Paljon asuminen maksaa?

Kyselenvain

Eli siis olen 17v ja pääsin työkkärin kautta työharjoitteluun ja ilmeisesti tulee työmarkkinatukea se 30e/pv jotain laskeskelin että asumistuki olisi jotain 50-70e luokkaa 400e/kk vuokrakämpässä eli yhteensä tulisi kuukaudessa rahaa 950e/kk, pystyisiko tuolla jo elämään ja muuttaa omilleen?

7

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juha87

      Minun tietääkseni tuota työmarkkinatukea maksetaan vain arkipäiviltä. 400€ vuokralla saisit siis yhteensä (verot otettuna pois) n. 750€/kk. Menoja nipistämällä voi tuolla summalla pärjätäkin, esim. teet suuria määriä ruokaa kerralla etkä syö joka päivä Rossossa.

    • 18 + 7

      Mä elän noin 700 e:lla kuussa, jos lasketaan vain perusmenot, että kyllä se vähän aikaa onnistuu. Mutta mulla on säästöjä isoihin hankintoihin, kuten talvivaatteisiin.

      Tonnilla pärjää jo paljon paremmin, mutta sekin vaatii sitä, että osaa elää sillä tonnilla, koska juttua kuulee että se ei kaikilta suju.

      Kotona sulla on paljon parempi. Yksin sä ehdit asua sitten aikuisena, kun olet opiskellut jonkun ammatin ja päässyt palkkatöihin.

    • puppis

      Todellakin ainakin alkuun menee valtavasti rahaa kaikkiin hankintoihin, sitä ei välttämättä mieti että kaikki huonekalut ja tarvittavat kodinkoneet pitää ostaa.. Ja siis jo ihan peruselintarvikkeiden ostaminen on melko kallista, että mieti nyt vielä, itse muutin nyt 20 vuotiaana ja olin tosi tyytyväinen että asuin tähän asti kotona ja säästin rahaa :)

    • diuuuuu

      Saan tukia yhteensä n. 500e/kk ja teen satunnaisesti työkeikkoja. Rahaa yleensä on kuussa 500-800/kk. Vuokra on 360e sis.netti. Sitten lisäksi laskut.

      Sähkö 20e
      Kotivakuutus 40e/2x vuodessa
      Ruoka 100e/kk (olen vähä ruokainen ja joskus syön äitillä.)
      Puhelinlasku 20e/kk

      Tiukille yleensä menee jos töitä ei ole, onneksi on vähän säästöjä kertynyt kun elin todella pienellä budjetilla muutaman vuoden.

      • diuuuu

        Niin ja unohtu sanoa, että olen opiskelija.


    • mäpätäsvaan

      Mä oon ite kans just miettimässä että muuttaako omilleen vai jääkö vielä vuodeks kotiin asumaan. En saanut mitään opiskelupaikkaa, joten yritän päästä johonkin kouluun tai päiväkotiin avustajaksi, koska tähtäimessä olisi okl. Ja lisäksi aattelin suorittaa avoimen kautta opintoja. Ikää on 20. Se on totta että ehtii sitä myöhemminkin asumaan omillaan ja kotona asumisessa hyvä puoli olisi se, että sais sitä rahaa säästettyä. Mutta sitten kuitenkin se omillaan asuminenkin houkuttelisi... Vaikeita valintoja mutta pitänee kai tehdä plus-miinus lista ja kattoo mihin tulee eniten miinuksia.. :D

      • -

        Lisäksi sun pitää pistää painokerroin asialle. Vaakakuppi ei oo tasapainossa, jos plussalla on "olis kiva asua omassa rauhassa" ja miinuksella "kaikki rahat menee vuokraan ja puhelinlaskuun". Kummallakin puolella yks asia, mutta miinus näistä ehdottomasti merkittävämpi.

        Se on fakta, että mitä enemmän rahaa on säästössä, sitä paremmin voi opiskeluaikana keskittyä opiskeluun, kun ei tarvitse a) itkeä iltaisin rahapulaa nälissään ja b) tehdä välttämättä töitä opiskelun ohessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1134
    Aihe