Asun kaupungin vuokra-asunnossa. Olin poissa kotoa tiistai-aamusta saman viikon torstai-iltapäivään. Poissaollessani oli postissa tullut huoltoyhtiöltä lappu, jossa ilmoitettiin että asuntooni tullaan tekemään sisäilman mittaus, johon oli sattumanvaraisesti valittu muutama asunto taloyhtiöstä. Ilmoitus tuli siis korkeintaan 2 päivän varoitusajalla. Ja käyty olikin, minkä huomasin siitä, että makuuhuoneeseen oli jätetty valot päälle. Mitään lappua käynnistä ei ollut jätetty.
Voiko tämä oikeasti mennä näin, että kun asuu vuokralla, niin asuntoon saa koska tahansa tunkea yleisavaimella mitä tahansa mutterinkiristäjiä, lämpökuvaajia ja ilmanmittaajia, ilman että asukkaaseen etukäteen ollaan yhteydessä? Kyseessä on 1,5v vanha kerrostalo jossa olen asunut sen valmistumisesta lähtien, ja tällaista se on ollut koko tuon ajan.
Matkustan paljon, ja ajatus siitä että vieraat ihmiset ramppaavat asunnossani miten huvittavat ilman, että minulla on asiasta hajuakaan, ei miellytä.
Huoltoyhtiön/vuokranantajan oikeus tulla asuntoon
10
623
Vastaukset
- murtohuoltomies
Ilmeisesti menee rikosoikeuteen ja murroksi luokiteltu rikos.
- törkeämurtokai
Tuomari luultavasti katsoisi törkeänä tuollaisen murtautumisen, jos huoltomies on käyttänyt omaa valtuuttaan ja luotettavuuttaan murtoon.
- Ei murto
törkeämurtokai kirjoitti:
Tuomari luultavasti katsoisi törkeänä tuollaisen murtautumisen, jos huoltomies on käyttänyt omaa valtuuttaan ja luotettavuuttaan murtoon.
Ei mene murroksi, vaan kuvattomaksi tunkeutumiseksi ja kotirauhan rikkomiseksi.
Murrosta jää yleensä murtjälkiä.
- Vuokra-apina
Kyllä käynneistä pitäisi sopia etukäteen. Vuokralainen on velvollinen laskemaan vuokranantajan asuntoon, mutta ajankohta pitää sopia.
Tapauksessasi olisi voitu aivan hyvin käydä toisessa asunnossa ja 2 päivän ilmoitusaika on aivan liian lyhyt, koska kyseessä ei ilmeisesti ollut mikään äkillistä korjausta vaativa asia. Niin ja valoja ei tietenkään jätetä päälle, jos asunnossa käydään...
Mainitsemasi toimintatapa on kylläkin hyvin yleinen vuokrataloissa. Turvalukko, niin ei meille ainakaan tulla noin vain.
Etukäteen sovittava aika, ja pyritään olemaan itse kotona ko. aikana.
Ei todellakaan ole siis yleistä vuokrataloissa.- Haloo!!!
Eiköhän tuo mennyt ihan oikein koska sinulle oli pudotettu ilmoitus mittauksesta. Onko sinulla jotain salattavaa koska nostit tuollaisen haloon? Noin uudessa talossa on aivan luonnollista, että ilmastointeja säädetään ja sen vuoksi joudutaan suorittamaan erilaisia mittauksia. Sinun viihtyvyyden parantamiseksi niitä mittauksia ja säätöjä tehdään. Ole tyytyväinen.
Jos sinulla on noin kova huoli niin hanki valvontakamera ja tarkasta siitä kuinka paljon asunnossasi rampataan ja mitä siellä tehdään. Tulet yllättymään yksitoikkoisesta filmistä, mikään ei liiku kun ketään ei käy.- ehheh
Kyllä vuokranantajalla ja huoltoyhtiöllä on ilmoitusvelvollisuus, kenenkään asuntoon ei voi vain lompsia sisään parin päivän ennakkovaroituksella. Tietysti, jos asukkaan kanssa sovitaan asiasta niin on eri juttu mutta tässä asiassa ei taidettu ihan niin menetellä. Juuri tuostakin syystä minun asunnossani on turvalukko sekä murtohälytin plus että asunto on 100% oma, eipä tule kutsumattomat vieraat sisään asuntoon. Ja niin, meidän Murrekin on tyytyväinen, kun sää välillä tuoretta lihaa joten teretulemast vaan ;)
- näin
Vastaavanlainen tapaus sattui eräälle ystävälleni.
Vuokranantajan/kiinteistöhuollon kanssa oli sovittu ettei asuntoon saa mennä yleisavaimella ilman että asiasta sovitaan erikseen.
Kyseessä uusi asunto, jossa näitä tarkistuksia yms. tulee olemaan.
Eräänä kauniina päivänä oli sitten rakennuttaja käynyt omalla yleisavaimella korjaamassa asunnon ulko-ovea. Väittivät ettteivät ole käyneet asunnossa, mutta olihan asunnossa käyty kun ulko-ovi oli avattu yleisavaimella. Soitin työnjohtalle joka myönsi että asunnossa on käyty vaikka tietoa oli ettei asuntoon saa mennä ilman lupaa. Näin toimii virolaiset työnjohtajat eräässä isossa rakennusfirmassa.
Tästä asiasta tehtiin rikosilmoitus, josta tuli kotirauhan häirintä.
Tämän jälkeen asunnon ulko-oveen tuli välittömästi turvalukko. On siinä muutaman kerran joku yrittänyt tulla ilman lupaa asuntoon. Eipä ole päässyt. - OsakeEiOleOma
"Juuri tuostakin syystä minun asunnossani on turvalukko sekä murtohälytin plus että asunto on 100% oma,"
Asunto-osakeyhtiössä asunnot omistaa yhtiö ei osakas, osakkeiden perusteella on asuntoon hallintaoikeus, osakas ei siis omista hallitsemaansa asuntoa vaan ainostaan osakepaperit. Yleensä turvalukkojen asennukseen pitää olla omistajan eli taloyhtiön lupa. - asoy
Asunto-osakeyhtiölaki 22.12.2009/1599
8 luku
Pääsy osakehuoneistoon ja osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
1 §
Pääsy osakehuoneistoon
Yhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä sekä hallituksen tai isännöitsijän valtuuttamalla on oikeus päästä osakehuoneistoon, kun se on tarpeellista osakehuoneiston kunnon ja hoidon valvomista tai osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä taikka niiden valvomista varten.
Käynti osakehuoneistossa on järjestettävä osakkeenomistajalle ja osakehuoneiston haltijalle sopivana aikana, jollei työn kiireellisyys tai laatu sitä estä.
Jos pääsy kielletään, hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus saada poliisilta virka-apua.
2 §
Osakehuoneiston ottaminen yhtiön hallintaan
Yhtiökokous voi päättää, että osakkeenomistajan hallinnassa oleva osakehuoneisto on enintään kolmen vuoden ajaksi otettava yhtiön hallintaan, jos:
1) osakkeenomistaja ei maksa erääntynyttä yhtiövastiketta tai 3 §:n 4 momentissa tarkoitettuja kuluja;
2) osakehuoneistoa hoidetaan niin huonosti, että yhtiölle tai toiselle osakkeenomistajalle aiheutuu siitä haittaa;
3) osakehuoneistoa käytetään oleellisesti vastoin yhtiöjärjestyksestä ilmenevää käyttötarkoitusta tai muuta yhtiöjärjestyksen määräystä taikka, jos osakehuoneiston käyttötarkoituksesta ei määrätä yhtiöjärjestyksessä, vastoin yhtiön hyväksymää tai muuten vakiintunutta käyttötarkoitusta;
4) osakehuoneistossa vietetään häiritsevää elämää; tai
5) osakkeenomistaja tai muu osakehuoneistossa asuva ei noudata, mitä järjestyksen säilymiseksi yhtiön tiloissa on tarpeen.
Osakehuoneistoa ei saa ottaa yhtiön hallintaan, jos rikkomuksella on vain vähäinen merkitys.
Päätöksessä on mainittava hallintaan ottamisen peruste, kestoaika ja kohteena olevat tilat.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kolmen vuoden määräaika lasketaan siitä, kun yhtiö on saanut osakehuoneiston hallintaansa, jollei yhtiökokous päätä aikaisemmasta ajankohdasta.
Että voi saadä määräaikaisen häädönkin "omistamastaan" asunnosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001700Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561336Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731285Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311028Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47926Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51923Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 108840
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830