Ystäviä SPR:n ystäväpalvelun kautta?

tuula-neiti

Onko kukaan täällä kirjoittavista saanut ystäviä SPR:n ystäväpalvelusta tai toimiiko joku SPR:n ystäväpalvelussa ystävänä?

21

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruikuti ruikuti

Ei täällä taida olla ketään oikeasti yksinäistä, kun kukaan ei ole tullut kertomaan kokemuksiaan. Hakuammuntaahan tuollaiset palvelut on, mutta näköjään moni valittaa ennemmin netissä yksinäisyyttään kuin ottaisi juttuseuraa kotiinsa, vaikka kaikki hoituisi kätevästi yhdellä puhelinsoitolla... Ei jakseta nähdä senkään vertaa vaivaa, vaikka palkkana voisi olla aito ystävyys.

• Ruikuti ruikuti

PS. En ole yksinäinen, enää. Mulla ei ole kokemuksia SPR:n ystäväpalvelusta, koska kuulin siitä vasta sitten kun olin jo saanut kavereita.

• Yksinäinen.
        Ruikuti ruikuti kirjoitti:

PS. En ole yksinäinen, enää. Mulla ei ole kokemuksia SPR:n ystäväpalvelusta, koska kuulin siitä vasta sitten kun olin jo saanut kavereita.

Painu sit vittuun tältä palstalta.

• o_0
        Yksinäinen. kirjoitti:

Painu sit vittuun tältä palstalta.

Painu itse, jos et pysty käyttäytymään asiallisesti. Tämä palsta on tarkoitettu yksinäisyydestä keskustelemiseen joten tänne kaivataan niidenkin näkökulmaa, jotka tietää miten yksinäisyydestä voi päästä eroon.

• epäilevä

No enpä tiedä tuosta palvelusta... voiko sitä kautta saada oikean ystävän? Jotenkin minulle tulee mieleen heti ajatus "maksetusta" kaverista tai ihmisestä, joka viettää aikaa kanssani velvollisuudentunnosta.

• Ruikuti ruikuti

"No enpä tiedä tuosta palvelusta... voiko sitä kautta saada oikean ystävän?"

Miksei voisi? Oikeita ystävyyssuhteita voi syntyä ihan missä tahansa kaksi ihmistä kohtaa toisensa. Osa vapaaehtoisista ystävistä on varmasti liikkeellä toivoen, että suhteesta kehittyisi aito ystävyys - joko tyytymättöminä omiin ihmissuhteisiinsa tai siksi, että ystävän tapaaminen on itsellekin mukavampaa kuin pelkkä juttuseurana oleminen. Vastaavasti osa vapaaehtoisista haluaa varmasti pitää suhteen pelkän juttuseuran tasolla - mutta kuinka monen luulet kieltäytyvän ystävyydestä, jos ne huomaakin olevansa "autettavansa" kanssa samalla aaltopituudella ja tulevansa todella hyvin juttuun?

"Jotenkin minulle tulee mieleen heti ajatus "maksetusta" kaverista tai ihmisestä, joka viettää aikaa kanssani velvollisuudentunnosta."

Niin voi käydä, mutta niin voi käydä missä tahansa muussakin ihmissuhteessa, jos sana "maksettu" jätetään pois. Töistä, harrastuksista, kirjeenvaihdon kautta ja mistä tahansa voi saada sellaisen kaverin, joka on kanssasi pelkästään siksi että a) ei kehtaa kieltäytyä siitä tai b) tajuaa kuinka kovasti kaipaat ystävää ja haluaa auttaa - "hyväntekeväisyyttä" kun voi harjoittaa myös ilman mitään järjestöjä ja sovittuja vapaaehtoispestejä. Onko pelko siitä riittävä syy kieltäytyä tapaamasta uusia ihmisiä?

Mielestäni tämä on ongelma vain siinä tapauksessa, jos on niin tyhmä ettei kykene erottamaan velvollisuudentunnosta tapahtuvaa seuranpitoa aidosta mielenkiinnosta itseäsi kohtaan ja siitä vähitellen kehittyvästä ystävyydestä. Normaali ihminen pystyy juttelemaan vapaaehtoisen kanssa siitä, mitä vapaaehtoissuhteelta toivoo, ja lopettamaan suhteen jos sillä ei selvästikään ole edellytyksiä onnistua.

• Anonyymi

SPR ystävä palvelut on vapaaehtoista toimintaa.näin oli aiemmin ainakin.

