Potilas on w203 kompressor, vm 2003. Vikakoodi näyttää ilmamassamittarissa olevan vikaa. Ilmamassamittari vaihdettu alkuperäiseen uuteen, ei mihinkään tarvikeosaan. Piuhat mittauksen mukaan kunnossa.
Vikakoodin kuittauksen jälkeen mittaritaulussa oleva keltainen moottorin valo sammuu ja syttyy uudelleen, kun auton sammuttaa ja lähtee uudelleen liikenteeseen. Edelleen vikakoodi herjaa viaksi ilmamassamittaria.
Mistä osais alkaa etsia vikaa seuraavaksi? Kiitos asiallisista neuvoista.
Mystinen juttu, vai onko?
23
7988
Vastaukset
- Meggatsonni
Ei oo ekakerta autokorjauksen maailmassa että rikkinäinen osa vaihtuu toiseen rikkinäiseen.
- 343242342
Todennäköisempää on kuitenkin se, että vika on jossakin muualla....
- ihan öönä!
Nyt vasta olenkin ihan öönä. Eilen se moottoria kuvaava merkkivalo sammui mittaritaulussa, ilman vikakoodin kuittausta. Tänä aamuna se taas ilmestyi näkyviin.
Vikakoodi on kuitattu aikaisemmin ainakin viisi kertaa ja ilmoittaa aina syyksi sen ilmamassamittarin.
Kun ostin tuon auton, myyjä kertoi, että sen moottoritila on pesty (liekkö totta), voisko joku kosteus tehdä häiriöö tuohon vikajuttuun?
Kyselen teiltä neuvoa siksi, koska monilla teillä on asiantuntemusta tuosta koneesta. Täällä päässä moni raapii päätään ja ihmettelee tuota vikaa.
Vielä sen verran, toinen uusi ilmamassamittari paikallaan, ei kai voi olla vika kuitenkaan siinä?- Mersukorjaaaja
"Vielä sen verran, toinen uusi ilmamassamittari paikallaan, ei kai voi olla vika kuitenkaan siinä?"
Miksei? Oletko testannut, että se toimii jossakin? Voi olla myös väärin asennettu. Vikakoodi voi ola myös kuitattu väärin. Ja sitten kun saat jostain varmasti toimivan osan, niin kyllä rinnalla saattaa olla toinekin vika, joka on ensin korjattava. Siinä välissä sotket ehjät ja toimivat osat ja rikot sen toimivan. Ja sitten kun saat joskus kaiken toimimaan, et sittenkään osaa kuitata vikakoodia oikein ja kaikki alkaa uudestaan.
- mersuforum .
Täällä nyt ei kannata kauheasti vikoja kysellä, tai kysellä voi, mutta vastaukset on yleensä tyyliä, mersun heikko laatu, osta tojo, ym ym.
Mene www.mersuforum.net , sieltä löytyy apua. - Ilmamassamittarivika
Ja se toinen vianhakupaikka on: http://www.mese.fi/forum/
Pikaisella vilkaisulla ilmamassamittari-viat ovat kyllä jääneet korjaamatta, mutta kyllä niitä sen verrran paljon näytti olevan, että ehkä joku on tullut joskus kuntoonkin. - sillai
toimiiko auto normaalisti? jos,niin silloin joku piuha pistoke voi olla löysällä,jos taas ei,niin tutki ettei ole imuilma vuotoja.
- ihan öönä!
Aika mystinen juttu tosiaan. Nyt näytössä ollut moottorin keltainen merkkivalo on ollut palamatta 4 vuorokautta, vaikka vikaa ei ole kuitattu. Epäilin jopa, onko siitä polttimo palanut tai jotain. Kuitenkin se valokin sytty, kun avaimen kääntää ykkösasentoon. Mutta kun auton laittaa käyntiin, se ei pala.
Auto toimii normaalisti, jos nyt se "normaalisti" tarkoittaa sitä, että se ei kiihdyttäessä töki ja lähtee kyllä reippaasti liikkeelle kaasua painettaessa. Minulla ei ole ollut kauan tuo mese, enkä osaa enempää sanoa, toimiiko normaalisti. Mielestäni kyllä ja kyllä lähtee, eikä töki ja kulkee tasaisesti.
Autokauppias mainitsi tosiaan kauppaa tehdessä, että siitä on moottoritila pesty. Mieleeni tuli, että olisko siellä ollut kosteutta tai kuten kerroit, joku pistoke löysällä. Ja nyt paikat kuivuneet ja kunnossa.
Ihmettelen vaan, ettei se moottorin kuva -valo pala, vaikkei sitä ole kuitattu.
Ilmeisesti se on itsestään tullut kuntoon? Olisko tuo mahdollista?
Mutta kuitenkin, vaikka hieman näin alussa ollut harmia tuon jutun kanssa, en kadu pätkääkään Mersun hankkimista. On se kuitenkin auto ja loistava ajettava. - megattsonni
ihan öönä! kirjoitti:
Aika mystinen juttu tosiaan. Nyt näytössä ollut moottorin keltainen merkkivalo on ollut palamatta 4 vuorokautta, vaikka vikaa ei ole kuitattu. Epäilin jopa, onko siitä polttimo palanut tai jotain. Kuitenkin se valokin sytty, kun avaimen kääntää ykkösasentoon. Mutta kun auton laittaa käyntiin, se ei pala.
Auto toimii normaalisti, jos nyt se "normaalisti" tarkoittaa sitä, että se ei kiihdyttäessä töki ja lähtee kyllä reippaasti liikkeelle kaasua painettaessa. Minulla ei ole ollut kauan tuo mese, enkä osaa enempää sanoa, toimiiko normaalisti. Mielestäni kyllä ja kyllä lähtee, eikä töki ja kulkee tasaisesti.
Autokauppias mainitsi tosiaan kauppaa tehdessä, että siitä on moottoritila pesty. Mieleeni tuli, että olisko siellä ollut kosteutta tai kuten kerroit, joku pistoke löysällä. Ja nyt paikat kuivuneet ja kunnossa.
Ihmettelen vaan, ettei se moottorin kuva -valo pala, vaikkei sitä ole kuitattu.
Ilmeisesti se on itsestään tullut kuntoon? Olisko tuo mahdollista?
Mutta kuitenkin, vaikka hieman näin alussa ollut harmia tuon jutun kanssa, en kadu pätkääkään Mersun hankkimista. On se kuitenkin auto ja loistava ajettava.Auto on varmaan hyvä mutta sen jää katsastus kesken kun OBD-testeri näyttää vikaa.
Voi siellä olla" märkää" jostain syytä enemmänkin ....johtonipussa.
- Niittylahti
Mulla Mersun ilmamassamittari vaihdettu 2 kertaa vähän aikaa toimii ,sitten tulee häriövalo,missä vika??
- likhuiygyug
Kerrot sen verran vähän tietoja ja nekin epämääräisiä, että tuohon ei kukaan pysty mitään järkevää vastaamaan.
- Niittylahti
Moi!!mb 200c komp.vm2000 bensa automaatti.
Syttyy moottorin häriövalo. Vikakoodi P200B eli ilmamassamittari i.vaihdettu 2kertaa vähän
aikaa toimii ja taas syttyy. Missä vika? Auto toimii normaalisti. Bensaa kuluttaa normaalisti,tehoja on mistä herjaa?onko tietoa..leimalle meno tulee kuulemma hylky jos valo palaa.oisko jollain tietoa?- likhuiygyug
https://www.autocodes.com/p200b_mercedes-benz.html
Ainakaan tuo sivusto ei ehdota tuolle koodille selitykseksi, ilmamassamittarin vikaantumista.
Olisiko niin, että sen vuoksi sen vaihtaminenkaan ei auta asiassa. - likhuiygyug
likhuiygyug kirjoitti:
https://www.autocodes.com/p200b_mercedes-benz.html
Ainakaan tuo sivusto ei ehdota tuolle koodille selitykseksi, ilmamassamittarin vikaantumista.
Olisiko niin, että sen vuoksi sen vaihtaminenkaan ei auta asiassa.Itseasiassa näyttää sille, että tuo P200B on vain vikakoodin alkuosa, ja tuon perässä pitäisi seurata tarkempi lisätieto, numeroiden ja kirjaimien avulla kerrottuna.
Kaasuläppäkoteloa olisin itse veikannut vian paikaksi. Ja googletuksella löysinkin asiasta keskustelua:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5883&sid=558c2b1f3e2f15006bed57141c62a71e
Ja sitähän tuo taitaa tarkoittaa tuo edellisessä viestissä olevan linkin "manifold flow valve", eli kaasuläppä.
Saattaapi olla arvokas osa, etenkin jos hakee veholta :) - likhuiygyug
likhuiygyug kirjoitti:
Itseasiassa näyttää sille, että tuo P200B on vain vikakoodin alkuosa, ja tuon perässä pitäisi seurata tarkempi lisätieto, numeroiden ja kirjaimien avulla kerrottuna.
Kaasuläppäkoteloa olisin itse veikannut vian paikaksi. Ja googletuksella löysinkin asiasta keskustelua:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=5883&sid=558c2b1f3e2f15006bed57141c62a71e
Ja sitähän tuo taitaa tarkoittaa tuo edellisessä viestissä olevan linkin "manifold flow valve", eli kaasuläppä.
Saattaapi olla arvokas osa, etenkin jos hakee veholta :)http://www.ebay.com/itm/BOSCH-Throttle-Body-Fits-MERCEDES-Sprinter-W906-W211-W204-1-6-5-5L-2000-/152543787701?epid=189663629&hash=item2384517ab5:g:LkkAAOSwhAZWBVZU&vxp=mtr
Juu, ei ole ihan ilmainen netissäkään. - Niittylahti
Auttaako kaasuläppäkotelon puhdistus?vai onko siellä jotain kuluvia osia,vika koodeja luettu monella eri mittarilla aina sama vikakoodi P200B,kuuma filmi,nyt juuri leimattu konttorilla ei mitään huomauttettavaa. .valo ei sillon palanut! Oli kuitattu. Nyt ajettu sata kilometriä testerin jälkeen ei ole vielä syttynyt..pakoputki helisee kylmänä....ilmaletkuja vaihdettu, ei pitäisi olla vuotoja..mistä pitäs vielä vikaa hakea..Kiitos
- likhuiygyug
Niittylahti kirjoitti:
Auttaako kaasuläppäkotelon puhdistus?vai onko siellä jotain kuluvia osia,vika koodeja luettu monella eri mittarilla aina sama vikakoodi P200B,kuuma filmi,nyt juuri leimattu konttorilla ei mitään huomauttettavaa. .valo ei sillon palanut! Oli kuitattu. Nyt ajettu sata kilometriä testerin jälkeen ei ole vielä syttynyt..pakoputki helisee kylmänä....ilmaletkuja vaihdettu, ei pitäisi olla vuotoja..mistä pitäs vielä vikaa hakea..Kiitos
Perinteisesti noissa kaasuläpissä on ollut hiililiuku, joka kuluu kun sitä tarpeeksi pitkään käytetään. Youtubesta löytyy vikaselvitystä josta näkyy kaasuläpän ja liukujen rakenne:
https://www.youtube.com/watch?v=Z8OvTaA50hY
Itse koitin aikanaan peugeot 405 SRi:n vastaavaa osaa puhdistaa, siis noita hiililiukuja, mutta en ainakaan itse saanut onnistumaan, selityksenä varmaankin se että laitteessa oli kulumaa, eikä likaa.
- Toimiiiiii
Täällä toinen w203 kompuran omistaja joka omasi saman ongelman. Ongelmana oli ilmamassamittari joka ilmoitti arvojen olevan perseellään, ostin uuden mittarin ja sama homma mikään ei muuttunut, auton tehot pysy normaalina ja aina vikakoodien nollauksen jälkeen noin 60kilometrin ajon jälkeen tämä rakas moottorin häiriövalo syttyi. Yksi kaunis päivä tätä ongelmaa miettiessäni loogisin ajatus oli että mittarissa ei ole mitään ongelmaa vaan ongelma on itse imusarjassa joka mahdollisesti vuotaa. Pitkän tutkinnan jälkeen en löytänyt vuoto kohtia mutta huomasimpa siinä että klemmarit eivät ole mitenkään äärettömän kireällä joten siinä sitten kiristin joka v*tun klemmarin ja vaihdoin kaikki O renkaat mitä imusarjasta löytyi. Tämän teon jälkeen rakas meisselini ei ole asiasta huomauttanut millään lailla ja on toiminut 50tkm täydellä puhdilla ilman minkäänlaista vikavaloa. Suosittelen perehtymään siihen imusarjan vuotoihin varsinkin ilmamassamittarin jälkeisiin liitoksiin (kaasuläppäkotelo yms) koska vika todennäköisesti on siinä. Maf mittaa imu arvot ja jos siinä on pieninkään ilmavuoto niin siittä lähtee tieto eculle joka huutaa että imun alueella jonkinlainen häiriö koska arvot ovat perseellään = häiriövalo päälle ja kone vikatilaan.
- Anonyymi
Minulla saman lainen Mersu 2002 aj. 300000
Nyt kelta en valo syttyi, koneesta puttoo kierrokset ja hetken kuluttua korjaantuu ja sitten nousee kierrokset jopa40000 mutta ei vauhti.
Ja hetken kuluttua on normaali ihme tauti voisko johtua lambda anturista.- Anonyymi
Voi se johtua lamdba anturista, mutta voi se johtua monesta muustakin asiasta.
Kannattaa käydä motonetin motomaatti asemalla jossa ne lukasee muutamalla eurolla sulle vikakoodit siitä autosta, jos ei siis omaa lukijaa satu löytymään. - Anonyymi
Samanlainen mersu c180 02aj.300000
Olen vaihtamassa jakopään ketjua. Että jos ei ole vaihdettu vika on siellä, ei ole helpotyö
Minulla samat kujet
- Anonyymi
Miksi ilmamassamittari on vaihdettu kun siihen ei ole vikakoodia joka kertoo että siinä on vika.
Ei yksikään auto ei kerro että tuo vika aiheuttaa vian.
Sama juttu kaikissa muissa vioissa.
Pitää selvittää mikä vika aiheuttaa häiriöitä vaikka siihen ilmamassamittarin toimintaan joka tallentuu järjestelmään.
Kerron vielä uudestaan, sellaista ei ole olemassa kuin vikakoodi joka kertoo missä vika. Tätä ei uskota ja suurin osa on turhaa osien vaihtoa kuten aloittajan tapauksessa. - Anonyymi
Mulla taas löytyi johtosarjasta öljyä joka päätti lambda piuhaan ja eculle.. öljylähti liikkeelle nokan ennakon säätimen liittimestä...aikaajoin ecun putsaus ja liittimien putsaus ja taas mennää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35089481 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692368- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161552Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601320Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227