Pätkii, nykii ja paukkuu omakotitalossa

Taavi

Asun Helsingissä muutaman kilometrin päässä Pasilasta omakotitalossa. Hankin digiboxin lähinnä siitä syystä että talomme on katvealueella, jossa analoginen kuva on todella surkea (Herttoniemi).

Digiboxilla tilanne ei parantunut kerrassaan yhtään. Pelkään että lapseni menettää joku päivä vielä kuulonsa digiboxin tuottamien poksahdusten ja kitinöitten takia. Raivostuttavaa! Mistä helvetistä tässä oikein lupamaksuja maksellaan!

Käytössämme on tällä hetkellä sisäantenni, jota käännellään paikasta ja asennosta toiseen mm. sääolosuhteiden mukaan. Kun mopo menee talon ohi, kuva hyytyy. Kun tuulee liian kovaa kuva hyytyy. Kun käyn jääkaapilla kuva hyytyy. Kun vaimo käy vessassa ja napsauttaa valot, niin kuva hyytyy.

Puhe seilaa sekunnin etuajassa eikä tekstityksistä YLEn kanavilla ole tietoakaan. Vitun hienoa edistystä!

Olisin kiinnostunut rakentavista ehdotuksista ennenkuin räjäytän koko toosan. Olen harkinnut ulkoantennia, mutta en halua kiipeillä katolle kääntämään sitä joka kerta eri asentoon kun vaimo päättää vaihtaa ykköseltä maikkarille...

15

3523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitä

      Samat on murheet minulla ja monella muullakin. Antennifirmasta sanoivat, että tulee melko kallis investointi, koska tällä alueella ei kunnon digivastaanottoa saa tavanomaisin antennilaittein. Tehokas antenni, antenni nosto muutamalla metrillä ylöspäin ja mastovahvistinkaan eivät riitä. Kuva kirskuu, rääkyy, pysähtelee ja hajoaa mosaiikiksi.

      Kysele Digitasta, mutta saat luultavasti saman vastuksen kuin kaikki meidän nurkilta on saaneet. Digitan kaveri katsoo päätteeltään jotain helkkarin karttaa ja sanoo "kyllä pitäisi näkyä."
      Digiboksikauppias ei ota härveliä takaisin kun itse boksissa ei ole vikaa.

      Koetahan kestää ... on se kuitenkin kiva kun saa asua omassa töllissä. Tosin meille innokkaille uuden tekniikan edelläkävijöille kerrottiin, että omakotitalossa ei tarvita muita investointeja kuin digiboksi.

      • Taavi

        Olen sitä mieltä että asiakkaitten pompottamisen ja rahastamisen tulisi loppua. Jotain olisi asialle tehtävä ja jostain homma olisi aloitettava. Kukaan ei ota vastuuta susista uudistuksista ja käyttäjille/katsojille suolletaan yhä lisää vermeitä ja olemattomia palveluja maksettaviksi.

        Itse olisin valmis siihen, että asikkaitten ominaisuudessa vetäisimme yhteiskanteella Digitan ja YLEn oikeuteen. Mediahuijauksella meidät on ajettu tukka putkella kodinkonekauppoihin hankkimaan laitteita, joissa edes perustekniikka ei toimi, puhumattakaan "lisäpalveluista". Samaan aikaan lupamaksuja korotetaan, koska insinöörien digitaalinen hiekkalaatikko syö yhä enemmän rahaa.

        Tahdon takaisin maksamani lupamaksut "digikaudelta". Tahdon palauttaa paskat laitteeni ja niistä rahat takaisin. Haluan korvauksen turhaan käyttämästäni ajasta, siitä että epätoivoisesti teen hommia jotka kaiken järjen mukaan kuuluisivat Digitalle. DIGITA ja YLE eivät avuttomina kykene palvelemaan asiakkaitaan edes perustoimintojen suhteen. Digi-TV:n perustoimintona pitäisin sitä että ääni kuuluu, kuva näkyy, nämä ovat synkronissa keskenään ja ulkomaisissa ohjelmissa on toimiva tekstitys. Ei pitäisi olla kovin vaikea asia - paitsi Digitan insinööreille.

        Minulla on haave. Se olisi se, että näkisin Teemalta musiikkiohjelmia 5.1-äänentoistolla. Taitaa jäädä haaveeksi.

        Mielestäni olisi ryhdyttävä sanoista tekoihin. Asiakkaillakin on oikeutensa.


      • anaaliloki
        Taavi kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että asiakkaitten pompottamisen ja rahastamisen tulisi loppua. Jotain olisi asialle tehtävä ja jostain homma olisi aloitettava. Kukaan ei ota vastuuta susista uudistuksista ja käyttäjille/katsojille suolletaan yhä lisää vermeitä ja olemattomia palveluja maksettaviksi.

        Itse olisin valmis siihen, että asikkaitten ominaisuudessa vetäisimme yhteiskanteella Digitan ja YLEn oikeuteen. Mediahuijauksella meidät on ajettu tukka putkella kodinkonekauppoihin hankkimaan laitteita, joissa edes perustekniikka ei toimi, puhumattakaan "lisäpalveluista". Samaan aikaan lupamaksuja korotetaan, koska insinöörien digitaalinen hiekkalaatikko syö yhä enemmän rahaa.

        Tahdon takaisin maksamani lupamaksut "digikaudelta". Tahdon palauttaa paskat laitteeni ja niistä rahat takaisin. Haluan korvauksen turhaan käyttämästäni ajasta, siitä että epätoivoisesti teen hommia jotka kaiken järjen mukaan kuuluisivat Digitalle. DIGITA ja YLE eivät avuttomina kykene palvelemaan asiakkaitaan edes perustoimintojen suhteen. Digi-TV:n perustoimintona pitäisin sitä että ääni kuuluu, kuva näkyy, nämä ovat synkronissa keskenään ja ulkomaisissa ohjelmissa on toimiva tekstitys. Ei pitäisi olla kovin vaikea asia - paitsi Digitan insinööreille.

        Minulla on haave. Se olisi se, että näkisin Teemalta musiikkiohjelmia 5.1-äänentoistolla. Taitaa jäädä haaveeksi.

        Mielestäni olisi ryhdyttävä sanoista tekoihin. Asiakkaillakin on oikeutensa.

        Mitenkä lienee kanteen läpimenomahdollisuus. Vastassa on lähes koko Suomen viestintämaailma. Ylen lisäksi mainostelevisio MTV3, Nelonen jne. Sitten vielä kaikki lehdet ovat kytköksissä SanomaWsoyhyn, Almamediaan jne. Kaikki nuo tahot ovat sitoutuneet digitv :n käyttöönottoon. Niiden hallinnoimissa medioissa ei käsitellä ollenkaan digitv :n "kuuluvuusongelmia". Ainoastaan digibokseissa olevia laatuongelmia ja asennusongelmia käsitellään. Olen pyytänyt paria sanomalehden toimittajaa tekemään jutun näkysyysongelmista: eivät tee.


    • digimon

      Sama homma täällä maalla. Ostin boksin kun talomme kuuluu digitan sivujen mukaan uuden lähettimen näkyvyys alueelle. Digikanavat tulevat vanhan anteenin taajuusalueelta, eli anteenia en vaihtanut. Analogiset kanavat näkyvät välillä hyvin ja huonollakin ilmalla niitä voi seurata ongelmitta, joskin pientä kohinaa kuvassa on.
      Nyt sitten on tilanne se, että edelleenkin katsotaan vesisateella analogisia kanavia, kun digitaali kanavat hukkaa äänen,tekstin ja kuvakin pätkii pahasti. Yksikään anteeniliike ei takaa että saisimme hyvän kuvan, vaikka anteeneihin pistettäs 500Euroa rahaa.
      Ei mee munkaan maalais järkeen, että satelliiteista saa tuolla 500Eurolla 500kanavaa ilman lupamaksuja ja Ylelle/Digitalle pitää maksaa itsensä kipeäksi, eikä luvata mitään.

      • vilipsi

        Itse olen valtaisassa katvemontussa, josta kolmonen ei näy analogisena käytönnössä ollenkaan, ykkönen juuri ja juuri ja kakkosta voi jopa katsella. Digiboxin avulla ykkösnippu (ylen kanavat) näkyy täysin moitteetta, kakkosnipussa (mtv ja muut) pätkii hiukan, vallankin jos myrskytuuli heiluttelee antennia.

        MUTTA: Käytän edelleen halpaa yhdistelmäantennia, jossa on mukana VHF-kanavat Kun vaihdan tämän oikeaan, tehokkaaseen UHF-antenniin ja säädän sen kohdalleen, ongelmat häviävät täysin. Antennin vahvistus ilmoitetaan desibeleissä. Yhdistelmäantennissa se on n. 10 db, sisäantennissa kaiketi nolla. Kunnollinen UHF-antenni vaikeisiin olosuhteisiin vahvistaa signaalia jopa 17 db.

        Jos ongelmia ilmenee, kannattaa hommata kunnollinen, aito UHF-ulkoantenni (hinta n. 25-40 eur), tällaisen vahvistus on 10-14 db:n luokkaa. Yhdistelmäantennia ei pidä mennä ostamaan, koska VHF-taajuuksia ei digiaikana enää tarvita ja yhdistelmäantenni on ominaisuuksiltaan muutenkin yleensä huonompi.

        Olen AIVAN varma, että jos analogisia kanavia voi katsoa yleensä mitenkään, digikanavat näkyvät SATAPROSENTTISEN varmasti. Oikea antenni, oikea suuntaus, kunnolliset kaapeliliitokset ja varmasti näkyy.


      • digimon
        vilipsi kirjoitti:

        Itse olen valtaisassa katvemontussa, josta kolmonen ei näy analogisena käytönnössä ollenkaan, ykkönen juuri ja juuri ja kakkosta voi jopa katsella. Digiboxin avulla ykkösnippu (ylen kanavat) näkyy täysin moitteetta, kakkosnipussa (mtv ja muut) pätkii hiukan, vallankin jos myrskytuuli heiluttelee antennia.

        MUTTA: Käytän edelleen halpaa yhdistelmäantennia, jossa on mukana VHF-kanavat Kun vaihdan tämän oikeaan, tehokkaaseen UHF-antenniin ja säädän sen kohdalleen, ongelmat häviävät täysin. Antennin vahvistus ilmoitetaan desibeleissä. Yhdistelmäantennissa se on n. 10 db, sisäantennissa kaiketi nolla. Kunnollinen UHF-antenni vaikeisiin olosuhteisiin vahvistaa signaalia jopa 17 db.

        Jos ongelmia ilmenee, kannattaa hommata kunnollinen, aito UHF-ulkoantenni (hinta n. 25-40 eur), tällaisen vahvistus on 10-14 db:n luokkaa. Yhdistelmäantennia ei pidä mennä ostamaan, koska VHF-taajuuksia ei digiaikana enää tarvita ja yhdistelmäantenni on ominaisuuksiltaan muutenkin yleensä huonompi.

        Olen AIVAN varma, että jos analogisia kanavia voi katsoa yleensä mitenkään, digikanavat näkyvät SATAPROSENTTISEN varmasti. Oikea antenni, oikea suuntaus, kunnolliset kaapeliliitokset ja varmasti näkyy.

        Ensinnäkin: Sellaisessa pöytäanteeni missä on kaksi tikkua pystössä on noin 1db-3db vahvistus.
        Toiseksi: Mitä laajemmalla taajuusalueelle (useammalle kanavalle) anteeni on tehty sitä heikompi sen vahvistus on, verrattuna yhtä monta elemenntiseen yhden kanavan anteeniin.
        Nykyinen katolla oleva anteeni on UHF kanaville 21-40 ja tuolta alueelta täällä tulee nyt se ainoa kanavapaketti mikä toistaiseksi näkyy. Vahvistusta tuossa nykyisessä anteenissa tuolle "ala UHF":lle on varmasti puolet enempi, kuin mitä tuollaisessa 40Euron koko UHF alueen kattavassa anteenissa.


      • Vilipsi
        digimon kirjoitti:

        Ensinnäkin: Sellaisessa pöytäanteeni missä on kaksi tikkua pystössä on noin 1db-3db vahvistus.
        Toiseksi: Mitä laajemmalla taajuusalueelle (useammalle kanavalle) anteeni on tehty sitä heikompi sen vahvistus on, verrattuna yhtä monta elemenntiseen yhden kanavan anteeniin.
        Nykyinen katolla oleva anteeni on UHF kanaville 21-40 ja tuolta alueelta täällä tulee nyt se ainoa kanavapaketti mikä toistaiseksi näkyy. Vahvistusta tuossa nykyisessä anteenissa tuolle "ala UHF":lle on varmasti puolet enempi, kuin mitä tuollaisessa 40Euron koko UHF alueen kattavassa anteenissa.

        Okei, sitten asia on mysteeri. Minulla on joka tapauksessa analoginen kuva ollut tähän saakka TÄYSIN kelvoton ja jopa "5-69"-laajakaista-antennilla kaikki kanavat näkyvät digitaalisella puolella loistavasti. Jos antenniasia on _aukottomasti_ kunnossa, valitus Digitalle, heidän on selvitettävä asia.

        Asian pointti on kuitenkin se, että on turha leikkiä onnettomilla sisäantenneila, käännellä niitä 'parhaaseen suuntaan' ja itkeä sitten, että ei näy, kuten alkuperäinen ruikuttaja teki. Tällaisille tapauksille voi viitata iltapuvun lapasella eli kintaalla.

        Asia, josta minulla ei ole tietoa, on eri digiboksien viritinten herkkyys. Analogipuolella puolella radioiden, televisioiden ja videoiden välillä on huimia eroja, miksi sitten ei digipuolella.


      • digimon
        Vilipsi kirjoitti:

        Okei, sitten asia on mysteeri. Minulla on joka tapauksessa analoginen kuva ollut tähän saakka TÄYSIN kelvoton ja jopa "5-69"-laajakaista-antennilla kaikki kanavat näkyvät digitaalisella puolella loistavasti. Jos antenniasia on _aukottomasti_ kunnossa, valitus Digitalle, heidän on selvitettävä asia.

        Asian pointti on kuitenkin se, että on turha leikkiä onnettomilla sisäantenneila, käännellä niitä 'parhaaseen suuntaan' ja itkeä sitten, että ei näy, kuten alkuperäinen ruikuttaja teki. Tällaisille tapauksille voi viitata iltapuvun lapasella eli kintaalla.

        Asia, josta minulla ei ole tietoa, on eri digiboksien viritinten herkkyys. Analogipuolella puolella radioiden, televisioiden ja videoiden välillä on huimia eroja, miksi sitten ei digipuolella.

        Tuo "meidän" digilähetin asema on vasta koekäytössä. Toivottavasti itsekkin maastomittauksissa huomaavat että signaalin taso ei riitä. Digiviritinhän näyttää signaalivoimakkuuden myös analogisille kanaville. Niiden voimakkuus tässä meidän tapauksessa on 3-5% suurempi kuin digilähetyksen. Eli hyvällä ilmalla digisignaalin voimakkuus on sen, mitä analoginen huonolla ilmalla. Paljosta ei siis ole kiinni. Valitan sitten jos ens kuussakaan ei vielä näy.


    • Sam J

      Täällä on lumisateen peitossa kaikki analogikanavat.. ja digikanavat pätkivät. Ääni pätkii, kuva katoaa joskus. Sateella ei näy kunnolla, joutuu laittamaan analogisen. Suomenmaassa otetaan hirveätä riistoa kaiken maailman kasettimaksuihin ja tv-lupiin että saadaan byrokraatikkojen palkat maksetuksi. Kohta varmaan radiolupa otetaan uudelleen käyttöön!

      • Töpsel

        >>Suomenmaassa otetaan hirveätä riistoa kaiken maailman kasettimaksuihin ja tv-lupiin että saadaan byrokraatikkojen palkat maksetuksi.>>

        TV-luvat olisi OK. jos laatu edes teknisesti vastaisi sitä mistä maksan. Kasettimaksut on täysin eri asia. Ne eivät ole riistoa, eikä niillä makseta byrokraattien palkkoja: itse teen parasta aikaa AVEKin rahoittamaa elokuvatuotantoa. Ne rahat tulevat kasettimaksuista, koska jengi joka tapauksessa nauhoittelee näitä - sekä musaa että elokuvia - televisiosta ja radiosta. Kaikki kopsaaminen on suoraan tuotemyynnistä pois eikä tekijälle jäi muuten kuin kaluttu luu käteen... Ei näitä leffoja pelkästä harrastamisen ilosta tehdä.


    • Kaabel

      Pitäähän sille tv-maksulle saada vastinetta. Jos kuva ei näy, niin siitä saa valittaa Digitalle:

      Digita Oy
      PL 135
      00521 Helsinki

      Valtakunnallinen palvelunumero 0203 124 124

      Palvelemme arkisin klo 9-16 lähetysten
      vastaanottoon liittyvissä asioissa.

      [email protected]

      Puheluhinnat: kiinteästä verkosta soitettaessa 8,21 senttiä/puhelu 2 senttiä minuutti, matkapuhelimesta soitettaessa 8,21 senttiä /puhelu 22,9 senttiä minuutti. Hinnat sisältävät arvonlisäveron ja ovat samat koko maassa riippumatta operaattorista.
         

    • humax = humini

      Hermoja on mennyt jo puoli vuotta, kunnes tänään lopulta testasin Humaxin laitteen (1001T) kolmella eri antennilla ja lopuksi pistin samoihin piuhoihin kiinni Nokian 210 T:n . Pätkiminen loppui heti. Digineuvonnasta väitettiin, että vika on siinä kun samassa antennissa kiinni kaksi tv:tä. (Antenni on uusi)

      Eli ainakin mun kohdalla vika oli laitteessa. Humaxin signaalin voimakkuus oli koko ajan luokkaa 75% mutta laatupalkki heitteli 100 % -0% välillä parin sekunnin välein, päivästä riippuen. Antenninvahvistinkaan ei auttanut mitään.

      Oikeastaan helpotti, että vika oli laitteessa...Huomenna marssin takuuhuoltoon ja toivon etteivät saa korjattua että saan uuden laitteen. Täytyy sanoa, että mieli tekee tallentavaa värkkiä, mutta ei Humaxia näillä kokemuksilla.

    • pekka 2

      olen kyllästymiseen asti seurannut tätä digitalisointikeskustelua.

      GSM puhelimet piti vaihtaa WCMMA puhelimiin, kun vanhan ominaisuudet ei riittäneet. Nyt lähes kaikki WCDMA ominaisuudet on uusitussa GSM:ssä.

      TV linkki löytyy siitä, että nykyään myös analogiapuolella kuva pysähtyy, ääni katkeilee, särähtelee rapsahtelee..... Kaapeliverkossa!

      Onko analogiapuoli niin ikään kehittymässä?

      Ei ikinä ennen ja nyt taas!

    • V...A

      JOS KUVAA EI SAA ON TV MAKSUISTA SAATAVA TAKAISIN KAKSI TALOUTTA SALOSSA MYYNTI KIKKA TÄÄLLÄ PÄIN.

      • Tietämättömyyttä

        Tv maksuja ei ole ollut kuule pitkiin aikoihin olemassakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe