Luotettavia suomenlapinkoiran kasvattajia?

koirakuume

Kertokaa kokemuksianne hyvistä kasvattajista.

12

13651

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pieni varoitus

Minä teen nyt päinvastaista puhtaasti varoittaakseni. Nimittäin aina mahtuu joka joukkoon monenlaisia.

Ei voi ainakaan suositella sellaisia jos teillekin sattuu vastaan niitä sellaisia pennuntarjoajia, jotka eivät lainkaan päästä kenneliinsä - mm näkemään isiä emiä ja kasvatusoloja vaikka kennelissä kymmenittäin ja kymmenittäin ellei toisia satoja siitoskoiria paikalla - vaan koiran saa vain luokseen toimitettuna. Muuta näkemättä. - olen kyllä ennenkin maailmassa näkemättä ostanut ja kaikki ok, mutta ne eivät olekaan olleet sellaisia tapauksia, joille ei itselleen passaisi ostajan tulla katsomaan heille. ...

Toisekseen älkää uskoko niitä tyyppejä, jotka esimerkiksi kunnaneläinlääkärin haukkumalla antavat tekosyitä miksi pentuja ei eläinlääkärintarkastuteta. Asiassa voi piillä vaikka sellaisia juttuja, jotka liittyvät eläinsuojeluviranomaisten puuttumiseen asioihin ja siitä tulee kinaa kaunaa kunnan eläinlääkäriin päin.

Sanotaan nyt näin, tiedän itse omakohtaisesti, sattui sellainen kasvattaja ja pentu mikä sieltä tuli, oli sitten ulko- ja sisäloisissa. Ja minulle oli annettu väärä käsitys emän luonteesta. Pentu olikin sitten nimenomaan se emänsä luonteeseen tullut, enkä olisi kuuna päivänä huolinut, mikäli minulle olisi asiat sanottu niin kuin ne oikeasti olivat.
      Kun kyseessä oli isomman luokan kennel, otin asiakseni ilmoittaa paikalliselle virkaeläinlääkärille tuosta isosta kennelistä lähteneen loisissa pentua, jotta kunnan lääkäri osaisi tarkemmin tarkastella ja toimia asian eteen jotta peli korjaantuisi. Kunnaneläinlääkäri kertoi minulle joitain asioita, joita en ollut tiennyt paikalla käymättömänä enkä olisi kyllä paikalla käymisellä kuullut varmasti noilta kennelinpitäjiltäkään. Kukaan ala tietenkään itsestään kertoa joutuneensa kähinöihin eläinsuojelun kanssa, vai mitä. ...

Viimeksi tänä talvena olen eräältä rodun harrastajalta ja aloittelevalta kasvattajalta kuullut tämänkin saaneen tuosta em paikasta loisissa olevaa pentua. Ei häntäkään oltu päästetty itse kenneliin. Tämä osasi myös kertoa juttua miten kennelissä on voitu vielä nykyaikana pakata lasti koiranpentuja auton taakse ja lähteä etelästä pohjoiseenpäin autolla pitkin eri paikkakuntien turuja ja toreja kauppailemaan koiranpentuja.

En olisi itsekään uskonut ellei porukan paremmin tunteva kasvattaja ja noilta koiria ostanut ja itse väleissä oleva olisi minulle aivan vakavissaan kertonut.

Rotu kuin rotu, kyllä sitä monelaista porukkaa löytyy: tämä varoitus pätee ihan minkä tahansa rodun pentuja myydessä.

• jande

Olen ostanut omat koirani Reppulin ja Nennikka kennelistä...on hyvät kasvattajat, paimensukuisia suomen lapinkoiria, kodinomaiset ja tasapainoiset kasvattikodit koirilla.

• Minulla on poro/bernimix yksityiseltä sekä pslk kennelnimettömältä kasvattajalta, kotona kasvaneita.
      Molempien kanssa pidämme yhteyttä miltei päivittäin sähköpostein jne,
      Jos on jokin askarruttanut, aina on löytynyt apua.
      Paimensukuiseni kanssa kävimme pentutapaamisessa kesäkuussa jossa olikin melkoiset hipat koirilla. Kuvia tulee ja menee ja katselmusta suunnittelimme ensi kevääksi , toivottavasti kaikki sisarukset osallistuvat .
      Sekarotuiseni oli sirutettu, pentutarkit tehty, vahinkopentue mutta hoidettiin aivan viimeisen päälle. Paimensukuisellani oli kaikki myös kunnossa,
      kauhutarinoita kuulee, mutta minulla kävi tuuri, sain upeat koirat ja pari uutta hyvää ystävää koirien myötä. Niin ne lapinnoidat yhdistävät.

• kantapään kautta

Pieni varoitus-vastaajalle olisin mieluusti esittänyt jatkokysymystä.
      Esim. että Piditkö koiran? Mikä koiran kohtalo on/oli?

Ymmärrän itse omakohtaisesta kokemuksestani, että kokematon ihminen ei välttämättä tajua kaikkea huomioida kasvattajista, pennun vanhemmista ja itse pennuista. Sitä sokeutuu siihen ihanaan karvamörkylään.

Itse olen tietämättömyyttäni hankkinut lappalaisen kasvattajalta, joka ei ollut terveystarkastuttanut koiriaan (lonkat, kyynärät, silmät jne). Lappalaiskoirissa kun on sellainen typerääkin typerämpi "sääntö", että tutkimattomilla vanhemmilla voi teettää yhdet pennut ja ne voidaan rekisteröidä ihan "heittämällä", mikä on kyllä niin käsittämätöntä ettei tosikaan.
      Jos olisin ottanut vielä tarkemmin selvää tästä asiasta, en olisi ottanut koiraani siltä kasvattajalta, vaan olisin vain selannut pentuilmoituksen ohi ja kytännyt seuraavaa pentuettta joltain muulta kasvattajalta.

Eli kun olette päätymässä tiettyyn yhdistelmään, ottakaa selvää, onko vanhemmat tutkittu vai ei!

• harrastelija8999

Luotettava kasvattaja on kennelliiton jäsen, hänellä on rekisteröity kasvattajanimi kennelliiton jalostustietokannassa. Hän on rotuyhdistys lappalaiskoirat ry. jäsen ja siellä kasvattajalistauksessa esillä lappalaiskoirat ry sivuilla.
      Katso kennelliiton sivuilta:
      http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?R=189

• supisuu788

pieni varoitus, onko kyseessä kasvattaja jossa kasvattajan nimi alkaa E kirjaimella? Todella iso kasvattaja jolla varmaan 4-60 koiraa pihassa ja koskaan sinne pihaan ei pääse? Viimeisin pentue tietokannassa 2011 ja ollut rekisteröinti vaikeuksia siihen pentueeseen kun tarvittavia tutkimuksia ei oltu tehty..

Jos ei pääse pentuja ja oloja katsomaan, en ostaisi.

• pieni varoitus
        supisuu788 kirjoitti:

pieni varoitus, onko kyseessä kasvattaja jossa kasvattajan nimi alkaa E kirjaimella? Todella iso kasvattaja jolla varmaan 4-60 koiraa pihassa ja koskaan sinne pihaan ei pääse? Viimeisin pentue tietokannassa 2011 ja ollut rekisteröinti vaikeuksia siihen pentueeseen kun tarvittavia tutkimuksia ei oltu tehty..

Jos ei pääse pentuja ja oloja katsomaan, en ostaisi.

Ei täällä uskalla yksilöidä. Ei sitä voi julkisesti alkaa tehdä. Ymmärtänet ...
        Kuten sanottua, jos kasvattaja löytää tekosyitä miksi ei voi tulla katsomaan suoraan koirien tiloihin pentuja ja yleisesti koirien oloja, tai mikäli niitä ei jollain tekosyillä eläinlääkärintarkasteta, tai papereita anneta ostajalle tarkistettaviksi,
        tai mikäli ei jossain esimerkiksi tahdota tehdä asiallisia kirjallisia myynti-tai sijoitussopimuksia, jotka tulee tehdä eläimestä aina on se rekisteröity, rekisteröimätön, puhdasrotuinen, sekarotuinen, aikuinen tai pentu -

älkää ostako mistään sellaisesta paikasta millään hintaa!
        Siihen on järkevät syynsä.

Jos ei mm "ehditä" tekemään papereita sijoituskoirasta tyyliin "ei ole lomakkeita", tai "ehtii ne myöhemminkin", älkää ottako edes ilmaiseksi saati maksako. Vaatikaa kaikesta maksamisesta aina kuitti saman tien ja kaikesta ostamisesta viralliset paperit.
        Älkää ostako mitään etukäteen maksaen näkemättä.
        Älkää tuijottako kennelnimiin, jäsenyyksiin, luottamusasemiiin missään rotuyhdistyksissä - missään rodussa tuudittautuko turvallisuuden tunteisiin näiden perusteella "sinisin silmin" - niin vielä parempi.

Näillä keinoilla pääsee jo pahimmista karikoista rodussa kuin rodussa.

• kantapään kautta

harrastelija8999, noistakin linkin kasvattajista täytyy suodattaa jyvät akanoista. Se on ihan sama, mitä kennelliiton statuksessa kasvattajasta on, koirat voivat silti olla epäilyttäviä.
      Lappalaiskoiriin liittyvissä asioissa on niin paljon kaikkea, mitä kennelliitto katselee vain harottujen sormien välistä. :/

• tiedän kokemuksesta

Ystävän neuvo, en tahdo yleistää, mutta älkää ostako näitä muutamaa satasta halvempia pentuja!! Esim joiden hinta on 650€ silti rekisteröityjä!!

• Mitäköhän ihmettä

Suomenlapinkoira 11, sinun viestistäsi ei kyllä ymmärrä: miten joku voi pennuttaa kahdessa paikassa yhtäaikaa ...? No, ehkä jotkut ymmärtävät. Itse en ainakaan. Menee siis hyvä varoitus hukkaan. Ymmärrän kyllä, ettei voi mitä tahansa netissä sanoa, mutta tuo on nin omituisesti sanottu, tulisi olla jo enemmän sisäpiirin tietoa siitä mitä tarkoitetaan. Ja ne luultavasti tietävät jo muutenkin ..

• Lappalaisia

No hän varmaan tarkoittaa että tekee pentuja kahdella eripaikkakunnalla sama ihminen kuitenkin??

• Niinpäniinpä

Mitäköhän ihmettä: Lukeeko tuossa sinusta että yhtä aikaa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      109
      1974
    2. 254
      1729
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      61
      1106
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1030
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      64
      1003
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      67
      967
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      68
      860
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      37
      847
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      6
      831
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      815
    Aihe