Lintujen kuvaamisen mahdottomuus

ei voi kuvata

Lintuja ei voi kuvata!

Talvella niitä ei ole! Kesällä ne on piilossa lehvästön seassa! Keväällä ne ei oo vielä tullu! Syksyllä ne on jo lähteny!

58

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lummeen

      Ei voi olla totta, ei ollenkaan. Minäkin kävin eräällä lintujenruokintapaikalla ottamassa kuvia 300 millisellä putkilolla, ja sain oikein hyviä lähikuvia, vaikka lunta pyrytti koko ajan.

    • Saattaa olla vain miehestä kiinni. Minä ainakin olen löytänyt kohteita 150mm - 400mm optisilla pituuksilla. Siihen pitää valmistautua ja olla kärsivällinen. Harvat linnut uskovat jos huudat pihalla "tipu tipu tulepas kuvaan". Sinun on toimittava lintujen ehdoilla mikä saattaa olla nykykaupunkilaiselle vaikeaa ymmärtää.

      Lintulauta on hyvä kohde harjoitteluun. Jos asut vähän sivussa siihen voi saada erilaisia tiaisia, keltasirkkuja, tiklejä, varpusia, tikkoja, närhiä ja harakoita ainakin. Kun saat siihen pikkulintuja niin haukan ilmestyminenkään ei ole mitenkään ihme joten kuvattavaa löytyy talvisin ainakin.

      Kesälläkin ruokinnalla voi saada hyviä kuvia mutta strategia on hieman toinen.

    • D200

      Anopillani on hieno pihasauna, mökillään. Peltoa ja puustoa sopivasti.Olen tehnyt mökkiin ja piharakennuksiin linnunpönttöjä. Kesällä on hieno istuskella vastakkainistuttavassa päivisin ja valoisina iltoina. Pöntöissä on elämää ja on mukavaa seurailla kameran kanssa ,mitä puuhaavat. Kirjosieppoja, talitintejä, pikkuvarpusia. Välillä saa tähtäillä käpytikkaa. Joskus merikotka liitää korkealla. Rastaita marjapuskien kimpussa. Pääskyset esittävät lentotaitoaan. Kerran naapurin kolme nuorukaista talsi tietä myöten ilkosen alasti, saunan jälkeen. Eivät nähneet minua. Lähetin kuvat kirjeessä. Naapurin isäntä sanoi, että pitkään revittiin huumoria kuvista. Harmi, kun ei ollut tyttöjä. Pidänkin aina kameran käsillä. Työssäkin on pokkari, jolla mukava tallenta työn alkutilanne, että osaa pistää samoin.

    • kjkghyu

      Siksi en kuvaakaan lintuja.
      No, kyllä niistä kuvia saa ihan "normaaliobjektiivillakin". Pitää vain osata piiloutua ja houkutella. Talvella on helpompaa, kuin kesällä. Talipallo oksalle, tai suuremmille ammuvainaa kemälle. sitten viereen mieluiten matala lumilinna, jossa voi odotella.
      Meluaminen ja tupakointi on kiellettyä.

    • mahdollisuus?

      digikameraa ei saisi viedä pakkasella ulos
      kannattaa kokeilla undulaatteja.
      ne antaa helposti kuvata talvella, keväällä, kesällä ja syksyllä

      • Ei kovalla pakkasella mutta esim. Nikon D200 toimii hyvin -30C lämpötiloissa ainakin pari tuntia kerrallaan. D300s on toiminut viittä vaille -20C joten ei tuo kielto ihan kaikkia koske, siis pakkasella kuvaamiskielto!


      • klijnkjiyu
        nikon_d90 kirjoitti:

        Ei kovalla pakkasella mutta esim. Nikon D200 toimii hyvin -30C lämpötiloissa ainakin pari tuntia kerrallaan. D300s on toiminut viittä vaille -20C joten ei tuo kielto ihan kaikkia koske, siis pakkasella kuvaamiskielto!

        Älä mainosta, vaan katso Nikonin manuaalia ja kehu sitten.
        Eräskin nikonisti kuvasi katutapahtumaa työläis-Nikonillaan ja suojasi sitä sateenvarjolla. vartin sateenvarjon alla ja Ninkon huoltoon.


      • klijnkjiyu kirjoitti:

        Älä mainosta, vaan katso Nikonin manuaalia ja kehu sitten.
        Eräskin nikonisti kuvasi katutapahtumaa työläis-Nikonillaan ja suojasi sitä sateenvarjolla. vartin sateenvarjon alla ja Ninkon huoltoon.

        Nuo tiedot eivät ole mainoksia vaan kokemuksia, nuo semipro sarjan koneet ovat roiskevesi/sadevesisuojattuja joten tuotakaan ongelmaa tuskin tulee eteen.

        Mikä on työläis-Nikon? Minulla on nykyään eläkeläis-Nikoneita joskin alkuun työläis mallia.

        Laskuvarjolillan retkikunta kuvasi matkaansa pohjoisnavalle Nikon D200 kameroilla eikä koko matkaan sattunut yhtään hellepäivää joten D200 ainakin on testattu kovissa olosuhteissa. Voit tarkastaa täältä:

        http://pohjoisnapa.fi/Varusteet.aspx

        Sieltä löytyy päiväkirjat retkestä sekä runsaasti valokuvia jotka on pakkasesta huolimatta otettu Nikon D200 rungolla ja muutamalla Nikkor objektiivilla kuten esim. Nikkor 18-200mm retkiobjektiivilla jota allekirjoittanutkin käyttää matkoillaan runsaasti.


      • hnanqbnf
        nikon_d90 kirjoitti:

        Nuo tiedot eivät ole mainoksia vaan kokemuksia, nuo semipro sarjan koneet ovat roiskevesi/sadevesisuojattuja joten tuotakaan ongelmaa tuskin tulee eteen.

        Mikä on työläis-Nikon? Minulla on nykyään eläkeläis-Nikoneita joskin alkuun työläis mallia.

        Laskuvarjolillan retkikunta kuvasi matkaansa pohjoisnavalle Nikon D200 kameroilla eikä koko matkaan sattunut yhtään hellepäivää joten D200 ainakin on testattu kovissa olosuhteissa. Voit tarkastaa täältä:

        http://pohjoisnapa.fi/Varusteet.aspx

        Sieltä löytyy päiväkirjat retkestä sekä runsaasti valokuvia jotka on pakkasesta huolimatta otettu Nikon D200 rungolla ja muutamalla Nikkor objektiivilla kuten esim. Nikkor 18-200mm retkiobjektiivilla jota allekirjoittanutkin käyttää matkoillaan runsaasti.

        Voi voi. Sää suojaus on lähinnä vitsi. Monet on luulleet kameran kestävän sadetta ja sumua. Kyllä se kestääkin hetkenaikaa, mutta sitten tulee yllättäen tiltti.
        Kameraa tuotaan kasteiseen mättäseen, tai kameraa pidetään muuten kostealla alustalla, jolloin pohja kastuu. Kamera ei lakkaa heti toimimasta, mutta sitten tulee yllätys. Eräskin ammattilaisrunko oli purettaessa täysin homeessa sisältä. Päällä ei näkynyt mitään vaurioita.
        Jos kosteus pääsee sääsuojattuun runkoon ei se tule koskaan ulos ja good bye.

        Naparetkeily ei ole ihan niin vaativaa, kuin täällä etelämpänä kuvaaminen, koska ilma on kuivaa, vaikka kylmää.
        Filmiaikana eräs naparetkikunta otti mukaansa Canonin A1:n ja Nikon F3:n.
        Canon lakkasipakkasessa pian toimimasta, mutta Nikonista jäätyi valotusmittarin näyttö ja kuvaaminen piti tehdä "sokkona". Lämmettyään molemmat alkoi toimia.

        Olen nähnyt kuinka erimerkkiset digikamerat kamerat sekoaa, joskus ihan muutamassa asteessa. Eräs kuvaaja väitti, että hänen "sääsuojatun" zoominsa tiivisteiden murtuneen pakkasessa.
        Olen saanut myös kaksi ihan mekaanistakin kameraa tilapäisesti käyttökelvottomaksi -10 asteen pakkasessa. Syynä hengityshöyry.

        Digikameroiden kenno ja näyttö lämpenee melkoisesti käytössä ja sitten äkkiä jäähtyy. Lämmönvaihtelu aiheuttaa säröjä elektroniikkan ja toimimattomuuden.
        Kamera saattaa toimia tarpeeksi kylmällä säällä, mutta lämmettyään on täysin pimeä. Sietää siis varoa.

        Kokemus on muuten huono opettaja. se kertoo, mitä ei pidä tehdä, mutta ei sitä, mitä pitää tehdä.
        Kun on pää poikki kainalossa ei ole hyötyä tiedosta, että päätä ei saa työntää giljotiiniin.


      • hnanqbnf kirjoitti:

        Voi voi. Sää suojaus on lähinnä vitsi. Monet on luulleet kameran kestävän sadetta ja sumua. Kyllä se kestääkin hetkenaikaa, mutta sitten tulee yllättäen tiltti.
        Kameraa tuotaan kasteiseen mättäseen, tai kameraa pidetään muuten kostealla alustalla, jolloin pohja kastuu. Kamera ei lakkaa heti toimimasta, mutta sitten tulee yllätys. Eräskin ammattilaisrunko oli purettaessa täysin homeessa sisältä. Päällä ei näkynyt mitään vaurioita.
        Jos kosteus pääsee sääsuojattuun runkoon ei se tule koskaan ulos ja good bye.

        Naparetkeily ei ole ihan niin vaativaa, kuin täällä etelämpänä kuvaaminen, koska ilma on kuivaa, vaikka kylmää.
        Filmiaikana eräs naparetkikunta otti mukaansa Canonin A1:n ja Nikon F3:n.
        Canon lakkasipakkasessa pian toimimasta, mutta Nikonista jäätyi valotusmittarin näyttö ja kuvaaminen piti tehdä "sokkona". Lämmettyään molemmat alkoi toimia.

        Olen nähnyt kuinka erimerkkiset digikamerat kamerat sekoaa, joskus ihan muutamassa asteessa. Eräs kuvaaja väitti, että hänen "sääsuojatun" zoominsa tiivisteiden murtuneen pakkasessa.
        Olen saanut myös kaksi ihan mekaanistakin kameraa tilapäisesti käyttökelvottomaksi -10 asteen pakkasessa. Syynä hengityshöyry.

        Digikameroiden kenno ja näyttö lämpenee melkoisesti käytössä ja sitten äkkiä jäähtyy. Lämmönvaihtelu aiheuttaa säröjä elektroniikkan ja toimimattomuuden.
        Kamera saattaa toimia tarpeeksi kylmällä säällä, mutta lämmettyään on täysin pimeä. Sietää siis varoa.

        Kokemus on muuten huono opettaja. se kertoo, mitä ei pidä tehdä, mutta ei sitä, mitä pitää tehdä.
        Kun on pää poikki kainalossa ei ole hyötyä tiedosta, että päätä ei saa työntää giljotiiniin.

        En lähtisi vertaamaan vanhoja filmiajan runkoja nykyisiin pro tai semipro runkoihin. Nykyiset "luukut" ovat varsin pieniä jos vertaa entisiin aukeaviin "takapuoliin" joista koko komeus aukesi kerrallaan. Minulla ei ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia säiden suhteen Nikon malleilla D70, D90, D200, D300s ja nyt D800 mallilla jota tosin olen käyttänyt vasta kohtuu keleillä. D70 ei ollut edes semipro kuten ei D90:kään. Vaikka D70 ei enää ole käytössäni niin suvussa se on pysynyt ja toimii edelleen.

        Digikameroita ei voi niputtaa vain ryhmään digi koska hinnatkin vaihtelevat muutamasta saturaisesta kymppitonneihin (minun tapauksessani tonneihin).

        Kun olet kuvannut pitkään kovissa pakkasissa niin on syytä antaa kameran lämmitä hitaasti vaikka repussaan reppu suljettuna jotta siihen ei tiivisty kosteutta sisään tultaessa. Sisällä lämpimässä kun on aina ilmassa kosteutta enemmän kuin ulkona pakkasessa kuten jokainen silmälasien omistaja hyvin tietää lasien huurruttua aina sisään tullessa.

        Minä luotan Nikon semipro malleihin! kaikissa säissä joihin itse viitsin änkeytyä.


    • xde4rf

      Yksi keino on että ensin ammutaan lintu haulikolla ja sitten se asetetaan oksalle ja kuvataan.

      • ei voi kuvata

        Mahdotonta! Ei ole haulikkoa! Ja sitä paitsi melkein kaikki linnut on suurimman osan vuotta rauhoitettuja!


    • D200/24/70

      Minulla on se D200. Ollut yli kolme vuotta. Viime sunnuntainakin olin rallikisoissa kuvaamassa, lumi/ räntäsateessa. Enkä todellakaan suojannut kameraa ja obiskaa. N. 7 tuntia sateessa. Pidin ainoastaan linssin siten, ettei kastunut. Kameraan valui jo villapipostakin sen verran vettä, jos huono olisi, hajonnut jo. Eikä ollut eka kerta. Voin näköjään luottaa siihen, että on suojattu hyvin. Onkohan D800 yhtä hyvä?

      • Ainakin D300s on toiminut vaihtelevissa olosuhteissa kuten aiemmin D200. Uskon D800 jatkavan samaa semipro sarjaa täydellä kennolla.


      • Lightroom
        nikon_d90 kirjoitti:

        Ainakin D300s on toiminut vaihtelevissa olosuhteissa kuten aiemmin D200. Uskon D800 jatkavan samaa semipro sarjaa täydellä kennolla.

        D800 ei nyt suoranaisesti ole d300s:n seuraaja, vaan ylemmällä tasolla oleva kamera..


      • Lightroom kirjoitti:

        D800 ei nyt suoranaisesti ole d300s:n seuraaja, vaan ylemmällä tasolla oleva kamera..

        Siinä olet oikeassa, D800 ei ole varsinaisesti D300(s) seuraaja vaan pikemminkin D700:n ollessaan FX ("täyden kennon") kamera. Tosin se rientää hieman liikaa mielestäni sillä 36M kennollaan ja vain ISO6400 max herkkyydellään joskin sitä voidaan venyttää mutten usko kuvan laadun siitä ainakaan paranevan. Kuvittelen jostain lukeneeni jottei D700 vielä lopu vaan sitä saa edelleen.

        D800:ssa on sen sijaan tuo suuri pixelimäärä jolla saa todella erottelukykyisiä kuvia ainakin A2 kokoon asti 300pix/tuuma (62,5 cm). Jos haluaa suuria kuvia niin nyt on ensimmäinen siihen soveltuva kamera tavallisen kuluttajan hintahaarukassa. Se kuvaa videolaatua jota voi vaikka lähettää telkkuun jos kiinnostaa joskin sen suunnan kuvaukset eivät minua kiinnosta.


    • iuyjkjsff

      Hiphei!
      Lumet suli ja lämpöäkin on muutama aste. Nyt voi taas lähetä kuvaamaan.

    • sunnuntai kuvailija

      Vois kokeilla tuota valokuvaamista silleen, et hommais jostain pienen ruokinta automaatin laittais sinne niille aterian, itse puskaan piiloon ja kun lintuset saapuu, kamera laulamaan. Mut tossa on se huono puloi, et sitten sitä ruokintaa, pitäis jatkaa koko talvi, jolloin parit kuvat tulee aika kalliiksi, ja lisäksi pitäis päästä aika lähelle, kun on vaan 18-55 objektiivi

      • bvnb<anba

        Mitä sitä ulkona värjöttelemään. Kamera jalustalle kohteen viereen ja pitkä kaapeli, tai radiolaukaisin. Halvimmat 50-100:n ylettyvät maksaa 30 €rkkiä.

        Kumma kyllä. Vaikka lintukuvausta pidetään niin vaikeana niin yli 90% luontoa kuvaavista kuvaa pääasiassa lintuja.


      • kojukuvaaja
        bvnb<anba kirjoitti:

        Mitä sitä ulkona värjöttelemään. Kamera jalustalle kohteen viereen ja pitkä kaapeli, tai radiolaukaisin. Halvimmat 50-100:n ylettyvät maksaa 30 €rkkiä.

        Kumma kyllä. Vaikka lintukuvausta pidetään niin vaikeana niin yli 90% luontoa kuvaavista kuvaa pääasiassa lintuja.

        "Kumma kyllä. Vaikka lintukuvausta pidetään niin vaikeana niin yli 90% luontoa kuvaavista kuvaa pääasiassa lintuja. "

        juu.
        Ei se vaikeaa ole.
        ainoastaan työlästä.
        aikaa vievää
        ja perslihaksetkin saavat oman osansa.


      • nfakfaaaab
        kojukuvaaja kirjoitti:

        "Kumma kyllä. Vaikka lintukuvausta pidetään niin vaikeana niin yli 90% luontoa kuvaavista kuvaa pääasiassa lintuja. "

        juu.
        Ei se vaikeaa ole.
        ainoastaan työlästä.
        aikaa vievää
        ja perslihaksetkin saavat oman osansa.

        Nykynuoret ei tunne vanhoja mestareita, jotka kinokameralla 135 mm:n optiikalla hiipi ja kuvasi laulavia "kultakurkkuja". Ei ottanut yhtään istumalihaksiin.


      • lapin kultakusi
        nfakfaaaab kirjoitti:

        Nykynuoret ei tunne vanhoja mestareita, jotka kinokameralla 135 mm:n optiikalla hiipi ja kuvasi laulavia "kultakurkkuja". Ei ottanut yhtään istumalihaksiin.

        "Nykynuoret ei tunne vanhoja mestareita, jotka kinokameralla 135 mm:n optiikalla hiipi ja kuvasi laulavia "kultakurkkuja". Ei ottanut yhtään istumalihaksiin. "

        nykynuoret eivät hiippaile kuvatessaan kojusta :-)
        mitä 'vanhat (lapin)kultakurkut' epäilemättä tekivät :-)


      • nhmjdhA
        lapin kultakusi kirjoitti:

        "Nykynuoret ei tunne vanhoja mestareita, jotka kinokameralla 135 mm:n optiikalla hiipi ja kuvasi laulavia "kultakurkkuja". Ei ottanut yhtään istumalihaksiin. "

        nykynuoret eivät hiippaile kuvatessaan kojusta :-)
        mitä 'vanhat (lapin)kultakurkut' epäilemättä tekivät :-)

        Niin, vain taitamattomat käyttää piilokojua, kun eivät muuhun kykene!


      • järkihemmo
        nhmjdhA kirjoitti:

        Niin, vain taitamattomat käyttää piilokojua, kun eivät muuhun kykene!

        "Niin, vain taitamattomat käyttää piilokojua, kun eivät muuhun kykene! "
        Niin, laiska pääsee vähemmällä.
        Myöskin viisas :-)


    • sunnuntai kuvailija

      Hommasin ruokinta automaatin ja laitoin sen puuhun, mutta lintuja ei kuulu. Jos kameran laittaa jalustalle kaukolaukaisijalla varustettuna ja menee itse sisään, niin jos joku keksii varastaa kameran, ei oikein kerkiä tehdä mitään.

      • Tilanteeseen sopii

        Canon 1100D sitä ei varasta Romanian romaanikaan.


    • sunnuntai kuvailija

      Ja tänään, kun olisin lintuja kuvannut, niitä oli pilvin pimein, mutta yksikään, ei tullut syömään.

      • sunnuntaina tärppää

        "sunnuntai kuvailija

        Ja tänään, kun olisin lintuja kuvannut, niitä oli pilvin pimein, mutta yksikään, ei tullut syömään. "

        jos nimi on enne, niin sun tarttee odotella pari päivää :-)


    • ansio atkunen

      kyllä lapinlahden linnut ovat kuvaukselliset ilman talipalloakin

    • sunnuntai kuvailija

      Siis toi mun nimi ei kerro kuvaus taidoistani yhtään mitään. Jos ne tulis syömään kyllä kuvia saisin.

      • Siis mitä?

        Lapinlahden linnut teille syömään?
        Mitä aiot tarjota?


    • torrakko+

      "Naparetkeily ei ole ihan niin vaativaa, kuin täällä etelämpänä kuvaaminen, koska ilma on kuivaa, vaikka kylmää."

      Vau. Minä kun olen aina luullut, että paljailla napa-alueilla vaakasuoraan myrskyvävä lumi olisi märkää.

      • Ihmiset, jotkut ainakin, tuppaavat kuvittelemaan napajäätiköllä retkeilyn joksikin Linnanmäen talviseksi vastineeksi. Pitää vain suhtautua noihin toheloihin kuten eräs jonka heidänkin vuokseen kerrotaan henkensä heittäneen eli "antakaa heille anteeksi sillä he eivät tiedä mistä puhuvat".

        Naparetkeily hakannee "kesälläkin" talvisen retken Kaivopuistoon.


    • Luontokuvaaja2

      Itse tunsin aluksi aivan samoin. Ei niitä lintuja missään ole, mutta olin liikkeellä väärällä asenteella. On mentävä luonnon ehdolla, eli tunnettava lintujen käyttäytyminen ja elinolot. Lintuja on tarkkailtava ensiksi ja kun on oppinut niiden toiminnan ja elinympäristön, alkaa kuviakin tulla. Kuvia linnuista ei mennä ottamaan, vaan niitä tulee jos on tullakseen. Lintukuvauksesta suurin osa luontotuntemusta ja rauhassa luonnossa odottamista. Tänä talvena haluan hyviä kuvia ns. lintulauta linnuista. Viime viikon loppuja raahasin kelopuun olohuoneen ikkunan eteen lähelle lintulautaa ja nyt sitten vain odottelen sopivaa valoa, sillä linnut ovat jo komeasti kelon oksastolla.

      • :-):-):-):-):-D

        " Kuvia linnuista ei mennä ottamaan, vaan niitä tulee jos on tullakseen. Lintukuvauksesta suurin osa luontotuntemusta ja rauhassa luonnossa odottamista."

        Aivan näin juuri.
        Toisinaan sitä alkaa kateus painaa ulkomaalaisia kuvaajia kohtaan kun ei tulosta meinaa tulla ja tietää et toisilla leveyspiireillä lintuja pomppii joka oksalla.
        Sit taas kun onnistuu jotain saamaan niin on kuitenkin tyytyväinen:-)


    • sunnuntai kuvailija

      Ei vaan jos niitä jotain lintuja ilmaantuis kyllä kuvia saisin.

      • maanantaikappale

        "Ei vaan jos niitä jotain lintuja ilmaantuis kyllä kuvia saisin. "

        mitäs jos menisit vaikka kaatopaikalle?

        Siellä on lintuja kyllä, jopa sunnuntaisin


    • sunnuntai kuvailija

      Ei. Siis toi mun nimi on sunnuntai kuvailija, koska en muuta keksinyt, joten se ei kerro yhtään mitään kuvaus onnestani.

      • maanantaikappale

        ". Siis toi mun nimi on sunnuntai kuvailija, koska en muuta keksinyt, joten se ei kerro yhtään mitään kuvaus onnestani."

        kuka sellaista on esittänytkään?



      • nyyh nyyh

    • sunnuntai kuvailija

      No vähän vaikuttaa siltä? Kun esim joku on laittanut. "ehkä sitten sunnuntaina lykästää"

    • turha vaiva

      Linnuista on otettu jo riittävästi kuvia. Samannäköisiä ne saman lajin linnut ovat kaikissa kuvissa.

      • Taneli

        Sama juttu ihmisten kuvilla. Kuvia ihan on riittävästi, lajiahan on kuvattu jo 1800-luvulta asti.


