Periytyykö ms?

akuarmi

Äidilläni on ms, ja se diagnosoitiin hänellä 17-vuotiaana. Minä olen nyt 18, ja huomaan ajoittain silmäni sumenevan ja jalka- ja/tai käsilihasten tärisevän. Välillä tuntuu että ei ole voimia käydä avaamassa edes ovea jos joku pimpottaa ovikelloa. Ja luonnollisesti mietin voiko nämä olla ms-taudin ensioireita? Oletteko te ms-tautia sairastavat keskustelleet lääkärien kanssa taudin periytyvyydestä? Jos olette, mitä he sanoivat?

8

547

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seymour butts

      ei välttämättä tosin on tehty tutkimuksia missä resessiiviset geenit oikeassa paikassa oikeaan aikaan voivat laukaita ms itse sain diagnoosin 17 vuotiaana 26 vuotiaana veljelläni se on epäily kun mangeeti kuvassa ilmentyi plakkeja kummallakaan vanhemmillani ei ole Mäsää

    • Hoidan "omaani"?

      Onnea Sinulle. Vanhempasi päättivät hankkia lapsen äitisi parantumattomasta sairaudesta huolimatta.

      "Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä kaksostutkimusten perusteella."

    • mäsäläinen

      isä ja äiti vainaani sairastivat parkinsonia josta minulle ovat lääkärit sanoneet että ei ole suoraan perinnöllinen mutta alttius sairastua periytyy( on kyllä mielestäni sama asia)Parkinson ilmeisesti voi hypätä yhden sukupolven yli. Olettaisin että Ms-taudilla voisi olla sama kuvio. Itselläni ei ole parkinsonia, ainakaan vielä, mutta Ms-tauti on kuvioissa mukana. Lisäkseni suvussani on ainoastaan yksi henkilö joka myös sairastaa Ms-tautia. Sisaruksillani ei ole parkinsonia eikä Ms-tautiakaan, mutta aika sen näyttä pysyykö tilanne ennallaan vai ei.

    • akalse

      Tauti ei suoranaisesti kuulemma ole perinnöllinen mutta riski saada se on suurempi. Näin minulle on kerrottu kun kysyin asiasta (äitini sairastaa ms-tautia).

    • 100µg

      Vuonna 1992 104-vuotiaana edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö antoi jo 1920-luvulla suosituksen 100 µg D-vitamiinia vuorokaudessa, mutta 1960-luvun alussa suosituksia alettiin rajusti pienentää. Suomessa ja muualla aikuisten suositus pudotettiin peräti 5 µg/vrk, ja sen ylittämisellä peloteltiin, että myrkytys tulee. Suomalainen lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie vaati Duodecim -lehden kesäkuun pääkirjoituksessa lasten suosituksen nostamista takaisin 100 mikrogrammaan.
      http://sundqvist.blogspot.com/2012/04/d-vitamiini.html

      Luontaisesti Terve TV ohjelma alkaa 2.4.2012
      http://www.luontaisterveys.info/index.php?valikko=valikko&sivu=tv_ohjelma

    • terveyttä.
    • Hoidan "omaani"

      "MS-tauti ei ole perinnöllinen sairaus, mutta alttius sairauteen vaihtelee suvuittain ja ilmeisesti johtuu joistakin periytyvistä seikoista"?

      "Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä ..."?

      Sairaus lienee senverran "kimurantti", että asiantuntijoillakin menee aika-ajoin sormi suuhun heiltä asiaa kysyttäessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe