Hei. Kyselisin neuvoja siihen, että miten pitää huomioida astma liikkuessa. Minulle lääkärit sanovat vain, että liikunta on yksi hoitomuoto astmassa. Minulla onglema on, että hengensahdistusta tulee melkein heti kun syke nousee ja avaava inhaloitava lääke ei auta. Kesällä sain pari kunnon astmakohtausta, jotka meni ilman lääkettä ohi, mutta olo oli pitkään hyvin heikko. Olen ennen harrastanut paljon liikuntaa, kunnes vuosi sitten oireet ilmaantuivat.
Hengenahdistuksen lisäksi minulle ilmestyi ihottumat jalkoihin ja käsiin, aiheuttajaa ei ole löytynyt. Astmatutkimuksissa olen käynyt, mutta olin aiemmin syönyt kortisoonikuurin ja oireita ei enään ollut, tutkimuksissa tulokseksi tuli määrittelemätön astma..? Hengenahistus kuitenkin vaivaa, ja kortosoonipitoista lääkettä minulla ei ole. Eli mikä lääke teillä astmaatikolla auttaa, kun esim. ventoliinista ei ole hyötyä? Auttaako kortisooni oireisiin vai onko avaavalääke paras? Liikunnan suhteen motivaatio on laskenut roimasti, kun oireita on ilmennyt. Olen pyrkinyt harrastamaan salitreeniä ja bodypumppia, joissa syke ei niin nouse. Mutta ilman sykettä nostavaa liikuntaa paino ei meinaa pysyä kurissa. Olen normaalipainoinen.
Rasitusastma ja liikunta, ventolin ei auta??
2
518
Vastaukset
- astmakeuhkokas
Minä olen yksinkertaisesti joutunut luopumaan joistain lajeista kokonaan, juuri tuon sykkeennousun vuoksi. Kävelemistä pystyn kuitenkin harrastamaan, kuntosalia riittävän pitkillä palautuksilla, vesijuoksua kevyesti ja jopa hölkkäämään pystyn kun astma parempi, pitää vaan hölkätä todella hitaasti!
Mutta toivotaan ettei sinun kohdalla tilanne ole yhtä surkea. Syitä tuohon ongelmaan voi olla se, että joko hoitavan lääkkeen annostus on liian pieni tai sitten tarvitset tehokkaampaa avaavaa tai jonkun pitkäaikaisesti keuhkoputkia laajentavan lääkkeen. Minulla on peruslääkityksenä sedetide 500/50 jossa siis on hoitavan lääkkeen lisäksi keuhkoputkia pitkäaikaisesti laajentava lääke, sen lisäksi otan kohtauslääkettä vartti ennen liikuntaa, niin pystyn jotekuten liikkumaan.
Niin ja älä unohda alkulämmittelyä! Eli pientä lämmittelyä ennen kuin aloittaa mitään voimakkaasti rasittavaa liikuntaa, niin elimistö kestää rasituksen paremmin.
Toivottavasti oli edes jotain hyötyä vastauksestani! Ja tsemppiä astman kanssa painimiseen, ei näitä asioita perusterveet ymmärrä, kun ei voikaan enää harrastaa mitä ennen tai joutuu lopettamaan jotkut asiat kokonaan. - Keinotvähissä
Oikeastaan jatkokysymys kun mikään ei auta(?)
Tämä on jo jatkunut parikymmentä vuotta. Kun ensimmäiset pakkaset tulevat tai viimeistään jouluna minulle tulee sisäpallopeleissä valtava yskä. Joka pallon jälkeen joutuu yskimään limaa välillä nelinkontin. Yskiminen vie voimat ja saattaa ilman saannissakin olla ongelmia. Pelaamisesta ei tule mitään. Ulkona kävely onnistuu jos pystyy hengittämään nenän kautta. Huhtikuussa ongelmat poistuvat.
Puhallustestejä on tehty 3 ketaa: astmaa saattaa olla tai sitten ei. Symbicortista ja Montelukasistat lienee jotain apua. Flunssia tai muutakaan en sairasta koskaan. Niistä huolimatta tilanne tuntuu vuosien saatossa pahentuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113545MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja611002Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60833- 171824
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768