APUA. Huimaus, pahoinvointi, humina korvassa...

sakke12345

Hei, pystyttekö antamaan joitakin vinkkejä ja olisi tosi mukavasti tehty! Minulla on tässä ollut jo 1 kk verran päivästä toiseen pahoinvointia ( en silti ole oskentanut kertaakaan ), huimausta on ollut, vatsa alkuviikon oli kauhealla ripulilla, ei silti vieläkään ole toiminut täydellisesti kuukauteen. On ollut höperö olo tässä koko ajan, kun katson jonnekkin ja yritän selventää niin kestää hetki kun ''nään'' kunnolla. En pysty havainnoimaan niin nopeasti mitä ennen tätä sairautta. Olen laihtunut 4 kiloa ja painoindeksini on normaali, mutta olen taas ruvennut syömään suht normaalisti ja 1-2 kg on tullut takaisin. Kun oireet ilmenivät, olin todella kalpea, nyt tullut väriä takaisin naamaan. Välillä kun katson telkkaria ja varsinkin kun pelaan videopelejä, minulle tulee vain pahempi olo, sellainen kuvottava. Kiinnitin huomiota noin 1,5 viikkoa sitten oikean korvan sellaiseen huminaan, (en tiedä tarkkaa miten kuvailen sitä) mutta se tuntuu sellaiselta aaltoilevalta huminalta, ihan kuin korvan sisällä värisisi jokin.Kuulo siis hieman huonontunut ja on välillä vaikeaa ottaa joittenkin ihmisten puheesta selvää, korkeat äänet taas ärsyttävät korviani ja mielestäni hieman säröilevät. Olen ollut jo kuukauden sairaslomalla, enkä yksinkertaisesti vain pysty päivässä tekemään mitään kuin tulee huono olo (pahoinvointia) ja pientä huimausta ja sitä on koko ajan. Olen tässä nukkunut joka yö yli 10 tuntia ja välillä hieman enemmänkin, mutta silti olen joka päivä tosi väsynyt. Olen käynyt kunnan lääkärissä jo 4 kertaa, verikokeet on otettu, niistä katottiin nestetasapainoon liittyvät arvot (jos tuota tarkoitettiin lääkärissä) niissä ei selvinnyt mitään myös ulostuskoe joka näytti negatiivista. Minun on vaikea kulkea linja-autolla ja ainakin autolla, koska siellä iskee sellainen ''matkapahoinvointi'' ei siis ennen ole tullut, mutta tässä on tullut kun olen kipeä ollut. Mieleni on ollut hieman maassa... On myös ollut pientä päänsärkyä etu puolella päätä. Tämä korvan humina oli alkuvaiheessa hyvin hiljainen, kuulin sen kun olin menossa nukkumaan, nyt se on voimistunut ja kuulen sen kun olen huoneessani vaikka tietokoneella ( aaltoilevaa huminaa ). Verenpaineeni on sys 130mmHg , 82 DIA. mmHg, 70 PUL./min. Huimauskohtaukset on onneksi helpottunu, silloin kuin tuli kohtauksia, alkoi kiertohuimaus, sydämmen syke nousi korkealle ja tunsin vartalossani sellaista pientä sisäistä vapinaa... en osaa kuvailla sitä.On ollut ihan pientä kuumetta päällä välillä. Neljännen kerran kuin kävin lääkärissä, tajusin sanoa että minulla on huminaa korvassa. Hoitaja kurkisti sinne ja ei osannut sanoo mitään oireistani, määräsi vain minulle uuden ajan ja korvahuuhtelun ( vaikkua paljon korvissa ) ja sanoi että hän ei ainakaan näe korvassani mitään punoitusta. En ole vielä käynyt lääkärillä. Oireet alkoivat pienellä pahoinvoinilla töissä aamulla kun olin nauttinut 2 kuppia kahvia, vaikka en juo vakituisesti kahvia ja sitten ripulilla. Illemmalla tuli pientä hengenahdistusta, paha kiertohuimaus ja pahoinvointia. Välillä pahimmillaan luulin pyörtyväni mutta en kertaakaan ole pyörtynyt vaikka tosi lähellä on ollut. Ulkona olen jaksanut olla ehkä 2-3 päivässä 1-2 tuntia. Välillä kun syön se saattaa helpottaa hieman oloani. Piippausta vasemmassa korvassa tulee välillä ja oikeassa siis tätä huminaa. Päässä tuntuu hieman oudolta, ihan kuin olisi jonkinlainen paine päässä, sellane pieni paine. Enkä vieläkään oikein pysty kävelemään suoraan kun rupee näössä heittelemään. Kiitos kun olette jaksaneet lukea tämän ja toivoisin että voisitte hieman antaa vinkkejä miten elää tästä eteen päin ja mitä tehdä.... Olen vasta 18 vuotias ja tämä on ollut elämäni kauhein kuukausi.. P.S. Tänään kun kävin terveyskeskuksessa puhdistamassa korvaani, täti alkoi putsata sillä ihmeen ruiskulla mun korvaa, pystyi putsata vain hetken niillä nesteillä, ennen kuin tuli tosi pyörryttävä ja huimaus fiilis päälle. Rupesi vain pyörimään kaikki päässä ja näin aluksi kaikki kahtena hetkellisesti. Vaikkua kuulema tosi paljon korvassa, että pitää tulla parin päivän päästä takas ja pitää käyttää joka päivä remowaxia (korvatippoja) jotta huuhtelu onnistuisi... Saattaako kaikki johtua vain korvastani?

