Tulkitse PEF-arvojani ja oireitani

alle 170 32 v nainen

Olen 32 v alle 170 cm pitkä nainen. PEF-seurannan aloitin eilen ja maksimitulos on 430 ja sekin illalla, kun otin iltapäivällä Bricanyl-lääkettä, kun oli hieman ahdistava ja kipeä rintakehä, ei kuitenkaan varsinaisesti hengitysvaikeuksia. Aamulla puhalsin 330,350,330, vaikka olo ei tuntunut mitenkään erityisten tukalalta. Eilen päivällä ahdistaessa vähän (rintakehäkipu) phalsin 380/390/380.

En ole flunssainen tällä hetkellä. Olen oireillut rasituksessa, lähinnä kun hengästyminen menee "tietyn rajan yli", niin en vain enää palaudu. Harrastan liikuntaa kohtuullisesti eikä kuntoni periaatteessa pitäisi niin huono olla. Hevosia olen harrastanut aina eikä tallilla olo sekä hevosten kanssa oleilu (heinien pöllyttäminen, hevosten harjaus) tee oloa millään tavalla tukalaksi. Pakkanen on tänä talvena vähän ahdistanut ja hidastanut askelia, ei kuitenkaan pahasti (kai). Välillä olen ottanut Symbicortia, joka määrättiin minulle keuhkoputkentulehduksen aiheuttaman "huonon kunnon" vuoksi.

Voiko jo tän ajan perusteella (plus että oireita on ollut rasituksessa jonkin aikaa) ajatella, että jonkin tyyppisestä astmasta on kyse?

5

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikkojen äiti

      En tarkkaan tiedä mitä sinun pituisellasi ( aikuisella) PEF-arvo pitäisi olla, mutta jos sinulla on mittari niin mukana on myös taulukot.

      Itselläni on 4 nuorta, joista 3:ella lievä astma, joten puhalluksia on tehty jo 20 vuoden ajan.

      Lääkitys on aloitettu jos mittarilukemat ovat poikenneet yli 20% normaalista arvosta.
      Syyt arvon laskuun ovat olleet allergiasta ( eläimet) flunssasta tai rasituksesta johtuvia. Pääasiassa kuitenkin allergioista. Myös pakkanen on aiheuttanut oireita.

      Lapset/ nuoret eivät itse ole kokeneet vielä tuntemuksia vaikka arvot laskeneet vaan se on tosiaan mitattu puhalluksilla.

      Äkkisiltään nuo arvosi ovat aika matalia.

      Meillä mitataan nuorilla arvoja säännöllisin väliajoin, vaikkakin ovat terveitä, koska se oma viitearvo on hyvä tietää. Jos arvo on laskenut ja lääkitys aloitettu niin arvot pitää mitata ennen lääkkeen ottoa ja lääkkeen oton jälkeen, kuten ehkä tiedätkin, jotta nähdään lääkkeen vaikutus.


      On hyvä olla " hoidon" alaisena; allergialääkäri, hoitaja tms, jotta mahd diagnoosi olisi oikea ja sen mukaan lääkitys. On myös hyvä tietää/ tuntea lääkkeet, eli onko avaava vai pitkäaikaislääke, kuten Bricanyl

      Mittaa nyt pitemmällä aikavälillä arvosi aamuin illoin, jotta keskiarvo löytyisi ja jos käytät lääkitystä niin sekä ennen lääkkeen ottoa että jälkeen. On kait sinulla seurantavihkonen sitä varten?

      Oma tuntemus ei aina ole se oikea, seuraa tilannetta mittarilla ja käytä lääkkeitä oikein:)

    • alle 170 32 v nainen

      Lääkärillä kävinkin ja lääkärin määräyksesta aloitin tuon PEF-seurannan ensimmäistä kertaa, kirjaan kaikki mittaukset ja tapahtumat ylös. 1. viikko mahdollisuuksien mukaan ilman lääkettä (saa ottaa, jos ahdistaa liikaa) ja 2. viikko sitten lääkkeen kanssa. Epäily rasitusastmasta.

      Piti ihan tarkastaa, mutta ei tuon mittarin mukana kyllä ollut taulukkoa ja minua sen käyttöön ohjannut hoitajakin sanoi, että netistä löytyy taulukot. Netin taulukoiden mukaan käsittääkseni normaali (vai normaalin alaraja?) pitäisi olla jotain 450. Toisaalta olen kyllä pituuteeni nähden aika kapea siis tuosta rinnan kohdalta (rintsikoiden ympärysmitta siis) ja kylkiluutkin kapenevat voimaakkaasti alaspäin, niin (ehkä) soivi kuvitella, että kenties keuhkoni olisivat ehkä hiukan keskiverto tämän pituista hiukan pienemmät (ihan hatusta heitetty tämä).

      Ikinä mulla ei ole mitään hengenhädän tilannetta hengityksen kanssa ollut, mutta hyvin epämiellyttävää "liian pitkään" jatkunutta hengästyneisyyttä kylläkin. Viime aikoina on ollut hiukan enemmän ja erityisesti sellaista puristuksen tunnetta rinnassa. Vuosikaudet olen aamuisin kurkusta olen yskinyt limat pois ja olen usein nuhassa (jonka olen kuitannut vain, että olen usein pikkuflunssassa). Hevosten kanssa pelaan joka päivä eikä siellä tule oireita muutoin kuin jos äkillisesti rasitan itseäni enemmän ja hengästyn.

      Kaiken kaikkiaan minua eniten ihmetyttää, että kun olen koko ikäni hevosten kanssa ja erittäin pölyisissä oloissa pyörinyt, ettei aiemmin ole mitään epäilyä ollut tai että jos tämä on aina ollut olemassa, niin etteikö olisi aiemmin pahentunut. Tosin ensimmäisessä raskaudessani 7 vuotta sitten minulla oli kyllä selkeästi rasitusastman oireita, mutta sitä ei hoidettu mitenkään ja olo helpottikin sitten synnytyksen jälkeen. Toisessa raskaudessa en suuremmin huomannut ongelmia.

    • kiitolaukka

      Kyllähän se astma saattaa kehittyä vuosiakin. Itse olen myös hevosten kanssa touhunnut ikäni ja heinää ja säilöä paiskonut, hengittäen ties mitä sisääni ja vasta viimeisen 2-3 vuoden aikana olen huomannut hengityksen raskaaksi. Tämän lisäksi yskin paljon ja tuo raskas hengittää-olo tulee lähinnä liikunnassa. Myös muutaman selkeän astma kohtauksen olen saanut, mutta pääasiassa se on ollut tuollaista raskas hengittää-olotilaa. Pef-mittarilla puhallan 200-300 ja ventolinella arvot nousee. Nyt lääkitysenä symbicort ja ventoline 2kuukauden ajan ja sitten taas keuhkolääkärille. Taitaa sieltä astma diagnoosi tulla.

    • alle 170 32 v nainen

      Mä olen nyt viikon puhallellut ilman lääkettä (tosin pariin kohtaukseen ottanut, lääkärin ohjeen mukaan). Aamuisin tullut alempia lukemia, alin 320, välillä 400 pintaan. Illalla aina paremmat lukemat. Tänään otin ekaa kertaa Bricanylia puhalluksen jälkeen ja uusi puhallus lääkkeen oton jälkeen (20-30 min). Illalla sainkin tällä tavalla parhaan tähän mennessä lukeman, 480. Olo ollut kyllä pari päivää vähän kevyempi, ihan ilman lääkettäkin.

      Osaisikohan joku kertoa, mistä löytäisin sellaisen taulukon, mistä näkisi millaiset arvot ovat normaalin rajoissa minun kokoiselleni ja ikäiselleni? Löysin jonkun huonon taulukon enkä osaa sitä edes oikein tulkita (mun käsittääkseni siinä taulukossa mun pituiselle normaali arvo 420?)

      Allergiatesteissä muuten kävin enkä ole allerginen yhtään millekkään.

    • alle 170 32 v nainen

      Lääkärillä kävin PEF-tuloksineni ja sain selkeän astmadiagnoosin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe