Omatoimiloma Puolassa

Maaria

Olen lähdössä loppukesällä Puolaan. Tarkoituksena on lentää Varsovaan ja matkustaa sielä junalla Krakovaan. Olen suunnitellut viipyväni 7-10 pv. Onko kellään kokemusta omatoimimatkoista Puolaan? Hyviä vinkkejä otetaan vastaan...kuten: onko naisen turvallista matkustaa yksin, kieliongelmat??, tutustumisen arvoiset kohteet ja muuta, mitä olisi hyvä tietää.

Netistä olen kohtuullisen mukavasti tietoa löytänyt, mutta omakohtaiset kokemukset ovat tervetulleita.

11

1878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin

Itselläni on kokemusta muutamista itä-euroopan maista, mutta Puola on vielä kokematta. Olen samoin haaveillut reissaavani siellä elokuussa, joten laitahan jossain välissä sähköposti-osoitteesi, jos matkaseura (esim. osaksi reissua) kelpaa. Olen 27-vuotias nainen. Antoisaa matkaa joka tapauksessa!

• Minni

Pari suvea taanne oltiin mieheni kanssa juuri samanmoisella omatoimireissulla Varsovassa (ja junalla Krakovassa).
      Ensinkin: kaupungissa ei ole halpoja hotelleja ja siksipä on varauduttava korkeisiin yöpymishintoihin.
      Toiseksi: Kun matkustat Krakovaan junalla, osta 1-luokan lippu, sillä 2-luokan vaunut ovat saastaisia. Hintaero ei ole kummoinen joten tuo kannattaa. Ne junaliput ostetaan muuten siellä matkatoimistoista, ei rautatieasemilta.

Varsova on hyvin venäläistyyppinen kaikesta uudistukseta huolimatta joten kauneuteen ei ole panostettu. Palvelu toimii venäläiseen tyyliin ja kielitaidottomuus rehottaa. Ihmiset ovat kuitenkin palvelualttiita ja ystävällisiä joten kyllä siellä pärjää vaikkei venäjää puhuisikaan (=sitä ne kyllä ymmärtää puolan lisäksi). Hintatasoltaan Varsova on aika kallis kaupunki, joten halpamatkaa ei Puolanmatkasta tule.

Krakova on taas kaunis, vanha kaupunki aivan eteläpuolassa. Sen lähistöllä sijaitsee kuuluisat Wicalichan suolakaivokset ja Auswits-Birkenaun keskitysleirit. Jos aikaa on, niin ainakin nuo kannattaa tsekata. Niihin pääsee näppärästi ihan rautatieaseman oven edestä valkoisilla pikkubusseilla (=ikkunassa lukee määräasema) ja ne ovat tosi halpoja käyttää. Ne näyttää muuten meikäläisittäin katsottuna valkeilta pakettiautoilta.

• enska

Kylläpäs annoit vähän suppean kuvan puolan matkailusta, ensinnäkin haluan puuttua junalla matkustamiseen. Itse reissasin puolassa paljon ja kyllä ne kakkosluokan vaunut on kaikkea muuta kuin saastasia ja kulttuuriahan matkalle lähdetään kokemaan eikä ykkösluokassa köröttelemään...Suosittelen majapaikaksi yksityisiä hostelleja joita on pilvin pimein, yksi yö todella siistissä majatalossa jossa mahdollisuus on täysin omaan huoneeseen lähtee 8:lla eurolla joka ei kyllä päätä huimaa! Kohteiksi suosittelen Zakopanea, Birkenaun ja Auchwitzin(kirjotusasu kohillaan) leirejä, sekä luonnokkaasti Varsovaa. Samaisella matkalla kiersin kymmenkunta muuta maata ja puola vei sydämen! Mukavaa matkaa!

• Reissaaja
        enska kirjoitti:

Kylläpäs annoit vähän suppean kuvan puolan matkailusta, ensinnäkin haluan puuttua junalla matkustamiseen. Itse reissasin puolassa paljon ja kyllä ne kakkosluokan vaunut on kaikkea muuta kuin saastasia ja kulttuuriahan matkalle lähdetään kokemaan eikä ykkösluokassa köröttelemään...Suosittelen majapaikaksi yksityisiä hostelleja joita on pilvin pimein, yksi yö todella siistissä majatalossa jossa mahdollisuus on täysin omaan huoneeseen lähtee 8:lla eurolla joka ei kyllä päätä huimaa! Kohteiksi suosittelen Zakopanea, Birkenaun ja Auchwitzin(kirjotusasu kohillaan) leirejä, sekä luonnokkaasti Varsovaa. Samaisella matkalla kiersin kymmenkunta muuta maata ja puola vei sydämen! Mukavaa matkaa!

Kielestä sen verran, että mikäli osaat Saksaa, niin pärjäät paremmin. Esim. Varsovassa ei juurikaan ole esim. keskustan liikkeissä englantia puhuvia myyjiä. Yksikin juoksi multa karkuun, kun aloin kyselemään... :) Vanhemmat ihmiset osaavat Saksaa hyvin, nuoremmat ymmärtävät englantia, muttei puhu sitä kovin mielellään. Hotellien yhteydessä olevat baarit palvelevat kyllä loistavasti myös englanniksi. Voin suositella LOISTAVAA sporttibaaria ihan siinä ytimessä.. Näet kyllä.

Jos Varsovassa haluat lähteä shoppailemaan, niin painele vanhalle stadionille, mieluiten tietenkin ratikalla, johon saat lippuja melkein mistä vaan kioskista. Stadionilla on joka arkipäivä klo 6-10 aamulla valtavat myyntikojut! Todellista markkinahumua! (nimim. lähdin yhden matkalaukun kanssa, tulin kahden kansa takaisin). Ratikassa lipun leimaaminen on eräänlainen kokemus sekin, mutten paljasta siitä enempää...

Ja Krakovasta jos lähdette autolla etenemään kohti keskitysleirejä, niin oikea viitta on Oceviecim. Auchwitz-sana mainitaan lähinnä vasta perillä. Myös suurin osa kartoista on tuolla puolalaisella nimellä.

• da!
        Reissaaja kirjoitti:

Kielestä sen verran, että mikäli osaat Saksaa, niin pärjäät paremmin. Esim. Varsovassa ei juurikaan ole esim. keskustan liikkeissä englantia puhuvia myyjiä. Yksikin juoksi multa karkuun, kun aloin kyselemään... :) Vanhemmat ihmiset osaavat Saksaa hyvin, nuoremmat ymmärtävät englantia, muttei puhu sitä kovin mielellään. Hotellien yhteydessä olevat baarit palvelevat kyllä loistavasti myös englanniksi. Voin suositella LOISTAVAA sporttibaaria ihan siinä ytimessä.. Näet kyllä.

Jos Varsovassa haluat lähteä shoppailemaan, niin painele vanhalle stadionille, mieluiten tietenkin ratikalla, johon saat lippuja melkein mistä vaan kioskista. Stadionilla on joka arkipäivä klo 6-10 aamulla valtavat myyntikojut! Todellista markkinahumua! (nimim. lähdin yhden matkalaukun kanssa, tulin kahden kansa takaisin). Ratikassa lipun leimaaminen on eräänlainen kokemus sekin, mutten paljasta siitä enempää...

Ja Krakovasta jos lähdette autolla etenemään kohti keskitysleirejä, niin oikea viitta on Oceviecim. Auchwitz-sana mainitaan lähinnä vasta perillä. Myös suurin osa kartoista on tuolla puolalaisella nimellä.

Täsmennetään vielä: paikannimet kirjoitetaan Auschwitz ja Oświęcim. Ja kirjoitusasu kohdallaan...

• Käynnyt

Kyllä sieltä halpojakin hotelleja löytyy,tosin ei aivan keskustoista välttämättä,(Krakova,3km keskustasta 2hh 120zlot)

Kieliä eivät juuri osaa mutta eiväthän Suomalaisetkaan osaa Puolaa joten tasoissa ollaan ja hyvinhän tuolla asiat sujuu siltikin.

Hintataso on edullinen ja palvelu vaihtelevaa mutta yleensä ainakin yritystä on.

Halvimmalla tuonne pääsee omalla autolla,tienvarret on täynnä pieniä hotelleja ja 2hh aamiaisella ja pysäköinnillä saa jollain 80-120zlotyllä(20-25€) ja liikenne on sujuvaa,ei ole autoilu tylsää;)

• tässä

juu, suosittelen kyllä puolassa reissaamista, olen itse ollut vuoden sisällä siellä kolme kertaa ja ei yhdelläkään kerralla ole oikeastaan minkäänlaisia ongelmia ollut, englannilla olen pärjännyt ja jos ei sillä niin sitten ihan ele kielellä :). varsovasta pääsee kätevästi junalla krakovaan esim, kentältä taksilla rautatieasemalle, elä käytä taksimiehiä jotka tulee vastaan kysymään tarvitsetko kyytiä, ota lentokentän ulkopuolelta taksitolpalta :). rautatieasemalta saa ostettua lipun helposti englanninkielellä krakovaan. Itse en ehkä käyttäisi hotelleja vaan etsisin majoituksen jossa on oma huone mutta yhteiset pesutilat ja keittiö muitten asukkaiden kanssa. halvempaa, ja ihan hauska kokemus, olen kokeillut ja toimii :) Hauskaa matkaa :)

• vaan

Joo, puola on kiva maa....Ainakin Krakowassa kannatta ehdottamasti käydä!!. Ja kun viitsii vähän vaivaa nähdä niin majoituskin on halpaa...ite olin esim jossain ylioppilasasuntolassa, huone oli jotain alle 15€...bursa jagellonica oli muistaakseni nimi ja www-sivutkin löytyy..ja siellä kaikki viehättävät opiskelijaneidit puhuivat oikein mieleellään englantia...

• Jukkis

Puolalaisilla on aika hauska taipumus yrittää kusettaa, joten järki käteen hinnoitteluissa. Krakovan aseman liepeillä on yleensä jotain mummoja kauppaamassa huoneita, joten kannattaa katsoa. Itse majoituiin Krakovassa tälläisessä asunnossa, joka sijaitsi aivan kauppahallin vieressä. Keskitysleirit oli kyllä rankka kokemus, siitä voi hakea fiiliksiä ja verrata vaikkapa tämän päivän kidutuksiin Irakissa jne.
      Hauskaa matkaa!!

• Maaria

...hyviä vinkkejä sain. Reppuani kutittaa jo.

• Helga-neiti

Kävin itse parisen vuotta sitten Puolassa ja tykästyin maahan kovasti. Hintatasoltaan edullinen.Erityisesti kannattaa tsekata Vanhan kaupungin, stare miaston, ruokapaikat. Masun saa täyteen edullisesti.

Omista tavaroistaan saa pitää huolta, koska ei voi olla koskaan varma pitkäkyntisistä. Eniten ärsytti Varsovassa se ihmisten määrä, jolloin piti olla todella valppaana oman omaisuutensa suhteen. Lisäksi flyereiden jakajia ja kerjäläisiä oli paljon. Saksaa puhuvat vanhemmat ihmiset ja nuoremmat englantia. Tosin itse en kokenut kielimuuria kovinkaan vaikeaksi. Mikäli yövyt hotellissa, kannattaa hyödyntää tallelokeroa passien yms. säilyttämiseen.

Krakovaan pääsee näppärästi junalla. Itse matkustin kaverini kanssa ykösluokassa. Yöpyä kannattaa Hotel Studencki Piast (www.piast.bratniak.krakow.pl). Se oli siisti, muutaman kilometrin päässä kekustorilta. Piastin läheisyydessä on sellainen nettikahvila, jossa opiskelijabudjetilla matkaavan kannattaa käydä oluset maistelemassa. Hinta kun ei päätä huimaa, noin 1 e yks nelostuoppi. Huoneen varaamisen voi tehdä netin kautta. En muista paljon yksi vuorokausi maksaa, mutta ei se kallis ollut.

Koti-ikävän yllättäessä voit kaupasta ostaa Fazerin suklaata, nimittäin sitä myydään siellä. Samoin Raision margariinia.

Niin Krakovassa on useita pieniä ravintoloita keskustorin läheisyydessä. Hintatasoltaan vaihtelevia...tuliaiseksi voi ostaa kristallia Verkahallista. Käväsi moikkaamassa keskustorilla pelleilevää haamua kirkon kupeessa. Hervoton tyyppi! Toivottovasti hän on vielä siellä.

Todellakin, kannattaa olla varovainen taksien kanssa ja käyttää niitä, jotka ovat virallisia. Meille kävi pieni fiba, ylivelotettiin, mutta ei se matkakassaa kaatanut. Harmittihan se silti. Tarkista, että kuski pistää mittarin raksuttamaan.

Puolaan lähtisin uudestaan vaikka heti, käymättä on vielä Auschwitch ja suolakaivokset, unohtamatta Zakopanen upeita maisemia. Puolalaiset ovat vieraanvaraisia, ehkä hiukan varauksellisia, mutta kun heitä oppii tuntemaan, niin heistä saa hyviä ystäviä.

HYVÄÄ MATKAA!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe