Periytyykö ms?

akuarmi

Äidilläni on ms, ja se diagnosoitiin hänellä 17-vuotiaana. Minä olen nyt 18, ja huomaan ajoittain silmäni sumenevan ja jalka- ja/tai käsilihasten tärisevän. Välillä tuntuu että ei ole voimia käydä avaamassa edes ovea jos joku pimpottaa ovikelloa. Ja luonnollisesti mietin voiko nämä olla ms-taudin ensioireita? Oletteko te ms-tautia sairastavat keskustelleet lääkärien kanssa taudin periytyvyydestä? Jos olette, mitä he sanoivat?

8

552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seymour butts

ei välttämättä tosin on tehty tutkimuksia missä resessiiviset geenit oikeassa paikassa oikeaan aikaan voivat laukaita ms itse sain diagnoosin 17 vuotiaana 26 vuotiaana veljelläni se on epäily kun mangeeti kuvassa ilmentyi plakkeja kummallakaan vanhemmillani ei ole Mäsää

• Hoidan "omaani"?

Onnea Sinulle. Vanhempasi päättivät hankkia lapsen äitisi parantumattomasta sairaudesta huolimatta.

"Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä kaksostutkimusten perusteella."

• mäsäläinen

isä ja äiti vainaani sairastivat parkinsonia josta minulle ovat lääkärit sanoneet että ei ole suoraan perinnöllinen mutta alttius sairastua periytyy( on kyllä mielestäni sama asia)Parkinson ilmeisesti voi hypätä yhden sukupolven yli. Olettaisin että Ms-taudilla voisi olla sama kuvio. Itselläni ei ole parkinsonia, ainakaan vielä, mutta Ms-tauti on kuvioissa mukana. Lisäkseni suvussani on ainoastaan yksi henkilö joka myös sairastaa Ms-tautia. Sisaruksillani ei ole parkinsonia eikä Ms-tautiakaan, mutta aika sen näyttä pysyykö tilanne ennallaan vai ei.

• akalse

Tauti ei suoranaisesti kuulemma ole perinnöllinen mutta riski saada se on suurempi. Näin minulle on kerrottu kun kysyin asiasta (äitini sairastaa ms-tautia).

• 100µg

Vuonna 1992 104-vuotiaana edesmennyt arkkiatri Arvo Ylppö antoi jo 1920-luvulla suosituksen 100 µg D-vitamiinia vuorokaudessa, mutta 1960-luvun alussa suosituksia alettiin rajusti pienentää. Suomessa ja muualla aikuisten suositus pudotettiin peräti 5 µg/vrk, ja sen ylittämisellä peloteltiin, että myrkytys tulee. Suomalainen lastenlääkäri dosentti Outi Mäkitie vaati Duodecim -lehden kesäkuun pääkirjoituksessa lasten suosituksen nostamista takaisin 100 mikrogrammaan.
      http://sundqvist.blogspot.com/2012/04/d-vitamiini.html

Luontaisesti Terve TV ohjelma alkaa 2.4.2012
      http://www.luontaisterveys.info/index.php?valikko=valikko&sivu=tv_ohjelma

• terveyttä.
    • Hoidan "omaani"

"MS-tauti ei ole perinnöllinen sairaus, mutta alttius sairauteen vaihtelee suvuittain ja ilmeisesti johtuu joistakin periytyvistä seikoista"?

"Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä ..."?

Sairaus lienee senverran "kimurantti", että asiantuntijoillakin menee aika-ajoin sormi suuhun heiltä asiaa kysyttäessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe