Tuoreen tutkimuksen mukaan terroristihyökkäystä seuranneina päivinä valaiden stressihormonitasot laskivat selvästi, koska laivaliikenteen melu alueella väheni.
http://www.hs.fi/ulkomaat/WTC-isku laski valaiden stressitasoa/a1305555798459
Meriliikenne arktisilla alueilla leviää parhaillaan uusille alueille ja kasvaa nopeasti. Esimerkiksi Koillisväylän kuljetukset ovat moninkertaistuneet lyhyessä ajassa.
http://www.kainuunsanomat.fi/Ulkomaat/1194722605020/artikkeli/laivojen melu stressaa valaita.html
Laivaliikenteen kiireen ja päästöjen vähentäminen alentaisi melua.
Kun ilmasto kylmenisikin, niin valaille olisi rauha edes Siperian takana.
Pysyisivät ydinjäänsärkijät hetken poissa.
Rauhaa valaille
5
216
Vastaukset
- Ahti Kalastaja
Sama ilmiö vaikuttaa myös Suomenlahdella kesällä. Tallinnan lauttaliikenne ja huviveneily häiritsevät kaloja niin paljon että niiden kutu onnistuu huonosti. Tämän vuoksi kalansaaliit vähentyneet kovasti. Ilmiötä pitäisi tutkia pikimmiten muutoin kalastus on mennyttä.
- jalat maassa
Mites toi huviveneily sattuu yksiin kalojen kutuajan kanssa. Oisikohan naapurin rapavesillä enempi tekemistä.
- matkailija
Kun on nähnyt valaan niin helposti tahtoo lopettaa valaiden tappamisen muiden kuin arktisten asukkaiden ruoaksi.
- Valas on hyvää, nam.
Jaa minäkin olen nähnyt valaita ja olen katsellut niitä vesi kielellä. Syy onkin siinä kun Islannissa söin ravintolassa valaspihviä ja maistui aivan upealta.
- jalat maassa
Eiköhän täällä kotimaassakin ole tarpeeksi tekemistä, kun liikaa miettiä jotain koilisväylän asioita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as893564Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253103- 563054
- 612875
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.642710Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)542697On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle622436Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802281- 692138
- 452132