Meillä on jo 10-vuotias poika, jonka sukunimi on Kurri ja pojalla on vieläkin R-vika. R-vika on hyvin paha ja puheterapeutti on sanonut, että tuskin koskaan kokonaan lähtee pois. Poika on monet itkut itkenyt kun sukunimestä tulee aina "kulli" vaikka kuinka yrittää sanoa nimen oikein. Nyt on sitten alettu harkita sukunimen vaihtoa esim. minun tyttönimelleni. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
sukunimenä Kurri ja pojalla R-vika
14
14267
Vastaukset
- epätoivoinen äiti
onneksi sentään etunimet ovat ok = Uljas Ukko Mies
- alkuperäinen
En siis kirjoittanut edellistä viestiä. EIKÖ jollakin ole parempaa tekemistä kuin esiintyä jonakin muuna ihmisenä?
- HIK
Mielestäni sukunimen vaihto on ihan hyvä idea, etenkin, kun on oletettavissa, että r-vika on pysyvä.
Lasten keskuudessa saatetaan kiusoitella jo sen vuoksi, että jollain on r-vika, että tuo sukunimi lisää vain pojan tuskaa, ja nimensä lausumiseltahan ei voi välttyä. - eiköhän
eiköhän se lapsen tulevaisuuden kannalta ole paras vaihtaa nimi. On tietenkin foniatri eli alan erikoislääkäri käytynä ja mahdolliset kielen jänteen kireydet tarkastettu tuohon ikään. Ei nini ole niin tärkeä, kuin koko tulevaisuus
- Timber
Hauska vitsi,
Uljas Ukko Mies Kulli !!
hahaaaahaaa - Tiina
Minä vaihtaisin äkkiä nimen esim. siihen tyttönimeen. Isompana poika voi jo nauraa koko jutulle, mutta siinä välissä on muutama herkkä vuosi jolloin toivoisi huomion kiinnittyvän johonkin muuhun kuin sukunimiasiaan.
Murheita on monenlaisia, jotkut pysyvät jotkut häipyvät. Jos voin vaikuttaa oman lapsen maailmaan helpottamalla sitä vaikka sitten sukunimen vaihdoksella, tietnkin teen sen.
Koulussakin voi olla aika rankkoja hetkiä, kun esim. harjoitellaan esittäytymistä tai kun tulee vieras, jolle pitää esittäytyä... näitähän tilanteita tulee silloin tällöin.
Auta lastasi - vaihda sukunimi. - minustakin
:DDDD uljas ukko mies :DDDD
no mut oikeasti tosi vakava asia
minulla on itsellä lievä puhevika. Sen takia on huono itseluottamus kun pitäisi puhua tärkeitä asioita tärkeissä tilanteissa. Kiusauksen pelko oli koska kaverit jopa naureskeli mun möngerrykselle.
kyllä se nostaa itseluottamusta kun tietää ettei tarvitse itseään naurun alaiseksi saattaa ihan nimen sanomisessa, koska se vaatii jo huimaa itseluottamusta kun on puhevika että uskaltaa puhua muillekin kuin vaan tutuille.
Onnea paljon matkaan - .....................
On tää suomi paska kieli verrattuna vaikka japaniin/englantiin/ranskaan, pitää osata joku ihme r ääntää.
- Bernand lol
Vaihdappa sukunimeksi "KirinKurri" niin jopa voi poika olla tyytyväinen?
No ei... Todellakin suosittelen sitä nimenvaihtoa johonkin muuhun, ja nopeasti... Voipi olla että poikasi syrjäytyy tms kun häntä kiusataan... Heipsis.
Mulla tuntu traumaattiselta lapsena r- ja s-vikaisena, ku piti sanoo kirjastossa lainatessaan kirjoja, kun kortti oli siellä tallessa ja sekä etu että sukunimessä oli r-kirjain.
Ei onneksi s-kirjainta.
Ja piti sanoo siis ´mun nimen´ kortilla ku lainasin..
Esikoulussa ja ekoilla luokilla sain puheterapeutilta koulun yhteydessä puheharjoituksia ja terapeutti näytti miten harjoittaa jotta saisin puhuttua hyvin.
Nykyisin ei enää ole R-vikaa joka oli lähempänä ranskalaista ärrää..
joka oli vähä heikko..
Mutta kiusattii sitä sukunimestä johdetulla sananmuutoksella joka tapauksessa..
Ja paljosta sai kärsiä...
vaan tulipa musta erikoinen ja erilainen persoona ja välillä hyvin vahvakin..
Nykyään lähestyn tuntemattomia melko helposti, vaan eipä s-vika ihan kokonaan o lähteny vaikka r-vika häippäsikin..
mutta sitä suhuässää ei juuri kuule joka hetki.
Ja nykyisin teen muuten energiahoitoa, mikäli kiinnostaa :)
Ihan asiasta kuuseen siis..
Mutta koskaan ei voi tietää mikä auttaa..
Sukunimi joko kannustaa opetteleen ahkerammin ja enemmän kieliharjoituksia..
tai sitten vain pitää vaihtaa alkuun se sukunimi jos haluaa vähemmällä kiusalla selvitä.
Maksaahan se kait jotain.. mutta rahalla siitä selviää.
:)
Den den den drrnnnnn... tätä minä hoin ja jotai muuta ku opettelin.
Eli r-kirjain on helpompi liittää johonkin tuon kaltaiseen konsonanttiin helpommin, jotta siitä pääsisi kiinni..
Mutta jos ei voi mitään en sit tiedä.
Onnea ja voimia..
ja sähköpostillakin saa lähestyä jos haluaa..
hypnotic.kari(at-merkki)gmail.com- :)
minulla itsellä on ollut r-vika ja mua on kiusattu ku sanoin pantterin pantteliksi ja traktorin laktoliksi. jos olisin sun asemas vaihtaisin nimen. :)
- 13+2
tiedän ikäiseni ihmisen, joka vanhemmat vaihtoivat sukuminen, Kiimalainen, ennen kuin lapset menivät kouluun.
Syytä oli. - XXXXXXXXXXXX
oli kerran yhes lehes... ei naurata.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327027- 424321
- 243705
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843440- 122487
- 302445
- 432084
- 262034
- 1641983
- 1051402