• siilimobiili

En ole kokeillut, koska ainakin täällä vapaaehtoisista on pulaa enkä tahdo viedä juttuseuraa sellaiselta jolla ei ole oikein ketään eikä mitään. Mulla on sentään ihan hyvät välit siskoon ja vanhempiin, yksi ulkomaille muuttanut ystävä, juttuseuraa (ns. hyvän päivän tuttuja) yliopistolla ja tapaan YTHS:n psykologia parin viikon välein, joten tuntuisi väärältä viedä vapaaehtoinen joltain jolle se tulisi todelliseen tarpeeseen.

• -outsider-

En kehtaisi käyttää tuota palvelua, koska se olisi noloa. Vähän niinkuin nettideittailu :)

• o_0

Yksinäisyys on siis pienempi paha kuin kaverin saaminen nololta tuntuvalla tavalla?

• yksin_kulkeva
        o_0 kirjoitti:

Yksinäisyys on siis pienempi paha kuin kaverin saaminen nololta tuntuvalla tavalla?

Jos kuulisin, että joku käyttäisi tuota palvelua, niin en katsoisi pahalla silmällä. Enkä katsoisi, että se olisi mitenkään luserin merkki, päinvastoin, mielestäni se on rohkeuden merkki.

"Yksinäisyys on siis pienempi paha kuin kaverin saaminen nololta tuntuvalla tavalla? "

Kuullostaa hölmöltä, mutta kuitenkin juuri näin on ainakin minun kohdallani. En vaan haluisi, että joku olisi ystäväni säälistä tai hyväntekeväisyyssyistä. En halua olla taakaksi muille, enkä halua näyttää heikolta. Kyllä hyväntekeväisyydestä voi kehittyä aito ystävyys, mutta omalta osaltani en jaksa uskoa, koska mitä enemmän ihmiset tuntevat minua, sitä vähemmän he pitävät yhteyttä minuun.

• Anonyymi
        yksin_kulkeva kirjoitti:

Jos kuulisin, että joku käyttäisi tuota palvelua, niin en katsoisi pahalla silmällä. Enkä katsoisi, että se olisi mitenkään luserin merkki, päinvastoin, mielestäni se on rohkeuden merkki.

"Yksinäisyys on siis pienempi paha kuin kaverin saaminen nololta tuntuvalla tavalla? "

Kuullostaa hölmöltä, mutta kuitenkin juuri näin on ainakin minun kohdallani. En vaan haluisi, että joku olisi ystäväni säälistä tai hyväntekeväisyyssyistä. En halua olla taakaksi muille, enkä halua näyttää heikolta. Kyllä hyväntekeväisyydestä voi kehittyä aito ystävyys, mutta omalta osaltani en jaksa uskoa, koska mitä enemmän ihmiset tuntevat minua, sitä vähemmän he pitävät yhteyttä minuun.

Onpa erikoista.olisko peiliin katsomisen paikka 🌹

• jluo

Ruikuti ruikuti: Et taida ymmärtää, että yksinäisyyteen liittyy monilla paljon muitakin elementtejä. Moni saattaa sairastaa sosiaalista pelkoa, uupumusta, masennusta, kaksisuuntaista...mitä milloinkin. Elämässä on paljon tekijöitä, jotka johtavat yksinäisyyteen. Tämä palsta on juuri sitä varten, että täällä saa ruikuttaa, jos haluaa. Jos sinua se ärsyttää, niin älä ole palstalla. Ei ihminen voi keinotekoisesti ystäviä noin vaan hankkia.

Ja monikaan ei halua nykypäivänä täysin vieraita kotiinsa "ystävyyden merkeissä", kun kaikenmaailman huijareita on valunut eri järjestöihin. Joillekin netti on alkuun parempi keino kommunikoida. Eikä ystävyyttä noin vaan rakenneta. Varsinkin jos takana on petettyjä lupauksia ihmissuhteissa.
      Törkeää arvostella täällä ihmisiä tuolla tavalla.

• Ruikuti ruikuti

Mistä päättelit, etten ymmärtäisi yksinäisyyteen usein liittyviä ongelmia? Luettelemistasi asioista kolme neljästä on mulle itsellenikin tuttuja siltä ajalta kun olin yksinäinen. Tiedän kuinka vaikeaa elämä voi olla, kun pelkää sosiaalisia tilanteita, saa paniikkikohtauksia, häpeää oireitaan ja on muutenkin masentunut eikä jaksa teeskennellä että kaikki olisi hyvin.

Ystäväpalveluhan on aivan mahtava keksintö, kun vapaaehtoinen ei edes odota saavansa täysin normaalia seuraa eikä se hylkää heti kun kaikki ei mene ihan nappiin. Eikä sitä vapaaehtoista ole mikään pakko päästää kotiinsa, jos ei tahdo. Sen kanssa voi jutella aluksi vaikka netissä ennen kuin päättää tapaamisista, joten mitä todellista vikaa ystäväpalvelussa on?

• Anonyymi

Hyvin kirjoitettu 🌹

• kkyllävain

Miksi näistä palstan viesteistä tulee vähän sellanen kuva ettette edes ystäviä halua löytää 'noloa'-kommentteja ja plaaplaa.

Ja suurin osa noistakin ystävä 'palveluiden' käyttäjistä on mielenterveys ongelmaisia. Olin itsekin nuorempana yksinäinen. Mutta jos asenne elämää on 'ei ketään kiinnosta olen tyhmä ja sairas jne' ei ketään tuskin tule edes kiinnostamaan :)

Kyllä minäkin monia mielenterveys ongelmia sairastan ja olen ujo. Ja silti minut on hyväksytty kun olen ensin hyväksynyt ITSENI.

Ja nähnyt vaivaa niiden ystävien eteen, enkä miettinyt ekana että noille nyt tuskin tulen kelpaamaan. Eivät ne ihmiset olleet hirviöitä vaikka niin aina ajattelin.

Ystäviä löytää sieltä, missä niitä on, eli maailmasta. aivan sama oliko kyseessä joku ystävä aplvelu vai ei. Siksi tollainen juttu on keksitty etä siellä on MATALA kynnys. Ja ihmiset jotka siellä ystäväksi tarjoutuvat tietävät mistä on kysymys.

• nöpö

En ole sellainen "tosiyksinäinen", jollaisille palvelu on suunnattu, joten en ole etsinyt sitä kautta ystävää. Olen välillä harkinnut vapaaehtoiseksi ryhtymistä, mutta sekin on jäänyt tekemättä, koska mulla on huonot sosiaaliset taidot enkä kehtaisi mennä toimintaan mukaan. Vapaaehtoisten täytyy käydä kurssi ja olisi tosi noloa näyttää siellä kaikille kuinka säälittävä ja toivoton tapaus olen. En tiedä näyttäisikö ne mulle ovea ystävätoiminnasta, mutta varmasti mulle ainakin vihjailtaisiin hienovaraisesti, että taidoilleni on parempaa käyttöä jossain muualla. :(

• hipsuhillevi

Minä olen mukan SPR:n ystävätoiminnassa. Kyllä tätä kautta voi saada ystäviä. Tietysti se on paljon ihmisistä itsestään kiinni, millainen ystävyydestä muodostuu. Sopiiko kemiat, yms.

• ---

tuula-neiti: "Onko kukaan täällä kirjoittavista saanut ystäviä SPR:n ystäväpalvelusta tai toimiiko joku SPR:n ystäväpalvelussa ystävänä?"

Mielestäni kynnys tuollaiseen palveluun on kyllä aika korkea, todella huono tilanne täytyisi olla, jos tuohon menisi mukaan. Olen myös luullut, että se on lähinnä vanhuksille tarkoitettu palvelu.

Tapaan työkavereita (="kavereita", eivät he varsinaisesti mitään kavereita ole) työpäivinä, joten en ole ihan täysin ilman kontakteja ihmisiin. Myös ammattini on sellainen, että olen paljon tekemisissä ihmisten kanssa.

Ystäväpalvelussa töissä oleminen on kyllä todella vaativa tehtävä mielestäni. Siinä on oltava hyvä vaisto siitä, mitä kenenkin kanssa voi puhua koska jos sen kontaktin pilaat, niin sille yksinäiselle ihmiselle voi tulla tosi pettynyt ja entistä yksinäisempi olo kun ei edes ystäväpalvelun ihminen häntä ymmärtänyt.

• tuula-neiti

Toimin itsekin lyhyen aikaa SPR:n ystäväpalvelussa ystävänä. Eli kävin ensin sen kurssin joka vaadittiin siihen toimintaan osallistuvilta. Se on totta että suurin osa niistä ihmisistä jotka hakevat SPR:ltä ystävää, ovat ikäihmisiä - niin oli myös se minun "asiakasystävänikin". Huomasin nopeasti ettei minusta ole tähän juttuun koska olen liian sisäänpäinkääntynyt luonteeltani. Auttamisen halua kyllä olisi ollut mutta joskus on pakko tunnustaa oma rajallisuutensa.

• r

hyvä idea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3336
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1848
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1556
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      972
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe