Rakennettavaan taloon tulee sisäpuolelle 48x48 sisäkoolaus ja höyrysulku kulkee luonnollisesti koolauksen alla, rungon ja koolauksen välissä. Kuuluuko kosteiden tilojen muuratun väliseinän kohdalla (muurattu seinä tulee siis ulkoseinää vasten) tuoda höyrynsulkumuovi koolauksen pintaan? Tällöin siis sisältäpäin tullessa olisi järjestyksessä ensin väliseinäharkko, sitten muovi, sitten koolaus/50mm villa ja sitten runko. Kuulin tällaisen neuvon. Toisekseen, onko tapana muurata väliseinäharkko kiinni ulkoseinään/koolaukseen vai jätetäänkö tähän yleensä rakoa? Kipsilevyä tähän väliin ei varmaan tarvitse turhaan laittaa.
Höyrysulun paikka muurauksen ja puurungon välissä
5
352
Vastaukset
- 16+8
Miksiköhän tässä maassa on rakennusvirheitä? Mistähän se voisi johtua? Kannattaisikohan sinun tarkistaa asia kohteesi rakennesuunnittelijalta? Itsekin oikean vastauksen tiedän, mutta en sitä täällä kyllä kerro. Se on kumma miksi omakotitalojen rakennesuunnitelmat on niin huonoja ja epätarkkoja, että niiden perusteella timpurit tekee niinkuin on aina ennenkin tehty. Ei niissä ole usein edes mitään detaileja... huh.
- 15+5
On se hienoa kun tuollaiset asiantuntijat pääsevät täällä näyttämään kyntensä! Muistelen että täälläpäin oli joskus ala-asteella tuollaista "minä tiedän ratkaisun...mutta en kerro"-tasoista keskustelua. Kysyjän puolesta olen pahoillani että täällä on näitä kekkeruuseja aina pätemässä. Itse en tiedä oikeaa ratkaisua kysymykseesi, mutta toisin kuin edellinen, en edes väitä tietäväni.
- parru
Ite olen koseloinut näitä pesuhuoneiden kohtia niin, että muovi on koolauksen pinnassa. Mielestäni pinnassa oikeammassa paikassa kuin runkojen välissä. Muovi seinään vain näissä missä tulee muuratut seinät. Mikäli tehdään ilman kiviseinää, elikkäs levy suoraan runkoon niin muovi välistä pois, ainoastaan hs-muovi kaistaleet kauttaaltaan reuna-alueella (keski osalla ei muovia). Muovi pois siksi, ettei tule kahta tiivistä pintaa levyn molemmille puolin (vedeneristys ; hs-muovi).
Muovin oikea paikka on vaakakoolauksen sisäpinnassa. Muuraus jätetään irti muovista (siinä ei siis ole kipsilevyä). Rako tuulettuu pesuhuoneeseen päin yläkautta, kun pesuhuoneessa on alipainetta. Rakoon pyritään järjestämään korvausilmaa kuivemmista tiloista.
Itse olen aika usein piirtänyt ratkaisun, jossa muovi on siellä rungon pinnassa, mutta vaakakoolaus ja villa poistetaan muuratun seinän takaa - silloin saadaan pikkuisen pienempi seinäpaksuus.- Malamutti
Enpä odottanut ensimmäistä kertaa tähän palstaan turvautuneena saavani näin järkeviä vastauksia. Kiitos Rane ja parru! Koolaus on piirretty myös muurattavan seinän kohdalle, tulee paksu seinä. Otetaan siis se muovi pintaan tällä seinän osalla. Tänks.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002