Kannattaako markkinointia ottaa pääaineeksi?

Hakija

Moi!

Pääaineen kanssa on mietintää. (ekonomiksi) markkinointi tuntuu kaikkein kiinnostavimmalta. Jos sen kanssa lukisi esim laskentaa. Kö. Mietintöjä kokeneemmilta kiitos!

12

7043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rjety

      No jos olet käsittämättömän kova supliikki- ja myyntimies, osaat *erseennuolennan ja pidät esiintymisestä, on markkinointi täydellinen valinta tulevaisuutta ajatellen. Mikäli haluat saada vähimmällä vaivalla ja helpoiten tutkinnon kasaan, kannattaa markkinointia myös harkita.

      Ei vaan, oikeasti *ituttaa suoraan sanottuna oman yliopiston markkinointipuolen toiminta, kun jäi maku, että palattiin suoraan peruskouluun arvosanojen antamisen suhteen. Arvosanoja vedellään puhumalla mahdollisimman paljon p*skaa ja trendipellet kilpailee siitä, kuka saa olla eniten äänessä luennoilla.

      Muutenkin kurssit perustuu ryhmätöihin ja esitelmiin, jotka menevät peruskoulutasoisesti läpi, kunhan vain riittävä sivu/sanamäärä on kasassa ja olet uskaltautunut "stagelle" vetämään oman kahden minuutin osuutesi.

      No, jos tästä jotain positiivista hakee, niin kai se nykypäivän työmaailma on niin kova, että haastatteluissakin vain nämä ulospäinsuuntautuneimmat, kovimmat *askanjauhajat ja itsensä tyrkyttäjätt napsii paikat, jolloin kyseisen lajin osaamisesta on hyötyä.

    • Olija

      Mistä yliopistosta olet?

    • fasdf

      Aika liirumlaarumiahan se markkinointi on.. enemmän susta itestä kii pärjäätkö sitten sen tutkinnon kanssa tulevaisuudessa.

    • tutanyymi

      En tiedä missä kouluissa opiskelette, mutta markkinoinnin luonne on ainaki hkkk muuttunut täysin viime vuosien aikana. Monelle markkinointi tuntuu ainoastaan tyhjänpäiväseltä hölötykseltä - myyntityöltä.

      Markkinoinnissa kuitenkin keskitytään tavallaan bisneksen ytimeen eli itse arvon luomiseen. Siis koostuu muun muassa houkuttelevien tuotteiden, palveluiden ja bisnesmallien kehittämisestä, asiakassuhteiden luomisesta ja kehittämisestä, liiketoiminnan ja liiketoimintaverkostojen kokonaisuuden hallitsemisesta sekä myynnistä ja mainonnasta.

      Markkinointi ja business technology (tuta) ovat eniten samankaltaisia, BT:ssä enemmän arvon luonnin optimoimiseen, eli tilastoihin. Rahoitus, laskentatoimi ja yritysjuridiikka voidaan katsoa monesti enemmänkin yrityksen tukitoimiksi.

      Tyypillisiä työtehtäviä ovat (1) tuotteista ja -tuotealueista vastaaviin päällikkö-, koordinointi- ja linjajohtotehtäviin, (2) tuotekehityksen ja bisneskehityksen johto- ja asiantuntijatehtäviin, (3) markkinointiviestinnän johto- ja asiantuntijatehtäviin tai (4) myyntipäällikkötehtäviin. Lisäksi monet valmistuneet sijoittuvat erilaisiin konsulttitehtäviin.

      Mistä kaikki ympärillä olevat esineet ovat ympärillemme tupsahtaneet? Mistä eri merkit ja brändit ovat syntyneet? Arvon luominen asiakkaalle on tärkeässä roolissa.

    • hemmodude

      Oma pääaineeni Helsingissä on muu kuin markkinointi, joten en tunne tarkkaan laitoksen opetusta tai valmistuvien työtilannetta. Ainoa mikä on varmaa on se, että markkinointiväellä on kova tarve nostaa omaa profiiliaan ja markkinoinnin strategista puolta.

      Mulle on kuitenkin epäselvää, miten hyvin markkinointia lukeneet pääsevät alan hommiin valmistuttuaan tai opiskeluaikana. Ongelmana ovat ainakin mainosalalla käytetyt harjoittelut, joista ei makseta kuin nimellistä korvausta. Markkinoinnin lukijoitakin on aika paljon, ja mulla on tuntuma, että esim. laskennan ja rahoituksen lukijat pääsevät suhteessa helpommin kiinni vakaisiin ja kunnollisesti palkattuihin hommiin, joissa voi kehittyä... Tosin start up -skenestä puhutaan paljon, ja joidenkin osalla se on hämmentänyt soppaa kiinnostavasti.

      Markkinoinnin imago on ainakin muiden aineiden lukijoiden mielissä vähän heppoinen, olen ymmärtänyt. Mielletään, että markkinoinnin tutkinto on helppo saavuttaa. Vierestä seuratessa tosin vaikuttaa, että erilaisia keissejä ja referaatteja ja ryhmätöitä ainakin riittää.

    • servator

      Ainakin SEFEn tutkimuksista luettuna kyseinen pääaine ei työllistä mitenkään erityisen hyvin tai hyvällä palkalla. Markkinoinnin kiinnostavuus on toki mielipidekysymys.

    • ganZallee

      Kauppakorkeassa ei sellaista pääainetta olekaan millä ei saisi töitä. Kannattaa siis valita se mikä kiinnostaa itseä, eikä se mikä kiinnostaa muita. Siksi kysymyksesi on turha, koska saamasi vastaukset ovat muiden subjektiivisia näkemyksiä aiheesta.

      Ketjussa epäiltiin, että markkinoinnin lukijat eivät saisi opiskelujen aikana kesä- tai osa-aikatöitä. Minusta tämä ei pidä paikkaansa, sillä firmoissa on nimenomaan tarjolla erilaisia asiakaspalvelutehtäviä niin kesäaikana kuin lukukausien aikana.

      Menestyminen työmarkkinoilla on kiinni itsestä ja omista toimista, joten mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle. Jos yksi on päässyt johonkin työpaikkaan ja -tehtävään maisteripapereillaan, niin se ei tarkoita automaattisesti myös toisen pääsevän ja saavan samoja etuja.

      Minä luin kauppakorkeassa markkinoinnin pääaineena ja päädyin lopulta nykyisiin tehtäviini, jossa tienaan säännöllisesti 100k euroa vuodessa. En tee myyntityötä, vaan olen julkisen sektorin palveluksessa asiantuntijatehtävissä. Olen ollut myös yksityisellä sektorilla sekä yrittäjänä, joten kaikki on koettu.

      Kauppakorkean aikaiset kaverini ovat kauttaaltaan keski- ja ylemmän johdon tehtävissä, joihin kuuluu hyvä palkka (min. 6000-7000 e/kk), esimies- ja tulosvastuuta, sekä pörssilistatuissa yrityksissä myös työpaikan optio-ohjelmaan kuuluminen (hyöty vähintään useita kymmeniä tuhansia euroja).

      Mikään ei takaa, että sinä pääset vastaaviin tehtäviin markkinoinnin tai minkään muunkaan pääaineen valittuasi. Esimerkit antavat kuitenkin toivoa, että jos työskentelet ahkerasti niin se on mahdollista taustasta riippumatta. Tärkeintä on valita itseä kiinnostava pääaine, jotta jaksaa sitten myöhemmin tehdä töitä sen eteen.

      • Terveisiä Kreikasta?

        "päädyin lopulta nykyisiin tehtäviini, jossa tienaan säännöllisesti 100k euroa vuodessa
        ...
        julkisen sektorin palveluksessa asiantuntijatehtävissä."


    • hemmodude

      Edelliseen kommenttiin on pakko huomauttaa kesä- ja osa-aikatöiden osalta, että juu, kyllä niitä asiakaspalvelutehtäviä varmasti löytyy. Toinen kysymys onkin se, onko niillä mitään relevanssia oman opiskelun ammatillisen kehittymisen näkökulmasta. Joillekin on, joillekin ei...

      Jos nyt oikein ollaan pessimistejä: asiakaspalvelu voi olla se vihoviimeinen koiranvirka, jossa joko otetaan tilauksia vastaan tai kuunnellaan asiakkaiden moninaisia valituksia. Tai sitten työ on korostuneen myyntilähtöistä, mikä toki vetoaa niihin joita P. Parvisen puheet ja luennotkin innostavat...

      Sen sijaan sellaisia tehtäviä, joissa pääsisi esim. suunnittelemaan markkinointia tai asiakastilaisuuksia tai tutkimaan asiakkuuksia, lienee huomattavan vähän suhteessa markkinoinnin opiskelijoiden määrään. Ja jos tällainen paikka löytyy, siitä liian usein maksetaan "pientä harjoittelukorvausta", joka lasketaan satasissa.

      • M.Sc. marknadsföring

        Tuo on aivan totta, että sellaisia työtehtäviä joissa esimerkiksi markkinointia pääsisi suunnittelemaan strategisella tasolla (jota yliopistoissa opetetaan), on tarjolla suhteellisen vähän. Mahdollisuuksia sellaisiin tehtäviin on toki päästä, mutta usein se vaatii melko monta porrasta uralla, alkaen noista asiakaspalvelu- tai myyntitehtävistä, eikä siltikään ole mikään selviö - riippuu paljon omasta kompetenssista


    • Missäköhän te ootte markkinointia opiskelleet?
      Itselläni on kokemus, että markkinointi on aikas kovaa työtä (niin opiskeluissa kuin työrintamallakin) enkä missään nimessä sanoisi sitä liirumlaarumissa.
      Itse markkinointia opiskelleena sanoisin sen avaavan uria aika moneen suuntaan...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe