Olen puolen vuoden ajan seurannut äitini terveydentilaa ja epäilen hänen sairastavan alkavaa dementiaa. Hänellä on muisti selvästi huonontunut ja yleensäkin omien asioiden hoitaminen on vaikeaa. Hälytyskellot alkoivat päässäni soida, kun äitini oli hukannut joitakin esineitä ja kertoi minulle, että vieraat ovat ne vieneet. Näitä "varastamistapauksia" on nyt ollut jo useita. Viimeisin pari viikkoa sitten, kun pari pientä astiaa oli hävinnyt. Äitini epäili, että olen jättänyt ulko-oven auki, kun hän oli sairaalareissulla ja minä kävin kukkia kastelemassa ja hoidin pankkiin laskut ym. Sanoi että mitähän kaikkea täältä on vietykään. Toisaalta on ihmeellistä, kuinka selväjärkisesti hän kuitenkin juttelee ja pystyy vielä tekemään ruokaostokset, jos autokyyti järjestyy. Tiedän, että jos ehdotan muistitestiin menoa, niin hän loukkaantuu sydänjuuriaan myöten. Voisiko olla kyseessä jo pitemmällekin edennyt dementia, onko kenelläkään tietoa?
Epäilee varkaaksi
5
377
Vastaukset
- hae het apua
muistihoitaja joka kunnas,kysy sieltä ja terkkarikin auttaa,jokin muistissa mättää
- mmm..
Hei,
Tutulta kuulostaa. Oireet viittaa Lewyn kappale -tautiin. Mutta muistitesti olisi suositeltava. - lääkäriin vaan
No tuo nyt voi olla vaikka alzheimerkin!
- Jospa on...
Nyt on sitten ensimmäinen muistitesti käyty läpi ja tulossa on lisää kokeita. Äitini ei itse ole huomannut muistinsa huonontuneen, testaaja kysyi sitä sekä äidiltäni, että minulta. Jotenkin huojentavaa, että lisää tutkimuksia on tulossa, niin sitten ehkä tiedetään minkälaatuisesta muistisairaudesta on kyse.
Kiitos kaikille vastauksista.
- pikku äitini...
Sitä parempi mitä varhemmin saa muistilääkettä.Äidilläni on ollut lääke käytössä 3 v ja hyvin on mennyt.Toki hän on hoidettavana.Äiti pystyy keskustelemaan,on virkeä ja onnellinen.Dementikko pystyy peittämään sairautensa hyvin pitkään,koska hyvinä hetkinä on "normaali".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984