Ensimmäinen tilipäiväni.

Saattoi olla v.1959 kun oikein valtion metsänistutustöistä saatiin oikeat tilipussit Paikka lie ollut Sotkamon puolella.
Työnjohtaja oli haalinut Isomman porukan kasaan moniviikkoisiin istutustöihin laajoilla, poltetuilla hakkuuaukioilla.

Tokihan sitä pientä ansiotyötä tehtiin vaikkapa propseja tehden lähimetsissä ennen SA-INT palvelusaikaakin. Saihan varusmieskin oman pienen tilinsä.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lehmipojan virka alkoi mummolan talossa kun olin 10v. Elikot piti roudata monen kilometrin päähän ulkolaitumille.
      Nehän tiesivät tehtävänkulun tasan ja tarkkaan. Jäivät veräjien eteen odottamaan aukaisua. Sittä ne lontustivat tottuneesti, kuten aina olivat tehneet.

Niiden haka oli lähempänä kotiani. Menin sinne päiväksi. Illansuussa lähdin viemään lehmiä kotiinsa runsaan 2 kilometrin päähän lypsettäväksi.

Ai palkkaa? Ainakin suutarilla teetetyt narskuvat nahkasaappaat sain käyttöön koulumatkoille. Ajat olivat niukat. Kotona yksi suu vähemmän ruokapöydässä.

• *Kukkahame*

Olihan se ensimmäinen hienoa, paperipussissa sileät setelit, taisi olla muutama kolikkokin.
      Ekbergikille pullakahville mentiin heti, valittiin ikkunan pöytä josta sai seurata Bulevardin liikennettä, silloin tunsin ensikerran että olen aikuinen.
      Muistan senkin ajan kun ensimmäisen kerran meni pankkitilille rahat päivät tulevat ja päivät menevät niin kuin rahatkin.

• 1957 koko kesäloma töissä kutsetilla, järvellä.
      Olin 14v.

Ensimmäisenä päivänä meidät pojankollit pantiin järvelle keräämään irtopropseja kopukoille.
      Tietenkään meillä ei ollut mitään liivejä eikä pomo edes kysynyt että osaako pojat uida.

Koko kesä meni erilaisissa töissä.
      Tukkien lajittelua, nippujen riisumista, larvausta ja järjestelyä.

Olin 3-viikkoa ikäkaverini kanssa järjetelyhinaaja Lypsyniemellä keluvenepoikana.
      Työaika ip klo 16.00 -> aamu klo 7.00
      Tunteja tuli ja tilipussiin rahaakin, pienestä palkasta riippumatta.
      Syksyllä sain ensimmäisen virallisen työtodistukseni.

Seuraavana kesänä olin saman firman uudisrakennusosaston korjaamolla.
      Opin polttamaan ja hitsaamaan puikolla.
      Yksinkertaisten piirrustusten lukeminen oli pakko.
      Parhaat hitsarit tienasivat 240mk/h, 2:n luokan 210mk ja minulle maksettiin 158mk.
      3 x enemmän kuin edellisenä kesänä.

Inttiin menoon saakka täytyi tilipussit viedä aitini kouraan avaamattomina.
      Rahan tarve täytyi aina perustella eikä perusteluja likimainkaan aina hyväksytty.
      Kyllä muuten kyrsi!!!!!!!!!!!

Omat lapseni saivat pitää omat ansionsa.

• Taisin olla 14 v. kun olin lapsenlikkana puoli kesää, mutta ilman palkkaa vielä. Talvet kävin koulua, mutta seuraavana kesänä olin taas senaikaisen kouluhallituksen johtajan vuoden vanhaa tyttätaaperoa kaitsemassa.
        No. 15 v. sain jo mennä konttoriin E.Ahlströmille harjoittelijaksi, mutta oli tilipussista annettava kotiin summa, jota en muista enää, eikä se minua kirpaissut millään lailla, ihan hyvä oppi, jota noudatin omienkin lasteni kanssa.

Hauskaahan se oli, paljon ensi tuntumaa sai työelämään, mutta silloin oli pääasia, että oli omaa rahaa ostaa ne vaatteet oman maun mukaan.
        Huoletontahan se aika oli, tanssiminenkin tuli ajankohtaiseksi silloin ja elämä hymyili!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1702
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      918
    3. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      912
    4. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      892
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      859
    6. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      190
      842
    7. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      813
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      755
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      750
    10. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      740
    Aihe