Okei mulla on viime vuosina aina välillä noussut "pala kurkkuun" eli todella inhottava tunne kurkunkannen ja nielurisojen välille. Oon tähän asti ymmärtänyt että se voi johtua esim. stressistä, mutta huomasin tässä että se alkaa esim. sen jälkeen kun olen syönyt jaffa-keksejä.
Kellään muulla kokemusta/mitään ideaa siitä mikä ainesosa voisi aiheuttaa sen yliherkkyys-reaktion? Rupeen seuraa mitkä tuotteet aiheuttaa tuon palan kurkussa, koska se on nimittäin tosi inhottava tunne ja kestää tunteja.
Hajuakaan onko allergia/yliherkkyystestit ilmaisia vai maksaako niissä käyminen jotain? Mitään hengenvaaraa ei ole, mutta vähän nousee lämpö kyllä kuin lapsella ja inhottava tunne. :p
Pala kurkussa kekseistä
4
261
Vastaukset
- Kurkunpää
Kävi mielessä että se saattaa johtua myös omenamehusta, koska oon juonut sitä paljon ja myös palan tunne kurkussa yleistynyt... Pistän kyllä ekana sen piikkiin, koska se on yleisempi yliherkkyyden aiheuttaja kuin säilöntäaineet.
- Selvä homma
Sama juttu täällä :) Juuri parhaillaan yritän saada tennispalloa kurkussa alemmas. Stressistä usein väitetään johtuvan, mutta kannattaa todella seurata, minkä ruokien jälkeen pala ilmaantuu kurkkuun.
Minulle on selvinnyt jo seuraavia: ruis, omena, kiivi, appelsiinimehu (jossa kuulemma syntyy homeita), pitkään kypsytetyt juustot (noissakin mahdollisesti mikrobit / lisäaineet aiheuttaa yliherkkyysoireet). Yhteys esim. ruisleivän kanssa on mulla nykyisin niin selvä, että stressi-selitys kuulostaa suorastaan huvittavalta.
Testit ei todennäköisesti sulle anna mitään vastauksia. Oma kokemus ja ruokapäiväkirja on parhaat keinot mun kokemuksen mukaan.
- Selvä homma
Jaffa-kekseissä on mm. E330, joka mulla laittaa nenän täysin tukkoon (sitä on useimmissa säilykkeissä ainoana lisäaineena, mistä sen on nopeasti pystynyt päättelemään aiheuttajaksi).
- Sama vielä
Ja E330 valmistetaan jossain homeliuoksessa, eli siinäkin on todennäköisesti kyse yliherkkyydestä homeille. Googleta näitä juttuja, saatat päästä omankin tilanteesi suhteen jäljillle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk275175Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin133098Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_151288Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.491201Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.231114PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht141982Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport43919- 116885
- 37834
- 142763