Camino alkukesästä

uusnoviisi

Moi!

Olisi tarkoitus lähteä vaeltamaan Santiago de Compostelan perusreitti (Camino Frances) toukokuun alussa. Kaipaisin hieman näkemyksiä ja mielipiteitä reitin kävelleiltä. Siksipä alla muutama kysymys.

Millaiset säät ovat tuohon aikaan (15.5. - 15.6.) ? Lähinnä kiinnostaa valita sopiva kävelyvaatetus ja varautua telttaöihin. Shortsit ja hellevarustus lähtee joka tapauksessa, mutta miten kylmiin päiviin/öihin olisi syytä varautua? Voiko mennä vuoristossa yöllä pakkaselle?

Ajattelin pakata 2kg sooloteltan mukaan, jotta voisin yöpyä välillä ihan luonnon helmassakin. Onko tähän reitillä hyviä mahdollisuuksia vai kulkeeko koko ajan jonkun pellon vieressä tai kylän läpi? Toinen vaihtoehto olisi riippumatto? (makuupussi ja kevyt nakuualusta lähtee myös mukaan)

Millainen vaellussauva olisi hyvä - yksi pitkä keppi tai modernit teleskooppisauvat? Saako ostettua lähtöpaikasta, vai pitääkö etsiä täältä tai tehdä itse? Miten lentoyhtiöt suhtautuvat 1,5 m sauvaan?

Mikä on mielestänne repun maksimipaino 85 kiloiselle normaalikunoisella miehelle? Lapissa olen kantanut jopa 30 kg rinkkaa, mutta nyt ajattelin, että alle 15 pitäisi jäädä. Siihen painoon saisi jo tuon teltankin mukaan. (Painoa tulee, koska otan järjestelmäkameran ja kirjoja sekä maalausvälineitä yms. "henkisiä varusteita" myös mukaan)

Mikä on realistinen aikataulu tuolle matkalle (Lähtö St Jean-Pied-du-Portista)? Ajattelin varata paluulipun 40 päivän päähän, jolloin matkaan menisi reilut 30 päivää ja olemiseen/luppopäiviin noin viikko?

Olisin kovin kiitollinen, jos joku vaivautuisi hieman valaisemaan näitä kysymyksiäni. Olen kokenut kulkija, mutta tuo reitti ja maasto on aivan uutta.

5

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caminante

      Vielä tuohon aikaan reitin alkumatkalla öisin vuoristossa voi olla pakkasta. Alavilla mailla on sortsikeli. Telttaa en suosittelisi otettavan mukaan, sillä majapaikkoja on riittävästi tarjolla. Suosittelen teleskooppisauvoja. Repun painon rasittavuus on tietenkin kunnosta kiinni, mutta suosittelen painon rajoittamista lähemmäksi 10 kg kuin 15 kg. Normaalikuntoinen voi ajatella vaeltavansa keskimäärin n. 25 km päivässä eli n. 30 päivää. Jos ei tule ongelmia, niin jopa muutaman päivän nopeammin eli 40 päivää tuntuu paljolta. Jos matkalla tulee yllättäviä viivytyksiä, niin hätätilanteessa voi käyttää bussia.
      Caminon reitti kulkee lähes aina, jonkinlaista tietä pitkin, kärrypolusta asfalttitiehen, joten se on täysin erilaista kuin Lapissa vaeltamista eli "city-vaeltamista". Kengät on vaelluksen tärkein varuste. Itse olen varrettomien vaelluskenkien kannalla.

    • toukokuussa taas

      Olen pari kertaa käynyt toukokuussa parin viikon rundin caminolla. Aamuisin on mukavan viileää ja päivällä tulee jo liian kuuma. Eli minulla on riittänyt hanskat ja pitkälahkeiset housut (joita voi lyhentää tarpeen mukaan vetoketjuilla) sekä fleese paita lämpimikseni. Sadeasu on ehdoton sekä hyvät vaelluskengät sekä sandaalit tms. Rinkan paino on minulla liikkunut noin 7-8kg. Telttaa ei tarvi Camino Francesilla, mutta jos kävelee pohjoisempaa reittiä niin siellä tarvii telttaa.
      Kyllä sen 40 km päivässä kävelee, mutta kannattee aloittaa ensin varovammin eka viikon. Kolmas päivä yleensä jalkakipujen osalta pahin, mutta sitten alkaa tottumaan kävelemiseen. Yleensä päivä matkanpituus on noin 20-30 km.
      Teleskooppi sauvat ovat käteviä kun matkustaa lentokoneessa. Helppo kiinnittää rinkkaan. Ilman sauvojakin kävelee ja voihan tuota veistellä metsästä itelle vaellussauvan ja saahan sitä sieltäkin ostettua sauvoja.
      Reitti itsessään on lappiin verrattuna aika helppo kulkuinen. Ylä- ja alamäet ovat pidempiä, mutta eipä tarvi kokoajan tuijotella jalkoja vaan voi katsella kävellessä maisemia. Yöpymiset ovat halpoja 3-6€ per yö. Korva tulpat on hyvä olla matkassa.
      Tuossa 40 päivässä on varmasti riittävästi aikaa kävellä vaikka Finisteraan (maailmanloppuun) saakka. Ja voi välissä pitää vapaa päiviä kävelystä.

    • Camino on my mind

      Jättäkää hyvät ihmiset aikatauluun sen verran väljää, että voitte tarvittaessa pitää lepopäivän, jo sen takia että muistatte olevanne Pyhiinvaelluksella ettekä kiitolaukkakilpailussa. Matkalla on monta suht suurtakin kaupunkia mielenkiintoisine nähtävyyksineen. Mielestäni tarkempi tutustuminen ko. alueeseen kuuluu myös matkan henkeen - ainakin nykypäivänä.

      Hyväkuntoinen tietysti kävelee viikkotolkulla silleen että matkaa tulee taitettua 25-30 km/päivä, ei siinä mitään, mutta jalkoihin tuo käy. Ei niinkään voimasta ole kysymys, vaan siitä että vesirakkoja tulee paremmissakin kengissä kävellen melkein takuuvarmasti jos päivämatkat on pitkiä. Joskus maasto on aika hankalaakin, varsinkin sateella. Ja ne rakot on aika keljuja... äkkinäiselle kävelijälle voi tulla muitakin vaivoja, esim. monta 'penikkatautista' olen nähnyt. Eikä näyttänyt kivalta.

      No, minä kun haluan nauttia matkasta, mutta en bussiin astu kuin viimeisessä hädässä. Jotkut huristelee heti jos vähän varpaaseen tai kantapäähän sattuu, tai nenä vuotaa tai matkaan lähtö ei aamulla huvitakaan... Kukin tavallaan.

      • Jalkainen

        Rakkoja ei aina tule takuuvarmasti vaikka kävelisi kuinka pitkiä matkoja tahansa. Markettilenkkarit hinnoilla 10-30 euroa ovat aivan riittävät koko 800 km:n reissulle, ja sukkina ovat yhdet puuvillasukat parhaat (kaksi muuta paria varalle). Olen kävellyt näin tuon reitin keväisin ja syksyisin, ja hyvin on mennyt, ilman yhtäkään rakkoa.


    • eiuskis

      Leonista Santiagoon vedettiin vaimonkanssa 2015 21.5-25.6 340-400km
      france caminon reittejä kulkee rinnakkain useita .AW ei rakkoja koska
      oli hyvät varrettomat salomonin vaelluskengät ja iltapäiviksi numeroa
      isommat vaellussandaalit koska jalat on tuolloin jo vähän turvonneet.
      reput paino 8-9 kg.vapaapäiviä pidettiin 4 päivää ja paritylsää
      pätkää skipattiin taksilla .tosi hieno reissu.teleskooppisauvat oli
      hyvät,telttaa ei francella tarvii toukokuussa raahata.heinä elokuu
      taas on niin kuumaa ja ruuhkaista etten lähtisi.lisäksi kävijää
      on majoituksissa niinpaljon et täit on vaivana.toukokesäkuu
      niin on buenoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      323
      2668
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      87
      2012
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1590
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1124
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      69
      981
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      953
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      910
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      853
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      275
      789
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      714
    Aihe