Pala kurkussa kekseistä

Kurkunpää

Okei mulla on viime vuosina aina välillä noussut "pala kurkkuun" eli todella inhottava tunne kurkunkannen ja nielurisojen välille. Oon tähän asti ymmärtänyt että se voi johtua esim. stressistä, mutta huomasin tässä että se alkaa esim. sen jälkeen kun olen syönyt jaffa-keksejä.

Kellään muulla kokemusta/mitään ideaa siitä mikä ainesosa voisi aiheuttaa sen yliherkkyys-reaktion? Rupeen seuraa mitkä tuotteet aiheuttaa tuon palan kurkussa, koska se on nimittäin tosi inhottava tunne ja kestää tunteja.

Hajuakaan onko allergia/yliherkkyystestit ilmaisia vai maksaako niissä käyminen jotain? Mitään hengenvaaraa ei ole, mutta vähän nousee lämpö kyllä kuin lapsella ja inhottava tunne. :p

4

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurkunpää

      Kävi mielessä että se saattaa johtua myös omenamehusta, koska oon juonut sitä paljon ja myös palan tunne kurkussa yleistynyt... Pistän kyllä ekana sen piikkiin, koska se on yleisempi yliherkkyyden aiheuttaja kuin säilöntäaineet.

      • Selvä homma

        Sama juttu täällä :) Juuri parhaillaan yritän saada tennispalloa kurkussa alemmas. Stressistä usein väitetään johtuvan, mutta kannattaa todella seurata, minkä ruokien jälkeen pala ilmaantuu kurkkuun.

        Minulle on selvinnyt jo seuraavia: ruis, omena, kiivi, appelsiinimehu (jossa kuulemma syntyy homeita), pitkään kypsytetyt juustot (noissakin mahdollisesti mikrobit / lisäaineet aiheuttaa yliherkkyysoireet). Yhteys esim. ruisleivän kanssa on mulla nykyisin niin selvä, että stressi-selitys kuulostaa suorastaan huvittavalta.

        Testit ei todennäköisesti sulle anna mitään vastauksia. Oma kokemus ja ruokapäiväkirja on parhaat keinot mun kokemuksen mukaan.


    • Selvä homma

      Jaffa-kekseissä on mm. E330, joka mulla laittaa nenän täysin tukkoon (sitä on useimmissa säilykkeissä ainoana lisäaineena, mistä sen on nopeasti pystynyt päättelemään aiheuttajaksi).

    • Sama vielä

      Ja E330 valmistetaan jossain homeliuoksessa, eli siinäkin on todennäköisesti kyse yliherkkyydestä homeille. Googleta näitä juttuja, saatat päästä omankin tilanteesi suhteen jäljillle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe