Tarkoituksena olisi kaapia 12 vuoden myrkyt pohjasta, sitten hioa ja laittaa uudet primerit ja myrkyt. Onko jotain tiettyä maalikaavinmallia/merkkiä, jota suosittelette kyseiseen projektiin (Bahco yms)? Pinta-alaa on vajaa 40m2 eli väline saisi olla kunnollinen. Kuinka paljon kannattaa varata teriä?
Maalinkaavin
33
1983
Vastaukset
- 0kllk
Jos telakalta ei löydy tehokasta painepesuria, niin vuokraisin sellaisen ja koettaisin painepesurilla irrottaa myrkyt.
- 5342 25 24
Ei ne myrkyt painepesurilla mihinkään lähde.
Sandvikin skrapat on hyviä ja maritimin pro scraper myös. Tärkeintä on että kaapimeen saa pölynimurin kiinni.
Itsellä meni aika tarkkaan puolet pienempään 6 terää (3 kpl kaksipuoleisia teriä). Maali irtosi helposti, vaikeammassa kohteessa terien kulutus varmaan suurempi. Tältä pohjalta voit ostaa vähintään 6 terää (3 pakkausta, yleensä niissä on kaksi kaksipuoleista terää per pakkaus).- sama kuin ed
Sori epäselvä ilmaus, ekassa lauseessa tarkoitin 3 kpl teriä, joissa yhteensä 6 terävää reunaa. Tokassa tarkoitin 6 kpl teriä, joissa yhteensä 12 terävää reunaa.
- +pöl3
"Ei ne myrkyt painepesurilla mihinkään lähde."
Meidän uudesta veneestä lähti vuoden vanha myrkkymaalaus irti telakan painepesurilla. Turhaan tietenkin. - Knuud Möller
+pöl3 kirjoitti:
Meidän uudesta veneestä lähti vuoden vanha myrkkymaalaus irti telakan painepesurilla. Turhaan tietenkin.Myrkkymaali on todennäköisesti vedetty liian kuivaan tai karhentamattomaan primeriin. Loputkin pois, uusi tartuntaprimer ja uudet myrkyt niin maalit pysyy pohjassa.
- kovapala
sama kuin ed kirjoitti:
Sori epäselvä ilmaus, ekassa lauseessa tarkoitin 3 kpl teriä, joissa yhteensä 6 terävää reunaa. Tokassa tarkoitin 6 kpl teriä, joissa yhteensä 12 terävää reunaa.
terät saa olla kovapala teriä
- 28
+pöl3 kirjoitti:
Meidän uudesta veneestä lähti vuoden vanha myrkkymaalaus irti telakan painepesurilla. Turhaan tietenkin.Tottakai myrkyt lähtee painepesurilla,laitat vaan pesuriin rotosuuttimen,sillä lähtee tiukemmatkin maalit.
- Mööd Knuller
Sandvikin kaavin ja terät havaitsin hyviksi. Paljonko varata, enpä osaa suoraan sanoa, mutta terähän on käännettävä ja kun olet yhden kokonaisen terän käyttänyt niin osaat arvioida tarpeen. Ehkä kolme terää? Terissä ei kannata säästellä, huonolla ja kuluneella terällä hommasta ei tule mitään, tai ainakin on paljon hankalampaa. Ja tärkeää: pyöristä terien terävät kulmat ennen skrabaamista. Nimiittäin terävä kulma haukkaa tosi helposti ja tekee syvän naarmun = lisää paklaushommaa. Kunnon välineillä homma sujuu yllättävänkin mukavasti. Viimeiseksi: kunnon suojavarusteet, hengityssuojain (vaikka ei skrabatessa hirveästi pölyä) ja suojalasit!
- M.D.
Kiitos erinomaisista vastauksista!
- Scandinpohja
Mulla on samainen projekti menossa. En tiedä, onko mulla paskoja teriä, mutta kovin nopeasti tuntuvat tylsyvän. En ole kuitenkaan vaihtanut teriä, vaan viilannut heti, kun on tuntunut, ettei enää pure.
Riittää, kun pari kertaa vetää hyvällä viilalla riittävän usein, niin homma sujuu. Kuvittelin, että terät olisi jotain kovametallia, jota ei pystyisi viilaamaan, vaan eipä tunnu olevan.
- tuhtaaja
Olen tuloksellisesti pessyt hiekkapesurilla kerrostuneet myrkkymaalit pois. Tavalliseen pesuriin liitetty lisälaite joka imee ämpäristä puhallushiekkaa paineveden sekaan. Toimii hyvin eikä geelipinta vahingoitu
- zsdgsdg
bahco on muuten ok, mutta mutta terän kirisitin "prikka" halkeaa helposti = naurettavan ohut. Anza omasta mielestä parempi. Muista merkeistä ei kokemusta.
- rälläkkä hyvä laite
Pikku rälläkkä eli kulmahiomakone ja 60.n laikka lähtee noposaan. Kunnon pölymaski on pakko olla mielummin puhaltimella varustettu. Epäkeskolla tai vastaavalla voi sit hifistellä jos ei ole käsipysynyt vakaana.
- M.D.
Huomenna olisi projekti tarkoitus aloittaa (Bahcon kahden käden kaavin ja varaterät jo hankittu), ja nyt taas tuli kuitenkin mieleeni toinen vaihtoehto: Josko vesihioisi pohjasta ihan käsin myrkkykerrosta ohuemmaksi ennen vesillelaskua eikä tekisi mitään muuta. Tekisi tämän muutamana keväänä, ja arvioisi täydellisen pohjarempan tarpeen sitten sen jälkeen uudelleen? Olisipa sitten ohuemmalti kaavittavaakin.
Pohjassa on nyt 12 vuoden ajalta kovaa myrkkymaalia (hard racing tai vastaava). Eikös tämän pitäisi hionnan jälkeen toimia taas normaalisti ilman uusintamaalausta? Pohja on mitattu kuivaksi, ja testikaavinnan perusteella alla on ohut primer, eli sen suhteen ei ole kova kiire.- 234 234234 234 234
Pysy vaan alkuperäisessä suunnitelmassasi. Paksun ja ohuen kerroksen kaapimisessa on täsmälleen sama vaiva. Vaikka hioisit maalia pois, se alkaa todennäköisesti silti lohkeilemaan irti. Ja se myrkky ei toimi hionnan jälkeen, maalista on myrkyt liuenneet ja jäljellä on vain huokoinen sidosaine, ei ne myrkyt siihen maalipintaan tyhjästä takaisin palaa vain sen takia, että hiot pohjaan jäänyttä vanhaa maalia pois. Ja myrkkymaalin vesihionta on myrkyllistä, sottaista, hankalaa ja hidasta hommaa. Pääset paljon helpommalla kaapimalla kaiken vanhan kerralla pois.
- M.D.
234 234234 234 234 kirjoitti:
Pysy vaan alkuperäisessä suunnitelmassasi. Paksun ja ohuen kerroksen kaapimisessa on täsmälleen sama vaiva. Vaikka hioisit maalia pois, se alkaa todennäköisesti silti lohkeilemaan irti. Ja se myrkky ei toimi hionnan jälkeen, maalista on myrkyt liuenneet ja jäljellä on vain huokoinen sidosaine, ei ne myrkyt siihen maalipintaan tyhjästä takaisin palaa vain sen takia, että hiot pohjaan jäänyttä vanhaa maalia pois. Ja myrkkymaalin vesihionta on myrkyllistä, sottaista, hankalaa ja hidasta hommaa. Pääset paljon helpommalla kaapimalla kaiken vanhan kerralla pois.
Olen kuvitellut, että kovan myrkkyvärin ominaisuudet säilyvät kun pinnan vaan aktivoi hionnalla. Näin ainakin muiden keskustelujen perusteella ovat monet menestyksekkäästi tehneet. Itsellä tästä ei ole kokemusta. Maalin irtoamista tuo ei toki estä, mutta sitä irtoaakin lähinnä painepesussa ja uutta maalikerrosta maalatessa. Vesihionnasta olen samaa mieltä: edellisen veneen kanssa se oli kaikista kunnostustöistä ehdottomasti epämiellyttävin vesi-maaliseoksen valuessa hihojen välistä ja kaula-aukosta...
- 6+14
M.D. kirjoitti:
Olen kuvitellut, että kovan myrkkyvärin ominaisuudet säilyvät kun pinnan vaan aktivoi hionnalla. Näin ainakin muiden keskustelujen perusteella ovat monet menestyksekkäästi tehneet. Itsellä tästä ei ole kokemusta. Maalin irtoamista tuo ei toki estä, mutta sitä irtoaakin lähinnä painepesussa ja uutta maalikerrosta maalatessa. Vesihionnasta olen samaa mieltä: edellisen veneen kanssa se oli kaikista kunnostustöistä ehdottomasti epämiellyttävin vesi-maaliseoksen valuessa hihojen välistä ja kaula-aukosta...
Kyllä se on nimenomaan nuo pehmeät maalit jotka ovat "monivuotisia" eli pikkasella harjauksella saa maalin aktivoitua. Mutta siinä tehoaineet ei liukene "irti" maalista vaan koko maalipinta kuluu. Tavara on hyvää niin kauan kuin maalia on jäljellä.
Kovissa myrkyissä siis myrkyt liukenee mutta maali muuten jää pintaan. Toki jos on surutta uskonut maalikauppiaiden myyntipuheita ja maalaa kaksi kerrosta (joista toinen siis täysin turha), niin toki sen päällimmäisen kerroksen pois hiomalla saattaa alta löytyä vielä toimintakuntoista maalia. Mutta sata kertaa helpompaa on vain maalata se yksi kerta ja sitten seuraavana vuonna se toinen.
Jos olosuhteet on kohtuulliset, niin kovakin myrkky voi hyvin toimia pari vuotta ihan ok. eli välttämättä ei kannata edes joka vuosi maalata.
Kovaa myrkkyä kun käyttää niin kannattaa kyllä aina hioa pikkasen vanhaa maalia ennen kuin maalaa uutta. Näin pinta siliää ajan myötä eikä maalikerros paksuunnu vuosi vuodelta. - Antti from Iso Talo
M.D. kirjoitti:
Mulle on isot pojat väittäneet, että pehmeällä myrkyllä (esim. Hempels Mille) pärjää niin kauan, kun väriä riittää jollan pohjaas. Kovalla (esim. Hempels Hard Racing) pärjää yhden kauden, jonka jälkeen maalista on myrkyt syöty, eikä hiomalla ne siitä lisäänny. Korjatkaa, isoommat pojjaat jos oon väärin kuullut!
- haartreisinki
Antti from Iso Talo kirjoitti:
Mulle on isot pojat väittäneet, että pehmeällä myrkyllä (esim. Hempels Mille) pärjää niin kauan, kun väriä riittää jollan pohjaas. Kovalla (esim. Hempels Hard Racing) pärjää yhden kauden, jonka jälkeen maalista on myrkyt syöty, eikä hiomalla ne siitä lisäänny. Korjatkaa, isoommat pojjaat jos oon väärin kuullut!
Minulle oli "turhan" jokavuotisen maalauksen seurauksena kertynyt paksu kerros Hard Racingiä. Nyt olen jo kolmena vuotena vain kevyesti hionut maalipintaa ja paikkaillut joitain kuluneita kohtia. Suojaus on ollut aivan samanveroinen kuin lisäämällä jokavuotinen lisäkerros.
- kahden käden kaavin
Bahco tai joku muu, mutta olen todennut parhaimmaksi ns. kahden käden kaapimen. Kaapimessa on molemmile käsille kahvat ja sillä saa parhaimman tehon.
- 16
Jatkokysymys sivulta: kauanko homman kokeneet sanoisivat menevän tunteja tuohon duuniin? En ole kovin varma pohjan pinta-alasta, mutta vesilinja on muistaakseni 8,5 metriä ja veneen suurin leveys 3,3 eli tulisko tuosta jotain 30 neliötä lujitemuovipintaa... Ja onko järkeä tehdä ylipäätään keväällä, vai olisko fiksumpaa tehdä syksyllä ja antaa talven yli vähän kuivua, jos jossain on kosteutta?
- syr
Kokemus sanoo että 1m2 = 30min myrkyn poistossa. Tietenkin haluttu tarkkuus vaikuittaa.
- 16
Eli periaatteessa viikonlopun homma? Tai viikonloppu ja pari arki-iltaa päälle? Onko mielipidettä tuohon ajoituspuoleen? Lämpötila ei kai itse kaapimiselle hirveitä meinaa, mutta olisiko siinä mieltä, että poistaisi syksyllä?
Ja kun nyt aloin kysellä: pohjassa on yksi kohta, jossa myrkky näyttää jatkuvasti kostealta n. kämmenenalalta. En ole tarkasti mitannut, mutta näyttäisi, että se on täsmälleen polttoainesäiliön alla, ilmeisesti siinä kohdassa, jossa säiliö nojaa kylkeen. Kosteusmittausta laminaatille ei ole tehty, mutta koputtelemalla siinä ei tunnu mitään eroa äänessä. Meinaan nyt ainakin tuon kohdan kaapia puhtaaksi keväällä, mutta olisiko arvauksia huolestumistarpeesta? - M.D.
16 kirjoitti:
Eli periaatteessa viikonlopun homma? Tai viikonloppu ja pari arki-iltaa päälle? Onko mielipidettä tuohon ajoituspuoleen? Lämpötila ei kai itse kaapimiselle hirveitä meinaa, mutta olisiko siinä mieltä, että poistaisi syksyllä?
Ja kun nyt aloin kysellä: pohjassa on yksi kohta, jossa myrkky näyttää jatkuvasti kostealta n. kämmenenalalta. En ole tarkasti mitannut, mutta näyttäisi, että se on täsmälleen polttoainesäiliön alla, ilmeisesti siinä kohdassa, jossa säiliö nojaa kylkeen. Kosteusmittausta laminaatille ei ole tehty, mutta koputtelemalla siinä ei tunnu mitään eroa äänessä. Meinaan nyt ainakin tuon kohdan kaapia puhtaaksi keväällä, mutta olisiko arvauksia huolestumistarpeesta?Itse sain 3,5 tunnissa 44ft veneen toisen puolen 2/3 kaavittua eli arviolta 2-4 m2 tunnissa riippuen siitä kuinka kovin maali oli kiinni. Itse en pystyisi tekemään 8h/päivä tuota hommaa vaan 4h alkaa olemaan jo aika maksimi, sen verran ikävä on työasento veneen alla.
- 234 235 23542
16 kirjoitti:
Ja kun nyt aloin kysellä: pohjassa on yksi kohta, jossa myrkky näyttää jatkuvasti kostealta n. kämmenenalalta. En ole tarkasti mitannut, mutta näyttäisi, että se on täsmälleen polttoainesäiliön alla, ilmeisesti siinä kohdassa, jossa säiliö nojaa kylkeen. Kosteusmittausta laminaatille ei ole tehty, mutta koputtelemalla siinä ei tunnu mitään eroa äänessä. Meinaan nyt ainakin tuon kohdan kaapia puhtaaksi keväällä, mutta olisiko arvauksia huolestumistarpeesta?Kannattaa ilman muuta poistaa syksyllä jos mahdollista. Keväällä maalaaminen on sääriippuvaista hommaa ja vesillelasku voi helposti venyä Juhannukseen asti tai ylikin. Lisäksi kaiken tekeminen keväällä on aika iso urakka, joka on ihan hyvä palastella kahteen palaan, skrapaus syksyllä ja uudet pinnat keväällä.
Polttoainesäiliön kohta voi hyvin näyttää kostealta ihan sen takia, että polttoainesäiliön sisältö toimii vähän niinkuin kylmäkallena ja kosteus tiivistyy siihen pintaan sen takia. Todennäköisesti ei ole syytä huoleen.
- M.D.
Varoituksen sana Bahcon kaapimesta: minulla terän lukituslevy murtui n. 4 tunnin käytön jälkeen. Sain takuuna uuden tilalle, mutta tuskin sekään sen pidempään kestää. Projektiin ryhtyvien kannattaa ehkä katsoa muitankin vaihtoehtoja. Anzalla oli ainakin erittäin asiallisen näköinen kahden käden kaavin, joka oli hieman Bahcoa edullisempi (Bauhausissa).
- Belllalllaaa
Vesihiekkapuhalluksella saa parasta jälkeä, ei vahingoita gelcoat pintaa kovinkaan helposti. Puhallutin kaikki maalit n. 30 neliöisen lasikuituveneen pohjasta kesällä ja maalasin uuden epoksin ja myrkyn. Yksi myrkky oli tiukassa, koko puhdistus homma kesti 8 tuntia ja hiekkaa meni 12 säkkiä. Nuo rälläkkä hommat on epäterveellisiä, suojaimet pitää olla asialliset, pelkkä paperinen hengitys-suojain ei riitä.
- M.D.
Sain kaapimella oman projektini valmiiksi eilen. Aikaa meni 40m2 pohjan kaapimiseen n. 13 tuntia eli keskimäärin 3m2/tunti. Pohjassa oli 12 kesän Hard racingit ja sen alla muutama kerros primeria. Vesilinjan seudussa maali oli todella tiukassa, mutta syvemmältä oli ilo irroittaa. Käytännössä kaikki putosi yhdellä vedolla. Ilman muuta suosittelen tätä menetelmää. Pääsee ihan tuntipalkoille kun soodauhallus maksaisi kuitenkin n. 1500 euroa. Nyt perään hionta, 4 kerrosta primeria, Hard racing ja sen päälle toisen värinen Mille.
- Mööd Knuller
Hienoa! Unohtui aiemmassa viestissä ottaa esille tuo vesirajan seudun ongelma, sori. Omassa projektissa tuo alue aiheutti myös harmaita hiuksia. Lopulta käsittelin tuon melko kapean alueen Hempel Paint Stripperillä, joka pehmensi vanhat maalit ja kaavin perään. Helpotti hieman työtä. Mutta, onneksi sait työvoiton tuostakin.
Nyt hiot 80 paparilla vielä niin saat hyvän tartunnan uusille primereille. Ja muista pohjan huolellinen peseminen ennen maalaamista.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta älä laita Hard Racingin päälle Milleä. Jätä kova myrkky pohjaan. Keväisin hieman hiot aina myrkkyä ettei kerros pääse kasvamaan. Sitten uusi Hard Racing ja vesihiot sen 400 vesiohionnalla. Pohja pysyy sileänä, itseasiassa tulee vuosi vuodelta sileämmäksi. Ja venekin kulkee kesällä liukkaammin :)
Tsemppiä, olet jo voiton puolella! - M.D.
Mööd Knuller kirjoitti:
Hienoa! Unohtui aiemmassa viestissä ottaa esille tuo vesirajan seudun ongelma, sori. Omassa projektissa tuo alue aiheutti myös harmaita hiuksia. Lopulta käsittelin tuon melko kapean alueen Hempel Paint Stripperillä, joka pehmensi vanhat maalit ja kaavin perään. Helpotti hieman työtä. Mutta, onneksi sait työvoiton tuostakin.
Nyt hiot 80 paparilla vielä niin saat hyvän tartunnan uusille primereille. Ja muista pohjan huolellinen peseminen ennen maalaamista.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta älä laita Hard Racingin päälle Milleä. Jätä kova myrkky pohjaan. Keväisin hieman hiot aina myrkkyä ettei kerros pääse kasvamaan. Sitten uusi Hard Racing ja vesihiot sen 400 vesiohionnalla. Pohja pysyy sileänä, itseasiassa tulee vuosi vuodelta sileämmäksi. Ja venekin kulkee kesällä liukkaammin :)
Tsemppiä, olet jo voiton puolella!Edellisessä veneessäni tein tällä tavoin, ja lopputuloksena oli kyllä todella sileä ja hyvin puhtaana pysyvä pohja, mutta koin tuon menetelmän jo 31ft veneessä liian työlääksi. Puhumattakaan nyt 44ft pohjan kanssa. Vesihionta ei ole kovin mukavaa puuhaa. Millen kanssa tarkoitus vain paikata ne kohdat, joista kuluu puhki (=erivärinen HR tulee näkyviin). Tällöin maalikerros ei paksuunnu.
- 423 5322 35 23532
M.D. kirjoitti:
Edellisessä veneessäni tein tällä tavoin, ja lopputuloksena oli kyllä todella sileä ja hyvin puhtaana pysyvä pohja, mutta koin tuon menetelmän jo 31ft veneessä liian työlääksi. Puhumattakaan nyt 44ft pohjan kanssa. Vesihionta ei ole kovin mukavaa puuhaa. Millen kanssa tarkoitus vain paikata ne kohdat, joista kuluu puhki (=erivärinen HR tulee näkyviin). Tällöin maalikerros ei paksuunnu.
Paljonko meni teriä?
- M.D.
423 5322 35 23532 kirjoitti:
Paljonko meni teriä?
Olin varannut kolme terää varalle. Lisäksi vaihdoin takuuseen uuden kaapimen, jossa tuli vielä uusi terä mukana eli yhteensä viisi terää (=10 pintaa). Vaihdoin näitä välillä, mutta en huomannut vaihdon parantavan terän purevuutta huomattavasti. Vähemmälläkin olisi siis pärjännyt aivan varmasti. Terät ovat suht kalliita (Bahco 14 euroa/kpl, Sokeva 14 euroa/2 kpl), mutta kokonaiskustannuksena kuitenkin naurettavan pieni.
- rapsutinasdf asd
M.D. kirjoitti:
Olin varannut kolme terää varalle. Lisäksi vaihdoin takuuseen uuden kaapimen, jossa tuli vielä uusi terä mukana eli yhteensä viisi terää (=10 pintaa). Vaihdoin näitä välillä, mutta en huomannut vaihdon parantavan terän purevuutta huomattavasti. Vähemmälläkin olisi siis pärjännyt aivan varmasti. Terät ovat suht kalliita (Bahco 14 euroa/kpl, Sokeva 14 euroa/2 kpl), mutta kokonaiskustannuksena kuitenkin naurettavan pieni.
Sillä miten vanha maali on kiinni on hurja vaikutus terien kulutukseen ja terävyyden vaikutukseen. Itse huomasin selvästi, että paikoissa missä maali oli tiukassa tylsällä terällä ei tehnyt hevon p skaa ja teriä piti vaihtaa usein. Toisaalta joissain paikoissa missä maali oli valmiiksi melkein irti, tuntui että oli aika sama vaikka olisi puukalikalla rapsutellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223