Escitalopram 5-10mg

haltioitunut

Olen kärsinyt pitkäaikaisesta masennuksesta, joten menin lääkäriin. Lääkäri määräsi Escitalopram Activis -nimistä SSRI-lääkettä, joka kuuluu selektiivisten serotoniinin takaisinoton estäjien ryhmään. Lääkettä pitää ottaa 5 mg ensimmäisellä viikolla ja 10 mg toisella. Lääkärikäynnin lopuksi lääkäri totesi unien olevan mahdollisesti hyvin eläviä, en kiinnittänyt mainintaa juuri huomiota.

Olen nyt käyttänyt lääkettä kolme päivää, ja joka yö näen äärettömän eläviä ja outoja unia kuin olisi leffoissa. Viime yönä näin unta, että omistin kolme kissanpentua ja teelusikan. Kun kosketin teelusikkaa, se alkoi liikehtiä ja elää. Kun teelusikka kosketti kutakin kissanpentua, niiden älykkyys alkoi kasvaa ihmisen tasoiseksi. Eräs kissoista kasvoi Karviseksi, jonka kanssa menin sitten rannalle ottamaan aurinkoa ja loikoilemaan. Koska Karvinen oli alun perin tavallinen kissa, sille piti opettaa kaikkea asioita. Muun muassa unessa opetin sille kunka pelata korttia rahasta ja kuinka pelata snookeria. En itse pelaa kyseisiä pelejä tai ole juuri niistä kiinnostunut, mutta Karvinen oppi ne unessa välittömästi ja alkoi tehdä niillä rahaa. Lopun aikaa unesta hommasimme rahaa asuntoon, helppoon elämään ja loikoilimme rannalla.

Kaikki unet ovat tähän messä olleet ihan helvetin siistejä ja eläviä, että hyvä kun maltan odottaa seuraavaa yötä. Tuntuu, että olen jo parantunut vuosia kestäneestä masennuksesta osaltaan unien vuoksi. Koska olen sairaslomalla, tarkoitukseni oli nukkua 9 tunnin unet. No Karvinen vei mennessään ja herätessäni 9 tunnin jälkeen herätyskellon soittoon, minun oli pakko kääntää kelloa 3 tuntia eteenpäin että näkisin unen loppuun. Sitten vielä 2 tuntia. En ole koskaan kokenut mitään vastaavaa.

Odotan innolla, mitä käy kun aloitan 10 mg annostuksen.

Luulen, että lääkkeen lisäksi osa syy mielettömän selkeisiin uniin on kirjoitusharrastukseni tarinoiden muodossa, vuosia kestänyt vitamiinilisien käyttö ja viimeaikaiset jooga-harjoitukset.

Onko teille, ketkä olette vastaavaa lääkettä joutuneet käyttämään, käynyt samalla tavalla?

4

2627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marin

Onko kellään kokemuksia että mirtatsapiini auttaa kyllä uneen mutta sitten tulee muita hirvittäviä oireita. käytin ennen tolvonia ja se ei antanut unta mutta sivuoireita ei ollut. Mitä tässä oikein tekisi?

• tietäjäitämaan

En tiiä mut mulkku seisoo ku ruhtinaalla

• koukussakuitenkin

Käyttänyt olen 20mg annoksella, ei ole uniin vaikuttanut

• Anonyymi

Joo oon itekki huomannu kuinka sekavia ja villiluonteisia unet on ollu escitalopramin takia ja mulla se vaikuttaa negatiivisesti niin, että heräilen monta kertaa yössä ja aamulla kun herään, on tosi ahdistunut ja väsynyt olo. Uni on levotonta ja niin on sitten myös mieli. Välillä uniin sekottuu painajaisia omista traumoista ja sitten ku herää, niin masentaa vaan. Tekis mieli lopettaa nuo lääkkeet, mutten voi koska just psykoterapia alkamassa ja tarvin niitä siihen, jotta ois helpompi käsitellä omia tunteita ja traumoja. Kyllä ne lääkkeet auttaa myös valveilla ollessa negatiivisten tunteiden käsittelyssä.
      Eli näillä mennään nyt toistaiseksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe