Vannasputken kumilaakerin kunto.

MA

Kuinka suuri välys on ok vannasputken kumilaakerissa? Huomasin potkuria heiluttaessa että siinä on pieni klappi. Kumilaakerin molemmissa päissä on myös pieniä hiushalkeamia. sisäpuolen näin vedenottoaukosta. Laakerin iästä ei ole varmuutta vene on reilut 20 vuotta vanha. Saako potkuria pyörittää edes käsin? kun laakeri on kuivana en tiedä kuinka herkästi se edes pyörii.

9

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin se menee

      Saa pyörittää.Vaihda ihmeessä kumilaakeri,ollee jo loppu.Irroita peräholkki ja pujota rautasahan terä siitä läpi ja sahaa rautasahalla vanha kumilaakeri halki ja sit lyät sen ulos jollain temmillä.Paina uusi laakeri sisään jollakin prässillä tai ruuvipenkissä,muista öljytä pinnat.

      • tiop

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.


      • tiop kirjoitti:

        Kelpaakohan tavallinen öljy?vai pitääköhän siihen olla jotain erikoisrasvaa.

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.


      • kumiöljy
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        älä öljyä kumipintaa urpovaa


      • tiop
        kumiöljy kirjoitti:

        älä öljyä kumipintaa urpovaa

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin


      • Välittajä_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei tarvitse olla, poikkeuksena kuparoidut teräsveneet ja betoniveneet.

        Me Välittäjät emme koskaan tiivistä vannasputkea. Annamme veden tulla sisään ja poraamme rteijät pohjan läpi suorille putkille.

        Välittäjä_LKV


      • kapu14
        tiop kirjoitti:

        En pronssiholkin ja laakeripesän välin

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.


      • kapu14 kirjoitti:

        Tietääkö kukaan , mitä ainetta se laakeriholkki on? Tuli vain sellainen ajatus mieleen ,että kun olen noita pienkoneita huoltanut ja korjaillut , niin niissä on sintratut pronssilaakerit . T´ämä tarkoittaa sitä ,että holkin valuvaiheessa siihen massaan on puhallettu ilmaa. Se, että saa tuollaisen sintratun pronssiholkin toimimaan oikein , niin ne huokoset on puristettava täyteen öljyä. Uskokaa tai älkää, mutta puhun nyt pienistä holkeista ja se menee näin ,että laitan sormen päälle holkin pystyyn ja täytän reiän normi 30W öljyllä piripintaan. Sitten puristan toisella sormella vastapuolelta . Holkin reikään syntyy paine, ja öljyllä ei ole kuin yki mahdollisuus. se tulee kyljestä läpi ja tämä on tosi. Nyt kun en tiedä, mistä aineesta tuo perälaakeri on, niin vaikea sanoa , tarvitaanko tuollaista temppua siihen. Tuon operaation tarkoitus on saada laakeriin ns. kapilaariilmiö. siis aina kun laakeri saa voitelua, niin kapilaari kuljettaa sen laakerin ja akselin väliin.
        Olen kuullut ,että osa perälaakereista on ns. vesivoitelulaakereita. , mutta en ole koskaan tutkinut toimintaperiaatetta.

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.


      • ukyjmrtyuiol
        e.d.k kirjoitti:

        Olet osittain oikeassa, muutamin lisäyksin.

        Ne laakerit, joita käytettiin mm. starttimoottoreissa, tasavirtalatureissa, silmälaakerina ym ovat ns kestovoideltuja liukulaakereita.
        Ne eivät ole sintrattuja, vaan tavallisia valettuja aihioita raaka-aineena hiilipronssi, johon voiteluaine painetaan kuvaamallasi tavalla tai keittämällä laakeria öljyssä.
        Toimintaidea on se että kun kitka lämmittää laakerin pintaa, sisällä oleva öljy puristuu pinnalle ja voitelu vähentää kitkaa.
        Niitä käytetään laakereina paikoissa, joihin ei muuten voi voitelua järjestää, kapillaari toimii vain kun oljy imeytetään keittämällä.

        Vesivoideltuna tai muissa paikoissa, missä voiteluainetta on, ei hiilipronssi ole hyvä laakeri, sen kestoikä on aika pieni verrattuna muihin laakerimetalleihin, joten veikkaan että vesivoideltuna näitä ei ole, tuskin vettä saa edes imeytettyä laakerin sisään.

        Vesivoidellut laakerit on jotain pronssiseosta, jokaisella valmistajalla kai omat soppansa, hiilipronssin tuntee kyllä ulkonäöstään ja selvästi tummemmasta väristään.

        Wickströmi heittää nyt hölynpölyään taas toisten nimimerkillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Raimo laamanen

      Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      23
      3203
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

      Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      198
      2893
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

      Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      171
      1911
    4. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

      Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      258
      1534
    5. Aloitko pelätä siis

      Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      111
      1305
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1201
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

      Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      1057
    8. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      155
      1031
    9. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

      maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      33
      960
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

      Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43
      834
    Aihe