6

4098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+13

      Siis kuukausi noita oireita etkä ole päässyt lääkärin vastaanotolle!? Hoitaja ei ole pätevä tekemään diagnoosia. Kuka on kirjoittanut sairaslomaa? Mikä on sairasloman peruste?

      Huimaus korvienpuhdistuksessa voisi viitata vaikka reikään tärykalvossa. Eli silloin huuhteluvesi pääsee korvaan ja veden lämpötilaero häiritsee tasapainoelintä, seurauksena huimaus. Tämä on siis veikkaus.

      Heitän ihan tavallisena kansalaisena, että voipi olla vaikka "oireeton" korvatulehdus joka on edennyt liimakorvaksi. Tulehdus voi häiritä myös tasapainoaistia (huimaus) ja kun tärykalvo jumittuu liikkumattomaksi, se heikentää myös kuuloa. Elimistössä (päässä) jylläävä tulehdus voi oireilla hämmästyttävillä tavoilla ja se olisi syytä parantaa.

      Itse suosittelisin _heti_ menoa yksityiselle korvalääkärille, jos asut isossa kaupungissa pääset sinne muutamassa tunnissa puhelinsoitosta.

    • sakke12345

      Kiitos vastauksestasi! Tässä kahden päivän päästä on taas korvanpuhdistus lääkärillä... Jos ei helpota silloin niin menen yksityiselle... Minulle on määrätty lihasrentoutus lääkettä ( ei lihakset mitenkään mielestäni kipeät tai jumissa? ), pahoinvointi lääkettä ja ahdistukseen... En ole vielä ottanut kuin lihasrentoutus lääkeen puolikkaan ja oli tosi vaikea nukahtaa sen jälkeen. En oikein uskalla ottaa lääkkeitä koska jotenkin stressaan niistä.... Olen tässä jo yli 4 viikkoa ollut pelkästään kotona, työni kärsii... Tosi väsynyt joka päivä, pahoinvointia heti aamusta ja tosi juminen olo päässä.... Välillä tullut näitä ''ahdistuskohtauksia'' jossa sydän hakkaa tosi kovaa ja kihelmöi vartalossa ja hieman vaikea hengittää...

      • äläodota

        Minulla noilla samoilla oireilla menieren tauti.(tosin ilman kuumetta ja hengenahdistusta)Vaadit tk-lääkäriltä lähetteen korvaklinikalle.Yleensä kuitenkin jonnekin lekurille kun noita oireitakin noin paljon.


    • rosario1

      Onko tämä tautisi jo selvinnyt? Saitko oireisiisi hoitoa joka tepsi? ks. netistä Menierin tauti tai basillaarimigreeni. Molemmissa oireet samat, mutta ensimmäiseen liittyy nimenomaan tuo korkeiden äänien aiheuttama ärsytys ja pitkässä juoksussa kuulon heikkeneminen. Kierohuimaus aiheuttaa pahoinvointikohtauksen. Menierin tauti on hyvin harvinainen eli vain yksi 10 000 sairastaa sitä, tuo migreeni taas on joka 2000:lla ihmisellä. Tietokoneen vilkkuvat efektit joita pelatessa on paljon, voivat laukaista migreenin. Eli seuraa, helpottuuko oireilu kun et ole tietokoneella.

    • Itse korva vaivainen

      Mene heti korvalääkärille vaikka yksityiselle. Tai vaadi pääsätä julkiselta heti kuulotutkimukseen ja sitten korvalääkärille. Mutta yksityinen on nopeampi reitti.
      Kun huimaa ja pahoinvointia sekä kuulo alentunut pitää ehdottomasti tutkia. Syy voi siäkorvaperäinenkin ja se selviää kuulotutkimuksessa ym.

    • yks menierip

      Kaksi vuotta sitten mulle tuli aivan samanlaiset oireet kuin sinulla.Kävin Tk:ssa ja vaadin lähetettä korvalääkärille (voit toki yksityisellekki tilata itse ajan ).Minulla todettiin menierin -tauti, sain lääkkeet jotka pitää huimauksen kurissa,eikä mitään sivuvaikutuksia ole ollut. Mulla alkoi ihan samalla tavalla korva alkoi piipata ja kuulo heikkenemään ja sen jälkeen tuli nuo kaikki samanlaiset oireet kuin sinulla...Kannattaa jatkaa tutkimuksia jotta elämäsi helpottuisi,olet nuori ja elämä vasta alussa...ite ole yli viisikymppinen ja hoitoalalla.. Tsemppiä Sinulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      248
      2188
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1856
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      75
      1545
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      110
      1270
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1160
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1125
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1054
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      980
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe