Höyrysulun paikka muurauksen ja puurungon välissä

Malamutti

Rakennettavaan taloon tulee sisäpuolelle 48x48 sisäkoolaus ja höyrysulku kulkee luonnollisesti koolauksen alla, rungon ja koolauksen välissä. Kuuluuko kosteiden tilojen muuratun väliseinän kohdalla (muurattu seinä tulee siis ulkoseinää vasten) tuoda höyrynsulkumuovi koolauksen pintaan? Tällöin siis sisältäpäin tullessa olisi järjestyksessä ensin väliseinäharkko, sitten muovi, sitten koolaus/50mm villa ja sitten runko. Kuulin tällaisen neuvon. Toisekseen, onko tapana muurata väliseinäharkko kiinni ulkoseinään/koolaukseen vai jätetäänkö tähän yleensä rakoa? Kipsilevyä tähän väliin ei varmaan tarvitse turhaan laittaa.

5

289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+8

      Miksiköhän tässä maassa on rakennusvirheitä? Mistähän se voisi johtua? Kannattaisikohan sinun tarkistaa asia kohteesi rakennesuunnittelijalta? Itsekin oikean vastauksen tiedän, mutta en sitä täällä kyllä kerro. Se on kumma miksi omakotitalojen rakennesuunnitelmat on niin huonoja ja epätarkkoja, että niiden perusteella timpurit tekee niinkuin on aina ennenkin tehty. Ei niissä ole usein edes mitään detaileja... huh.

      • 15+5

        On se hienoa kun tuollaiset asiantuntijat pääsevät täällä näyttämään kyntensä! Muistelen että täälläpäin oli joskus ala-asteella tuollaista "minä tiedän ratkaisun...mutta en kerro"-tasoista keskustelua. Kysyjän puolesta olen pahoillani että täällä on näitä kekkeruuseja aina pätemässä. Itse en tiedä oikeaa ratkaisua kysymykseesi, mutta toisin kuin edellinen, en edes väitä tietäväni.


    • parru

      Ite olen koseloinut näitä pesuhuoneiden kohtia niin, että muovi on koolauksen pinnassa. Mielestäni pinnassa oikeammassa paikassa kuin runkojen välissä. Muovi seinään vain näissä missä tulee muuratut seinät. Mikäli tehdään ilman kiviseinää, elikkäs levy suoraan runkoon niin muovi välistä pois, ainoastaan hs-muovi kaistaleet kauttaaltaan reuna-alueella (keski osalla ei muovia). Muovi pois siksi, ettei tule kahta tiivistä pintaa levyn molemmille puolin (vedeneristys ; hs-muovi).

    • Muovin oikea paikka on vaakakoolauksen sisäpinnassa. Muuraus jätetään irti muovista (siinä ei siis ole kipsilevyä). Rako tuulettuu pesuhuoneeseen päin yläkautta, kun pesuhuoneessa on alipainetta. Rakoon pyritään järjestämään korvausilmaa kuivemmista tiloista.

      Itse olen aika usein piirtänyt ratkaisun, jossa muovi on siellä rungon pinnassa, mutta vaakakoolaus ja villa poistetaan muuratun seinän takaa - silloin saadaan pikkuisen pienempi seinäpaksuus.

    • Malamutti

      Enpä odottanut ensimmäistä kertaa tähän palstaan turvautuneena saavani näin järkeviä vastauksia. Kiitos Rane ja parru! Koolaus on piirretty myös muurattavan seinän kohdalle, tulee paksu seinä. Otetaan siis se muovi pintaan tällä seinän osalla. Tänks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe