • ukyjmrtyuiol
        e.d.k kirjoitti:

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.

        Wickströmi heittää nyt hölynpölyään taas toisten nimimerkillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      37
      2736
    2. Miten kaivattusi teki sinuun lähtemättömän vaikutuksen?

      Minulla kävi niin, että hän laittoi ruokaa, kun olin nälkäinen. Tie miehen sydämeen käy vatsan kautta.
      Ikävä
      89
      1184
    3. Alkon myynti putosi kesäkuussa 10 prosenttia

      Niin se hallitus tuhoaa valtion verokertymää ylisuurella alkoholiverolla, kun kansalaiset hankkivat juomansa ulkomailta.
      Maailman menoa
      127
      979
    4. Oliko mies vetäytyminen

      Toimiva veto? Miten meille kävi. Ei hyvin ja mahdottomalta tuntuu tilanne nyt.
      Ikävä
      61
      967
    5. Mitä söitte Hänen kanssaan yhdessä viimeksi?

      Tällainen vihjeketju:)
      Ikävä
      66
      907
    6. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      77
      881
    7. EU:lta tyly ratkaisu Temulle

      On se hyvä, että EU on vihdoin ja viimein puuttunut noiden Kiinan krääsän kauppiaiden toimintaan. https://www.is.fi/ta
      Maailman menoa
      101
      828
    8. Oon tässä pohtinut että se nainen

      Ei sovi sulle. Ihmetyttää mitä näet hänessä. Mieheltä miehelle
      Ikävä
      70
      815
    9. Nainen on ihana

      ilta-päivää tosi söpölle naiselle 🤗😘☺ Jos saisin sinut nainen oisin onnellisin mies Etpäs tiedäkään keneltä tämä on?
      Ikävä
      25
      718
    10. Hallinto-oikeus kumosi valtuuston päätöksiä

      Teksti-tv kertoo, että valtuuston päätöksentekoon on osallistunut varavaltuutettu jolla ei ollut oikeutta osallistua. Mi
      Ähtäri
      30
      684
    Aihe