    • lintujen kuvaaja

      Itsellänikin oli aluksi ihan sama ongelma: missä linnut? Silloin käytin nimimerkkiä "sunnuntai kuvailija". Laitoin pihapuuhun ruokinta-automaatin ja huomasin, että linnut syövät automaatilla joka päivä klo: 8-10 aamulla. Nyt sitten aina kun jaksaa ja on aikaa niin keittiön ikkunaan kameran kanssa kytikseen. Kyllä niitä kuvia tulee. Pitää mennä lintujen ehdoilla. Tuotoksia voi katsella tuosta: http://www.youtube.com/watch?v=_pG_ltXH_ec&feature=youtu.be

      • Canon PS ja CHDK

        Olen kokeillut sellaista kikkaa, että Canon Powershotiin laittaa sen CHDK paketin, ja käyttää siinä jotain liikkeentunnistusskriptiä. Vie kameran jalustoineen aivan lähelle sellaista paikkaa johon tietää lintujen tulevan syömään lintulaudalta hakemiaan siemeniä; yleensä ne käyttävät samaa oksaa.

        Siinä sitten kameran antaa jököttää aikansa, vaikka patterin tyhjäksi. Tämä on tällaista sattumakuvaamista mutta kyllä joskus jopa onnistuukin.


    • ow2uriwqur

      Kumma kyllä, juuri lintuja kuvataan eniten. Jopa liian kanssa.

      • Mikä on liikaa tässä tapauksessa? Kun kortilla on tilaa niin sinne niitä mahtuu ja aina joskus voi saada jonkun helmen.

        Itse olen tänä vuonna kärsinyt lintujen puutteesta, kun aiemmin sain täyttää pähkinävarastoa viikoittain niin nyt on puolet Joulun pähkinöistä vielä tallella. Joku kato on käynyt pikkulintujen joukossa. Koko tämän yhteisön, jossa asun, väki on tehnyt saman havainnon jottei se ehkä johdukaan rumasta ja karvaisesta naamastani jota ensin epäilin.


    • inha pakkanen

      Eilenkin kun yritin ottaa muutaman kuvan ulkona vain -10 asteen pakkasessa, 5 min päästä kädet oli niin turtana ettei hommasta tullut mitään.

      Turhaa valokuvaamisen touhu talvella.

      • BirdiBöö

        Kohtahan tuo lintukuvaus mullistuu joka miehen kukkarolle sopivaksi kun tuolla alle 500 € Canonilla saa lähes yhtä hyviä kuvia kuin mitä nämä lintukuvaajat ottavat 10000€:n teleillä kojuistaan. Hieno homma!

        http://forums.dpreview.com/forums/post/50946568


      • kuin mitä nämä
        BirdiBöö kirjoitti:

        Kohtahan tuo lintukuvaus mullistuu joka miehen kukkarolle sopivaksi kun tuolla alle 500 € Canonilla saa lähes yhtä hyviä kuvia kuin mitä nämä lintukuvaajat ottavat 10000€:n teleillä kojuistaan. Hieno homma!

        http://forums.dpreview.com/forums/post/50946568

        Päihittäähän tuo markettikitin 6–0


    • Ei näkö hermot riitä

      Jos aloittaisit vaikkapa helposti havaittavista suurikoisista vesilinnuista? Joita voi olla joissainpaikoissa helpompi kuvatakkin? Ja siirtyisit sitten vasta myöhemmin vaativampaan lintulautakuvaamiseen?

    • jjjjdddd

      Ite kiipesin puuhun ja otin olympus super zoomilla pari kuvaa ja hyvin meni.

      • AnnaPuukiipijä

        Kuin myös, -90 luvun alussa! Oli se aikaa ja filmille ei voinut loputtomiin kuvata! On kuvia hiiripöllönpesuesta, viirupöllön pesä munineen ja jokunen muu terhakasti syöksyilevä petolintukuva tuolla superzoomilla otettuna. Ovat nyt jossakin kaapin perukoilla pölyyntymässä. Tartteis löytää vaan...


    • Kalkkuna ja kana

      Pakasta lintu ennen ja nosta sitten oksalle.

    • jhfuwqgeyrf

      Mitä siinä naristaan!
      Linnuthan on helpoinpia eläimiä kuvata ja niitä on joka paikassa. Niitä myös kuvataan eniten, ihan liiaksi saakka.

    • aatu18

      Canon 1000 ja 18-55 zoomi parahaita lintukuvaukseen

    • Kanaloissa

      onnistuu hyvin

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe