raha-asiat turkissa?

raha(ton)mies

Miten ootte turvannu raha-asianne Turkin matkoilla? Monessa viestissä kehotetaan vaihtamaan rahaa päiväks/pariks kerralla. Ootteko siis vieny mukananne vinon pinon euroja Suomesta? Vai jotain matkasekkejä? Voiko kovin isoja summia säilyttää turvallisesti esim. huoneistohotelleissa?

Onko jollain kokemusta visa elektron-kortin käytöstä alaniassa? Pystyykö nostaan rahaa automaateista yms.

Tää nyt ehkä ois käyny paremmin tonne tyhmät kysymykset osioon, mut aattelin että täältä saa parempia vastauksia.

7

1773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tss

kyllä mä ainakin otan nipun euroja matkaan joita sit alanyassa vaihtelen. kurssit vaihtelee jatkuvasti sen vuoksi kannattaa vaihtaa vähempi kerrallaan.ainakin visalla saa sieltä rahaa nostettua electronista en osaa sanoa mitään.mulla on aina ollut rahat passin välissä ja hotellihuoneessa käsilaukussa eikä ole koskaan mitään kadonnut.olen kuitenkin käynyt 16 kertaa alanyassa,ehkä hullun tuuria. mutta mukavaa matkaa suosikkikohteeseeni!!

moikka...!!!! kun olen käynyt turkissa alanyassa otan mukaan euroja käteisenä noin 300 ja vaihdan ne turkin liiroiksi tarpeen mukaan n. 50 € kerralla...en kuitenkaan koko summmaa, koska joskus edullisempaa maksaa euroilla loput tarvitsemani rahat nostan automaatista visa electronilla.. ihan pieniä summia ei kannata nostaa, koska luottokunta veloittaa siitä aina tietyn summan joka nosto kerralla. olen vielä tehnyt niin, että siirrän ennen lähtöä kaverini tilille rahani suomessa ja tarpeen mukaan soitan ja pyydän että hän siirtää tietyn summan tililleni ja käyn seuraavana päivänä nostamassa sen...näin ei ole pelkoa siitä, että jos kortti katoaa ja joku voi tyhjentää koko tilin....

• electron..

Kortilla voi myös maksaa aika monissa kaupoissa, ravintoloissa, eli tällä tavalla saat hoidettua ehkä puolet tai kolmasosan menoista. Lisäksi kortilla maksettaessa on kaikista edullisin kurssi eikä mene lisäprovisioita. Turkissa on aika turvallista sen suhteen, että rahoja voit pitää mukana käsilaukussa, taskuissa, kerjäläisiä ei ole näkynyt, koska turistialueella kaikille riittää työtä ja yritystoimintaa, jos vaan haluaa. Itse olen oman mielenrauhani takia hajasijoittanut rahoja, eli mulla on pari kukkaroa laukussa, ja sitten housujen etutaskuissa, että jos yksi paikka pummataan jäisi jotain kuitenkin. Tosiaankin Euroja kannattaa vaihtaa sitten pienissä erissä kulutuksen mukaan, ettei jää ylimääräistä, koska niistä ei sitten saa paljon mitään takaisin.

• visa

Tallelokeroon kannattaa laittaa passit, rahat ym. arvotavara.
      Automaatteja on useita ympäri Alanyaa, joista saat nostettua Visa Electronilla rahaa, mutta kuten joku jo mainitsikin ihan pieniä summia ei kannata nostaa. Muutama sellainenkin automaatti löytyy, josta saat nostettua euroja.
      Jonkun verran euroja kannattaa ottaa käteisenä mukaan, jos automaatit eivät toimi. Lyhyitä katkoksia on muutaman kerran sattunut, mutta aina joku automaatti kuitenkin toimii (paitsi kerran kun sunnuntaipäivänä oli hirveä kaatosade ja se katkaisi sähköt ja sekoitti koko tietoliikenteen niin silloin ei mikään automaatti toiminut ennen maanantai aamua).

• raha(ton)mies

Kiitoksia vastauksista. Pankissa suosittelivat matkasekkien käyttöä. Onko tarkotuksena rahastaa vai kannattaako oikeesti sellasten käyttöä harkita? Miten hankala niitten käyttö on matkakohteesta?

• electron..

No ne vaihdetaan pankeissa ja ovat kyllä siinä mielessä turvallisia , että jos varastetaan, ne korvataan sulle. Joskus 15 v. sitten olen käyttänyt matkashekkejä, mutta en enää nykyään. Mutta se on helpotus ,että Turkissa voi maksaa kortilla, ja en yhtään häpeillyt vaikka ostos olisi ollut parin euron suuruinen. Se kuitenkin oli edullisin tapa maksaa ja siinä mielessä turvallisempi, ettei kaikea rahaa tarvitse ottaa mukaan koko matkaa varten. Ja tosiaankin jos olet suunnilleen selvinpäin, Turkissa ei tarvitse ryöstöjä koko ajan varoa. Passi matkaliput ja rahat ja kortit on ollut koko ajan mukana samoin koruja kaulassa ja ranteissa, sekä aika arvokas kello. Ja rauhassa ainakin tähän asti on saatu kulkea.

• Matkaaja

Alanyasta en tiedä mutta Marmariksessa olen reissannut ja yleensä en ota paljon käteistä mukaan koska mielestäni on turvallista kun kuskaan korttia mukana (siis silloin kun haen automaatista rahaa muuten se on säilössä).
      Marmariksessa on ainakin AK.pankin automaatti joka on toiminta varma ja turvallinen ei ole vielä kertaakaan käynyt niin että en olisi sieltä rahaa saanut.Mä olen kyllä sitä mieltä että ei siinä paljon säästä jos vaihtaa sitä rahaa joka päivä pieniä määriä kyllä ne kurssien heittelyt on aika pieniä nytkin olin toukokuussa ja suurin heitto mitä oli oli 1 turkin miljoona eli 0,65 e kun vaihdoin 50e liiroiksi.
      Eli onko sen vaivan arvoista juosta jatkuvasti rahan vaihdossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      41
      3040
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2867
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      49
      2491
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      46
      2265
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      25
      2074
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1830
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1749
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1590
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1513
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26